SÅ FORBANNA

Jeg kjenner at jeg er så forbanna nå. Her om dagen fikk jeg vite om noe som gjorde meg så sint. Jeg ble oppriktig skuffet over hvordan man nå behandler hverandre, og ikke minst hvordan en morsom tradisjon har blitt. Dette innlegget skal handle om russetiden, og hvordan ting foregår nå. Jeg ante ikke at ting som dette foregikk, for det gjorde det virkelig ikke da jeg var russ.

Jeg kjenner en person som skal være russ om to år. De som skal være på buss starter planleggingen til russetiden nå, for det er jo ekstremt mye penger som skal spares opp. Russetiden skal være en kul greie, der man feirer at man snart er ferdig med skolen. Man skal tilbringe den tiden med vennene sine, og starte nye vennskap. Det var hvert fall sånn det var da jeg var russ. Jeg var ikke på buss, men likevel fikk jeg feiret russetiden med gode venner. Vi hadde det kjempegøy, selv uten buss.

Jeg snakket med denne personen jeg kjenner, og hun fortalte meg om hvordan folk har begynt å planlegge russetiden sin. Jeg spurte om hun skulle være på buss, og da fikk jeg et svar som sjokkerte meg skikkelig. Denne jenta jeg kjenner får ikke være med på buss med venninnene sine. Og grunnen? Hun var ikke kul nok, og fikk ikke nok stemmer. ALTSÅ HVA FAEN? Unnskyld språket, men hva er dette for noe? Jeg blir seriøst kvalm av hvordan russetiden har blitt.

Greit nok at man starter på forskjellige videregående skoler, får seg nye venner, men da samtidig holder kontakten med de gamle. Så bestemmer man seg for å være på buss sammen, men da skal plutselig alle stemme frem hvem som faktisk får være på bussen. Da sitter det noen igjen da, som ikke får være med fordi de ikke er kule nok. Dere er 16 år gamle, og sånn oppførsel er ikke kult. Tenk å sitte igjen som den ene som ikke blir valgt, og som plutselig har blitt ditchet av alle sine nærmeste. For resten av vennegjengen skal jo være på den bussen. Dette stemmegreiene er noe av det tåpeligste jeg har hørt om..

Hadde jeg vært på buss, og en av mine venninner ikke hadde fått nok stemmer til å være med. Ja, da hadde jeg droppet det selv. Nei, vent. Jeg hadde aldri i livet ville vært med å stemme på hvem som var kul nok. Jeg synes det er så kvalmt, og ikke minst dårlig gjort. Russetiden varer i en liten måned, er det virkelig vits å ødelegge vennskap for å være på en buss? Hele vennegjengen til den personen jeg kjenner skal være på denne bussen, men hun er en av de som ikke får lov. Jeg blir så frustrert av å skrive dette, og det er nesten så jeg ikke klarer å tro det. Det å utestenge en person er fader ikke kult, det er utrolig dårlig gjort og det å være på buss er virkelig ikke viktigere enn et vennskap.

Altså, vær så snill dere. Jeg har mange unge følgere og om en situasjon som dette oppstår håper jeg så sterkt at dere tar avstand. Jeg får helt vondt av hvor mange der ute som ser frem i mot russetiden sin, men som blir stengt utenfor som dette. Ta en ekstra runde med dere selv. Er den måneden russetiden varer så viktig, at man faktisk er villig til å holde vennen sin utenfor? Jeg synes hvert fall ikke det. Hadde mine venner ditchet meg fordi jeg ikke var kul nok for bussen, så hadde jeg virkelig ikke sett på de som ekte venner. Det håper jeg alle dere som blir holdt utenfor på ting som dette skjønner. Om russetiden er viktigere enn deg, da burde du droppe de vennene og finne noen som vil være med deg fordi akkurat du er bra.

38 kommentarer
    1. Det har jo tatt helt av dette opplegget..! Da eg var russ valgte eg å gi blanke. Hadde russeklær og brukte til sammen 3000 kr på hele russetida, og eg er muligens eneste i mitt kull som ikke angrer på noe fra russetida :p Alle de som synes det er tøft å stenge ute «ukule» folk, er garantert å angre på hele opplegget innen tre mnd etter russetida..! Det er de «ukule» som når lengst til slutt uansett 😀

    2. Kjenner meg SÅ godt igjen av henne jenta du prater om her.. Jeg fikk heller ikke være med på buss fordi jeg var ikke pen nok, kul nok, hadde ikke nok penger osv.. Mennesker er så slemme at det er kvalmt, motbydelig og ekkelt!

    3. Helt utrolig at sånt skjer. Selv skal jeg ikke på buss og dette gjorde det bare mer klart for meg hvor riktig valg det er å la være å være på buss. Synes hele miljøet blant unge i dag er forjævelig. Helt enig, Martine!

    4. Jeg er selv russ i år og blir så oppgitt når jeg får høre hvordan mine medruss holder på. Jeg er utrolig glad for at jeg er på bil, ikke buss, med noen av mine nærmeste venninner. Gleder meg esktremt til en fin russetid med dem. Dessverre er det ikke alle som gjør det. Hele greiene har jo tatt helt av…

    5. Herregud for en oppførsel! Jeg var russ i fjor og opplevde ikke dette i det hele tatt! Jeg hadde ikke buss men vi hadde en russegruppe og alle som ville fikk være med i den eller bare være med oss! Vi inkluderte alle og fikk samme respons tilbake. Jeg hadde en helt Fantastisk russetid og det at noen skal oppleve slike ting er helt sykt! Unnskyld assa men det er faen ikke greit. Skjønner godt at du blir provosert Martine for det gjør jeg og! Ingen fortjener å bli behandlet på denne måten og du har helt rett i at de folka ikke er ekte venner.

    6. Jeg skal være russ i år, og skal bare være vandreruss, gå i nærområdet og med mine bestevenner! Det er alt som betyr noe
      Jeg er ikke med på buss og jeg blir like provosert av å høre dette. Det er så slemt og dårlig! Russ skal være en fin og morsom ting sammen med venner

    7. Jeg var russ i 2016 og var selv på buss. Hos oss ble alle vennene i de forskjellige gjengene inkludert, og fikk lov å være med så lenge det var noe de ønsket (og vell og merke hadde penger, for jo det koster å være med på buss). Men hvor mye det koster er jo helt opp til hver buss, vi var ikke de som brukte mest penger og var veldig flink til å gjennomføre diverse dugnader. Hos oss ble ingen målt på hverken popularitet eller hvor kul de var(?) helt tragisk at det er slik det har blitt med årene.. Å ferie russetiden handler om å feire at man er ferdig med videregående med alle sine venner. Så det å da ekskludere noen venner av seg er jo helt bak mål. Henger ikke på grep i det hele tatt. Vi hadde det også slik at de nærmeste av våre venner som ikke ønsket å være med, rett og slett av den grunn at de ikke kunne brydd seg mindre om de var på buss/bil eller vandreruss og ikke ønsket å bruke så mye penger på 3 uker sørget vi alltid for at de hadde en rulleplass med oss slik at de fortsatt kunne være med å feire sammen med sine venner selvom de ikke var på buss.

    8. Jeg er helt enig i hva du sier, men om man hadde sagt ja til alle, hadde det ikke vært mulig å danne en russebuss. Vanligvis er det plass til rundt 30 personer, og dette er derfor maks antall man kan være om man skal rulle lovlig. Man skal selvfølgelig ikke stemme nei til folk pga populæritet og utseende, det er helt ekstremt ekkelt å høre. Men det er dessverre et visst antall personer som kan være på en buss, så det man bør gjøre er å ta hensyn, prøve å ikke splitte vennegrupper (ved å feks utestenge en enkeltperson) og å la de være med på så mye som overhode mulig.

    9. Alle må selvsagt bidra om en skal være med på en buss,men å velges vekk fordi man ikkje er kul nok, pen nok etc.wtf
      Nei hadde aldri blitt russ i dag -det er for mye ræl og rampestreker og rølp og voldtekt og guriland…nei til russefering slik det har blitt

    10. Kjenne meg veldig godt igjen.. da jeg var russ så fikk ikke jeg heller være med og var ingen som spurte om jeg ville være med de forskjellige arrangementene fordi jeg ikke var populær og kul som de og fordi jeg ikke kom fra den byen..

    11. Jeg skjønner hva du mener, men du setter det veldig på spissen.. jeg går selv i første klasse og er 16 år. Jeg er selv på buss og er russ om to år, men jeg har venner som ikke er på bussen. Det har ikke noe å gjøre med populæritet, status eller utseende, men om man faktisk klikker med personen og om man er keen på å være med denne personen de neste tre årene. Når man er i en buss med 20+ så har man demokrati og eneste måten å få inn personer er å stemme selv om det høres veldig ille ut. Dette kan selvfølgelig virke utestengende og slemt, men hvordan skal man ellers gjøre det?

      1. Det finnes mange måter å gjøre det på enn å stemme.. Tenk om alle vennene dine var på buss, men du fikk ikke nokk stemmer fordi vennene dine ikke var keen på å feire russetiden med deg. Hvordan hadde du følt deg da?

      2. Tenk på de som sitter alene hele russetida.. tenk på de blir utestengt pga sånn som du tenker.
        Det er den vondeste følelsen i verden. Unner ingen den følelsen..

      3. Ved å ikke bare tenke på deg selv for eksempel 🙂 Dere er gamle nok til å oppføre dere som gode medmennesker og å tenke konsekvenser. Og ikke minst til å gå over ens med andre enn de dere klikker best med. Spesielt om dette er en person som ikke har gjort dere noe vondt, så er det på ingen måte greit å stenge andre ute. Jeg kjenner fantastiske mennesker som har slitt psykisk i flere år etter russetiden, etter utestenging og å føle seg helt alene, og å føle at de ikke er god nok. Det kan ødelegge så mye for et menneske og være så skadelig, og da kan man bare ikke være så egoistisk! Prøv å tenke over selv hvordan du hadde hatt det om du sto helt alene, var ensom og nedtrykt mens du visste at alle andre var ute og hadde det gøy! Det er vell den beste måten, og en så enkel måte å gjøre det på!

    12. Kunne du laget en video om hvordan du synes russetiden er blitt nå, og hvordan den i utgangspunktet skulle vært/blitt feiret.
      Er helt enig med deg, den er ute av kontroll nå. Jeg er russ selv, og gruer meg på mange måter til å våkne opp hver dag og se overfladiske videoer av venninner som har festet på bussen hele natten og hatt der «så» sinnsykt gøy.
      Hadde dermed satt enormt stor pris på om du og en annen venninne for eksempel laget en video hvor dere snakket om nettopp dette! Inkludering osv. Tror mange russ/ foreldre/ fremtidig russ har nytte av få høre dette!!

    13. Jeg kjenner meg litt igjen i dette, jeg er ikke russ siden jeg bare er 14 snart 15, men jeg har blitt stngt på en måte ute av vennene mine, fordi vi var me noen gutter en gang og det var veldig gøy, vi var me disse guttene masse, noen folk som jeg gikk på barneskole med fant ut at jeg hang me disse, og de liker meg ikke syns sikkert jeg er «ukul» elns så da de fikk vite det var de redd for å få et dårlig rykte på seg så de sa vi ikke kunne være me de mer, vennene mine fortsatte å være med de og de er bestandig me de og jeg får aldri være med vennene mine lenger, bare når disse guttene ikke kan så jeg har liksom blitt et andre valg ( og det er ikke ofte disse guttene ikke kan ) så ja føler med den følelsen, selv om det ikke er helt det samme

    14. Jeg er selv i en gruppe på 11 men etter hvert som tiden har gått, og jeg og en annen venninne har betalt for russeklærne har vi nå fått vite at noen ikke ska være russ og andre har byttet gruppe. Jeg og venninne min er sykt irriterte på dem for vi mener dem kunne gitt beskjed mye tidligere. Vi har også fått vite at noen aldri hadde tenkt å vere med i gruppen vår men skulle være i en annen, men ville ha oss som en backup. Å jeg sitter me den følelsen at jeg kommer til å være alene i russetiden for vennene min har gått fra meg men også for at venninna mi er lærling så jeg ser henne ikke på skolen. Jeg tenker å drite i det å bare kose meg men det blir spennende å se, kjekt ska det vertfall bli.

    15. Var russ i 2018, hadde snekkerbukse, måtte ha hettegenser over for å komme inn på russebuss.. bare de som hadde dress var velkommene. Men fikk bli med hvis jeg gjorde det å etter turen sa jeg “takk for turen” å helte en smoothie over de å sa skjerp dere hehe.

    16. Hei! Jeg bor i en så liten by at vi har bare èn videregående og ingen har tenkt på buss og tror ikke det blir heller, det vi i motsetning har er: en rød pickup van😂 uten insatte høyttalere og det er plass til kanskje 8 der inne samtidig. Når det er 17.mai sitter rødrussen oppe på taket og spruter champagne på alle🤣🤣👌🏻

    17. Fint du skriver sånne innlegg Martine! Du er et så godt forbilde for så mange, inkludert meg! <3

      Jeg var ikke russ. Ikke fordi jeg ikke ville, men fordi jeg ikke hadde noen å være med. De i klassen spurte meg bare om hvorfor jeg ikke skulle være russ, og jeg turte ikke svare annet enn at jeg ikke hadde lyst og jeg heller ville fokusere på skolen. Men egentlig hadde jeg lyst til å være med og føle meg inkludert og sett. Jeg var den eneste som ikke var russ, og folk tenkte ikke på å spørre meg eller noe. De bare snakket høyt om hvor gøy det var, og det var det denne tiden bestod av. Husker det var en veldig tøff periode, for man så veldig godt at jeg var utenfor. Bare se for deg alle med russeklær, utenom 1 person.. Hadde det vært i dag tror jeg at jeg ville sagt det rett ut til dem, men det var jo en grunn til at jeg ikke turte det. Det var mye baksnakking, drittslenging og ekskludering, og jeg hang som oftest alene, og spiste lunsjen min alene. Heldigvis har jeg funnet meg mange nære venninner i dag, og har aldri hatt det bedre på vennestadiet. Likevel sitter alt det vonde igjen!

      Vil at folk skal vite at det blir bedre til slutt, men at man også må jobbe med det selv også. Ikke lukke seg helt igjen (som jeg gjorde da det pågikk), men når man får starte på nytt på en ny plass, være åpen for å bli kjent med nye, og deretter sortere ut hvem man vil ha i livet sitt litt etter litt. Det tok veldig mange år før jeg fant meg nære venninner jeg kan prate med om hva som helst og bare være meg selv. Hadde ikke troen på at det ville skje, men til slutt ble det <3

    18. Jeg var russ i 2018 og var den eneste i vennegjengen som ikke fikk være med andre busser å rulle. Hvorfor? Fordi jeg var den eneste som ikke hadde slått opp med kjæresten som forberedelse for russetiden. Jeg dro hjem fra vors natt til 17.mai klokken 9, mens alle de andre dro på rulling. Jeg satt hjemme med mamma gråtende hele russetiden.

    19. Hei Martine!
      Tusen takk for at du tar dette opp.. jeg er for øyeblikket på utvekslingsår, og jeg vil ikke hjem, nettopp på grunn av dette problemet. Jeg skal være russ til neste år (nesten mot min vilje pga press) og jeg vet helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre. Alle har planlags buss eller har grupper, og jeg er rett og slett for sent ute fordi jeg er ikke i norge dette året. Jeg har ingen å feire russetiden med fordi min beste venn har fått nye venner dette året og det var mer viktig for henne å være med de enn med meg.. blir veldig glad av å se at du tar dette opp siden det har gått helt ut av kontroll.. jeg ble kastet ut av grupper og vennegjenger nettopp fordi jeg ikke fikk være med på buss.
      Det er latterlig

      Mvh taknemlig jente

    20. Jeg er jente på 17 snart 18, alle mine nærmeste og aller bestevenninner er på buss og jeg får ikke være med på grunn av at folk på bussen deres som ikke kjenner meg har bestemt seg for å «ikke like meg». Det er helt jævlig for å si det sånn, blir utestengt på hver eneste «bussfest». Turer fordi de ikke inkluderer meg til Stavanger, Rhodos osv. «Nei du er ikke invet siden du ikke er på bussen» er det jeg konstant hører. Russetiden har gått i hodet på folk og ødelegger mer og mer vennskap. Så du tar et sykt viktig tema opp Martine, du er forbildet mitt og når jeg leser bloggen din blir jeg alltid i bedre humør.

    21. Dessverre blir mange utstøtt i denne tida. Jeg var russ for tre år siden og jeg hadde gledet meg til russetiden helt siden jeg var bitteliten. Dessverre ble jeg totalt ignorert når tida kom: engasjerte meg for å møte folk, men da latet de som om de ikke hadde planer, og senere på kvelden tittet MyStories inn hvor hele klassen unntatt meg og en til grillet, drakk og koste seg. Ingen beklaget noe som helst da jeg tok det opp under russetida eller i etterkant. Ingen. Jeg er sikker på at de visste hva de gjorde fordi de angrep meg på sosiale medier etter at jeg tok det opp. Jeg var ikke på buss engang, men opplevde det likevel. Tida jeg hadde gledet meg til ble spolert og kanskje den perioden i livet jeg ser på som mest trist av alt. Når jeg skriver dette tør jeg ikke kommentere med mitt ekte navn heller for jeg er så redd for å få hets fra dem… Jeg ønsker virkelig ingen en sånn tid. Håper de som utestenger får kjenne på kroppen hvordan det selv er å bli “glemt” og utstøtt for det er trist 🙁 Takk for at du tar opp dette, Martine <3

    22. Mitt barnebarn gleder seg til russetiden om 50 år.
      Martine. Dette blir kleint, ikke posten, men hele bloggen.
      Step it up a notch lissom.

    23. Har også sett noen må fylle ut skjema, der de blant annet må svare på hvor mye de veier. Der det sto at man var for feit for å bli med om man veide 60-70 kilo. Russetiden har blitt jævlig. Plutselig handler det bare om utseende, hvem som har mest penger og hvem som er kulest/ finest….

    24. Søstera mi er funsjonshemmet og var russ i 2018. Hun var ikke på buss, men hun og en eller to venninner ble spurt av en buss om de ville være med ut og spise og finne på litt ting. Det var ett av hennes beste minner fra russe tiden. Og da jeg fikk vite om dette ble jeg kjempe glad. Noe man kan huske på å gjøre i russetiden er å inkludere de som kanskje ikke er som alle andre og som ikke er ”normale“. Det er viktig å inkludere alle i russetiden.❤️❤️💖

    25. Da får man heller dele seg over flere busser 🙂 Heldigvis trenger man ikke å droppe noen. Busser finnes det mange av i landet, og om man må betale litt mer for å slippe å ødelegge så mye for andre mennesker, så er vell det et enkelt valg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg