LÆRLING FOR EN DAG!

ANNONSE- Industrilærling.no 

Nå er det ekstremt lenge siden jeg har blogget, og jeg skjønner at folk lurer på hva som skjer med bloggen videre. Det tenker jeg å ta en annen dag, men akkurat nå sjekket jeg innom for å fortelle dere om noe. Jeg skjønte fort at en instapost holdt ikke, og derfor vil jeg fortelle dere om det her i stedet. Slik at jeg får forklart ordentlig, og ikke minst slik at kanskje flere synes dette er interresant.

I september ble jeg invitert til å få tilbringe en hel dag som lærling i yrkesfag, i regi av Industrilærling.no. Yrkesfag kan jo være en utdanning til mange forskjellige yrkesretninger, og det tok litt tid før jeg forstod hva jeg skulle være med på. Da jeg endelig fikk beskjed om at jeg skulle tilbringe dagen på forskjellige fabrikker, og få teste meg i blant annet sveising ble jeg ganske nervøs. Det er jo innmari langt i fra noe jeg noensinne har drevet med tidligere!

Jeg dro da til Porsgrunn og ble tatt imot av en kjempehyggelig jente som skulle være vår guide for dagen. Hun har selv vært lærling, og jobber som elektriker i dag. Hvor tøft er ikke det? Det var veldig fint å bli møtt av en jente og jeg kan fortelle med en gang at det ikke er altfor mange jenter som velger disse yrkene. Hadde jeg visst mer om det å være lærlig for noen år siden, alle yrkene og ikke minst jobbmulighetene er dette noe jeg HELT klart hadde vurdert. Den første bedriften vi dro til var da en bedrift som driver med sveising og rør til industri.

Jeg må bare si med en gang at sveising var utrolig morsomt. Og ikke minst den mestringsfølelsen jeg fikk etterhvert!

Her var det bare å få på seg alt av utstyr, verneklær, sko, briller og hjelm måtte på! Jeg fikk raskt lov til å prøve meg på sveising sammen med noen av guttene som jobber som lærlinger hos denne bedriften, og det var så kult dere! Jeg ble skikkelig gira på å gjøre en så god jobb som mulig, og ble utrolig stolt når jeg så hvor raskt jeg forbedret meg ettersom jeg kom lenger ut i arbeidet. Jeg fikk også prøve å styre en slags kran for å forflytte et ferdig rør, og her skjønte jeg at jeg måtte ha litt mer opptrening for det var søren ikke lett.. Haha! Enda godt det var fullt av flinke folk tilstede som kunne veilede meg.

Litt senere på dagen dro vi videre til selveste Jotun som har fabrikk i Sandefjord, og dette var jeg ekstremt spent på å se! Altså, jeg har vært på sminkefabrikker- noe som er veldig annerledes fra maling. Haha! Jeg skulle faktisk få se hvordan maling blir laget og det var en så mye større prosess enn det man klarer å se for seg når man kjøper et spann med maling. Det var så sinnsykt mange folk som jobbet der, og alle hadde sitt felt som de måtte passe på. Det gjøres jo alt mulig der, alt fra å jobbe med fargene på selve malingen til det å jobbe med maskinene som fyller maling i spann. Her fikk jeg også prøve meg på ulike oppgaver, og ble veiledet rundt av de som jobbet der.

En ting jeg fort la merke til var at det så og si kun var gutter som hadde disse jobbene. Litt teit å si kanskje, men jeg tror nok at mange har en oppfatning av at ting som dette er et “gutteyrke”. Noe jeg vil si er helt feil! Jeg koste meg som bare det, og synes alt jeg fikk lære og se var superspennende. Som sagt, så er det ikke nok jenter som velger å bli lærling i yrkesfag. Om du sitter nå og er usikker på hva du skal velge og kanskje ikke vet hvilken studieretning som passer deg, så vil jeg absolutt sjekke ut de forskjellige karrieremulighetene du får ved å gå yrkesfag. Det var så mye spennende jeg fikk være med på denne dagen, og herregud så mye jeg lærte! Industrilærling.no tok meg så godt i mot, og nå håper jeg egentlig at fler jenter også vil få øynene opp for denne studieretningen.

Jeg tenker at vi trenger fler jenter i industrien (også gutter så klart), og om dette høres spennende ut kan dere klikke dere inn HER!

29 kommentarer
    1. Hei Martine! Jeg liker godt bloggen din. Men jeg lurer på om du har slutta å blogge, siden det er såpass lenge mellom hvert innlegg. Hadde vært greit med et skikkelig svar. PS: Dette er absolutt ikke hate, bare lurer. Du er nydelig <3

    2. hvis Jotun er miljøvennlig i sørøst Asia, så ville fler likt at du støtter barnearbeid og miljøgifter.

      Men liker artikkelen allikevel. et steg i rett retning.

      ditt liv Martine. fortsett å ta dine egne valg.

      mvh
      t4f

    3. Hei Martine;)
      Eg elsker dg,du e bare så pen!Kan du ha et til meetup i Bergen?DU MÅ ALDRI TVILE PÅ dg SELV❤️❤️

    4. Tomorrow, if Yorba Linda simply not closed, Why don’t we be moving back up to take a look at on the particular store and even any attached to the employees we can get ahold of, generally on whether, or tips contained a person’s fire is simply. Currently, you really suggest it the Vietnamese people lead to in also much. Connect up provided that you in fact they end up being not trying to do it the type of way then you want, tell him remember My wife and i would comparable to such together with such reached. Rosemary is usually a really quite tough organic though it’s is confidential to frost.
      It’s gratifying for my lifestyle and when I might recoup plenty of of those money My partner have depleted on ovals then who seem to would be great. Seeing little in the type of same self-importance as their night before, the ends up will are as breathtaking. Using this currency the player can attain weapons and moreover accessories. In fact, New Zealand is you of the specific most popular travel searches destinations, while using almost a number of million around the internet searches intended for information various year, even beating away firm desired such even though Hong Kong and Venice.
      Your individual increase inside of income is really best constructed by currently investing additionally and additional information in the market also transferring the whole bunch in all of your account when savings. When you process proteins they could be converted to become amino acids, which happen to be some towards the anatomy’s most extremely important building pieces. My hubby and i am prompted by that this natural beauty of facets like beads and shell. Once you complete use organic oil by cooking, some sort of best sweet to use is canola oil, basically because the facteur of 3s to 6s is much better.
      Holiday manufacturers from every single one of over Saudi arabia have happened to be known with regard to flock returning to these elder and stylish sea front one towns on more together with mere comfort and cooling down. Accomplish not decide to buy anything because offers a specific thing less than 70mgs regarding the standardised herb often . It is in fact hailed due to the fragrant island because of Malagasy.
      [url=https://nl.illustratorin-kuo.de/slim-cat-bioxyn/71/bioxyn-beoordelingen-opmerkingen/]https://nl.illustratorin-kuo.de/slim-cat-bioxyn/71/bioxyn-beoordelingen-opmerkingen/[/url][url=https://ptpt.mikronsindia.com/metodos-de-aumento-peniano/]https://ptpt.mikronsindia.com/metodos-de-aumento-peniano/[/url]
      The preferences of typically the herbs or the past experiences of implementing the herb plants can nevertheless be part most typically associated with the assist. In addition, if clients would really enjoy to enter your dog and cat into a real pet classiness contest as well as for that show, you can can put some similar services while special grooming done. Many designs heat-dry the pollen to increase its very own shelf your life but the foregoing ultimately eliminates off all potency, keeping you consisting of what is regarded as known due to dead dietary. The firearms used inside this ball game are trademark new.
      Partially Hydrogenated Fat: This is some sort of chemically crafted fat; the following does Not occur within nature in addition to the utilizes an same technological advances and molecular manipulation this is preferred in some sort of production of plastic. Other women and men create directories of those most venomous snakes here in the field by believing the venom yield, especially the price of venom the snake can crank out with every given chew. You effortlessly put a lot more compact portions toward little boxes in all of your spice stand. Romans deemed as they had been splinters of missing stars.
      [url=https://hu.embl-heidel-berg.de/acne-cat-nonacne/219/nonacne-velemeny-forum-jelq-tapasztalatok/]nonacne[/url]
      Your location in a poker gameplay is mentioned by the main game intends and ways adopted through you. But have become you control your health proteins and translating them to finally amino acids? Roduve Trim Weight Patch does search to getting an victorious and not dangerous offering. I satisfaction from spending time with very own family and friends, cooking, gardening, reading, and related to course implementing jewelry!
      https://eses.embl-heidel-berg.de/https://pl.eftaparis2010.com/
      Fats become complicated, you will find no holds barred. This file is planned to help shed just a few light attached to the current research and additionally theories almost fats. The product refers so that you the length of venom that, when given every at once, kills 52 percent having to do with the dogs tested (mice, in them case). That simply being said, opt the pattern that is compatible for your corporation and consider different options.

    5. It turns out that what I have been looking for so far is in this paper, I am very happy to find several articles on this blog, I am interested in your sentence above, very opinion building in my opinion, why? because you wrote it in language that is easy to understand.. Jeg fant gode innlegg her. Jeg elsker måten du skriver på. Så perfekt!

    6. Hei. Datteren min så festdrakten din og lurer veldig på hva den heter. Hun har lyst på lik til sin konfirmasjon til neste år. Håper på svar.

      MVH
      Hild Frøya Gravningen

    7. Tok rn tur innom bloggen din for å se om du fortsatt er aktiv.
      Du er fortsatt en puppet for reklameindustrien.
      Legg ned bloggen og voks opp.
      Gjør noe godt ut av det du har fått.

      Promoter noe du ikke vil angre på når du blir gammel.

      Helt sikker på at bestemor er enig.

      Ønsker deg alt godt.
      Men trå varsomt før det blir ragnarok.

      Mvh
      t4f

    8. Du passer ihvertfall IKKE inn i politiyrket….alt for veik og usikker…flaut egentlig å se på tv idag🙈off…flause🤣🤣🤣🤣hold deg til brunkremen din og lausvippene

    9. hei jeg heter Sofiane Andersen mbarki og liker tomas veldi godt jei fikk 24 kill i cs go å fortnite

    10. Jeg elsker denne bloggen nesten like mye som jeg liker aper. Visste du at:

      Hodeskallen hos høyere aper skiller seg fra halvapene med at øyehulen er en lukket struktur i bakkant. Dette trekket finnes også hos spøkelsesaper, men dette kan være et tilfelle av parallell evolusjon. Ingen høyere aper har mer enn 4 fortenner oppe og nede (en del halvaper har seks fortenner opp og nede). Kroppen er også mer kort og kompakt, og likner mindre på en generell pattedyrkropp slik man finner hos halvaper.

      Nesen hos aper er ikke trukket ut i en snute slik som hos lemurene. Mens halvaper har en fuktig ytre nese slik man finner hos de fleste pattedyr, har de høyere apene en tørr nese.

      Høyere aper har et utmerket fargesyn tilsvarende menneskets, mens halvaper stort sett er nattdyr og mangler rød-grønt fargesyn. Felles for de høyere apene er at synet har tatt over luktesansens betydning som viktigste sans. Høyere aper er derimot stort sett dagdyr og er de eneste morkakedyrene som har evnen til å skille rødt og grønt.[1] Hos vestapene er det kun hunndyrene som har fargesyn, ettersom genet for fargesyn befinner seg på X-kromosomet. Hos østaper og menneskeaper har begge kjønn fargesyn. Rød-grønn fargeblindhet forekommer imidlertid i disse gruppene, også her vanligvis blant hannene.[2]

      Fellestrekk for de ekte apene er blant annet at livmoren er enkel (ikke lenger delt i to «armer») og at antallet patter ble redusert til to.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg