I FENGSEL

Hei dere!

Herregud, for en dag jeg har hatt. Jeg tuller ikke når jeg sier at dette er en av de kuleste dagene i mitt liv. For litt siden ble jeg kontaktet av RøverRadion, der Mina jobber. Mina og jeg ble veldig nære på Farmen, og jeg synes hun seriøst har den kuleste jobben i hele verden. Da jeg ble spurt om å være med inn i fengselet sa jeg ja med en gang. Altså, min drømmejobb er jo innen politi og sikkerhet. Jeg har gledet meg til denne dagen så lenge, og i dag fikk jeg endelig komme inn i et fengsel.

Det startet med at jeg fikk være med inn i en celle, med en innsatt. Jeg satt der ALENE med han, og snakket masse. Jeg var litt skeptisk i starten, for jeg hadde ikke sikkerhetsalarm eller noen ting. Likevel tok jeg sjansen, noe jeg er så glad for. Han jeg var i cella med var så utrolig hyggelig, og ikke minst snill. Jeg er sjokkert enda, for jeg så for meg at jeg skulle være redd. Jeg var ikke redd en eneste gang, og jeg ville egentlig bli igjen for å snakke mer.

Etter besøket i cella fikk jeg en liten omvisning av fellesområdet deres, og så var det inn for å lage radio. Der fikk jeg hilse på flere innsatte, og fikk snakket en del med de. Det var forresten kun gutter som var i fengselet jeg besøkte, og mange av de var på min alder. Det var veldig spesielt å snakke med noen som var like gamle som meg, men som har en så annerledes hverdag. Det var så merkelig å prate med noen som faktisk soner en dom, og som har gjort noe såpass alvorlig til at de sitter inne. Det å få høre hva de hadde gjort, hvordan det skjedde og alt sånn var så spennende. Jeg er jo verdens mest nysgjerrige person, så jeg tror de ble litt satt ut av spørsmålene til tider. Haha!

Det var også så fint å se hvor mye de satt pris på å få lov til å lage radio. Flere svarte at det var høydepunktet med å være i fengselet, og det gjorde meg så glad. Det at de får lov til å være med på ting, som kun gir de erfaring. Det å se hvor seriøst de tok programlederrollene sine, og ikke minst hvor åpne de var om ting. Jeg sitter igjen med kun positive inntrykk, og det virket som at de hadde det veldig fint der. At de får hjelp til å få stell på livene sine igjen, og at de også får muligheten til å studere der. At de får rutiner, og finner veien ut av problemene de hadde før de ble satt inn.

Jeg skal innrømme at jeg fikk en skikkelig åpenbaring i dag. Jeg elsker jobben jeg har nå, men jeg vil gjøre noe mer i tillegg. Og da mener jeg for folk. Jeg ble så inspirert av Mina, og det hun gjør. Det at hun lager radio, og gjør det til ukas høydepunkt for de innsatte var så fint å se. At hun gjør hverdagen til noen som kanskje har det dritt bedre, og at hun hjelper de med å komme inn i rutiner igjen. Jeg vil jobbe med der her, og jeg skulle ikke hatt en krone for det. Haha! Jeg vil gjøre noe som gir meg noe, og det gjorde virkelig dette. Det å se hvor glad de ble for besøk gjorde meg glad, og det å bruke noen timer av tiden sin på dette koster meg ingenting. Jeg har allerede sagt til Mina at når hun pensjonerer seg, da tar jeg over.

Alt er forresten filmet av en som var med oss, så jeg håper jeg får det tilsendt om ikke lenge. Vi tok også bilder, men alt sånn må godkjennes før jeg poster. Jeg gleder meg til å vise dere mer fra besøket mitt der!

PS: Jeg mener med dette innlegget IKKE å si at fengsel er et kult sted. Absolutt ikke. De innsatte var superhyggelige mot meg, men de sitter inne for en grunn. Jeg synes bare det er bra at de får hjelp der, og at fengsel blir en bra opplevelse- men også et sted de ikke vil tilbake til. At de får studere, lage radio, kommer i rutiner- og da for at de skal klare seg bedre i fremtiden. Sånne ting har jeg så lyst til å hjelpe med! 

10 kommentarer
    1. Kan du ha åpen snapp i en uke? Har noe jg må vise dg som jg har laget om dg som jg brukte en mnd til! Plz ta kontakt på Nfjell5 (Snapchat) Sånn at jg ikke går glipp av at du har åpen snap

    2. Vil anbefale deg å sjekke ut ergoterapiyrket dersom du lot det inspirere av besøket ditt. Ergoterapeuter arbeider nettopp dette, å gjøre hverdagslivet mulig igjen.

      1. Hallo?! Det er liksom kanskje en ting jenter vil at gutter skulle ha gjort, visst det var deg i den posisjonen tror jeg at du også ville ha sagt det. Men Martine gjore d jo så du trenger ikke å si noe

    3. Ja, men så er også fengslene godt befolket med alvorlig psykisk syke som ikke får hjelp og bare blir sykere der.
      Du så kun glansbildet. Det er nok mye mer nyansert.

      1. Jeg tror nok de får hjelp med det meste. Altså det kommer jo leger og sykepleiere å hjelper de, viss de har blitt syke eller noe sånt. Jeg er ikke en som jobber i fengselet, men jeg tror de har det bra.

    4. Hei? Var dette oslo fengsel? Og i såfall hvilken avdeling?
      Kult med en blogger som tørr møte andre type mennesker.

    5. Så moro at du tør å besøke fengsel! Jeg er selv like gammel som deg og er utdannet fengselsbetjent. Jeg jobber i høysikkerhetsfengsel med kun menn, og trives veldig godt.
      Dessverre så er tilbud som det Mina driver med på vei ut fordi dagens regjering ikke lengre ønsker at kriminelle skal rehabiliteres, de skal straffes. Som du selv har sett i dag så er de fleste innsatte ganske fine mennesker som har gjort fæle handlinger. De trenger hjelp til å lære seg å leve et liv uten kriminalitet. En dag skal de tilbake til samfunnet, og da kan de bli din nabo. Håper du tar turen inn til arbeidsplassen til meg og Mina igjen, og kanskje du vil bruke stemmen din på å hjelpe oss å hjelpe. Dersom du er interessert så er dette fin lesing om dagens situasjon: https://www.politiforum.no/artikler/slik-blir-noen-utrygge-slik-blir-noen-kriminelle-slik-endres-norge/457209

      Til slutt så vil jeg si at det er såå morsomt å se deg på TV på både skal vi danse, bloggerne og farmen. Stå på videre. Klem <3

    6. Hei! Jeg har bare et spørsmål ang sjalusi osv. Er det sånn at hvis f.eks Aleks hadde sendt hjerter til andre jenter osv haddebdu brydd deg eller tenkt noe over det? Eller sånn generelt. Bør man bry seg om det eller bare la det være?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg