HER ER GREIA

Hei dere, og god mandag!

Jeg er fortsatt i Bergen, og jeg er fortsatt veldig usikker på når jeg drar hjem. Jeg har bestilt en enveisbillett, og grunnen til det er fordi jeg trenger å ha det litt rolig rundt meg akkurat nå. Det er lenge siden jeg har vært personlig på bloggen, og jeg hater egentlig å være det. Jeg vil ikke at bloggen min skal være et sted det er mye negativitet og kjipe innlegg. Heller at dere kommer inn her og synes det er gøy å lese. Likevel har det ikke vært sånn i det siste, og jeg har lenge vært usikker på om jeg skal fortelle dere greia. Nå har jeg kommet til et punkt der jeg føler jeg må fortelle, og jeg håper virkelig dere har forståelse. Jeg har faktisk prøvd å si dette i en vlog tidligere, men det ble bare surr og derfor fjernet jeg hele klippet. Jeg føler meg så teit som har det vanskelig for noe så “enkelt”, og jeg føler meg flau over å ta opp noe som ikke er så viktig.

Som dere kanskje husker, så hadde jeg mangel på både jern og B12. Dette fikk jeg vite under Skal Vi Danse, og på det tidspunktet var jeg så sinnsykt sliten. Jeg trodde ting skulle bli bedre etter dansingen, men det har det ikke blitt. På det tidspunktet spiste jeg kjøtt, men likevel var verdiene mine superlave. Nå spiser jeg ikke kjøtt, bortsett fra sjømat. Jeg tør ikke en gang å tenke på hva verdiene mine er nå. Jeg har aldri trodd at mangel på vitaminer kan bety mye, og fikk litt sjokk da jeg satt og leste om det.

Ikke bare gjør mangel på B12 og jern deg trøtt, men også skade nervesystemet, gjøre deg ufokusert, dårligere hukommelse og man kan føle seg deprimert. I det siste har jeg følt meg veldig nede, noe som er veldig ulikt meg. Jeg kan ligge i sengen en hel dag, og ikke komme meg opp fordi jeg er så sliten. Og da sliten av ingenting. Jeg synes det er skummelt, for jeg har aldri vært som dette før. Jeg har skrevet flere innlegg til bloggen, men slettet det fordi jeg ikke selv har følt det har vært bra nok. Jeg har vært ekstremt streng med meg selv, og følt at alle andre gjør så mye bedre enn meg. Derfor har jeg bare droppet å legge ut noe, og så deretter hatt dårlig samvittighet for det igjen. Motivasjonen min har virkelig vært på bunn, og det på grunn av at jeg ikke har energi til overs. Jeg kan ha dager som er veldig bra, og andre dager der jeg sover hele dagen. Det verste er at jeg vet grunnen, men at jeg ikke føler meg bedre uansett om jeg går på medisiner mot b12 og jernmangel. Jeg skulle egentlig tatt en sprøyte, men det har vært så mye tull frem og tilbake med resepter, så nå er jeg nødt til å ta nye tester igjen i dag.

Jeg vet dette innlegget blir skikkelig surrete, men jeg vil bare at dere skal vite hvordan ting er om dagen. Jeg har ingen grunn til å føle meg nede, men i det siste har det bare vært for mye. Jeg jobber med flere store prosjekter som tar ekstremt mye tid og energi av meg, og så fort jeg har litt fritid sover jeg bare. Jeg håper jeg får noen sprøyter så fort som mulig, for nå er jeg så lei. Jeg savner den gamle Martine som hadde masse energi konstant, og som aldri ble sliten. Sånn jeg har det nå skremmer meg veldig, rett og slett fordi det er så ulikt meg. Jeg vet folk kommer til å mene at jeg overdriver nå, for det er jo bare vitaminmangler. Jeg hadde garantert tenkt det samme, men dere som har det vet hva jeg snakker om. Jeg håper hvert fall dere har forståelse, for jeg er så lei av dette nå. Jeg håper den gamle Martine snart er tilbake igjen, og at jeg snart føler meg på topp igjen.

27 kommentarer
    1. Hvis du ikke spiser kjøtt er det lurt å ta B-12 og D-vitamin som tabletter, eller dråper som du får kjøpt på en helsekostbutikk. Det virker. God bedring:)

      1. Hei Martine! Jeg sitter i samme båt. Uansett hvor mye jeg spiser av grønt og godt og kjøtt osv så vil bare ikke min kropp ta det opp. Jeg har gått med mangel i flere år og først nå har kroppen min møtt veggen. Lenge ble jeg fortalt at det var psykisk og at jeg var psykisk utslitt men etter noen utvidede blodprøver ville legen sette meg på sprøyter. Jeg kunne ikke ta piller for det var ikke nok. Føler meg mye bedre nå, så sprøyter er nok tingen. Så husk deg når alle forteller deg «spis ditt og spis datt» så er det ikke alle kropper som tar det opp like bra! Derfor går vi sprøyter. God bedring dette ordner seg! 🙂

    2. Har sjølv mangel på b12 og forstår veldig godt situasjonen. Håper du snart får sprøyter, det kommer til og gjøre ein stor forskjell ☺️

    3. Du skal ikke føle deg rar på noe måte B12 og jerntabletter eller mat som inneholder det er godt for kroppen, jeg har selv brukt B12 i 5 år nå. Den hjalp meg men jeg fikk testet mot stoffskifte problemer så jeg tar levaxin.
      Før det så kunne jeg sove hele tiden , føle nedstemthet å bare trøtt.
      Synes du må ta det særiøst for du skal ha kroppen din hele livet å gå på vitaminer og tillegg tabletter er blitt mer vanlig nå enn før.
      Du kommer nok deg igjen men gi deg tid for kroppen må få tid til å responsere på det du gir den av tabletter.

      Så er du super kul jente som tørr å skrive om noe så personlig 😊 stolt skal du være.
      Jeg leser bloggen din å følger deg,du er motiverende mot de som følger deg.

      Masse lykke til,ta tiden til hjelp.
      Lykke til videre 😊😊

    4. God bedring, kjære deg! Helsa er tusen ganger viktigere enn bloggen, og det forstår vi som følger deg. Håper du kommer deg ovenpå igjen snart 🙂

    5. Hei søte deg,
      Jeg har selv slitt med akkurat samme problemene som du beskriver, og fikk først beskjed om at det var jernmangel. Jeg begynte på tabletter og fikk opp jernlageret, men problemene forsvant ikke. Jeg ble dårligere og dårligere, og besvimte til slutt midt i en butikk. Legen tok utvidet blodprøve og fant ut at det var folat-mangel (folsyre). Dette er noe som ikke nødvendigvis legen krysser av på når man tar blodprøve, så hvis jeg var deg ville jeg dobbeltsjekket at legen din får sjekket opp i folat-nivået ditt også.

      (Andre ting jeg håper legen din sjekker opp i er: EKG-måling, blodsukker, stoffskifte, cøliaki, magnesium, kalsium, vitamin D-, C-, B, lever-verdier, etc,)

      Krysser fingrene for deg og ønsker deg masse god bedring!
      – Jente, 23år

    6. Omg.. dette innlegget gjorde meg mer oppmerksom på at jeg burde sjekke meg selv.. foor lenge siden hadde jeg d-vitamin mangel og tok store doser av dette husker jeg hadde så mye bedre og gjorde det sykt bra på skolen, så sluttet jeg da jeg fikk beskjed om at nå var det normalt men jeg bør fortsette med dråper (nor jeg aldri gjorde) og slet skikkelig på skolen at i det ene faget gikk jeg hele 4 karakterer med, da jeg hadde problemer med å huske. Aldri slått meg at dt kan skyldes vitaminene..

    7. Hei!
      Jeg har hatt samme problem, og det er forferdelig slitsomt!
      Jeg gikk en stund på B12-sprøyter og det hjalp en del! Håper du også kan få det og at det kan hjelpe deg også! ❤️

      1. God bedring, ta vare på deg selv først.. så får resten komme når overskuddet er tilbake igjen 😊 Lykke til ❤ klemmer

    8. Jeg har akkurat begynt på en smoothie, som er fra Rain International og heter Soul. Det er en smoothie-blanding med forskjellige frø som inneholder mye vitaminer, som skal gi deg energi. Jeg har bare gått på det i tre dager, men merker allerede tegn til å ha mer energi. Og jeg har også vært mye sliten og sovet mye, antageligvis på grunn av mangel på vitaminer!
      Du kan jo lese mer om det om det er interessant for deg:
      https://www.seednutritionwellness.com/rain-soul-pure-wellness-health-supplements/

    9. Jeg har også vitaminmangel og B12 mangel det er ikke ålright jeg hater det og jeg håper du får hjelp 😣
      Du har jo dn videoen med Instagram og fans som du kan legge ut jeg var en av de
      Mvh. Jente på 10 år

    10. God bedring Martine 😊 Få i deg mat med skikkelig næring,ta vitaminer og ikke minst ta vare på deg selv 💞

    11. Håper legen har sjekket deg for Cøliaki, jern og B12 er typiske mangler og en trenger ikke ha mageproblemer for å ha cøliaki.

    12. Har selv b12 mangel, D-vitamin mangel og folsyremangel. Og pga mangel på tid med skole pg jobb så gikk jeg veldig lenge med dette ubehandlet. Tuller ikke når jeg sier jeg sov en hel helg, sto bare opp for å gå på toalettet- og kjæresten min måtte halveis tvinge meg opp for å spise. Og gikk rett og la meg igjen etter. Etter hele helgen med soving så følte jeg meg ikke uthvilt. Følte jeg ikke strakk til til alt, gikk ned i karakter i gym pga lite energi. Så anbefaler på det sterkeste å få b12 sprøyten! 🙂 hjelper mye, og merker godt i kroppen når det er på tide med ny sprøyte (jeg tar rundt hver 2. Måned) jeg selv må skjerpe meg mye, sliter med å huske å ta D-vitamin..
      Ta vare på deg selv! :))

    13. Det tar tid å bygge opp lagrene igjen! Jeg gikk på en smell og var sykemeldt ett(!) år før jeg orket å ta tak i ting igjen… Ble deprimert og utslitt av mangel på jern, B-12 og D-vitamin… Og jeg spiser mye kjøtt! Endte opp med å bli utredet for ME… Så det er FAKTISK så ille, selv om det er så lite. Ta vare på deg selv! Spis masse mat med det du trenger, og sørg for mat som fremmer opptaket (ikke hemmer). Lykke til, vet hvordan du har det. God bedring!

    14. Vet akkurat hvordan du har det! Det er utrulig slitsomt å føle seg trøtt og utslitt konstant! Håper ting blir bedre for deg etterhvert! <3 masse god bedring!

    15. Kikker innom deg av og til selv om jeg er så gammel som jeg er…:) Er tross alt fra Bergen..:)
      Og du, ikke kimse av dette! Du kan bli dårlig av vitaminmangel, men nå vet du at du mangler både jern og vit B.
      Løp og kjøp Berrocca på apoteket. Det er brusetbl. og inneholder alle B-vit , inkludert B-12.
      Så tar du turen innom helsekostbutikk og kjøper Floradix-flytende jern. Og selvsagt går du til legen med jevne mellomrom og tar blodprøver der…
      Ta nå forsikkerhetsskyld en graviditetstest også…;)
      Pass nå godt deg selv! Ønsker deg og Alex alt mulig godt!

    16. Hei. Gå til legen og få tatt alt av tester. Ta det du trenger av tilskudd. Spis variert og ofte, det inkluderer helst kjøtt og fisk. Du skal være ekstremt disiplinert og vite hva du driver med når du følger en vegetarisk/vegansk diett for å få i deg alt kroppen din trenger. Til eksempel er det viktig å få i seg nok belgfrukter og alger for å dekke kroppens næringsbehov med en slik diett. Jeg føler generelt at det er mange som tar veldig lett på overgangen fra å være kjøtteter til å bli vegiterianer/veganer ved å “bare spise samme mat som før bare uten kjøtt. Dvs pizza uten kjøtt, pasta uten kjøtt osv. Misforstå meg rett, det er flott at folk ønsker å spise mindre kjøtt (eller kutte det ut helt) mtp miljø og dyrevelferd, men da er det også viktig at man er obs på hva man begir seg ut på og lager en grundig kostholdsplan. Lykke til, uavhengig om du velger å fortsette å være vegiterianer eller ikke. Håper du føler deg bedre snart.

    17. Trente du opp rumpa di? Isåfall hvilke øvelser gjorde du, og hvor ofte gjorde du de? HÅPER PÅ SVAR/ET INNLEGG OM DETTE! elsker deg❤️❤️

    18. Det er du ikke alene om! Jeg hadde mangel på jern, b9/folsyre og lavt stoffskifte og jeg sov på dagen, kjempe deprimert og ble sliten av ingenting. Jeg fikk beskjed av legen til å ta blodprøver snart igjen. For å sjekke hvordan jeg ligger an. Det tar KJEMPE LANGT tid for å komme seg igjen, jeg merker fortsatt at jeg ikke er 100% form enda. Du må ta blodprøver jevnlig, siden du ikke spiser kjøtt.

    19. Fint du legger ut dette, mange som har samme problem, men en sjekk hos legen vil nok gi rett svar på hva du mangler. God bedring!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg