FARMEN Q&A

Hei dere!

I dag har jeg vært på en shoot, noe som var veldig gøy. Bildene ble så fine, og vi fikk tatt masse bilder som skal brukes fremover. I tillegg var det med to superherlige jenter, så jeg har hatt en skikkelig fin dag. Huset vi shootet i var helt magisk, og jeg ble så inspirert til hva jeg selv vil gjøre når leiligheten min står klar. Herregud, jeg gleder meg til den dagen!

En annen ting er at jeg har fått ekstremt mange spørsmål om Farmen, så derfor tenkte jeg å svare på det nå. Alt fra om jeg spiser kjøtt i dag, til hvordan alt var. Håper dere får svar på ting dere lurer på!

Spiser du fortsatt kjøtt?

Jeg har ikke spist gris etter Farmen, bortsett fra en gang rett etter jeg var hjemme. Jeg glemte det bort ved et tilfelle, men etter det har jeg ikke spist det. Jeg har også kuttet ut godteri som inneholder gelatin, og tror helt seriøst at jeg aldri i hele mitt liv kommer til å spise gris igjen. Når det kommer til annen type kjøtt, så har jeg kuttet ned på det veldig. Før Farmen spiste jeg kjøtt hver dag, og ofte flere ganger om dagen. Etter Farmen spiste jeg kjøtt noen ganger i uken, men nå har jeg ikke spist noe som helst kjøtt etter slakten ble vist på tv. Da det ble vist ble jeg på en måte dratt rett tilbake i tid, og da gikk det opp for meg hvor forferdelig det var å være med på. Jeg vil ikke kalle meg vegetarianer fordi jeg ikke har spist kjøtt på 3 dager, men jeg håper nå at jeg er på god vei. Noe av det jeg er mest glad for med Farmen er at jeg fikk være såpass mye med dyrene som vanligvis før lå på tallerkenen min. Det har hvert fall gjort meg mer bevisst!

Hvordan var det å være med på Farmen?

 For å være helt ærlig så følte jeg ikke helt at jeg passet inn der til tider, for mange var en del år eldre enn meg og jeg følte meg ganske ofte dum. De andre kunne mye forskjellig, men jeg kom inn der helt blank. I ettertid har jeg skjønt at flere har følt det sånn. I tillegg slet jeg utrolig mye med savn etter de hjemme, og jeg var veldig mye lei meg der inne. Jeg skal ærlig si at jeg aldri har følt meg så langt nede i kjelleren som det jeg gjorde enkelte dager på Farmen. Jeg kunne begynne å gråte av den minste ting, og jeg reagerte ofte sterkt på ting som ble sagt og gjort. Det ble også sagt negative ting til meg i uke 1 av en annen deltager, og det tok jeg meg veldig nær av der inne. Det ville jeg jo aldri gjort hjemme.

Samtidig var det et helt fantastisk eventyr. Det å bo på en gård, med masse dyr rundt seg er noe jeg faktisk savner. Jeg savner grisene hver dag, og ikke minst fellesskapet vi fikk. I tillegg var den bobla så deilig å være i, og det å legge fra seg alt av sosiale medier og ting man er alt for oppslukt av i dag. Det var til tider sinnsykt slitsomt, men herregud for en mestringsfølelse man satt igjen med etter man fikk til ting. Jeg ville aldri gjort Farmen igjen, men jeg er skikkelig glad for at jeg fikk muligheten og for at jeg fikk lov å oppleve hvordan ting var for hundre år siden. Jeg kunne lett bodd på en gård, men da om jeg fikk ha kontakt med omverdenen og fikk spise normal mat. Haha! Jeg vil absolutt si at Farmen kanskje er noe av det kuleste jeg har vært med på! Jeg tror jeg aldri har hatt det så bra, men også så jævlig (haha) på samme tid.

Hvordan er det å se seg selv på tv i den settingen?

Det er skikkelig merkelig! Dette ble spilt inn for snart ett år siden, og jeg har vokst EKSTREMT mye på dette året. Jeg vil si jeg har forandret meg positivt, og at jeg nå i dag tør enda mer å vise hvem jeg er. Jeg kjenner nesten ikke igjen den jenta jeg var på Farmen, og det er mye jeg ville gjort annerledes den dag i dag. Samtidig er det morsomt å se at jeg faktisk kom inn der og ikke så forskjell på en ku og et lam, og nå sitter igjen med så mye kunnskap. Jeg får også ofte spørsmål om det er rart å se seg selv så mye uten sminke, og svaret på det er nei. Jeg tenker ikke over det et sekund, og sminke var det siste jeg hadde lyst på inne på den gården. Mat og telefonen min derimot, ja takk! Dette var jo det første programmet jeg var med på etter Paradise Hotel, og jeg var veldig ny i gamet. Det ser man, haha!

Var det mange som gikk inn i en rolle på Farmen?

Hm, jeg vil nok si ja og nei. Jeg skal innrømme at jeg ble litt sjokkert til tider, for mange oppførte seg veldig annerledes da kameraene var der og da kameraene dro. Jeg husker spesielt en episode, og denne personen var så herlig da kameraene var der, men så fort de forsvant var stemningen ganske annerledes. Jeg skjønner at folk vil vise seg fra sine beste sider foran kameraene, men til tider satte det meg litt ut. Heldigvis var de fleste seg selv, og vi var en skikkelig fin gjeng!

Føler du at dere fikk for lite mat?

Til tider ja, men jeg tror ingen gikk rundt og trodde de skulle dø. Det jeg synes var det verste var at maten var ganske kjedelig, og mye manglet smak. For eksempel bygg som kun ble blandet med vann er ikke det beste jeg har spist, haha! Dette spiste vi hver dag til frokost, og man blir jo lei. Vi hadde jo ikke noe for å gi mer smak til maten, og alle middager bestod av 80% potet. Jeg var aldri dødssulten, men man kjente på magen at man kanskje kunne trengt litt mer innimellom. Vi måtte jo likevel spise det vi hadde for å overleve der inne, og mange har det mye verre enn hva vi hadde det der. Jeg har ingen ting å klage på sånn egentlig.

Snek du noe med deg inn på gården?

Nei, ikke da vi gikk inn der. Jeg turte ikke, for jeg var så redd for at noen skulle ta meg på det. I ettertid kom det ting inn på gården, men det orker jeg ikke snakke noe om. Jeg angrer på det, og det var ikke gøy med all kjeften vi fikk.

Hvor var du da de andre sang for bondelaget?

Jeg hadde fått noen store stikk på foten, og hadde fått en allergisk reaksjon. Jeg måtte derfor møte en lege, og var borte fra gården i et par timer.

Hva fikk dere ha med inn på Farmen?

To tykke gensere, en vanlig genser, en t skjorte, to singleter, 3 bh’er, to bukser, tre par sokker, ullundertøy, to par sko, arbeidsbukse, vindjakke, pysj, en bikini og 6 truser tror jeg det var. Ikke mye med andre ord, haha! Vi fikk ikke ha med noe toalettsaker, men tannbørste og tannkrem fikk vi. Når det kom til hårbørste brukte jeg hundebørsten vi hadde.

Fikk dere mye hjelp av produksjonen?

Dette var det som sjokkerte meg mest. Vi fikk ikke noe hjelp?? Haha! Jeg husker vi gikk rundt første dagen og ventet på at noen skulle lære oss opp, men det skjedde altså ikke. Vi ble kastet rett inn som bønder, og måtte lære oss ting selv. Vi fikk derimot informasjon om dyrene, og hvordan vi skulle ta oss av de. Resten måtte vi lære oss selv, men heldigvis var det noen som kunne litt fra før av.

Dette var noen av spørsmålene, men om dere har fler så kan dere skrive det i kommentarfeltet. Vi blogges!

 

 

27 kommentarer
    1. Det virker som det var noen av de eldre damene som brukte sminke der inne, og noen av dem hadde jo med seg kjoler også. Ble det gjort unntak for enkeltpersoner eller tar jeg bare helt feil?

    2. Jeg vil bare si du gjør en flott figur der inne, Martine! Med det mener jeg først & fremst at du, sammen med Svein Østvik, har utmerket deg gjennom den omtanken/omsorgen du utviser for både dyr & folk. Disse egenskapene kommer nok, desverre, må jeg vel merkelig nok tilføye, spesielt godt frem da det er en av de andre deltagerne som virkelig har sjokkert i negativ forstand [guess who..]
      – Ellers er jeg jo blodfan av Erik i reality-modus, da.. Han står for absolutt alt han sier & gjør/ikke gjør, og bare synger ut, fullstendig blottet for ‘filter’ (haha)

    3. Hei. Jeg har ingenting i mot deg, men jeg forstår ikke helt etter å ha sett gårsdagens episode hvordan du kunne reagere med å grine hvis Trude ble valgt som første kjempe… Ja kanskje hun hadde valgt deg som andre kjempe.. men trodde du at du aldri ville komme i kamp? Og så kunne jeg ønske du hadde litt mer tro på deg selv og hva du kan klare… Kanskje du blir fremstilt veldig feil på tv. Ellers lykke til👍🏼

      1. Hei! Jeg snakket litt om det på story, men grunnen til at jeg reagerte sånn var på grunn av ting som lå bak. Selvfølgelig visste jeg jo at det var stor sannsynlighet for at jeg måtte i en tvekamp i løpet av oppholdet, men akkurat der og da forstod jeg ikke tankegangen. Først og fremst på grunn av noe jeg ikke kan fortelle om, og den andre grunnen fordi Trude mest sannsynlig hadde slått meg. Trude hadde gjort det ganske klart at jeg da ble andrekjempe, for da var det større sannsynlighet for at hun fikk bli. Trude driver med crossfit, er en dødssterk dame og kan alt når det kommer til kunnskap. Om Mina da ville ha ut Trude, og Trude hadde valgt meg hadde Trude mest sannsynlig fått bli igjen på gården. Jeg var ekstremt sliten der inne, og følte meg til tider helt ferdig. Derfor reagerte jeg sterkt på ting der inne, som jeg aldri ville reagert på hjemme.

    4. Hvordan var det i forhold til det å ikke ha deo og måtte gå å lukte svette ? Var det flaut ? ❤️ Du er rå Martine! Stå på!

    5. Hvordan vasket dere håret/fikk det til å ikke se fett ut? syns ikke det ser skittent ut selvom dere har gått flere uker uten sjampo

    6. Hvordan orket du å gå med tykk ullgenser og bukse når alle andre gikk i minst mulig klær og klagde på det varme været? 😅

    7. Åssen vasket dere klær og sånn?

      Hva gjorde dere de timene dere ikke var på kamera?

      Når sto dere opp ca?

      Kjedet du deg mye?

      Var noe skuespill der inne?

    8. Tiril er jo like gammel som deg, og Eirik yngre, hvorfor virket det som at de kom bedre innni det enn deg? Siden du sier at alle var eldre enn deg.

    9. Hadde du fortsatt latt være å spise kjøtt, dersom du hadde hatt kontroll på hele prosessen og dyrevelferden?

      Hva er dine tanker om moderne norsk landbruk vs. det industrialiserte landbruket i våre naboland?

    10. De holdningene du har, som tydelig kommer frem i FARMEN, er så på trynetat du skulle vært sendt til Afrika Ford plante kål der- i 4 år på rad, hver dag !! Grise sutrefickan

    11. Synes du er kjempe tøff som ble med på dette. Jeg hadde selv ville blitt med hvis jeg ble spurt og har meldt meg på den vanlige 2 ganger. Men jeg blir nok ikke med, siden det er så mange søkere. Men du gjør en bra figur 👍stå på.

    12. Hei! Det er noe vi har tenkt på med farmen, og det er om dere får byttet sengetrekk, eller om dere må sove i det andre har sovet i?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg