Derfor spiser jeg ikke kjøtt

Hei dere!

Nå har jeg akkurat vært på en pressedag med Bloggerne, og jeg har gjort mange intervjuer med de forskjellige avisene. Det var veldig morsomt, og det er alltid gøy å gjøre intervjuer med Aleksander. Han sier jo så mye rart, og jeg blir til tider helt satt ut. Haha! Hvert fall, jeg tenkte å oppdatere dere litt på dette med kjøtt. Jeg fikk en del meldinger etter i går om dette, i og med at jeg ikke har skrevet så mye om det.

Det hele startet da jeg var på Farmen. Jeg hadde ikke et spesielt forholdt til gårsdyr, annet enn at jeg pleide å spise det. Jeg hadde aldri møtt en gris ordentlig, og jeg hadde aldri kost med en ku. Da jeg kom inn på Farmen ble jeg fort glad i dyrene, og spesielt grisene. Jeg hadde ansvaret for de, matet de hver dag, koste med de og tok meg av de. Jeg skjønte fort hvor smarte de var, kosete og hvor kontaktsøkende de var. Grisene var virkelig som hunder, bare enda smartere. Jeg endret kjapt synet på grisene, noe jeg hatet fordi jeg så en slakt komme.

Så kom slakten, og det er helt seriøst noe av det verste jeg har vært med på. Jeg husker så godt da jeg måtte være med å bestemme hvilken av grisene vi skulle ta, og at jeg måtte være med å bygge opp en binge den skulle bli slaktet i. Jeg husker så godt at den flere ganger hoppet over gjerdet, og at den ødela det. Jeg er helt sikker på at grisen skjønte hva som skulle skje, og det gjorde så vondt for meg å være med på det. Det at vi slaktet et dyr jeg hadde blitt såpass glad i, for å så spise grisen etterpå ble helt feil for meg. Og der tok jeg valget om å kutte ut gris.

Jeg kom hjem, og sluttet å spise gris. Jeg klarte ikke tanken på det, og ble kvalm da jeg så andre spiste det. Den slakten gikk veldig inn på meg. Noe som kanskje sjokkerer folk nå at jeg sier, er at jeg er glad jeg var med på slakten. Det fikk meg til å åpne øynene mine, og jeg fikk et helt annet syn på ting. Jeg ble mer bevisst, og jeg tok et valg som jeg er ekstremt glad for i dag. Nemlig å ikke spise det mer. Jeg har nå ikke spist gris på ett år, og jeg kommer aldri til å spise det igjen.

Da slakten ble vist på TV tok jeg enda et valg. Jeg kuttet ut alt av kjøtt, bortsett fra fisk og skalldyr. Dette var i Januar, og jeg har siden da spist kjøtt et par ganger. Nå har jeg ikke spist det på veldig lenge, og jeg vil heller ikke ha det. Jeg har ikke lyst på kjøtt, og er veldig fornøyd med hvordan ting er nå. Før elsket jeg biff, men hadde noen satt det foran meg nå hadde jeg ikke spist det.

Mange har spurt meg om hva jeg synes om grisedokumentaren som ble vist på NRK, og jeg skal ærlig innrømme at den gjorde meg skikkelig sint. Jeg synes det er helt sinnsykt at Norge ikke har mer kontroll over hvordan kjøttet havner i matbutikkene, og at mange dyr har det helt jævlig. Jeg finner faktisk ikke ord for det, og jeg merker jeg blir irritert bare av å skrive dette. Hvorfor blir ikke dette sjekket nøyere? Hvordan kan mennesker være så ekstremt kalde og ekle mot et stakkars dyr? Det er et dyr med et hjerte som slår, de har følelser og de skjønner ting som skjer. Jeg håper nå at ting blir strengere, for det er liv det er snakk om her. Jeg tror også at det er like ille andre steder, som for eksempel kyllingindustrien. Jeg har aldri i mitt liv vært så glad for at jeg ikke spiser gris, og jeg er ekstremt glad for at jeg har blitt kjent med griser på en helt annen måte. Griser har endt opp med å bli mitt favorittdyr, og da foran hunder. Jeg skulle ønske at alle hadde muligheten til å møte en gris, for da tror jeg veldig mange hadde sluttet å spise det.

Jeg kommer ikke til å spise kjøtt igjen, annet enn fisk og skalldyr. Jeg kutter nok ut det også etterhvert, men nå funker dette for meg. Jeg er så ekstremt glad over dette valget, og jeg håper flere og flere blir mer bevisste. Jeg håper virkelig at noen kan bli inspirert av dette, og kanskje kutter litt ned på kjøttet. Jeg trodde det skulle bli vanskelig å finne erstatninger for kjøtt, men det går bedre og bedre, og jeg får i meg masse annen digg mat!

19 kommentarer
    1. Jeg har selv blitt virkelig bevisst på hva som faktisk er historien bak kjøttet som ligger på tallerken min, og prøver å gå over til å spise myr mindre kjøtt. Det er så fint at du skriver om dette! Tror det er mange som ikke er oppmerksomme på hva som skjer bak kulissene.

      Kunne du skrevet et innlegg om vegetarmat du spiser og synes er digg? 🙂

    2. Tusen takk for dette innlegget! Jeg begynte å gråte selv av slakten som ble vist på tv, og jeg så jo ikke alt som skjedde en gang. Har begynt å kutte ned på kjøttet, men er ikke helt i mål enda.

    3. Om alle slutter å spise kjøtt, må de fleste husdyra avlives uansett, det blir noen få eksempler i dyrehager. En bonde kan ikke leve av å holde sauene i live bare for å selge ulla. Dårlig inntekt. Og går folk så langt at alle skal være veganere, som er ekstremt i forhold til vegetarianere, behøver vi heller ikke kuer til melkeproduksjon, ikke høner for å få egg, ikke sauer for ull, ingen griser, for veganere skal ikke ha noe som helst fra dyreriket. Det inkluderer også sko av skinn/lær, skinnjakker, hansker, vesker, belter, møbler….og ting som er farget med fargestoff fra lus ( rødfarge), luktestoffer fra dyr som anvendes i parfyme, etc. Mye å passe på.

      Holder meg til den gyldne middelvei. Det betyr at jeg spiser lite kjøtt da, er ikke altfor glad i den slags. Men noe vil jeg ha.

    4. Det kommer aldri til å skje at alle kutter ut kjøtt samtidig, så hvis det skulle skje – er det over lang tid. Da vil man sakte men sikkert avle frem mindre husdyr og til slutt er d ingen som blir holdt for å slaktes. Kyr, gris osv vil sikkert finnes i besøksgårder o.l, men ellers blir d nok mer av de ville dyrene- som villsvin feks. Alle var jo ville i utgangspunktet, men har blitt avlet på relativt mye og ikke til deres eget beste. Så om de fleste av disse gårdsdyrene forsvinner er greit for meg- for d er tross alt bedre enn at de blir avlet frem for å tilfredsstille mennesker.

      Ellers heier jeg på deg Martine! Jeg kuttet også ut kjøtt først- deretter sjømat og resten. Ikke at dette er noe du må gjøre, men man åpner øynene for mye som skjer når man først har satt foten innenfor dette temaet. Jeg synes d er flott at du har så mye empati. Anbefaler deg å spise på nordvegan og lovinghut (den i bjerregaards gate)! Ellers har de vegansk kebab (ikke falafel) på bislett og halv pris på denne på tirsdager. Enjoy 😉

    5. Det at du tar opp dette og er så ærlig om det synes jeg er utrolig bra! Jeg spiser selv kjøtt, men har lenge tenkt på å kutte ut alt av gris, nemlig fordi jeg elsker dem. Har sluttet å spise alt grisekjøtt utenom grillpølse. Har du en type grillpølse som du vil anbefale som en god erstatning?😃

      1. Sjekk ut coop sitt vegetardag-merke! Selges i de fleste butikker (ikke rema100). Vegetar pølsene er superdigge og smaker helt likt som vanlig grillpølser! 😀

    6. Som med alt annet er det også viktig å tenke på ALLE de bøndene der ute som også elsker dyra og tar vare på de med all mulig kjærlighet helt til siste slutt. Den dokumentaren viser ikke alle bønder, alle gårder og alle dyr i Norge. Det er kanskje 10% av de og selvfølgelig er de verste utvalgt. Jeg stemmer for at kjøttproduksjon skal bli mer bærekraftig og at dyr skal ha det bra. Og fantastisk for de som ikke ønsker spise kjøtt. MEN det må bli slutt på at folk som spiser kjøtt skal måtte føle seg dårlige og bli fremstilt som kalde dyre mordere pga en dokumentar om en liten del av hvordan det er. Det er som sagt mange bønder der ute som elsker livet som bonde og dyrene sine. Alle skal dø en dag, og mange dyr lever godt til den dagen. Ja de blir mat for noen, men det er slik menneskene og naturen har bygget seg opp. Jeg synes det er flott at du fikk åpnet øyene og droppet kjøtt pga slakten. Men for 100 år siden var det faktisk enten det eller dø. Håper de bøndene som elsker grisen, kua og kyllingene sine kan få litt ros for det. Om et menneske gjør noe dumt betyr det ikke at alle gjør det. Ikke dra alle under en kam har vi alltid lært. Hva skjedde med det… 🙁

      1. Da Mattilsynet gjennomførte 228 uvarslede tilsyn fant de avvik i over 70 prosent av tilfellene. Så det er dessverre ikke “unntaket” slik mange ønsker å tro. Det kom også godt frem i dokumentaren, og da bønder og Mattilsynet diskuterte saken på TV i etterkant. Vær så snill å gjør research før du uttaler det, for dette er en alvorlig sak. Anbefaler deg å se dokumentaren og debattene som foregår i ettertid.

    7. Så utrolig bra du tenker på dette og har valgt har kutte det ut. Jeg spiser også bare fisk og gjort det snart 2 år og det er det beste valget jeg noen gang har tatt. Takk som skriver dette så flere blir oppmerksomme på hva de faktisk spiser. Man ser trossalt ikke dyret når man plukker opp kjøttet i butikken, man velger heller å ikke tenke på det.

    8. Varmer hjertet mitt når folk skriver slikt ❤️❤️ Kjøttindustrien er virkelig fæl, og blir nesten dårlig av å se folk spise så mye kjøtt

    9. Elsker at du er en av de som ikke lukker øynene for dette, og faktisk bryr deg! <3 Det er slike forbilder vi unge jenter i Norge trenger, og ikke påvirkere som gir f i alt som ikke gir dem en inntekt. Så stolt av deg som tar et standpunkt og ikke tolererer at dyr må lide for at vi skal ha noen sekunder billig mat på tallerkenen. Har nettopp kuttet ut kjøtt selv, da jeg faktisk ikke kan forstå at noen orker å støtte den industrien etter alt som har kommet frem om hva som foregår bak lukkede dører. Du er rå, Martine!

    10. Herlig at du gjør dette, og ikke minst skriver om det!❤️ Har selv vært percetarianer (spiser ikke kjøtt men fisk) i over et år nå og kommer aldri til å gå tilbake til å spise kjøtt. Spesielt nå som det kommer flere og flere alternativer og jeg lærer mer om hvordan man lager god mat uten kjøtt 😊

    11. Hva med dyretestet sminke og andre ting som er testet på dyr? Har du tenkt på det? For eksempel sminkemerke mac? Siden du bruker det. Dyr blir torturert av det også….. Jeg er veldig ops på det også, ikke kun kjøtt.

    12. Du spiser fisk og skalldyr sier du. Det er levende individer på samme måte som gris, storfe og andre dyr vi spiser så dette blir inkonsekvent. Tror du ikke fisken som blir fisket via en stang med krok på lider på vei opp fra havet? Eller fisk og andre sjøskapninger som blir fanget i garn, tror du ikke de lider, tror du ikke at de er livredde der de er fanget i garnet, og blir dratt opp i fiskebåten og trykket som sjødyra er vant i sitt miljø blir veldig forandret mens de blir dratt opp mot overflaten? De lider kansje ikke de??? Nei, å kutte ut kjøtt blir inkonsekvent når du bytter det ut med andre levende individer som sansynligvis lider mer enn ett dyr som blir slaktet fort og effektivt. At gårdsdyr, uansatt type, skal ha det bra mens det lever, det er en selvfølge, så derfor bør vi heller konsentere oss om dyrevelferd og humane skaktemetoder enn å kutte ut å spise kjøtt som inneholder mye vitaminer og mineraler kroppen trenger.

    13. Dere som kritiserer for at folk prøver å gjøre noe godt, men ikke redder hele verden – det er så provoserende!
      Her skriver Martine et innlegg om at hun er glad for at hun har blitt bevisst på ting som skjer i denne næringen og går et stort steg i riktig retning ved å kutte ut kjøtt og tenker over hva hun velger å spise.

      Ved at hun når ut til så mange, gjør hun også flere tusen andre mer bevisste på dette. Jeg synes det er fantastisk at influensere bruker stemmen de har på si ifra om slike ting. Så slutt å kritiser de som prøver å gjøre noe bra. Man kan ikke gjøre ALT, men alt man gjør hjelper! 🌺

      1. Den eneste grunnen til at Martine overlever på grønnsaker, er at hun ikke jobber. Hun trenger ikke energi eller styrke. Derfor blir folk som meg irriterte når hun prater om at alle må slutte å spise kjøtt. Vi jobber hardt, vi trenger kjøtt, energi og styrke. Men det vet ikke Martine noe om, for hun har aldri jobbet et minutt i sitt liv.

    14. Dere vegetar-raringer glemmer noe viktig. Den eneste grunnen til at dere klarer å overleve på høy og planterester, er at dere ikke jobber. Vi som jobber hardt og løfter tungt hele dagen klarer ikke å overleve på grønnsaker og høy, det er umulig. Hvis jeg spiste det samme som dere, så hadde jeg vært ferdig klokken 9 på morgenen, jeg hadde ikke klart mer.

      Igår så løftet jeg ca. 40-50 tonn tilsammen. Hard jobbing ute i vær og vind. Noen synes det høres mye ut, men du kan enkelt løfte 100 kilo 10 ganger på under ett minutt. Da har du allerede løftet ett tonn, Så 40-50 tonn er ikke mye i løpet av en dag. Jeg hadde aldri klart det hvis jeg ikke spiste kjøtt og ordentlig mat. Det er ikke mulig, jeg hadde blitt skjelven i knærne etter noen få timer.

      Så når dere blir så sure fordi folk kritiserer maten deres, så husk at dere ikke jobber. Dere trenger ikke energi eller styrke. Derfor klarer dere å overleve. Men andre folk må jobbe og de må ha mat. Og forresten, mennesker er kjøtteter. Det glemmer dere. Vi er ikke kaniner, vi er kjøttetere. Det har vi bestandig vært og det er ikke mulig å forandre det. Magene deres er designet for å håndtere kjøtt men dere tvinger dere selv til å spise ugress og dritt. Det er ikke sunt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg