EN UNNSKYLDNING MAN IKKE BURDE TRENGE

ANNONSE- BLÅ KORS

Drikkepress.. Hvor skal jeg starte? Jeg tipper de fleste en eller annen gang har vært borti dette, enten om du har laget presset- eller blitt presset. Jeg har opplevd det, og hva skal man egentlig si når alle står der med en flaske i hånden? Når et “Nei, jeg vil ikke drikke i dag” ikke er godt nok? Jeg drikker i blant, men jeg drar også ofte på fest edru. Jeg mener at alle burde kunne få takke nei, og ta seg en alkoholfri kveld om man ønsker det. Man er da ikke mindre kjedelig av den grunn? Det som er kjedelig derimot er drikkepresset som oppstår. Man blir bedt om en forklaring på hvorfor man ikke vil drikke, og man må alltid oppgi en grunn. 

“Det er kjedelig om alle er fulle, og bare du er edru”

“Ta bare en slurk da, eller så kan du få en øl av meg”

“Er du gravid eller?”

NEI. 

Hvorfor skal man trenge en unnskylding for å ikke ville drikke alkohol? Jeg synes det er helt sykt. Jeg synes det er en unnskylding som man aldri burde trengt, for et nei skulle vel egentlig vært greit. Jeg tok derfor utfordringen på strak arm, og jeg dukket opp “gravid” på fest. Ikke på hvilken som helst fest, men hos de som er med i den nyeste sesongen av Kollektivet. Folk reagerte veldig på magen min, og synes det hele var veldig merkelig. MEN- er det ikke mer merkelig å bli utsatt for drikkepress?

Magen min fikk mye oppmerksomhet, og temaet alkohol kom raskt opp. Vi fikk en god diskusjon rundt dette med drikkepress, og vi alle ble vel egentlig enig til slutt om at man ikke skal trenge en unnskylding. Vil man ikke drikke på fest, så gjør man det ikke. Man kan ha det like gøy uten alkoholen, og det beste- man husker hele kvelden dagen etterpå!

Processed with VSCO with s2 preset

Jeg fikk låne magen på Blå Kors sin side, som dere finner HER. Der kan du også selv låne en gravidmage, enten du vil ha en unnskyldning du ikke burde trengt for å unngå drikkepress, eller du vil gjøre en statement. 

Dette er et annonseinnlegg, men det er annonse for et tema jeg bryr meg om!

 

59 kommentarer
    1. Man ser ikke folk drar i svømmehall hvor andre bader og har det morsomt for å strikke, hvorfor skal man da dra på fest hvor folk drikker og ikke drikke?

    2. Jeg må bare si det.. Fysøren den magen kledde deg!😍 Virkelig helt nydelig.
      Også må jeg si meg veldig enig med deg ang drikkepress- stå opp for deg selv og si nei!

    3. Kjempebra tema!!!!! Slik holdning har jeg og alltid hatt. Det tok litt tid, men mone venner syns faktisk det er helt ok at jeg ikke drikker bestandig. Burde være en selvfølge at man respekterer at ikke alle vil drikke bestandig. 🙂

    4. Ønsker du et hvitt smil l sommer? Isåfall må du prøve Premium White 😬 Rabattkode MARTINELUNDE20

    5. Så utrolig flott at du tar opp dette! Altfor mye drikkepress, og føler jeg alltid må ha en unnskyldning når jeg ikke drikker. Mer av sånt. Du er en flott og fornuftig jente, stå på 🙂

    6. Sykt bra at du tar opp et så viktig tema! E så lei av drikkepress i Norge… eg trudde folk skjerpe seg når du e ferdi på VGs men nei… drikkepresset fortsette.

    7. Ehhmmm hva skal man si om man plutselig vil drikke engang og du ikke har babymage?😂 ooooogggg det må jo komme en baby engang også😂😂

    8. Like kjipt å være gravid på fest. Bortsett fra at du aldri er gravid på fest. Fordi man aldri engang blir invitert som gravid 🙂 Så ja, drikkepress er forferdelige greier.

    9. Enig! Jeg har vært på litt fester i det siste edru, fordi jeg rett og slett ville ha en pause fra alkohol av personlige årsaker. Alle disse gangene har jeg fått masse spørsmål; hvorfor drikker du ikke? Bare ta en øl da? Alle skal grave, og grave i hva som er årsaken bak. Hva om dette er personlig for personen? Hva om man bare ikke føler for det dette kvelden? Det blir veldig slitsomt å skal kunne dra ut edru når drikkepresset er så stort, noe som gjør det som egentlig skal bli en gøy kveld – til å bli et avhør. Håper mennesker kan få bli litt mer obs på dette!

    10. Du og Aleksander burde vurdere og å få barn for det 1 den magen klede du for det 2 dere burde gi sjansen dere hadde vært to supere foreldre og barne dokers vile blid nydelig når de hadde hat en super søt mamma og en så kjek pappa ❤️❤️❤️😱

    11. Når en person ikke drikker på fest er det naturlig å spørre hvorfor! Det betyr ikke nødvendigvis at det er drikkepress.
      Vil påstå det er helt normalt å være nyskjerrig og spørre, problemet oppstår om man ikke godtar grunnen 😬

    12. jeg har blitt gravid og ser etter fine klær og denne kjolen du har på falt virkelig i smak!!! Hvor kjøpte du denne?😍 haster litt 🙈

    13. Jeg trodde du tulla og Gud ææææææææ gratulerer så mye til deg og alex❤️❤️😭😭😱😱

    14. Du har den magen på noen bilder så forsvinner den på di neste og då kommer den igjen vordan fikk du ordna så greie til å prøve å ha gravid mage😍😍

    15. Det e nok ikke bare bare og det og bli gravid heller sånn med en gang😅 Hu har selv sakt hu vil vente til hun selv føler hun er i den fasen med og bli gravid✨
      Og et kjempe bra teamet som også blir tatt opp❤️👏🏽
      Og du var kjempe nydelig på bildene 😍❤️

    16. Du var DRIT fin i den magen! Jeg har så utrolig lyst at du skal bli gravid!💓💓🤰🏻🤱🏼🤱🏼 En ting til. Din nye kanal. Kan ikke du lage en treningsvideo der. Som viser hvordan du trener, osv. Om du fortsatt gjør det da?😊💁🏼‍♀️ Etter farmen

    17. er du opptatt av problemstillinger som dette? synes du samfunnet er interessant? overfladizk.blogg.no er stedet for deg

    18. Til alle som lurar :”når man LÅNER magen, må man gi den tilbake”, låning betyr å gi tilbake, viss man FÅR noe, trenger man ikke det.

    19. Omg Martine! Du var dritfin i den magen! Gleder meg til du blir gravid😻Å en annen ting, den nye kanalen din er bare syyykt kul assa<33 Jeg følger med på deg på yt! Du er best❤️

    20. Hei Martine. Det temaet du løfter opp på bloggen din er veldig viktig. Det er altfor mange som føler det presset. Det er ikke greit. Jeg er helt enig med deg og man trenger ikke ha en forklaring, eller masse spørsmål om hvorfor. Kan man ikke bare velge selv og man kan ha det like artig edru som hvis man skulle ha drukket. Desverre så har denne drikketrenden og drikke presset blitt for stort. Og jeg tror ungdomen ikke føler seg bra nok, gjør det bra nok hvis de ikke henger med. Noe som også er typisk innenfor psykiske lidelser som depresjon eller angst. Man føler seg ikke bra nok. Men alle er vi like verdt å alle er bra nok, det er viktig at vi som skjønner åssen dette er sier til et annet menneske at du er bra nok fordi om du velger noe annet enn meg eller de. Du er like bra nok fordi du ikke har en toppjobb, stort hus osv, du er like mye verdt og vi må ta vare på de som føler seg presset. Tusen takk Martine for dine flotte innlegg. Gjerne titt innom bloggen min og legg igjen en hilsen 🤗
      Ønsker deg en fin dag og gleder meg til kjendisfarmen 💕💕
      Hilsen Ingvild.

    21. Veldig bra skrevet, jeg er helt enig med deg! Jeg drar selv edru på fest innimellom, bare for jeg rett og slett ikke føler for å alltid drikke selv om man er på fest. Og dersom noen presser andre til å drikke, og forsåvidt andre ting også, det gjør jo at de hvertfall ikke har lyst? Er hvertfall sånn med meg, da får jeg mindre lyst til å i det hele tatt bli med ut flere ganger. Det at man trenger alkohol for å ha det gøy er bare tull! Jeg var edru på russedåpen og vrengefesten vår, og jeg var en av de som dansa på bordet – for å si det sånn💁🏼‍♀️

    22. BRA! Jeg sluttet all alkohol sist sommer, så er 1 år edru. Drikker alkoholfri øl, både hjemme og på den sjeldne tilfellet jeg er på byen. Så digg å bare kjøre hjem etterpå.

    23. Er vel heller hva slags mennesker man har rundt seg, og hva slags vennskap man egentlig har. Jeg har ikke drikket noe alkohol på 8 år. Å det er ikke noe jeg savner eller vært noe press til å drikke.

    24. Må kommentere til «partyløve» sin kommentar lenger oppe, for dette er det DUMMESTE jeg har hørt. Så man skal ikke få være med på sosiale sammenhenger/ treffe venner / ha en gøy kveld med goe venner fordi man ikke ønsker å drikke??? Jeg er ofte med på fester uten å drikke, og har det like gøy hver gang, jeg pleier ikke å si noe før noen tilbyr meg drikke, og da får alle sjokk fordi de trodde jeg drakk, så man kan ha det like gøy uten!!!

    25. Jeg syntes dette var ett veldig viktig tema fordi rusproblemer blant folk er en av de største problemene vi har i samfunnet og folk som ikke har det selv ser ned på de som har det og de skjønner ikke alvoret. Å ha problem med rus, er en arvelig sykdom og jeg kan snakke for meg selv når jeg sier at det er ett helvete å holde seg frisk fra denne sykdommen i norge. Folk har ingen forståelse for at jeg ikke vil drikke og de syntes jeg er fucka når jeg sier at jeg har ett rusproblem. Er en kreftpasient fucka når han/hun tar cellegift? Nei. Er akkurat det samme for meg. Jeg velger å ta min medisin, som er å ikke ruse meg og det burde ikke være ett problem!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg