MANDELAEFFEKTEN

Hei dere!

Jeg synes ting som ikke kan forklares er utrolig spennende. Jeg er den personen som kan sitte i flere timer å lese om merkelige ting på internett. Dette interesserer meg skikkelig! Jeg leser meg ofte opp på ting, og så er jeg nødt til å fortelle vennene mine det etterpå. Jeg vet ikke hvor mye de egentlig bryr seg, men hallo! Ikke kom her og si at dette ikke er spennende. I dag tenkte jeg å fortelle dere om noe som kalles Mandelaeffekten. Mange har kanskje hørt om det, men flere aner sikkert ikke hva det er. Det er noen år siden jeg først hørte om dette, og jeg synes det var så spennende. Jeg kom på det igjen da en venninne av meg lagde en youtubevideo om dette, og nå tenker jeg at jeg må fortelle dere om det. Jeg håper dere synes dette er litt spennende hvertfall!

Mandelaeffekten går ut på at noen mener det finnes et parallelt univers. Mange folk mener å huske ting som ikke har skjedd, og at det har skjedd en eller annen endring et sted. Dette startet med at en dame trodde at Nelson Mandela døde i fengselet på 80- tallet. Denne damen kunne huske at hun så bilder fra begravelsen, og bilder fra dagene etter. Da denne damen fortalte om dette var det fler som sa seg enig. Greia var at Nelson Mandela døde ikke før i 2013, men hvordan kan så mange da huske at han døde på 80- tallet i et fengsel? La meg komme med noen andre eksempler. 

WE ARE THE CHAMPIONS

De fleste har vel hørt denne sangen? Og alle som har hørt sangen husker vel slutten? “No time for losers, cause we are the champions.. OF THE WORLD” Dere husker det dere også? Vel, sangen er ikke sånn. Søk den opp på Spotify, og hør på slutten. “Of the world” kommer aldri. Det er noe som mangler, ikke sant? Sjekk også ut videoen under, og spol til 12.45. Der kan dere se akkurat hva som menes med Mandelaeffekten. Alle sitter og venter på “Of the world”, men det kommer ikke. Ganske sykt?

F2SXmzk8ve4
 
SPEIL, SPEIL PÅ VEGGEN DER…
Alle husker vel denne setningen fra snøhvit? Den onde heksa står foran speilet og sier dette. På engelsk har jeg alltid ment at det var “Mirror, mirror on the wall”, og på norsk “speil, speil på veggen der” Eller sa hun det? Nope, denne setningen har aldri blitt sagt. På engelsk sier henne “Magic mirror on the wall”, mens på norsk er det “lille speil på veggen der”. Så hvor kommer “speil, speil på veggen der” fra”? Hvorfor har vi alltid sagt dette? Det gir null mening. Sjekk ut videoene under. 
Br0DCEEBplY
 
LUKE, I AM YOUR FATHER
Dere som har sett Star Wars har vel hørt denne setningen? Han med masken og Luke står og fekter. Så står Luke og holder seg fast, og han med masken sier “Luke, I am your father”. Dere også husker det? Dere vil få sjokk når dere ser videoen under, for han har aldri sagt “Luke”. Han sier “NO, I am your father”. Spol til 1.40, og se selv. Det merkeligste er jo at det faktisk står i tittelen på dette youtubeklippet “Luke, I am your father”. Dette skremmer meg!
h6sj89xgnl4
 
PIKACHU
Pikachu vet alle hvem er? Den søte figuren fra Pokemon. Jeg har alltid ment at Pikachu er helt gul, også er han svart ytterst på halen sin. Er det fler som husker dette? På det første bilde under her er hvordan jeg mener Pikachu ser ut, mens det andre bilde viser hvordan han egentlig ser ut. Noe stemmer ikke med bilde nummer to der.. 
 
MONOPOLMANNEN
Alle har vel en eller annen gang spilt monopol? Om jeg skulle spurt dere om hvordan denne monopolmannen ser ut, hvordan ville dere beskrevet han da? Jeg ville sagt dress, flosshatt, bart og en monokkel foran øyet. Monokkel er et brilleglass som kun er på det ene øyet. Husker noen fler dette? Vel, han har aldri hatt noen monokkel. Bare se selv.. Det første bilde er hvordan jeg mener han ser ut, mens det andre er hvordan han faktisk ser ut.
 
THE THINKER STATUE
Jeg tipper de fleste har sett denne statuen? Den er av en mann som sitter og tenker med knoken mot pannen. Eller gjør han det? Jeg har alltid ment at han sitter sånn, men neida. Det bilde jeg skal vise dere nå er ganske sykt, for denne damen sitter rett foran statuen. Hun ser at han sitter med hånda under haken, men likevel tar henne knoken mot pannen. Det her er så merkelig! Det gir ikke mening at han skal sitte med hånda under haka, han har da alltid hatt knoken i panna??
 
Dette er noen av de Mandelaeffektene jeg ville vise dere i dag, men jeg kan gjerne lage flere innlegg som dette. Jeg synes det her er dødsspennende, og jeg håper dere synes det samme! Gjerne fortell meg om deres tanker rundt dette♡
 

 

 

 

21 kommentarer
    1. Når du tar så mye av innholdet fra Konspirasjonspodden sin episode om Mandelaeffekten, så burde du nesten gi dem credit.

    2. We are the champions er tull, har aldri sunget det andre.
      Pikachu har alltid vært gul.
      Han monopolmannen, sikker på at du ikke forveksler han med borgermesteren i powerpuff girls?
      Nei, han har nok aldri hatt hånda der.

    3. Lættis å ta så mye fra Konspirasjonspodden for å virke interessant men ikke gi de cred for det! Virker sykt dum

    4. “Of the world” på “We are the champions” kommer midt inni, men ikke helt på slutten nei; bare hør hele sangen.

    5. “Of the world” sies i sangen i første refreng, og på grunn av det tror folk at det er likt på siste refreng. Dette har ikke noe med Mandela-effekten å gjøre, det er bare en vanlig feil. Dette er bare til info! Ikke hate, for jeg elsker virkelig ditt arbeid!:-)

      1. Me hadde ein oppheta diskusjon om dette i klassen min i 7. klasse på starten av 1990-talet. Eg var sikker på at det var 50 statar, men læraren i samfunnsfag påstod at det var 52. Så me talde opp – og kom til 52. I årevis etterpå har eg gått rundt og påstått at det er 52 statar. Men så plutseleg for nokre år sidan fekk eg vita at det er berre 50. Eg veit ikkje om nokon stat som har forsvunne, men eg tippar på at me kan ha talt Washington DC som ein eigen stat. Då kjem me til 51, men kven den 52. staten var er framleis eit mysterium. (Eg har sett at nokon har føreslege Costa Rica, som er ein slags mellomamerikansk koloni under USA.)

    6. Det er visstnok slik at hjernen ikke lagrer minner så direkte som det føles. Hver gang vi gjenkaller et minne, så rekonstrueres det utfra prosesser i hjernen. Jeg har også lest at slike minner “slites” av gjenkalling, og blir mer og mer unøyaktige for hver gjenkalling. Det står en del om det her:
      https://en.wikipedia.org/wiki/Reconstructive_memory
      Dette har jeg opplevd selv mange ganger i varierende grad. Jeg har hatt gjensyn med fotografier som jeg husker fra mange år tilbake, og da varierer det veldig hvor nøyaktig jeg husker dem. Noen ganger er hukommelsen riktig så pålitelig, andre ganger så unøyaktig at jeg nesten ikke kan tro at det er samme bildet, selv om jeg vet at det er det.
      Det går også an å plante falske minner i hjernen, og de føles like virkelige som ekte.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Memory_implantation
      De gamle hadde nok også noen begreper om hvordan dette forholdt seg, det er iallfall én mulig konklusjon når man leser dette gamle norske folkeeventyret:
      http://runeberg.org/folkeven/028.html

    7. Dette er jo bare tilfeldige ting hvor man hører feil eller ikke husker ak hvordan noe ser ut. Forskjellige personer beskriver også ting annerledes. Da kan det komme to versjoner av ting…

    8. Når man ser noe som hjernen mener passer virker ofte en annen versjon helt absurd. Slik som pikatch og monopoly mannen. De ser bedre ut med monokel og svart hale og da virker orginalen feil.

    9. E.T har visst aldri sagt E.T Phone Home. Nå sier han E.T Home Phone. Forest Gump har visst heller aldri sagt Life is like a box of chocolates. Nå sier han visst Life WAS like a box of chocolates. Kvinnelige piloter i 2. Verdenskrig. Hæ. Razzle Dazzle krigskip. Slå det opp. Mandela Effekten er virkelig. Det er så mange nye dyr som hat dukket opp osv. Osv.

    10. Du må nesten sjekke det opp før du skriver noe på internett. I teksten til we are the Champions av Queens sier de helt tydelig of the world. Gå på Spotify og sjekk selv.

    11. Eg hugsar godt at monopolmannen hadde monokkel. Difor driv eg og søkjer litt på nettet etter informasjon om dette – og kom til denne bloggen. Det snodige er at folk i tusenvis er einige om at det var nettopp monokkel, og ikkje til dømes vanlege briller. Og når eg for min del hugsar monokkelen, skuldast det i alle fall ikkje forveksling med amerikanske teikneseriefigurar som eg aldri har høyrt om før ein gong.

      Og det finst faktisk noko tilnærma prov for monokkelen på nettet: Ein gamal avisartikkel som omtalar monopolmannen med monokkel, og nokre gamle monopolpengar der mannen faktisk er teikna med monokkel.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg