Ta med hunder til Norge

Hei!

Her vi bor er det en mann som har to valper, og jeg er helt forelsket. Valpene skal selges, og jeg har så lyst til å kjøpe dem. De er så søte, og ikke minst kosete. For et par dager siden koste jeg så mye med dem, og jeg ble så glad i de små voffsene. Jeg skulle gjerne tatt de med til Norge, men det er vel en ganske vanskelig og lang prosess? I tillegg ville jeg ikke kun kjøpt en, jeg måtte hatt begge. De er brødre, og de er så søte sammen. Jeg vet jo også at disse hundene har mye problemer på grunn av nesepartiet, og det er så trist. Man hører de virkelig puster og peser, og man hører at det er vanskelig for dem. Åh..

 Processed with VSCO with s2 preset Processed with VSCO with s2 preset Processed with VSCO with s2 preset Processed with VSCO with s2 preset

Se hvor nydelige de er da! Skikkelig sjarmerende, og bittesmå. De hadde dessverre masse lopper, men heldigvis har noen her fikset loppekur til dem. Det var ikke akkurat lite lopper heller, og de må ha klødd skikkelig. Jeg har så lyst til å ta med meg begge to hjem, men jeg er redd det blir vanskelig med to. Jeg kunne klart en av dem, men de to sammen vet jeg ikke om jeg hadde klart sånn som ting er nå. Jeg håper de får et trygt hjem her i Mexico, og jeg får vondt av tanken på at de kan ende på gaten. Uff.. Kanskje jeg endrer mening og tar de begge med meg hjem? 

 Processed with VSCO with s2 preset Processed with VSCO with s2 preset Processed with VSCO with s2 preset

Er det noen som har tatt med seg dyr fra utlandet? Og isåfall, hvordan funket den prosessen? 

71 kommentarer
    1. Kanskje en av leserne dine har muligheten til og ta begge. Mener Andrea Badendyck gjorde noe lignende 🙂

    2. To er best for hunden med tanke på at hund er flokkdyr:))
      Vet prosessen er lang men detblir nok verdt det. Du må ha hundene i karantene i Norge i sånn 3 måneder! Deretter må du bare vaksinere de også skal du være good to go

    3. Det er lettere å ha to hunder enn en- da de får sinnsykt mye «gratis» oppdragelse av hverandre! Om du skal ta dem med til Norge må de hvertfall (!!!) få ormkur, hjerteorm, og rabies vaksiner ++. Du må til veterinær i Mexico å få «grønt lys» til å få dem inn til Norge. Om du ikke har alle papirer i orden da du går gjennom tollen i Norge, må du enten betale en SINNSYK bot, eller hundene må returneres – eller værste fall avlives. De må også til vet i Norge etter hjemkomst for å klargjøre at de ikke har rabies eller hjerteorm. Om dette er noe du seriøst vurderer ville jeg ringt både tollvesenet og veterinær i Norge 🙂

    4. Hverken Mops eller Fransk Bulldog er tillatt på fly dessverre 🙁 de tåler ikke trykket pga nesepartiet og kan dø av det..

    5. Jeg Tokk med en katt fra Spania og det var ikke så slitsomt og jeg har to katter kjønner at det er anderledes med hunder men vi måtte bare fikse ett pass til katten så gikk alt fint❤️❤️ Men det hadde vært så hyggelig av deg hvis du hadde tatt de med til Norge de vil sikkert få det mye bedre hjemme hos deg en ute i gaten i MEXICO♥️♥️

    6. Ta de med hjem! Det er bedre å ta de med hjem til Norge så de er trygge enn å være utrygg og hjemløs

    7. Du kan høre på dem om de har dårlig luft veier, hvis de snorker mye og lager litt rar lyd når de puster kan det slite litt med å puste men de klarer seg helt greit!! Min har ikke dårlige luftveier og Hvis du trener dem riktig kan de bli veldig sterke!! Min trekker meg på ski som en sjefer 🙂

    8. Å ta med dyr fra utlandet er vanskelig, det er strenge regler mot det, de må B.l.a. Være friske og vaksinerte mot alt mulig rart

    9. Du kan ta en og Aleksander en. Når du er i Bergen kan du ta din med og når han er i Oslo kan han ta sin med, dere er jo så mye ilag så de får jo sett hverandre mye!😂

    10. Det er jo så klart litt jobb. Sett i gsng med en gang, for kanskje du har mulighet til å ta de med deg når du reiser (de må jo i karantene, men det er nå i Morge). Tror de trenger pass og andre ting, men det bør jo være greit å fikse på en måned.
      Og når der kommer til hvor avla de er (les: nesen deres) så kan du jo tenke sånn at de garantert får ett bedre liv i Norge hos deg, den steikende varmen og det lite oksygen opptaket er sikkert helt jæclig for de!

    11. jeg skjønner deg godt at du vil ta dem med til norge. jeg ser poenget i det mange av de som har kommentert mener, det med at de ikke kommer til å ha det bra der i mexico. Men det å ta dem med hit til norge er nok ikke så smart.. Som jeg tror Maria sa i noen kommentarer over, så er det ikke lov til å ta med mops eller fransk bull dog med på flyet pga de ikke håndterer trykket når dere flyr.. det ender ikke godt.. 🙁

    12. Jeg synes du skal ta de m hjem, de r jo såååå søte😍 Hvis d blir for mye m 2 kan du gi bort den ene til Isabelle, Alex, foreldrene dine eller noen du ser ofte så de får hvert mye sammen👍🏻 Hilsen din aller største fan

    13. De var kjempe søte! Hvis du har muligheten til å ta med de pils gjør det. Da kan du ta masse bilder av de og du kan ha mye kos.

    14. Har allerede skrevet det tidligere på innlegget om det triste som skjedde.. Nen sp over her at om alt ikke er i ordne så får ud en mega bot, men det stemmer ikke helt.. Dersom det er noe galt etter at du har fikset dem her, må de i karantene i Norge i 4 mnd hvor de får alt av vaksiner og alt de trenger.. Du må selvfølgelig betale for dette, og det er dyrt men du får ikke en mega bot..

    15. Vær så snill! Ta med de hjem!❤️ De ville fått det så mye bedre hos deg enn på gata! Ta med de hjem!!!!❤️❤️❤️❤️

    16. Jeg synes du burde gjøre det det tar kanskje tid og koster penger men du kan gi to dyr et helt fantastisk liv! Og gi dem kjærlighet♥️ (Men støtter deg uansett hva du gjør!♥️♥️)

    17. Den ene ser ut til å ha øyesykdomm/skade
      Den er veldig rød i øynene og det kan være farlig for det viser at det ikke kommer nok oksygen til hunden

    18. Jeg leste nå nettop inne på Norwegian at de i hvert fall tar med Hunder/katter med flat nese hvis du har fått godkjenning av en veterinær og det finnes medisiner som hjelper dem med å puste bedre spesielt på fly! Dette finner du ut av❤️😊

    19. Hei! Eg synst at du burde smake m politiet i Norge først, men om du får dei, kall dei for shampo og balsam😂

    20. Ta begge! De har det jo mye bedre i Norge enn i Mexico der det kryr av lopper osv🤯 I Norge får de bedre behandling og de vil få det bedre❤️

    21. Jeg og min familie tok med oss ti små amerikanse cocker spaniel til Norge fra Italia og jeg er så glad for at vi gjorde det de er sykt kosete og helt sinnsykt søte og snille! Jeg hadde tatt de med meg hjem vis jeg var deg❤️

    22. Det er ikke ulovlig, men det frarådes på det sterkeste å importere slike hunder til Norge. Hjelp de heller der de er 🙂 Det er forøvrig mange hunder i Norge til omplasering som sårt trenger nye hjem.
      https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/ikke_ta_med_gatehunder_hjem_til_norge.7140
      https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/import_av_kjaledyr_og_konkurransedyr/Import_av_gatehunder/

    23. Veldig lang prosess. Alt av helsesjekk, vaksiner osv. Kan ta opp til ett halvt år hvertfall. Jeg har en redningshund fra Slovakia og angrer ikke ett sekund da 🙂 anbefaler det veldig! får ett så godt bånd med hunden. Men selfølgelig du må vite at det tar mer tid og ansvar forhold til vanlig hund da de kan være litt mer jobb. Og du så jobber mye er det kanskje ikke så lurt akkurat nå?

    24. Ååh, så nydelige!! kan skjønne det kan være en lang prosess. Hadde jeg vært deg så har jeg ville ringt til veterinær og tollvesen for å hørt hvordan det fungerer! Kan tenke meg det er verdt det + de vil garantert få et mye bedre liv nede i Norge enn i varme mexico! Håper du ombestemmer deg 🙂

    25. Det er faktisk ikke så vanskelig! Bare skaff dem pass, det tar ikke så lang tid! Du burde virkelig ta de med deg til Norge, du kan heller adoptere de bort her, de får det mye bedre enn i Mexico😂❤️

    26. Ta med begge to hjem for og forsikre dem et trykt og godt liv. Ikke splitt dem opp, det er så trist om de ikke kan være sammen❤️❤️
      -Ida 15år<333

    27. 1. Du ser ut som en mamma; awwww
      2. De vil få et mye bedre liv i Norge enn
      der de bor nå.
      3. Har du virkelig samvittighet til å
      etterlate en der nede, dersom du
      virkelig har bestemt deg for å
      beholde en/to

    28. Desverre er det ikke lov med de fleste kortnesede hunder på fly fordi de kan dø av luft trykket men det går an vis du vil sende dem på forskjellige fly som går flere plasser på vegen så flya ikke er så lange men da må de nokk vær 8måneder i karantene fordi vanlig karantene og den må være i landet de flyr fra i seks+ Måneder men det går an

    29. Du må ta de to søte valpene med til Norge, tenk om de blir utsatt for dyremishandling eller blir dumpet i gata. Gjerne ta med begge sånn at begge får et trygt hjem og holde hverandre med selskap❤

    30. Jeg hadde virkelig tatt med meg dem om jeg hadde vært deg, Martine! Koste hva det koste vil, jeg elsker hunder såå enormt mye og de hadde sikkert kost seg masse her i Norge! 🐶 Take them with you sweety! 💗

    31. Jeg hadde først en hund i 1 år, så kjøpte jeg en til pga jeg fikk så dårlig samvittighet når jeg var på jobb og hunden var alene. Og de har såååå mye glede av hverandre. Er absolutt ikke mer stress! Du må jo uansett på tur med en så hvorfor ikke to. De kan leke masse sammen og slipper å være alene!

    32. Ta de med 😍 er bare tull at de må stå i karantene! Har selv hund fra Spania og angrer ikke ett sekund❤️

    33. Om du er glad i dyr og sånt, hvorfor finner du ikke noen hjemløse dyr nede i Mexico og tar de med til veterinær for vaksiner og kastrering? F. eks katter/hunder/kaniner? Du tjener mye penger på bloggen og du hadde vært veldig snill om du gjorde det 🙂

    34. Jeg syntes du burde ta med dem hjem.En som het Maria skrev litt over meg at mops og fransk bulldog ikke tåler trykket på flyet men jeg er veldig sikker på at det finnes en medisin mot det.
      De var helt nydelige😍 Når jeg var 6 år hadde vi leilighet i Tyrkia og vi hadde så lyst på en katt. Men de kattene var ganske syke eller noe sånt de hadde vondt i magen og hadde lopper så vi kjøpte heller en katt når vi kom hjem. Jeg syntes du burde ringe en veterinær i Norge og spørre hva hun syntes!
      Mvh Julie

    35. Jeg likte bilde 1, 3,4 og 5
      Du burde ta dem med hjem det er bedre at du tar dem hjem en at de skal hvære hjemløse ❤😍

    36. vi adopterte en liten yorkie gatehund fra Spania, men da var det jo en organisasjon som tok han med osv, og vi kjøpte ham jo ikke før han var i Norge osv. Fant annonse på finn. Men det er en stor prosess om du skal ta valper med fra utlandet, ikke bare mtp på fly, men vaksine og masse papirarbeid.
      det er btw bra du nevner d med pusteproblemer osv, for det er et stort problem at man avler frem hunder med slike helseproblemer bare pga utseendet. og den beste måten å stoppe det på, er å faktisk ikke kjøpe hunder fra oppdrettere med slike problemer. Adoptere hunder som andre ikke vil ha lenger eller som ikke har familie, gir ikke støtte til oppdrettere, så da synes jeg at det er helt greit å få en. men ja, bare nevner det siden du tok opp dette med pusteproblemene deres 🙂

    37. Jeg kjenner en som har tatt med seg en hund fra et annet land. Tror ikke prosessen var så lang. Du må nok bare fikse et pass til dem og sånt. Jeg syntes fu burde ta dem med♥️♥️

    38. Jeg syntes du burde ta med begge hjem. La dem bo hos deg lenge nok til at en av de (hvis ikke begge) kan finne et fosterhjem, og ta dem med til dyrlegen for helsesjekk rundt neseparti og for vaksiner. Prosessen burde ikke være så vanskelig. Lykke til! Mops er jo veldig små, søte og sjarmerende, men kan dessverre komme med en del helseplager pga avl 🙁 Kanskje en hund ville vært det du trengte akkurat nå! 🙂

    39. Bare tull at det ikke er lov til å ha med den rasen på fly, kjenner flere som har med akkurat den rasen når de skal ut å fly

    40. Mange antagelser om hva du eventuelt må gjøre for å ta med deg hundene hjem, her er den riktige: I Norge er det Mattilsynet som har ansvar for all import av levende dyr, og da er selvfølgelig de som skal kontaktes for å få rett informasjon 🙂

    41. Hei! Når jeg gikk fra 1 hund til 2 var jeg også litt redd for hvor mye mer arbeid det ville være, men det ble seriøst mindre! De fikk selskap i hverandre og lekte sammen dagen lang – og trengte meg nesten mindre. Var såå skjønt å se de kose seg sammen hver dag og gi hverandre så mye glede. Den eneste forskjellen jeg merket på overgangen var at det ble mer hundemat å kjøpe!

    42. Jeg kjenner noen som har gjort det bare at han fant hunden på gata å tok med den hjemme det gikk helt fint!! Anbefaler å ha med de to søtnosene hjem assa❤️❤️

    43. Du må ordne med pass å sånn, Men det er verdt det❤️❤️De er kjempe søte, kjøp dem❤️❤️

    44. Å herre, de var jo bare som skapt for deg da 🙂 <3
      Aldri tatt med meg hund til utland, men alt er mulig vet du. Stresset begynner vel når du kommer hjem, med to hunder som skal ut om morgenen haha. Men det er absolutt verdt det, jeg lover.

    45. Du må søke om det også må dem ta noen sprøyter og bli helsesjekket. Vet du om dem har pass??. De må være der 3-6 måneder før du får ta dem med hjem:) de var skjønne dah😍😍

    46. Skal være mulig å ta med hundene hjem til Norge dersom du ordner vaksiner og tar kontakt med Mattilsynet. De kan være litt vanskelige, men dersom hunden(e) har fått vaksinene den skal ha så skal det ikke være noe problem.Vet om en del som har gjort det, har gått veldig fint alle gangene (reise,vaksiner åssån) sett bort i fra kommunikasjonen med Mattilsynet, da de var veldig skeptiske uten grunn egentlig fordi hundene hadde tatt alle vaksiner og alt det der.. men det gikk bra til slutt og hundene stortrives i Norge 🙂 lykke til med avgjørelsen!

    47. Hentet hjem en mops fra Spania, gikk veldig fint. Men dyrebutikken (som også var dyreklinikk) hadde ordnet mye med vaksiner, rabis og kurer på forhånd så det gjorde det veldig lett for oss. Men ring til mattilsynet, de hjelper deg med det meste!

    48. Jeg har adoptert hunden min fra gaten i spania. Må igjennom en del ting som karantene osv.men så verdt vente tiden når du får hunden ♡ beste beslutningene jeg har tatt var å ta henne med meg til Norge.

    49. Det er ikke så vanskelig eller tidkrevende som mange av kommentarene her tilsier.
      Søsteren min importerer to hunder fra Spania nå, og de må stå i karantene i 8 uker.
      De må vaksineres og helsesjekkes nøye før de reiser, deretter kontrolleres de av mattilsynet på gardemoen. Så lenge de har fått alt av vaksiner og papirene er i orden er det ikke så vanskelig. Lykke til hvis du bestemmer deg for å adoptere di 🙂

    50. IKKE TA DEM MED TIL NORGE…
      Vi har masse av hunder som kan adopteres i norge og med all denne importen av hunder så får vi stadig nye sykdommer på hundene. Parvo fantes ikke i norge før men takket være at valper blir tatt med hit fra utlandet har det blitt påvist fler og fler tillfeller. Ja de er søte men mops finnes det masse av i norge. Det er trist at de kansje ikke vil få det bra. Men nå kan man ikke redde alle dyr man møter i utlandet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg