Kjære bloggere, er det så vanskelig?

Hey!

Det er noe som irriterer meg skikkelig, og nå må jeg bare ta det opp. For noen måneder siden fikk flere bloggere, inkludert meg en lang mail fra forbrukerombudet. I denne mailen fikk vi tydelig beskjed på at merkingen av annonse var for dårlig, og vi fikk tydelige rettningslinjer på hva som var riktig. De fleste bloggerne synes nok sikkert det var dritt å skulle få en sånn mail, og det synes jeg også. Det er mye som skal merkes med annonse, og jeg var ikke klar over det selv. 

Likevel er dette jobben til oss bloggere, og regler må vi følge. Akkurat som i alle andre jobber finnes det regler som skal følges. Det er ikke så vanskelig å skrive annonse der det skal stå. Jeg føler selv at jeg merker annonse godt nok nå, og derfor irriterer det meg at noen bloggere bare driter i det. Det er kjipt for oss som prøver, når andre prøver å skjule at det er annonse. Jeg skjønner ikke hva som er poenget med å skrive annonse, men deretter prøve å skjule det så godt som mulig. Kan dere ikke bare skrive annonse slik at alle ser det? 

Og hva er egentlig flaut med å merke ting med annonse? De fleste har vel fått med seg nå at bloggere lever av annonser, og derfor ser jeg ikke poenget med å skjule det på den måten. Jeg er helt enig i at det er kjedelig at det skal stå annonse over alt, men hvorfor skal man bryte reglene som er satt? Ja, det er mye som skal merkes med annonse. Alt fra Snapchat, Instagram, Facebook og blogg. Har du en annonselenke i innlegget? Ja da skal det stå annonse i innlegget, om du lager swipe up på insta/ snap og om du deler innlegget på Facebook skal det også merkes. Selvfølgelig har ikke forbrukerombudet laget disse reglene for å være kjipe mot oss bloggere. Reglene er laget for at leserne skal opplyses om at man som blogger har fått betalt for dette. 

Det er dritkjipt for oss som prøver, når så mange influencere bare driter i reglene. Har ikke alle fått med seg nå at #ad ikke er godkjent? Dette gjelder også store Instagrammere som faktisk driter helt i det her. Annonseposter og rabattkoder hver dag, men ingen ting er merket. Ah, jeg blir så irritert! Jeg sier ikke at jeg gjør alt perfekt, men man kan i det minste prøve tenker jeg da. 

Processed with VSCO with s2 presetProcessed with VSCO with s2 preset

 

 

17 kommentarer
    1. Bra du tar opp dette! Selv om det er kjipt, er det jo en grunn til at reglene er der. Vi skal jo ha en objektiv “presse”, og dersom noen har fått sponset noe eller tjener penger på å ha en mening er det viktig at det kommer fram. Hvis ikke blir man jo på en måte litt lurt.

    2. Anonym: Ja, men jeg har forbedret meg. Som jeg skrev i innlegget var det mange regler jeg ikke visste om. Jeg hadde blogget i under et halvt år da jeg fikk den mailen, og for og være helt ærlig trodde jeg kun man skulle skrive annonse i blogginnleggene. Jeg snakker nå om etter vi bloggere har mottatt disse mailene, og jeg synes det er merkelig at folk igjen driter i det da.

    3. Bra at det er slik. Alt er annonser og bare tull, så fint at det skal merkes nøye. Da skjønner alle bedre, at produktene egt ikke er så bra. Bare ting dere får penger for

    4. Synes det er bra du tar det opp, for jeg synes det bare er teit å lese når bloggere prøver å skjule annonsene sine – for vi lesere skjønner det uansett hvor hardt man prøver å skjule det :-)) Du er veldig flink på dette området Martine!

    5. Synes ikke at alle skal kommentere en ting, og det er «du er så fin». Det er faktisk sånn at et menneske ikke bare har utseende.. Martine er pen, men man kan skrive noe annet i steden for, hvis man har skrevet det før. Unnskyld for denne, men måtte bare si det. 🙂 Men man burde bry seg om hvordan en person er inne i seg i stedet for å bare se på utseendet. <3

    6. Jeg, som forbruker, leser kun blogger som merker reklame ordentlig. Ikke de som skriver femten hashtags der #ad er en av de.
      Jeg synes du er flink jeg, Martine! Fortsett sånn, så skal du se at du har mer tillit fra leserne enn de som konstant prøver å gjemme det faktum at det er reklame. Du har hvertfall min. 🙂

    7. Er dette blogg innlegget sponset av Forbruker-rådet? 😂 haha neida! Bra jobba med markering av annonse

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg