Må jeg blogge om alt for å være et godt menneske?

 Processed with VSCO with s2 preset

Hei dere!

I går fikk jeg en kommentar på bloggen som ikke var ment frekt, men likevel ble jeg nesten litt irritert av den. I den kommentaren sto det at jeg burde tenke mer på miljøet, og jeg burde plukke plast på stranden slik som andre bloggere gjør. Jeg burde ikke bruke unødvendig med plast og jeg burde ikke spise så mye kjøtt. Sjokolade burde jeg heller ikke spise, for det kommer til å være borte før 2050 om man ikke stopper å spise det. 

Okei, la meg starte her. Jeg blogger virkelig ikke om alt jeg gjør, og om jeg plukker søppel på stranda er ikke det noe jeg går rett hjem og blogger om. Her i Mexico er det masse søppel på stranden, og selvfølgelig plukker vi med oss ting om vi ser noe. Likevel er ikke det noe jeg blogger om. Jeg føler meg bra om jeg plukker med meg søppel, men jeg trenger ikke de kommentarene da om at jeg er et dødsbra menneske fordi jeg plukker søppel. Jeg gjør det da fordi jeg vil, og fordi jeg selv føler jeg har gjort noe bra. Jeg plukker ikke søppel for å ha et nytt innlegg bloggen. Dette er forresten ikke ment som slemt til de som skriver om at de plukker søppel, men for min del har jeg ikke hatt noe behov for å skrive om det. 

Så over til kjøtt. Hva vet dere om hvor mye kjøtt jeg spiser? Faktisk så spiser jeg veldig lite kjøtt i forhold til mange andre, og jeg har flere dager i uken hjemme der jeg ikke spiser kjøtt. Her i Mexico hadde det blitt vanskelig for meg å kutte ut kjøtt, rett og slett fordi jeg hverken liker linser eller de andre alternativene de har her. Hjemme derimot spiser jeg kjøtt, men ikke hver dag. Om jeg har en dag uten kjøtt er ikke det noe jeg gidder å skrive om, for hvem bryr seg om at jeg ber om salat uten kylling når jeg er ute og spiser? Ja, det er bra å ha noen kjøttfrie dager i uken, og det synes jeg folk burde prøve på. Likevel hadde det blitt merkelig å skrive “I dag var jeg ute og spiste med noen venner. Jeg bestilte en salat uten kylling. Den var god!”. Nei, om jeg spiser en salat uten kylling er ikke det noe jeg skriver om. 

Og sjokoladen. Jeg elsker sjokolade, og når jeg har uka mi må jeg faktisk ha det. Jeg spiser ikke sjokolade hver dag, men som alle andre får jeg de kickene i blant der jeg bare MÅ ha det. Det virket som at denne personen reagerte på at jeg kjøpte all sjokoladen de hadde i butikken, og ja det er kanskje litt merkelig. Jeg kjøpte all sjokoladen de hadde fordi jeg skal ha det hele oppholdet her. Likevel var det ikke mye sjokolade de hadde i butikken, det var 8 snickers og 4 kinder. Vi har vært i sikkert 6 butikker her for å se etter sjokolade, og da jeg endelig fant en butikk som solgte det kjøpte jeg det de hadde. Sorry for at jeg kjøpte den sjokoladen, men helt seriøst. Det er så mye fæle ting som skjer her i verden, og folk skal klage på at jeg kjøper sjokolade? 

Samme med og for eksempel skulle gi en tigger penger. Jeg ser disse videoene på nettet der folk gir penger eller mat til tiggere. De smiler inn i kameraet hele tiden, mens de gir tiggeren penger eller mat. Gjør disse menneskene det for likes, bra kommentarer og seere- eller fordi de virkelig synes synd på denne tiggeren og vil hjelpe den? Jeg håper dere skjønner hva jeg mener? Jeg gir ofte tiggere penger, men jeg skriver ikke om det. Jeg gjør det da fordi jeg vil hjelpe denne tiggeren, ikke fordi andre mennesker skal synes jeg er en bra person. 

Jeg håper dere skjønte hva jeg skulle frem til med dette innlegget. Selvfølgelig er det kjempebra å plukke søppel, og jeg håper så mange som mulig av dere faktisk gjør det om dere ser det på en strand for eksempel. Samme med kjøtt. Kjøtt er hverken bra for miljøet eller oss om det blir for mye av det. En kjøttfri dag i uken hjelper mye, men gjør det for deg selv. Ikke gjør det for likes og et par bra kommentarer. 

 

36 kommentarer
    1. var det ikke du som skulle legge ut video igår? selv isabelle er mindre lat enn deg. ikke rart du droppet ut av skolen for å si det sånn..

    2. Kjempe bra innlegg, skjønner deg veldig på det du skriver. Lag de innleggenen som du føler er komfortabel for deg og som du vil legge ut. Man skal kunne ha den friheten til å skrive om det man vil. Om man vil skrive at man har plukket søppel eller spist vegetarist, så skal man få lov til det, men det skal ikke være en nødvendighet for det. 😀 Syns du har kjempe fine innlegg jeg, Martine 😀

    3. Du anonym. Martine er jævlig pen, snill, morsom og fin kropp. Ikke snakk dritt om hun. Hun ser for bra ut til å bli snakka dritt til.

    4. Enig Martine! Og man vet ikke alltid hva pengene går til hvis man gir det til en tigger og da er det bedre å heller gi det til orginasasjoner!❤️❤️ Stå på videre

    5. Må du ha swipe up på samme innlegget 10 ganger for å ha en god blogg? Jeg lurer faktisk på om det er nødvendig.

    6. Anonym, den første kommentaren der opp: hva i helvette går av deg a? Følg med litt i verden, så hadde du vist hvorfor den videoen ikke kom ut, før du kommenterer hat på nettet 😉 Fint innlegg forresten ❤️❤️

    7. Jeg synes dette innlegget var utrolig kjekt og lese, du svaret veldig godt med gode poeng. Jeg er helt enig med deg i det du skriver om at man ikke trenger og skrive om ALT en gjør. Ville også si at jeg var inne på bloggen din sist litt før jul, og jeg må si at du har blitt utrolig mye flinkere til og skrive, så nå må jeg innpå og skjekke denne bloggen litt mer fremover❤️

    8. Hei Martine!! Jeg er 12 år og fikk mensen får første gang i forrige uke. Mamma blødde lite men på meg fosser det ut! Jeg må skifte bind sånn 1 gang i timen å har jeg ikke byttet på maks 3 timer er binnet gjenom blødd og det har kommet i buksa osv. Bruker den rosa typen fra libress får hvis jeg bruker større gnager det noe helvete!! Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre, må dusje sånn 2 ganger om dagen siden blodet er klint lzm oppi fitta mi. Håper du har noen tips får det trenger jeg veldig raskt!!!! Love u

    9. får å si det kort ikke kommenter noe om du ikke har noe fint å kommentere!! Martine er en fantstisk person og ho fortjener ikke hatt!!!

    10. Skjønner egt ikke at du gadd å bruke tid på å forklare deg til en idiot. Det er jo det den personen vil, skriver noe som den personen vet du kommer til å reagere på, for å så komme med på bloggen. Dette er ikke ment vondt mot deg i det hele tatt, haha! Elsker deg <3

    11. Martine har faktisk et liv hun også, hun har en uke der hun har mensen, der hun faktisk trenger ting hun også! Om hun kjøper sjokolade skal ikke d være noe problem, hun kjøper hva hun vil!
      Så pliis ikke syk Martine ned med hate og hva hun skal gjøre og ikke gjøre🧡
      Heier på deg!!

    12. Dere vet at dere gjir den ‘nettmobberen’ akkurat hva h*n vil ha? OPPMERKSOMHET
      Nå lærer denne personen at om jeg skriver hat får jeg oppmerksomhet… og da fortsetter den personen… om det blir ignorert synest personen det er kjefelig og slutter… rett og slett

    13. Hei Martine! Jeg skrev en kommentar til deg i går! Jeg vil på ingen måte at du skal bli irritert, men er så lei meg på mange måter over at vi behandler denne fantastiske verden så dritt. Ville bare du skal oppfordre til gode ting for miljøet, som du fikk godt fram i dette inlegget. Krig er et annet tema, men er glad for at du ofte skriver at vi må skjerpe oss. For vi har det ikke en dråpe ille i Norge i forhold til Jemen. Håper du får et fint opphold i Mexico fo det fortjener du, må den beste på Paradise Hotel vinne.
      Ilysm stå på!

    14. Dette liker jeg❤️ Og hvis du hadde lagt ut på bloggen at du ikke spiser så mye kjøtt, gir penger til tiggere og plukker opp søppel, så hadde du sikkert fått mange komentarer på at du bare vil skryte av at du er så snill og grei og alt det der. Og ha ett fint opphold i mexico❤️

    15. Du som trenger hjelp, du skal bytte hvert 45 min før å unngå blod klistra oppi fitta og for hygienen der nede sin del😊 Det var det eg fikk beskjed om av helsesøster da eg gikk på skolen 😊 Hun så at eg skulle bytte hvert friminutt 😊😊
      Digger innleggene dine Martine ❤ Drit i folk som skriver drit før du e en fantastisk person uansett ka andre skriver!❤

    16. For det første, dette er ikke ment som hat. Men jeg synes ikke du eller Isabelle er så veldig miljøvennlig for dere reiser jo hele tida. Så er du kjempe fornøyd og skriver i 2018 skal jeg reise mye. Jaja, jeg skal ikke gjøre livet ditt dårlig, men bare tenk litt på hvor mye du reiser;)
      IKKE VONDT MENT, for jeg elsker deg veldig høyt og ville ikke at du skal føle deg dårlig❤️❤️❤️

    17. Slutt å skrive hat kommentarer til Martine! Martine virker som en fantastisk jente, og hu skrive veldig bra blogg innlegg. Så viss dere ikke er fornøyd med det hun skriver om, så ikke les det da. Men SLUTT å hat på henne og alle andre rundt dere!

    18. Synes det er bra med de bloggerne som skriver om at de passer på miljøet, det skaper mer oppmerksomhet rundt temaet og gjør kanskje at folk flest tenker seg om en gang eller to før de kaster søppel på stranden

    19. Kjøp utenlandsk sim kort, så slipper du katastrofale utgifter når du surfer i utlandet. Gjør bestandig det når jeg er på ferie😊

    20. Skjønner godt tankegangen din her, og kommentaren du fikk var sikkert skrevet av et lite reflektert individ uten noe videre mål eller mening. Men på en annen side; du har mangfoldige mennesker som følger med her, både eldre og yngre, og det at du tar opp disse temaene eller forteller hva du gjør for miljøet eller hva det enn måtte være, det tas opp av alle øynene som leser og bidrar gjerne til at flere tenker over hva de selv kan gjøre. Ut ifra kommentarfeltet ditt har du en god del yngre lesere som tydeligvis ser veldig opp til deg, og om du skriver at du liker å ha en kjøttfri dag i uken eller oppfordrer til å plukke boss på stranden, inspirerer det andre til å gjøre det samme 🙂 Det er jo en veldig fin ting! Litt av poenget med å ha en så stor plattform som dere bloggere har bør vel være å spre sunn fornuft og smarte oppfordringer videre til dem som leser og er påvirkelig. Selvfølgelig i tillegg til alt annet du vil dele og skrive om, det ene utelukker jo heldigvis ikke det andre.

    21. Braaaaa….endelig en blogger som er enig med mine tanker! Gi for å hjelpe, ikke for å fake hvor bra man er som person for å få likes.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg