Herregud, slutt og vær så jævlig hårsåre

Hei dere!

Ja, dere har vel kanskje fått med dere hva som så og si sto øverst på VG i dag? Jeg snakker selvfølgelig om reaksjonene på det nye designet til Tine melka. Jeg kjenner jeg blir så oppgitt over at noen i det hele tatt orker å bry seg om at det er en ulv på melka. Ulven er et av våre rovdyr, og ja de kan drepe og spise andre dyr. Det at noen reagerer på at Tine har valgt å sette ulven på pakningen synes jeg blir for mye. Det finnes så mange andre viktige ting vi burde bry oss om. Nå må enkelte slutte å være så jævlig hårsåre. 

For å ta det litt på kanten da. Skal man slutte å bruke mennesker i reklamer? Mennesker har jo tross alt drept andre mennesker opp i gjennom tiden, og ikke minst drept dyr også. Og ja, spist dem. Det var et eksempel veldig på kanten, men dere skjønner greia. Det er jo SÅ mye bedre at vi mennesker slakter dyrene, enn at en sulten ulv kanskje klarer å få tak i et dyr i ny og ne ;)) 

Jeg merker jeg blir oppgitt over hvor hårsåre enkelte mennesker er, og trenger man virkelig å ha en mening om absolutt alt? Det er ikke rart det blir krig her i verden sier jeg bare. Samtidig er det jo nesten litt godt å tenke på at vi har det så bra i Norge at en av toppsakene er at folk reagerer på melkepakningen. 

 Processed with VSCO with s2 preset

Nå skal jeg få startet dagen, og denne dagen tror jeg blir deilig. For første gang på sikkert tre måneder har jeg absolutt ingen planer, eller noe jeg må få gjort. Det føles bra, men samtidig rart. Hva skal jeg finne på? Haha!

 

33 kommentarer
    1. Jeg har et spørsmål til ukens spørsmål:Beskriv leserne dine med fem ord❤️PS:Elsker deeeereeeeeeeeeg❤️❤️❤️❤️❤️

    2. Helt enig, leste de top morningen i dag og ble bare oppgitt. Man kan jo ikke legge ut noe eller lage noe uten at folk skal finne feilen. Synes det blir for dumt, heh.

    3. Helt enig! Har man ikke andre ting å gjøre enn å reagere på ulven på melkekartongen? Ulven er like mye verdt som alle andre dyr, og at den spiser andre dyr det er naturlig fordi alle kjøttetende dyr spiser ett eller annet slags dyr, og at ulven kanskje da har drept mange dyr, vi mennesker dreper 1 milliard ganger flere! Ulven er like mye verdt, bare tenk om vi mennesker skulle vært dyrene og dyrene skulle vært mennesker, så skulle dyrene slakta oss å spist oss, for så å reagere på at vi er på melkekartongen til Tine. Bravo👏🏿😪

    4. Du vet hvem som leverer melka til Tine? Bøndene. Synes ikke du det da er litt respektløst overfor de bøndene som sliter med rovdyr i sitt område, og dekorere melkekartongene med nettopp rovdyr? Ingen dyr, ingen melk.

    5. At noen kan så lite om slike ting! Respektløst av Tine ovenfor di som sliter med ulven! Og det er faktisk bøndene og kuen som lager melken og ikke butikken for dere som ikke viste det!! Og at dette innlegget er godt formulert er feil fordi mye av det som står er feil informasjon.

    6. Okey, til dere som sier det er respektløst, det blir det samme som at viss du hadde eit problem med en annen person, så hadde det vert respektløst å ha et bilde av den et sted bare??? Ulver tilhører søren meg like mykje naturen i Norge som kyr gjer! At dikka klare å se på enkelte ting som urettferdig er så sjukt dårlig gjort!

    7. ?? Ja, helt enig. Hvorfor bryr folk seg om sånne dritt ting! Skjønner ikke hvorfor? 😕😬 barnslige folk ass…
      PS. Elsker bloggen din😆❤️💓

    8. Men husk all ulv som er i Norge nå er ikke norsk den norskeulvebestanden ble utryddet på 60-tallet den ulven i Norge nå er svensk, finsk eller russisk så ulven tilhører ikke like mye norsk natur som kyr!! Vi har greid oss font uten i over 50 snart 60 år!

    9. Bakgrunnen for at folk reagerer er fordi det har vært en stor politisk sak den siste tiden om ulv- og hvorvidt den skal drepes i de områdene den truer bøndene. Reaksjonene kommer ikke ut av ingenting. Sier ikke at jeg ikke er enig med deg. Men poenget er vel at det er ubeleilig timing fra Tine sin side, ettersom vi er midt i en ulvedebatt i Norge. Har du ikke fått med deg det?

    10. En sulten ulv får tak i et dyr i ny og ne?
      Du vet tydeligvis ikke at når en ulv finner en saueflokk dreper de gjerne halve flokken og spiser litt av en av sauene. De går amok. Dyrehold er bøndenes hovedinntekt. Jeg synes også at det er litt overdrevet å reagere så kraftig på et bilde av en ulv. Men synes du kommenterer veldig uvitent og usaklig når du ikke skjønner problemet mange bønder har med ulv !

    11. Ja, jeg må si at jeg ikke tar et klart standpunkt i denne saken. Syns det er vel og bra at man kan ta opp flere temaer på en blogg, men noen ganger lurer jeg litt på om man bare skriver noe fordi man ikke har noe annet å skrive om. Jeg liker bloggen din altså, men det er kanskje greit å holde seg til det man kan eller gjøre god research før man skriver i hvert fall? Jeg er helt klart for å ha ulv i norsk natur, men man må også se at det er flere sider av en sak og dette her handler ikke bare om en melkekartong som det har blitt nevnt tidligere. Jeg syns det blir litt rart å skrive et slikt innlegg når man tydeligvis ikke sitter inne med nok informasjon til leserne sine. Mener du burde gi leserne noe de kan få noe ut av. Kanskje heller stille seg litt mer kritisk og skrive et innlegg om hva det faktisk handler om?:)

    12. «Bøndene som senere slakter dyrene også, for å tjene penger på de :))»
      Hvilken mat spiser du hver eneste dag når du er på restaurant da?

    13. Hvis vi sammenligner dette med din situasjon da, så blir det som å si at du måtte skrevet innlegg og reklamert for noe som i utgangspunktet har ødelagt for deg tidligere. Og du ville ikke reagert?
      Dette er faktisk snakk om bønder som jobber 24/7 for å kunne produsere mat til norges befolkning. Og som får noe av levebrødet sitt ødelagt av rovdyr. Og så skal plutselig disse rovdyrene dekorere melkeboksen, som de har jobbet hardt for å gi innhold til?

    14. TAKK!!!! Kunne ikke sagt det bedre selv🙏🏻 Har blitt en trend å legge seg ned og grine for den minste lille ting. Herregud!

    15. For det første, «en sulten ulv klarer å få tak i et dyr i ny og ne», det er ikke snakk om i ny og ne.. Det er snakk om ganske mange sauer som blir tatt av ulv og de kan ligge å bli pint i flere timer, før de tilslutt dør. Hadde du mistet 70 sauer i løpet av få dager hadde sikkert du også reagert om ulven pluteslig ble en del av frokosten hver morgen. Ha litt respekt til de som jobber hver dag for at du skal ha norsk mat på bordet!

    16. Martine.. Før du hiver deg ut i ukjent farvann og skriver om noe du ikke har greie på, tenk deg om 2 ganger. Reagerte veldig på det du skrev “Det er jo SÅ mye bredere at vi mennesker slakter dyrene, enn at en ulv kanskje for tak i et dyr i ny og ne”.
      Jeg er heller ikke for oppdrett av dyr og at de lever for å dø. Men ulven er faktisk et problem i Norge. Den får ikke kanskje bare et dyr i ny og ned, den er noe som kalles for en lystmorder. Den dreper for å drepe, tar kanskje en bit av byettet og lar det ligge. Dette går spesielt utover sauebønder, som lever av gårdsbruk. Ikke bare det men den dreper også mange andre arter. Blir det for lite av en art, går det utover plantene den spiser, det fører til at veksten blir større av de pkantene og da er vi inne på tap av biologisk mangfold og klimaendringer.

    17. folk skal jo klage på alt da 😛 ser folk skriver inn til div butikker å klager over julesang som ble spilt, at julepynt er satt ut for tidlig osv.. ja er kjipt at jula starter i oktober men er det vits å bruke energi på å sitte å furte å syte om små piss? bruk heller energien på noe positivt 😛

    18. er så gøy at bønder å media skal hjernevaske folk til å tru at ulven er 90% av grunnen for at det dauer så så mange sauer i året.. de skriver null nada om sauen blir drept av andre rovdyr,blir påkjørt, detter ned i skråninger, flott å andre dritt dyr som kan drepe de, sykdommer osv.. er alltid ulven som får skylda.. ja ulv er farlig men bøndene tjener fett på at ulven tar dyra dems og vist de mister så mye dyr så bør de begynne å passe på dyra sine i stede for å sitte å furte å klage vært år å slippe løs suer vært bidige år uten pass.. får begynne å annsette folk til å gjete dyrene dems..
      hadde jeg slipt ut hundene mine å ulven hadde eti de opp hadde jeg ikke hata ulven fordet, da er det min feil at dyrene mine ble drept fordi jeg var dum å slapp de løs å ikke passa på.. ulven er en del av naturen å vist vi i norge ikke vill ha de ta å fly de opp på steder hvor det ikke bor folk i stede for å slippe de løs på svenskegrensa hvor de kommer tilbake

    19. Bønder tjener ikke på at dyr blir drept av rovdyr! Di går i minus og det er er stort tap!
      Og jeg vet dette fordi jeg driver med jordbruk og dyr selv. Og man ser ganske godt at det er ulven som har drept et dyr og at den ikke har død av sykdom fordi ulven river opp dyret.

    20. Æ du fette idiot?!? For d 1. Ingen ting som hete Norsk ulv, den er utryddet for lenge siden . For d 2. Melka kjæm ikke fra kjøle disken i rema sjøl om du hente den der, den kjæm ifra e dyr som hete ku hørt om d? Et dyr som ulven ikke takke nei til. Å ha ulven en av landbrukets store fienda på en melk kartong e milt sakt skivebom

    21. Heisann!
      Kommenterer så å si aldri blogginnlegg, men kjenner jeg blir litt provosert over noen av kommentarene her.
      Jeg er helt enig at problemstillingen dessverre ikke er fullt så enkelt som at «ulven bare dreper noen dyr i året», for det er ikke det det handler om her. Ulvene i Norge er et stort problem for bøndene som slipper dyra sine på utegang (fritt i naturen) om sommeren og høsten, og jeg har full forståelse for at de blir frustrerte og sinte når de må samle inn flere titalls døde eller halvdøde sauer. De fleste saueeiere bruker ikke gjetere nå for tiden, og man kan si at de burde ha gjort det, men i den skalaen man driver med dyrehold nå for tiden er det svært vanskelig å holde styr på alle dyrene.
      Likevel er jeg enig i at jeg ikke skjønner hvorfor en ulv på melkekartongen er så big deal, da det finnes MYE større problemer å irritere seg over i dagens verden. I tillegg ser jeg noen skriver over her at det er synd på bøndene fordi melka kommer fra kuene, og det blir vondt for dem å drikke melk fra en kartong med ulv på hver morgen. To spørsmål til dette:
      1. Tror noen faktisk at Martine tror melka blir laget i butikken? Jeg FATTER ikke hvor i innlegget dere har dette fra?!
      2. Ja, melka vi kjøper i butikken kommer fra kuer, men det er faktisk sauene som blir tatt av ulv (mulig det blir drept ei ku i ny og ned, men absolutt ikke i like stor skala). Ser derfor heller ikke poenget deres med at melkebøndene skal bli støtet av det her.
      Til slutt vil jeg bare påpeke at vi mennesker er grunnen til at den norske ulven døde ut/forlot landet for mange år siden, enten ved at de fikk for lite plass å leve på, at vi drepte dem eller at vi jaktet for mye av matkildene deres. De har en naturlig plass i økosystemet, det finnes ALT for mange utrydningstruede dyr i verden i dag, og jeg mener vi må bedre levevilkårene for de som er igjen.
      I tillegg: SLUTT Å KLAGE OVER TING DERE IKKE KAN NOE OM!! Hvis dere skal ha en mening om noe kan dere i det minste lese dere litt opp på temaet først, enten dere er for- eller i mot ulv i Norge.
      Martine: Mulig det ikke kom helt klart fram, men dette var en kritikk til visse kommentarer over her, ikke til deg. Synes du er flink, stå på! 🙂

    22. Så enig i det du skriver! Har tenkt akkurat det samme selv, om at det finnes så mye mer å problematisere enn en ulv på en melkekartong..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg