Jeg har ikke alltid hatt en bra selvtillit..

Hei dere!

Jeg får daglig meldinger av unge jenter og gutter som sliter med alt fra selvtillit, spiseforstyrrelser, mobbing osv. De vil alle ha tips og råd til hvordan de skal kunne føle seg bedre. Jeg synes det er veldig skummelt å skulle være alt for personlig på bloggen min, og ikke minst komme med råd om temaer som er tunge for mange. Jeg skulle gjerne ønske jeg kunne hjulpet alle som sliter, men jeg har ikke kunnskap om mange av temaene. Jeg vil ikke komme med råd om spiseforstyrrelser, i og med at jeg aldri har hatt det selv og derfor ikke kan noe om det. Jeg råder alle til å snakke med noen som har kunnskap rundt det temaet du sliter med, for jeg tror det finnes mye bedre hjelp der ute enn bloggere. Selvom jeg virkelig skulle ønske jeg kunne hjulpet dere♡

En ting jeg derimot kan snakke om er dette med selvtillit. Jeg vil ikke komme med så veldig mange råd, men jeg kan fortelle dere hva som hjalp meg. Jeg har ikke alltid hatt bra selvtillit, og jeg husker jeg sleit en del med det før. Jeg synes det var ubehagelig å skulle lese høyt foran klassen, ha presentasjoner, snakke i store grupper og bare det å skulle bli kjent med nye mennesker. Jeg følte hele tiden at jeg sa noe teit, at jeg sa noe helt feil, eller at bare ikke folk brydde seg da jeg snakket. Jeg husker så fort jeg skulle snakke foran klassen begynte stemmen min å skjelve, og jeg følte jeg kom til å kaste opp. Det var flere ganger jeg skulket skolen da vi skulle ha presentasjoner, bare så jeg kunne ha det foran læreren dagen etter alene. Foran kun læreren gikk det helt fint, men så fort det var en større gruppe taklet jeg det ikke. Jeg vet at så mange sliter med det her, og jeg skjønner hvor forferdelig det kan være.

Processed with VSCO with b1 preset

Jeg satt i klasserommet og håpte på at ikke læreren skulle stille meg noen spørsmål. Det var det verste! Om jeg ikke skule være forberedt på et spørsmål, og plutselig skulle det spørsmålet komme til meg. Hva skulle jeg gjøre da? Jeg overtenkte ekstremt mye, og jeg var hele tiden redd for å skulle si noe feil. Da vi skulle ha høytlesning i klassen telte jeg meg alltid frem til det var min tur, og hva jeg skulle lese. Tenk om jeg måtte si et vanskelig ord? Tenk om læreren ba meg oversette fra engelsk til norsk?

Jeg var også veldig sjenert da jeg møtte nye mennesker, spesielt da det var flere mennesker samtidig. Jeg husker den ene venninnen min var veldig pratsom og tok alltid styringen da vi møtte nye mennesker. Jeg derimot satt ved siden av og ville bare hjem. Jeg turte ikke si så mye, og jeg var veldig sjenert. De andre måtte nesten spørre meg spørsmål for at jeg skulle svare. Jeg gikk på dansing også, og da spesielt husker jeg at selvtilliten ikke var bra. Jeg stilte meg alltid bakerst og jeg satt ofte alene i pausene. Jeg skulle så gjerne ønske jeg bare kunne vært den jenta jeg var med vennene mine, men foran mennesker jeg ikke kjente funket det ikke. 

Jeg har fortalt dere litt tidligere om tiden da jeg gikk på videregående. Jeg vil ikke skrive så alt for mye om akkurat den perioden på bloggen, fordi jeg er redd for å skulle være for personlig. På denne tiden hvertfall hadde jeg ikke selvtillit. Enkelte mennesker hadde klart å ødelegge den, noe som åpenbart var målet deres. Det var absolutt ikke gøy å føle seg helt jævlig. Jeg følte jeg var mye dårligere enn alle andre, og jeg var vel helt på bunn. 

Processed with VSCO with b1 preset

En dag bestemte jeg meg for at jeg må jobbe med dette. Jeg måtte slutte å sammenligne meg selv med andre personer, og jeg måtte heller fokusere på å være den beste jeg kunne være. Jeg sluttet å høre på hva andre mente om meg, jeg tvang frem det lille av selvtillit som var igjen og jeg bestemte meg for en endring. Jeg var bra nok akkurat som den jeg var, og den ekte Martine måtte frem. Jeg var jo egentlig en glad jente, masse energi, jeg var morsom og tullete. 

Da jeg skulle ha presentasjoner foran klassen tenkte jeg bare at jeg var best. Jeg tenkte at dette kan jeg, og jeg pleide å holde fokuset på enten læreren eller en venninne i klassen. Jeg ga ikke guttene som lo under presentasjonene et eneste blikk, og jeg bestemte meg for at om jeg sier noe feil skulle jeg bare le. Selvironi ble en viktig ting for meg, for ja om noen ler av deg- bli med å le. Da viser du at du egentlig ikke bryr deg, og det er normalt å skulle si feil. 

Jeg la bort den sjenerte Martine som ikke hadde selvtillit på topp, og jeg bestemte meg for å være den jenta jeg var med venninnene mine alene, med alle andre også. Det funket veldig bra, og plutselig var jeg den jenta som kunne drite seg ut foran andre og le av det selv. Noe av det viktigste for meg var og ikke skulle ta meg selv så alt for høytidelig, for jeg tror det var det som gjorde meg usikker før. Jeg var redd for alt. 

Processed with VSCO with b1 preset

Nå derimot har jeg ikke problemer med å skulle snakke høyt foran andre og jeg bryr meg veldig lite om hva andre tenker om meg. Jeg vil si at selvtilliten min er på 11/10 nå. Haha! Jeg har lært å godta at jeg er den jeg er, og jeg vet at mange folk liker meg akkurat sånn jeg er. Det verste jeg hører er når folk sier “Ro ned selvtilliten din”, eller “Hvor får h*n selvtilliten sin fra?”. Selvtillit er en bra ting, så jeg skjønner ikke hvorfor noen skal mene det er negativt. Om noen har selvtillit på topp er det helt fantastisk, og alle mennesker burde prøve å komme seg dit. 

Om man hele tiden skal høre på hva folk mener, da kommer man seg ingen vei. Vær akkurat den du er, for hva er man vel bedre på enn å være seg selv? Jeg er helt sikker på at folk kommer til å elske den ekte deg, og om noen ikke gjør det? Ikke bry deg om det. 

28 kommentarer
    1. Dette hjalp meg så mye! Sliter selv med dårlig selvtillit og jeg synes det var bra du tok opp dette.❤️

    2. Hei, Martine💛Elsker deg og du er så sykt innspirerende💛😻 Eg sliter med dårlig selvtillit og har egentlig bare lyst å forsvinne😒Eg føler meg feit,stygg og ikke bra nok😥Mange sier at eg ikke er det,men de klarer liksom ikke å overbevise meg når de sier no positivt, bare når de sier noe negativt på tull😒Prøver å slutte å spise(men er alt for glad i mat😅😂) Ville bare skrive dette for at du skulle vite at det er mange som ikke føler sei “bra nok” Du vet det sikkert fra før av,men håper du og Isabell kan lage en yt video å snakke litt om det💛😻 bare en liten girltalk💛Håper du ser dette😻du er mitt største forbilde💋

    3. Synes dette var et sikkelig bra innlegg! Viktig at du skriver om dette og gir råd. Dette er bra blogging, det betyr noe. Stå på videre, og fortsett slik Martine :))

    4. Dette var et bra innlegg, jeg har alltid hatt problemer med min selvtillit, men nå ga du meg fine råd. Du er fantastisk Martine jeg støtter deg 😊😊

    5. Fyyyyyyysøren! Stolt av deg og måten du kunne formulere ordene dine på! Er en smule glad for at du gikk gjennom det, fordi det førte bare til st du kunne hjelpe de som sliter nå! Fordi mer bevisst og brae ord enn det du skrev nå er vanskelig å finne! Elsker selvtilliten din<3

    6. Eg føler så med deg på de me dårli selvtillit å overteke, og alt de så har sjedd deg fram t vidergåene har jeg også opplevd.?åg opplever d fortsat nå. Jeg er bare mg sjøl m venenr men m nye eller i større gjenger blir jeg tilbaketrukken å stille! Takk for et fint innlegg
      Hilsen Maren på 17💛

    7. Wow… bra innlegg!! Estupendo!! Jeg sliter selv med litt av hvert. Jeg prøver å spise mindre får å bli tynnere m.m men funker ikke

    8. Jeg har god selvtillit, og det beste med det er at jeg kan le av meg selv når jeg gjør noe dumt eller galt. F.eks at jeg snubler i mine egne bein, jeg holder på å få latterkrampe hver gang! Så de med dårlig selvtillit burde prøve ut det også, le av deg selv, uansett hvor jævlig det egentlig er. For herregud det føles helt fantastisk å kunne le av seg selv inniblandt! Og du har helt rett, Martine, hvis folk ler av deg, le MED dem!! Da føler dem seg ikke så mye “bedre” enn deg lenger. Jeg skrev denne kommentaren for å hjelpe, og for å bygge på et godt råd!

    9. Bra innlegg!! Leser bloggen din kjempeofte og har den på snap, og litt teit spørsmål kanskje hehe, men kan du jekke deg litt med “reklamene” for blogginnleggene dine. Altså kjempeflott at du har blogg og snap og alt det der, men er litt kjipt når vi gjerne vil følge deg på snap for å følge med på hva du gjør på. Og så er det eneste du legger ut linker til bloggen din…

    10. Du er herlig Martine! Stå på, du er faktisk et jævlig bra forbildet. Jeg elsker deg❤️❤️

    11. Jeg er så lei av at alle bloggere er sånn derre “sminke, sminke, sminke”! Men du er bare helt super! Det er så mange som ser opp til deg! Og dette er grunnen❤️❤️❤️❤️-din største fan! Ulrikke

    12. Åhh kjenner meg så sykt igjen!!
      Akkurat sånn er jeg nå.. Det er helt for jævlig😣😣
      Utrolig motiverende å lese!!
      Tusen Takk du fikk meg til å endre litt på mine vonde tanker om meg selv❤️❤️

    13. Er som om å høre en beskrivelse av meg selv. Jeg har tre venner hvor alle er kjempe utadvendt, jeg synes derimot det er skikkelig ubehagelig å snakke når vi står i store gjenger, da er jeg bare stille.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg