Jeg bestemte meg for å ikke stemme..

Hei dere!

Nå i disse valgdager leser jeg om valg overalt. Jeg var veldig usikker på om jeg skulle skrive noe om det her på bloggen min, rett og slett fordi jeg er litt smålei av å lese om det hele tiden selv. Likevel er det et viktig tema, og derfor tenkte jeg å snakke litt rundt det. Og vær så snill, ikke klikk i kommentarfeltet for at jeg skriver åpent og ærlig rundt dette nå. Jeg kan ikke særlig mye om politikk, og jeg vet jeg ikke er den eneste. Jeg håper folk kan være saklige i kommentarfeltet, og jeg vet jeg burde kunnet mer om det her. 

Processed with VSCO with s2 preset

For en uke siden hadde jeg faktisk ikke planer om å stemme. Jeg vet det, helt idiotisk! Hvorfor jeg ikke ville stemme var fordi jeg ikke kan noe som helst om politikk, og da mener jeg absolutt ingenting. Jeg aner ikke hva de forskjellige partiene står for, og det er nesten litt flaut å innrømme. Likevel vet jeg at det er MANGE som føler det likt som meg, altså at man ikke har peiling. Det er en del år siden jeg hadde om politikk på skolen, men da husker jeg at jeg elsket å se på debatter. Jeg synes det var kjempegøy, og da kunne jeg faktisk litt om de forskjellige partiene. 

Jeg var derfor bestemt på å ikke stemme, men så gikk det opp for meg. Altså, jeg må jo bruke stemmeretten min? Vi er så heldige i Norge som faktisk har noe å si på hvordan landet vårt skal styres, og det er det ikke alle land som har. I tillegg er dette med stemmerett noe kvinner har kjempet for. Det er jo helt sykt at kun menn fikk stemme før i tiden, og når kvinner før har kjempet for denne muligheten skal jeg søren meg bruke stemmen min. 

Processed with VSCO with s2 preset

Jeg ante jo ikke hva jeg skulle stemme, så jeg fant en haug av slike valgomater og satte i gang. Jeg svarte på alle spørsmålene, selvom det var noen jeg ikke helt skjønte og trykket nøytral på. Likevel fikk jeg opp samme svar på alle testene jeg tok. Så til dere som sliter med å skulle bestemme dere ville jeg absolutt anbefalt å ta et par sånne tester. De finner man på nesten alle nettaviser, og tar ikke lang tid. Så jeg har nå funnet ut hva jeg skal stemme, jeg har lest mer om partiet jeg matchet best med på alle valgomatene og jeg er ganske så enig i hva de står for. 

Hva jeg stemmer forblir hemmelig, og det er rett og slett fordi jeg ikke vil påvirke noen. Jeg vil heller ikke at bloggen min skal bli et sted der folk diskuterer politikk, for alle har forskjellige meninger rundt dette. Hva folk stemmer er opp til dem selv, og ingenting er feil å stemme. Jeg vil derfor ikke at noen skal føle de stemmer feil, fordi jeg har skrevet hva jeg skal stemme her på bloggen min. Det er også en grunn til at et valg er helt anonymt, og derfor vil ikke jeg fortelle dere hva jeg skal stemme. Jeg vet at mange andre skal stemme på samme parti som meg, men jeg vet at også mange kanskje ikke liker dette partiet. Derfor orker jeg ikke noe diskusjoner rundt dette på min blogg, for det blir det bare dårlig stemning av. 

Processed with VSCO with s2 preset

Så, har dere bestemt dere for hva dere skal stemme? 

67 kommentarer
    1. Skjønner meg kje på noge av dette valh greiene sjøl. Politikerene gjør en utrolig dårlig jobb me og prøve og få informasjon ut te oss unge. Att Erna e på snapchat reklamer drite vell alle i. Men de prøve kje en gang og få me oss unge sjøl når me står for en så stor prosent av befolkningen

    2. Jeg har aldri egentlig fulgt noe særlig med på politikk pga jeg ikke skjønner så mye av det og når jeg prøvde sånn valgomat så gjorde ikke det saken noe bedre å jeg ble fortsatt sittende som et spørsmålstegn, hva betyr det, og det, hva betyr det. Synes og at det er veldig lite hjelp der ute om en f.eks ikke har peiling og ikke skjønner så mye av det og hva man skal stemme. Jeg aner fortsatt ikke den dag idag og har heller ingen jeg kunne evt snakka med fått hjelp av. Synes det er sykt vanskelig

    3. Stemmer Frp <3 De er de eneste som faktisk holder det de sier. De vil også at innvandrere skal lære seg norsk å komme seg i jobb, noe som jeg er ganske enig i. Jeg var sammen med en utlending i nesten 4 år, det var ganske slitsomt i og med at jeg var den som jobbet, mens han satt på raua si hjemme å mottok penger fra nav.. De fleste utlendinger utnytter norge for penger.. har hørt veldig mangen historier av folk der de forteller hvordan de lurer nav for mer penger.
      Det er veldig mangen av de utlandske som driver narkomiljø, hvertfall i Stavanger og Sandnes.. de tjener opp til 50 000 +++ med å selge narkotia tilleg til pengene fra nav,,, ganske sykt

    4. Jeg stemmer Frp fordi jeg jobber på sykehjem( ikke bare derfor) , men Frp vil gjøre det beste mulig å invistere mye mer penger til de eldre.. Tenk når noen i din familie ligger syk på sykehjemme liksom!

    5. FOLKENS, om du ikke vet hva du skal stemme, så stemt BLANKT. bedre å bruke stemmeretten enn å drite i det.

    6. Hvor er braletten fra? Den du hadde på deg når du tok bilde i speilet med Aleksander og overskriften var foodbaby? Den er så fin😍

    7. Så flott at du bruker stemmeretten din! Jeg brukte en halv dag på å lese meg opp selv for litt siden, det er så viktig at vi ikke tar denne retten for gitt, men faktisk benytter oss av muligheten vi har til å påvirke landet vårt 🙂 Jeg oppfordrer alle mine venner som ikke har tenkt å stemme/ikke vet noe om partiene til å i alle fall gå og stemme blankt!

    8. Hei 🙂 Hvor kan man se ph sverige?😊
      Veit det ikke passa til innlegget, men du har sperra snap vettu:)

    9. Det er jo ingen som er født med kunnskap om politikk. Her må man selv ta ansvar for å lese seg opp/følge med. Jeg mener ikke at alle må være super-engasjerte hele tiden. Men rundt valgtider synes jeg det er viktig at man følger med litt, slik at man kan bruke den fantastiske stemmeretten man har. Valgomater er også supert for folk som vanligvis ikke bryr seg om politikk.

    10. alle dere som stemmer på er rasist. Grunnen til du ikke vill si hva su stemmer på er fordi du stemte på FRP

    11. (Skal bruke dette navnet hver gang jeg kmt fra nå sv fordi jeg vil du skal vite at jeg leser bloggen din hele tiden:))
      Jeg går i 9 nå og vi har om politikk osv ig jeg ELSKER DEBATTER!!! Det er så morsomt å se på! Ahhaha. Men jeg har ikke stemmerett enda da. Hahah

    12. Hørt at hele din familie er ivrig FRP- velgere. En nær venn fortalte meg det. Grunnet at dere driver firma. Vil ha e mindre skatt og liker ikke mennesker med annen hudfarge stemmer dette, så ble jeg faktisk lei meg?

    13. Hei folkens, bare så dere vet det. Stemmer dere blankt så går stemmen din automatisk til AP. Bruk heller stemmeretten din så du slipper å få Arbeiderpartiet inn i regjering igjen. Jeg stemmer selv høyre, men er ening i mye av FRP sine meninger. Jeg stemmer og vil alltid stemme høyre uansett hva. De er de jeg liker best og er mest enige i. Samtidig er Erna Solberg min helt ❤️ digger deg Martine❤️

    14. Det er nok mange som føler at dei kan for lite om politikk til å stemme. Men å ta slike “valgomat”-testar som for eksempel NRK og ein del nettaviser har er nok eit godt tips. Ein kan då finne ut kor ein ligg politisk og sjekke ut nærmare dei partia som ein får opp på topp. Eg veit kva eg skal stemme, men har likevel tatt eit par slike testar. Og det partiet som eg skal stemme på blei faktisk bekrefta av “valgomatane”. Ellers for å halde seg litt oppdatert på kva som skjer i samfunnet vil eg anbefale debattprogrammet “Dagsnytt Atten” på NRK. Det kan ein sjå mandag-fredag på NRK 2, eller på NRK nett-tv når ein vil.

    15. Jeg er 19 år og har aktivt lest bloggen din i lang tid nå. Etter å ha lest dette innlegget og alle kommentarene har jeg virkelig bestemt meg for å ikke følge deg lenger. FrP er et parti alle burde ta avstand fra. Jeg sier ikke at alle som stemmer høyre og FrP er rasister, men dere støtter opp rasistiske holdninger og verdier. De fleste som stemmer blått mangler kunnskap eller har fått “kunnskapen” sin hjemmefra, fra sine rike foreldre som ikke vil betale skatt og ikke bryr seg om forskjellene i landet vårt. Er du riktig opplyst og et godt medmenneske, ikke bare for Norge, men også hele verden, stemmer du for regjeringsskifte. Sånn er det bare.

    16. Håper på Arbeiderpartiet jeg da🌹❤️. Har ikke stemmerett ennå, men stemmer heller i ungdommsvalget til Redd Barna.

    17. L: Slutte å følge meg fordi leserne mine vil stemme FRP? Jeg har ikke en gang skrevet hva jeg skal stemme, så den kommentaren her skjønte jeg ikke helt..

    18. Mennesker er virkelig fordomsfulle og onde iblant. Hvis Martine stemmer på et parti uten og skrive hvilket parti her, så betyr jo ikke det at det nødvendigvis må være Frp hun har stemt og heller ikke at alle som stemmer Frp er rasister? Det er så absolutt flere saker i det partiet! Slutt og kommenter slik, og pass på dere selv!:)

    19. Når du viste paradise hotel Sverige på Snapchat, hvor så du på det fra da? Var det en nettside eller hvordan fikk du tilgang til det? Hahha vil så gjerne se selv!

    20. Veldig skummel utvikling med så mange unge som stemmer frp. Det finnes ingen tvil om at frp er det største partiet blandt velgere som ikke følger med i politikken. Vil absolutt påstå at det er bedre å holde seg hjemme på valgdagen enn å stemme, dersom man ikke har satt seg skikkelig inn i alle partiene. Politikk handler om så mye mer enn innvandring og skatt…

    21. De som stemmer frp er RASISTER. Sorry det er sant og de fleste som følger med på politikk vet det.
      Jeg stemmer på Arbeiderpartiet for et varmere Norge, bedre intrigering for asylsøkere, flere arbeidsplasser, bedre tilbud til lærlinger og på grunn av miljøet 🙂

    22. er bare 14, men har akkurat hatt om valget på skolen nå, og vil si at jeg er enig i mye av det sv sier, så håper de vinner valget:))

    23. Du som klager på bøndene: jeg skulle likt å sett dem slutte å høste inn mat og sett hvor godt du da hadde klart deg her i verden 😉

    24. De som stemmer FRP er da ikke automatisk rasister (selv om FRP er et drittparti og burde legge seg under en stein og bli der for evig tid).
      Jeg stemmer MDG fordi jeg vil at de skal få flere delegater på stortinget og fordi de aldri ville samarbeidet med FRP. Vet at de aldri blir å vinne fordi er litt for “ekstreme” i sin miljøpolitikk, men man trenger folk som fokuserer på akkurat det. Vi lever i en verden av overforbruk og sløsing.
      Er veldig synd at bloggere flest fremmer overforbruk, enn å engasjere seg i klimakrisen. Det trengs flere offentlige personer som bør engasjere seg, fordi dere har stor makt til å påvirke unge i dag. Det angår dere like mye som oss uansett hvor mye penger dere har. Det er vi unge som må ta i et tak nå. Ja for all del bruk stemmeretten din, men handlingskraft er også fint å ha.

    25. Syns det blir litt dumt at enkelte går til personangrep på andre og kaller folk for basically dumme fordi de skal stemme på et parti man selv ikke liker. Viktigste er jo at man bruker stemmeretten. Sier kanskje mer om personen(e) som kommer det disse utsagene enn hva det har med partier å gjøre. Forresten så er ikke FrP er et rasistisk parti, det er urgamle fordommer mot partiet, de vil bare ha innsjerpninger. Og nei jeg skal heller ikke stemme FrP, men glad folk bruker stemmeretten sin.
      Hilsen en som har lest seg opp på politikk

    26. Vær så snill å ikke stem frp. De lager STØRRE forskjeller i landet! Klassifiserer oss! Splitter oss istedenfor å samle oss! Tenker bare på seg selv, og vi ser hvordan det har gått med USA som har TRUMP som president!!! Bare fordi folk tenker på seg selv blir de enormt konservative!! Vi kommer kanskje langt som enkeltpersoner, men ikke som et land! Vi må seriøst ta noen tiltak her, for NORGE BLIR IKKE DET BESTE LANDET Å LEVE I MED FRP I REGJERING!
      Jeg er ung, 18, og stemmer for første gang. Jeg stemmer MDG og det er faktisk bullshit når folk sier “mdg kan miljø, men ikke en dritt politikk”. Det er ikke sant! De har en utrolig varm og god politikk som vil det beste for oss og jorda samtidig, ikke alle partier som tenker på det? Hjelper ikke å være lykkelig inni din egen såpeboble som flyr rundt i eksos og gass, NÅR DEN SPREKKER.. mdg vil samle folket, sende mer støtte til sykehus.. ikke gi straff, men hjelp til de som går på stoff! Gjøre skolen mer praktisk og gi elevene større muligheter til å studere det de vil fra tidligere alder.. de vil fokusere på bærekraftig utvikling, HERLIG! For vi vil jo alt det beste for våre barn, og deres barn? Vi vil jo at alle våre etterkommere skal leve et trygt og godt liv! Det hjelper ikke å starte da.. vi må seriøst gjøre noen tiltak:((

    27. Alle som har stemmerett bør absolutt stemme, uansett hvilket parti de stemmer på. Jeg er helt enig med deg at å stemme er personlig og det er en grunn til at man har rett til å forholde seg anonymt.
      Når det er sagt, synes jeg at man også har et ansvar som følger med stemmeretten. Bruk litt tid på å lese HELE partiprogrammet til de forskjellige partiene, og bruk sunn fornuft. Ved forrige valg vet jeg at det var mange som stemte Frp fordi de ville øke kvoten i Taxfree på vin og brennevin, og lovliggjøre Segway, og hvis man stemmer på et parti BARE på grunn av dette blir man faktisk lurt og kjøpt. Jeg sier ikke at man ikke skal stemme Frp, bare at man bør velge parti av riktige grunner. Er skattelette viktig for deg? Finn ut hvor stor forskjell det vil utgjøre for deg, og hvordan partiet som lover dette mener at pengene skal komme fra. Man kan ikke love skattelette, kutte bompenger, og samtidig love milliarder til samferdsel. Hvor skal disse pengene komme fra? Vi må passe oss slik at vi ikke mister godene og fordelene vi har her i landet. Nå har det vært snakk om at vi skal betale for 1. sykedag vi er borte fra jobben, og dette fordi man skal “luke bort” de som utnytter systemet. Jeg synes dette er litt risikabelt da det kommer til å resultere i at syke mennesker drar på jobb. Syke mennesker på sykehus, i matbutikker, i kaffebarer, på offentlig transport… osv… ikke bra…
      Ble visst litt revet med, men poenget mitt er at man skal bruke stemmeretten, men man bør vite hva man egentlig stemmer for.
      Hilsen Silje

    28. Problem liste:
      1. Jeg kjenner en som har gått på høyere utdanning, men er mer enn ettårs forsinket. Han kan derfor ikke få støtte fra lånekassen og må betale nesten hundre tusen på egenhånd for å utdanne seg selv. Jeg synes det blir jævlig vanskelig for de som ikke har penger til å utdanne seg selv. Han er mer enn ettårs forsinket fordi han ikke helt er fornøyd med studievalget sitt.
      2. Eksamensavgift fra Lånekassen har faen meg stiget og det er jo jævlig vanskelig å betale eksamener for de som ikke har jobb. Det er ikke så lett å få jobb som alle tror. I have been there
      3. Jeg synes det er for mye som er arbeidsløse her i Norge. Vi må få gjort noe med de som ikke har et hjem. Kanskje finne en regjering som kan gi dem en sjanse?
      4. Det lukter alltid tiss i t-bane stasjoner. For mye søppel som ligger overalt i Oslo. Hvorfor vasker/rydder ikke noen det vekk?
      5. lærere burde motivere, engansjere, bry seg mer på studentene sine. De som sliter burde få ekstra hjelp uansett hva. Lærerne må SØRGE for at alle har et framtid, uansett hva.
      Disse er mine “problem-liste”. Jeg kan heller ikke så mye om politikk, men må finne en regjering som tilbyr disse listene. Aner ikke hvem parti det er.
      Don’t hate me

    29. Er det noe du ikke skal stemme, så er det FrP. Vil du at vi skal bli klassifiserte? Vil du være et drittungeland, som ikke slipper inn folk med annen farge på huden? De er AKKURAT som oss, de blir tvunget til fengselet Trandum som sender ut alle til døden når de blir “18” jeg blir så provosert over partilederne i dag. Vi må også avskaffe kongefamilien, de gjør ikke noe for landet. De drar til Afrika med Gucci-vesker, tror ikke folk tenker så bra om Norge da ass. Stem sv, rødt eller arbeiderpartiet.

    30. Utrolig bra at du velger å bruke stemmeretten din!
      Dersom du ikke har stemt enda, kan jeg anbefale deg å se gjennom nettsiden til partiet du vil stemme på, og se om verdiene der samsvarer med dine verdier. En valgomat vil gi et inntrykk av hvor man står politisk, men den inneholder ikke begrunnelser for hvilke vedtak partiene ønsker. Jeg opplever at det er fort gjort å bli mer radikal (ytterfløy høyre (FRP) eller venstresiden(RØDT)) dersom man ikke har fulgt med mye i politikken. Det viktigste er uansett å bruke stemmeretten, slik styrker vi demokratiet!
      Godt valg 🙂

    31. Så flott at du velger å stemme, men hele blogginnlegget blir skyggelagt av det faktum at innlegget er skrevet kun med formål for å få flest lesere. På ig story skriver du dramatisk at du har valgt å ikke stemme, mens i bloggen snur du det på hodet å sier du skal stemme allikavel. Synd at noe så viktig som et stortingsvalg blir brukt for egoistiske formål.

    32. Flott at du bruker stemmeretten din! Jeg skjønner at du vil holde partiet ditt hemmelig, når folk går omtrent til personangrep istedet for å diskutere saklig. Men kan du fortelle hva dine hjertesaker i politikk er? F.eks miljø, skole, helse, arbeid osv og evt. hvorfor? :)) Mine hjertesaker er miljø, helse og skole hvertfall

    33. For det første, er ikke Frp rasister. Kanskje Sylvi Listhaug sier drøye ting iblant, men hun gjør en vanskelig jobb som ingen andre vil gjøre fordi de vet at det vil få mye negativ respons. Hvis dere som mener Frp er rasister og tror at Frp og Sylvi klarer å gjøre alt dette på egenhånd, stemmer det ikke. De får flertall på Stortinget for valgene de tar, og er de eneste som tør å gjøre og stå opp for det de fleste partiene egentlig faktisk mener.
      For det andre virker det som om mange har fått for seg at alt Frp vil gjøre er å kaste innvandrere ut av landet, men da må dere nok lese dere opp mer. Frp vil hjelpe de som har kommet til Norge med å lære seg norsk og komme seg i arbeid.
      For det tredje, synes jeg det er veldig selvmotsigende når jeg gang på gang hører veldig drøy drittslenging mot blå partier fra flere som stemmer på røde partier. De røde partiene fokuserer mye på å respektere alle, og det synes jeg ikke de som snakker “dritt” om Frp gjør. Voks opp, og respekter alles meninger.

    34. 1. De som synes frp er rasister bør lese seg opp på historien til Ap ( stammer fra det tyske nasjonalsosialistiske arbeiderparti som Hitler styrte (NSAP)
      2. Stemme du blankt kan du like så godt la være å stemme. Klare du å dra deg ut av senga og stemme kan du ta 5 min på en valgomat og se hvilke hjertesaker et parti du er enig med står for.
      3. Martine Lunde har jo ikke sagt hva hun stemmer så slutt med den hetsingen og si dere ikke vil følge henne pga det. Er jo nettopp derfor hun ikke sier hva hun stemmer

    35. Til Jauda:
      HVA I ALLE DAGER ER DET DU PRATER OM???? Hvor i alle dager har du fått ideen fra at AP stammer fra NSAP???? Du er fullstendig på jordet! AP ble stiftet i 1887! Under 2. verdenskrig stod den norske regjeringen imot i 2 måneder, men etterhvert forbød Gestapo alle partier, bortsett fra Nasjonal Samling. Dette har INGENTING å gjøre med Arbeiderpartiet. NSAP var Hitlers parti som ble stiftet i 1919 og avviklet ved Hitlers fall i 1945. Lær deg historien før du uttaler deg!
      Ikke bland Hitler inn i valgkampen vår, vi har allerede Sylvi Listhaug og Siv Jensen å stri med… Det får holde!

    36. Syns det er kjempeflott at du kom frem til at du ønsket å stemme!:) Kan også være lurt å huske at det er mulig å stemme blankt;)

    37. Håper de som sier de skal stemme FRP har tenkt seg nøye om, husk at FRP støtter Sylvi Listhaug som vil sende flyktninger ut av landet vårt og som ikke tør å stå for det i debatt. Husk også at FRP også støtter fraværsgrensa som skaper/har skapt uendelige problemer for både leger og elever som sliter med psykiske problemer. De vil også bygge større og flere veier, noe som fører til stor skade på miljøet. Plis tenk litt lenger og stem på regjeringsskifte :))

    38. Stemmer selvfølgelig FRP! Er ikke rasistisk men synes vi må kunne ta vare på de vi tar i mot på en ordentlig måte og integrere de ordentlig. Er ikke sånn at det nytter å ta inn en hel haug og stue de inn på asylmottak hvor de mottar penger fra nav i opp imot ett tiår, før vi finner ut at – nei- de har ingen grunn til å være her, og deretter sender dem ut av landet.
      Folk må få opp øya litt. Skal vi bare ta imot så mange som landet vårt rommer, uten å ha kapasitet til å hjelpe dem (psykisk eksempelvis), samtidig som vi skal kutte ned på olje- og gassindustrien slik at det blir mindre penger inn i statskassa. Skal vi fortsette å ha fengsler som er bedre enn sykehjem og eldre som faen ikke får den omsorgen de fortjener etter et langt liv? NEI.
      Nå må vi prøve å få til en drastisk endring på det vi klager over om er problemene i dagens samfunn. Kan ikke gå tilbake til rød regjering da…. da fortsetter det på samme viset.
      HEIA FRP

    39. OKEI FOLKENS! Martine ville IKKE at bloggen hennes skulle bli et sted Hvor man diskuterer politik! Så Drit i, seriøst. La henne og alle andre stemme hva de vil!!

    40. Plis ikke stem FrP Martine! Sier ikke at du gjør det, men isåfall burde du ta grundig reseach. Sånne tester er ikke alltid det beste fordi det er saker man personlig veier høyere enn andre. Se på Sylvi Listhaug for eksempel, tviler på at du er enig med henne. Og grunnen til at mange tror du stemmer frp her er vel fordi du skriver at du stemmer et parti som mange ikke er enig med deg i og når man skriver det er det typisk at det er frp. Fordi det er vel det mest omdiskuterte og kontroversielle partiet i Norge.

    41. Vær så snill, kan ikke folk bare skjønne at ikke alle som stemmer FrP er rasister? Jeg er mest enig med FrP sin politikk, men det betyr ikke jeg er rasist? En av mine nærmeste venninner er mørkhudet, og hun er helt fantastisk! Les dere opp om partiene, før dere kommenterer!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg