Uken som gikk

Heei!

Da er det tid for uken som gikk igjen. Innlegget skulle egentlig kommet ut i går, men jeg var så sliten da jeg kom hjem. 

 

Ukens høydepunkt

Haugesund! Det var deilig å komme seg litt vekk fra Oslo og vi koste oss veldig. Vi fikk møte masse nye mennesker og i tillegg fikk vi oppleve litt av russetiden på nytt. Det var enkelte sanger dj’en på russetreffet spilte som fikk meg til å savne russetiden skikkelig. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si at jeg savner russetiden, for jeg var så lei når den endelig var ferdig. Men bare det å se hvor mye russen koste seg fikk meg til å tenke tilbake på min russetid. Åh, jeg savner det faktisk sykt!

Ukens nedtur

Jeg blir ikke bra i halsen. Jeg klarer ikke å ta de antibiotika pillene fordi jeg rett og slett glemmer det, og da blir jeg ikke bedre. Jeg skulle ønske jeg var i Spania akkurat nå fordi der får man en antibiotikakur på tre dager og da tar man en pille om dagen. Her i Norge får man en kur på ti dager og da må man ta fire (!!) piller om dagen. Jeg glemmer å ta de pillene, så jeg har bare meg selv å takke for at jeg ikke blir bedre. 

Ukens opptur

Ukens opptur må være at det har vært påskeferie. Vi har vært en liten tur på fjellet og på hytta, og jeg har kost meg mye. Jeg har i tillegg spist så sykt mye godteri, men det er lov i påsken. Jeg angrer litt for at jeg ikke dro på fyllatur til de typiske stedene som Trysil og Hemsedal, men samtidig var det deilig med en rolig påske. 

Ukens irritasjonsmoment

Jeg skrev det i sta, men det er helt klart at antibiotikakuren her i Norge er så mye lenger enn den i Spania. Det irriterer meg faktisk så sykt! 

Akkurat nå

Nå har jeg akkurat spist sushi og sett på den nyeste episoden av Paradise Hotel på Viaplay. Herregud, jeg tror jeg aldri har ledd så mye av en episode før. Denne uken er det SKAMuke på hotellet og de som redigerer Paradise burde få en pris. Jeg skal skrive et lenger innlegg om skamuka senere. 

♡Martine

10 kommentarer
    1. Er første gang jeg et innom bloggen din, og må bare fortelle hvor herlig du er!!
      …den “spanske abtibiotikaen” du snakker om, den får jeg hver gang jeg trenger antibiotika (i Norge). Vet ikke om man kan spørre etter den hos legen, men den er hvertfall i Norge også 🙂
      One more time; jeg digger deg!!

    2. Skjønner at det kan være vanskelig å huske å ta alle pillene, men at folk slurver med antiobiotikaen er det som fører til resistens, så det er utrolig viktig å være nøye på det, ikke bare for at du selv skal blir frisk, men for at antibiotika fortsatt skal fungere i fremtiden.

    3. hallo, antibiotika resistens??? du må være nøye med å ta alle pillan og fullføre kuren, det e nokka av det farligste vi står ovenfor idag! sett på alarm på mobilen din om det skal være så vanskelig.

    4. Skulle til å legge igjen en kommentar, men jeg ser det er flere som har gjort det allerede. Spania og andre land i sør er altfor dårlig med antibiotika. Øser ut i øst og vest og folk slurver med pillene. Vær superkonsistent med pillebruken, ellers bidrar du til et økende problem med resistente bakterier som sannsynligvis kommer til å ta livet av oss når vi blir eldre

    5. Hehe du er nå søt da;) Det finnes “tre dagers” i Norge også.. Den jeg bruker heter azitromax, så er bare å spørre etter den neste gang hos legen.

    6. Om du glemmer å ta pillene er de nesten så di gror resistente bakterier, og da fungerer ikke antibiotika lenger. Så om du vil bli frisk må du huske å ta, ellers tar det veldig lang tid før du blir frisk. Mange har allerede nevnt det, men husk de både for din egen del og resten av verden sin.

    7. Det så utrolig viktig at du tar alle tablettene dine (og helst til riktig tid og). Antibiotikaresistens er et av de største problemene vi kommer til å møte i fremtiden, og slike kurer som du beskriver du får i Spania bør du være skeptisk til. Dersom ikke kurene er riktig for akkurat den bakterien du har vil den ikke fungere. Det er også viktig at en slik kur dreper alle bakteriene selv om du føler deg frisk (altså ta alle tablettene), for hvis ikke vil bakteriene kunne utvikle resistens (ikkje bra). Det er så utrolig viktig at man bare bruker antibiotika ved riktig behov, og ikke minst bruker det riktig!
      hilsen molekylærbiologi-student

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg