Bytt jobb om du har det så jævla kjipt der

Hey!

I går hadde vi julebord med paradisegjengen, og det var gøy. Eller helt til vi skulle på utestedet. Jeg vil ikke henge ut dette utestedet på noe som helst måte, rett og slett fordi jeg liker meg godt der. Likevel er det enkelte vakter som virkelig ikke burde hatt det yrket. Maktsyke vakter som rett og slett tror de er bedre enn alle andre. Jeg har lenge irritert meg over akkurat dette med vektere, for det skjer så alt for ofte. Vektere som er frekke i kjeften, som lager unødvendig mye kvalme og som tror de kan dra i personer uten grunn. Jeg har lenge vurdert å skrive om akkurat dette, men jeg har spart meg. Nå derimot har jeg fått nok. 

De fleste vet vel at Grunde ikke drikker. Han har også vært opptatt med Skal Vi Danse i et halvt år nå, og det siste han har tenkt på er festing. I går da vi skulle inn på dette utestedet fikk Grunde beskjed om at han ikke kom inn fordi han hadde laget bråk der forrige helg. Grunde hadde ikke en gang vært der forrige helg, og han hadde heller ikke vært på det stedet på flere måneder. Da jeg fikk vite om dette gikk jeg bort til vakten og spurte om hva som skjedde. Han forklarte at Grunde hadde lagd bråk forrige helg, og jeg begynte å le. Jeg synes det hele var komisk i og med at Grunde ikke en gang har vært der. Jeg spurte om å få snakke med en annen vakt, men det fikk jeg absolutt ikke lov til. Da jeg prøvde å gå bort til vakten jeg kjenner der ble jeg holdt igjen. For og si det sånn, så er det ikke første gangen jeg blir holdt igjen av en vakt på dette utestedet helt uten grunn. 

Jeg forklarte da denne vakten som jeg sto med at Grunde hverken drikker eller har vært der på et halvt år. Jeg sa også at det er veldig dumt å beskylde noen for å lage bråk med mindre man er hundre prosent sikker på at det er riktig person. Det var vakten helt uenig i, og da ble jeg skikkelig oppgitt. Jeg sa til venninnene mine høyt så han skulle høre det, at enkelte vektere er alt for maktsyke. Da fikk jeg beskjed om at jeg var en dramaqueen, og om jeg ikke skjerpet meg skulle han kaste meg ut. Veeel.. Jeg vil også påpeke at jeg var ganske edru, jeg hadde drukket to drinker og holdt en rolig samtale hele veien. 

Vakten hadde også dratt Grunde ut fra utestedet og det synes jeg ikke er greit. Jeg hadde skjønt det om Grunde var kjempefull og ikke klarte å gå, men ærlig talt. Denne vakten tok et hardt grep i Grunde, og når ble det der greit? Jeg skjønner kjempegodt at Grunde ville forsvare seg selv. Hvor kult er det å bli beskyldt for å gjøre noe man absolutt ikke har gjort. Jeg som kjenner Grunde såpass godt ble også irritert, for jeg vet hva slags gutt Grunde er. 

Heldigvis fikk vi samlet hele gjengen igjen og dro et annet sted. Mye koseligere å være hele gjengen samlet, enn at en må dra hjem. Utrolig kjipt i og med at jeg liker det utestedet så godt. Kjipt at vektere skal møte deg med et surt blikk i døra. Det er så mye hyggeligere om de smiler og spør om legitimasjon, enn at de er pottesure og gir deg en sur tone. Man skulle virkelig trodd enkelte av disse menneskene hater jobben sin. Om man virkelig er sur hver eneste helg på jobb ville jeg virkelig vurdert å bytte jobb. Jeg skjønner at vektere kan bli sliten av fulle mennesker, men det er jobben deres. Hadde det ikke vært for disse fulle menneskene hadde ikke utestedet dratt inn penger. Et smil koster heller ingenting! 

Nå orker jeg ikke skrive mer om dette, for jeg merker jeg blir så irritert. Haha! Jeg oppdaterer senere med bildedryss fra gårsdagen♡

Processed with VSCO with s2 preset

 

41 kommentarer
    1. Dette her skjer jo faktisk ikke bare på utesteder heller, det skjer jo nesten overalt der det er vektere! Altså alt blir bedre om de bare kan si ting på en fin og skikkelig måte enn at de skal være drittsure hele tiden! Kjente at jeg ble litt sur inni meg av å lese at Snille grunde ble beskyldt for noe han ikke hadde gjordt!❤️ Bra at du stod opp mot vaktene og fikk med deg alle sammen til å gå ett annet sted!💋🤜🏼🤛🏼❤️

    2. Hei. Har opplevd det samme som edru. Kjørte til byen for å kunne kjøre kjæresten og venner hjem etterpå, og hadde det gøy helt til vakten(e) begynte si jeg var for full. Endte tilslutt med at jeg etter mye styr fikk politiet til å komme. Siden ut kjørte ville jeg bli testet for alkohol. Det gjorde de samtidig som jeg forklarte situasjonen. Det endte med at de også testet tre av vaktene som barn på jobb. Alle tre hadde drukket viste det seg, så både utested og vaktselskap fikk skikkelig trøbbel.
      Aldri hatt det gøyere da jeg sto der og de måtte legge seg helt flate.
      Men det er mulig å klage til utesteder. Jo flere som gjør det, jo bedre er det for da virker ting mer troverdig og de må ta det seriøst noe de ikke alltid gjør.
      Håper dere koste dere uansett! 🎉😊

    3. Dette viser at du er en ekte venn Martine, veldig bra at du grep inn og du er ingen dramaqueen. Dus to opp for grunde og jeg ble faktisk litt rørt nå❤️❤️❤️Du er nydelig både på innsiden og utsiden du😘😘

    4. Sånt skjedde med meg igår. Jeg ble kastet ut fra et utested fordi jeg lignet på eksen til vekteren.

    5. Jeg er 12 år, i går så var jeg med to venner, han ene var en gutt.( på samme alder)Han hadde vært i byen samme dagen. Han fortalte at det var en vekter som fulgte etter han, og at han til slutt bare løp vekk.😳Altså?! Hva er det de driver med? Følger etter 12 år gammle barn?

    6. Dette skjer overalt.. kom ikke inn på en klubb her jeg bor fordi vekteren mente jeg var for full. Jeg hadde gått ut og inn flere ganger, og var edru hele kvelden, men plutselig kom jeg ikke inn mer fordi jeg var for full..
      Enkelte vektere er sykt ekle og som du sier, maktsyke..

    7. Ble kastet ut fordi en vekter mente jeg ikke var gammel nok. Viste legitimasjon og ble beskyldt for å ha fikset på det!!! Ble så klart kjempe stresset, men til slutt la han seg flat og lot meg gå inn igjen. Uka etter dro jeg tilbake, kom meg inn og gikk ut igjen etter noen minutter for å møte ei venninne. Når jeg skulle gå inn igjen senere nektet han meg fordi han mente jeg hadde smittet over stempelet mitt på andre, enda det var et tydelig stempel som ikke hadde blitt dratt utover. Jeg sa han ikke kunne beskylde meg for noe han ikke hadde bevis for, og da fortalte han meg at han kunne kaste meg ut i flere måneder, anmelde meg og få politiet til å bortvise meg fra sentrum på grunn av ordensforstyrrelse. Dette syntes jeg var helt sykt å si, for jeg hadde verken smittet over eller vært høylytt/frekk. Det viser hvor mye makt enkelte tror de har.
      Det er kvalmt at vektere mener de har så mye makt at de kan bestemme seg for å beskylde deg for både det ene og det andre, mens du må stå der og finne deg i det selv uten å være skyldig.

    8. Du fortjener sånn serr alt som er godt her i livet, for du er helt utrolig snill, omtenksom, ærlig mot vennene dine. Du har spredd masse glede og er alltid positiv jente! Du er en fantastisk forbilde for de som ser opp til deg! Det samme hadde jeg sagt med Grunde! God jul!

    9. Starter etternavnet ditt på bokstaven P? Jeg har en søster som heter akkurat det samme som deg og det er et veldig sjelden navn 🤣

    10. Hei! Jeg jobber selv frivillig som vekter på en studentpub i Bergen. Veldig trist at dere fikk en kjip opplevelse på byen. Jeg kan ikke snakke for den vekteren dere møtte på, jeg kan bare snakke for meg selv. Jobben min som vekter er å gjøre det så trygt som mulig for flest mulig folk. Hadde jeg møtt på en mann/dame som prøvde å komme inn på en uteplass etter å tidligere ha oppført seg truende/farlig, hadde jeg ikke nølt med å nekte vedkommende adgang. Utesteder er ofte kaotiske og det er ikke alltid like lett å ha oversikt, og jeg har ofte blitt kjeftet på når jeg bare har prøvd å gjøre mitt beste. Nå vet jeg absolutt ingenting om han vekteren dere møtte på, men jeg mener at det må være lov å gjøre et par feil uten å bli hengt ut på en av Norges største blogger. Jeg har aldri ment noe vondt med å nekte adgang inn på en bar/klubb og jeg håper og tror at han også bare prøvde å gjøre jobben sin 🙂

    11. Heidi: nå ble jo hverken vekteren eller utestedet hengt ut på bloggen da. Hun nevner jo hverken navn på vekter eller hvilket utested det er. De som var der og vekteren skjønner det nok om de ser innlegget, men når en vekter oppfører seg som en dritt, så får han jaggu meg tåle å høre det også. Er ikke få av de akkurat. Jeg har også et utested som jeg likte veldig godt som jeg bare har droppet helt ut. Hver gang jeg kommer dit kommer jeg aldri inn fordi de mener jeg er for full. Jeg har dratt dit edru flere ganger. Sist var jeg gravid. Dro ut med noen venner og drakk selvfølgelig ikke. Tror de bare er fast bestemt på at jeg ikke skal inn der. Helt håpløst.

    12. Heidi: Er ikke første gangen denne vekteren holder på som dette. I tillegg føler jeg det blir for dumt å anklage noen for å ha lagd bråk når man ikke er 100% sikker.

    13. Heisann jeg er vekter selv på de største utestedene i Bergen. Jeg skal ærlig innrømme at det er stor forskjell, noen av dem burde ikke hatt den jobb de har jeg er enig. Har vært i Oslo selv en god del ganger, uteplassene har veldig mange dårlige vakter. Dette er synd grunnet at en god del vakter er veldig flinke i sin jobb å følger loven til punkt å prikke.

    14. Hei jeg er 13 år gammel gutt fra rødtvet
      Det er faktisk første gang jeg leser blogg eller har lest de forrige blogg tekstene dine også men same Shit. Det jeg skulle si var at jeg liker veldig godt bloggen din og deg syntes det er veldig spennende å lese blogg innleggene dine jeg leser de hver Dag🙄😬 takk for meg👻

    15. Vektere har forpliktelser. Det er heller ikke et lett yrke. Det hadde vel ikke fungert uten dem. Derfor fortjener dem litt respekt også for deres arbeid.

    16. Fyttifaen stakars dere. Måtte snakke med ein vekter en gang når vi var på skoletur i bergen. Og det va kompisen min som køda seg og eg ble har snakket med. Vekterene er helt fuckt noen. Men ikke alle samen .. helt eni med va du skriver!!!!😉

    17. Hahah vi er en kompis gjeng som har begynt å trekke trådene litt sammen og kranglet myyyye med vakter. Og vakter liker å kaste ut folk/ikke slippe inn folk som drikker lite/er edru for da vil de få inn mer penger i baren. Send en klage og be alltid om navn på vakt og hvilket vaktselskap, da blir de alltid redde og slipper folk inn.

    18. Trist at noen skal oppføre seg sånn. Men man kan ikke dra alle vektere under samme kam her. Vektere er til for sikkerhet og det er mange som gjør en veldig god jobb og som er serviceinnstilte, så det blir dumt å si at alle vektere er slik som du har opplevd ute på byen..

    19. Hei!
      Jeg tar vekter utdanning og vil understreke det at flere handler av denne vekteren er ikke lovlig. Jeg anbefaler og ta dette med sjefen/dagligleder av utestedet og/eller med politiet. Det er null toleranse for mer maktbruk enn nødvendig. Da har dere en lov som beskytter dere mot han.
      Mvh
      Marian

    20. Du setter ikke bare den vakten i dårlig lys, men alle vakter og vektere.
      Det kommer ALDRI frem når vi faktisk gjør en god jobb. I avisen skriver de bare at politiet ordnet opp i saken, men ikke om vekteren som gjorde alt forarbeidet. Synes det er trist at du lager slikt oppstyr pga noen vakter/vektere som har gjort en dårlig jobb, men slik er det i alle yrker, alle yrker har ansatte som burde ha en annen jobb. Om du ser en vekter som nærmest ligger oppå en annen person så tenker du med en gang vektervold, men det du ikke vet er at den personen har utøvd blind vold mot vekteren først og derfor måtte legge vedkommende i bakken. Du hører aldri om moren som mistet barnet sitt i byen en lørdag, der vekteren finner barnet og passer på barnet, gir barnet jakken sin slik at hun skal holde varmen til politiet/moren kommer å henter barnet som vekteren har passet på.
      Du hører aldri om vektere som slår av en prat og bruker pausen sin på å snakke med rusmisbrukeren da rusmisbrukeren som oftest er ensom og vil bare ha noen å prate med.
      Det er ingen som får med seg den gode jobben vekteren gjør, men kun det negative, og det er så trist! jeg Elsker jobben min som vekter og dørvakt. Er i kontakt med så mange herlige mennesker og har en haug med omsorg å dele med de som trenger det. Og ja none ganger må jeg være streng og si at nok er nok, men det er tross alt en del av jobben.
      Anbefaler deg å se Vekterene på viaplay, der får du mer innblikk i hva vi gjør. Selv om det kun er deler av det.

    21. Anonym: Jeg er fullt klar over at mange vektere gjør en super jobb, og er veldig flinke til det de gjør. Dessverre finnes det noen (mange) vektere som misbruker makten sin veldig. Og da snakker vi om vektere som tror de har makten til å bestemme hvem som skal inn på utestedet ut i fra hvem de liker eller ikke. De beskylder folk for ting, de bruker fysisk makt for å få folk ut fra utestedet og det er absolutt ikke greit.

    22. Kan se for meg at det er Nox/Sollihagen det er snakk om:) største drittplassen med de verste vekterene, oppfører seg som en gjeng bittre, arrogante og ustabile mennesker som ikke har fått utløp for agresjonen sin i oppveksten og tar det ut på kundene til utestedet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg