Jeg er så lei..

Hei dere!

I dag startet dagen med at noen rørleggere kom hit for å fikse noe, så jeg måtte stå opp ganske tidlig. Skikkelig kjipt i og med at jeg sovnet fire timer på dagen i går og ikke fikk sove i natt. Haha, jaja! Et kvarter etter rørleggerne kom hentet kjørelæreren min meg, og så tok vi en kjøretur. Jeg var egentlig helt sikker på at jeg kom til å være kjempetrøtt, men heldigvis gikk det greit. Vi kjørte i et par timer før jeg senere dro å møtte Therese i byen. Da jeg møtte henne var det vel egentlig ganske klart hva vi skulle. Vi skulle selvfølgelig på Fridays, haha! Jeg vet ikke om en som er mer på Fridays enn Therese. Hun burde snart på maten gratis der. Vi ble hvertfall sittende der en stund for å skravle litt, før jeg måtte løpe videre. Jeg dro rett i et møte og derfra igjen rett til legen. En skikkelig hektisk dag med andre ord. 

Processed with VSCO with s2 presetProcessed with VSCO with s2 presetProcessed with VSCO with s2 preset

Det var flere som lurte på hvorfor jeg tok blodprøve på Snapchat, og det var fordi jeg som sagt var hos legen. Tøff som jeg har blitt tenkte jeg å filme det, egentlig mest for å bevise til venner og familie at jeg har blitt en skikkelig tøffing når det kommer til blodprøver og bare det å se blod. Grunnen til at jeg var hos legen var fordi jeg har hatt en del vondt i halsen i det siste, og derfor tenkte jeg det var greit å sjekke det opp. Så nå har jeg akkurat kommet hjem med en pencilinkur på 1 uke. Woho! Det er så typisk meg.. Heldigvis føler jeg meg ikke slapp eller dårlig, så det er kun halsen som er vond.

Jeg har slitt ekstremt mye med vondt i halsen, og jeg har hatt alt for mange halsbetennelser i løpet av livet. Jeg har vært inne på det å skulle fjerne mandlene, men jeg tør ikke.. Jeg er livredd for alt av sånn. Akkurat nå frister det mest å skulle ta den operasjonen og bli kvitt halsbetennelsene. Men samtidig vet jeg at en sånn operasjon er verre jo eldre man blir. Jeg er skikkelig usikker på om jeg skal gjøre det, eller ikke. Akkurat nå frister det veldig, men samtidig er jeg så redd. Jeg har lest så mye om slike operasjoner, og flere av disse har jo gått skikkelig galt. Det er vel mest derfor jeg er redd. Har noen av dere fjernet mandlene, og hvordan gikk det? Og om dere har noen spørsmål til ukens spørsmål, så legg gjerne igjen en kommentar

138 kommentarer
    1. Jeg har tatt dem bort, å det gjikk helt fint, du blir veldig sår i halsen etter 1-2uker, men d varer bare noen dager så er alt bra igjen. Å nå er jeg nesten aldri sår i halsen lenger:)

    2. Hei! Jeg fjernet mandlene når jeg var 5, sa de. Hadde gått i 9 år å vært masse syk uten å vite hvorfor. Dro til legen i fjor for å sjekke hva det var, viste seg st de ikke hadde fjernet begge mandlene, men bare en liten del av den ene, og i tillegg da hadde det vokst seg en falsk mandel. Og opererte den bort i fjor september, men har bare blitt mer syk Hehe, når man ikke kunne trodd d bli værre så viser det seg at det er skeiv nesevegg jeg har som de ikke får fikset før jeg blir 18 og er 15 nå sååeheh må gå 3 år til å være forkjølet ( noen ganger ille og noen ganger ikke) flere ganger i måneden…i tillegg av all den forkjølelsen har jeg fått en kul på halsen som har vært der kjempe lenge, skal sjekke den for kreft snart. Jaja så d var min er faring haha, spiste masse saft is da!! Lykke til med beslutningen din ❤️

    3. Hei , jeg har fjerent mandlene fordi jeg var å veldig plaget med halsebetenelse , jeg var faktisk syk anen vær uke 😜
      Du får narkose og når jeg våknet igjenn var jeg litt borte vekk 🤣Men du blir tilbutt is og diverse diverse ❤️ Jeg har aldri hatt halsebetenelse etter den gang og det har vert en fryd 😊Så jeg vill anbefale deg å fjerne de , du vill ikke angre ett sekund ❤️

    4. Spørsmål: På PH så kom jo det ny episode frå mandag til Torsdag, ( tror jeg) hva gjor dere Fredag, Lørdag og Søndag?

    5. Savner du aleks? Når er det du og aleks ses igjen? Hva heter aleks på snappen din og du på hans? Hvem var det sist du snakka med på FaceTime?

    6. Jeg har fjernet mine mandler, begge to! Det de gjorde først var å ta i bedøvelse så jeg bare sovna helt, også da jeg våknet var jeg helt borte i 1minutt, så fikk jeg is og da jeg kom hjem hostet jeg litt blod en del ganger, men etter det så var alt sykt chill.
      Btw mamma er 34 og hun skulle egt opperert mandlene sine da hun var 18 men hun gadd ikke fordi hun ikke turte, og nå har hun problemer med mandlene og hun tørr fortsatt ikke og som sagt du burde gjøre det nå som du er så ung. Da du blir eldre blir det bare verre
      Btw,elsker deg, hadde betydd mye om du kunne svart meg❤️❤️❤️

    7. Ukens spørsmål:
      Er du redd for at du vil bli «glemt» eller miste mange lesere når de nye PH deltakerene vises på TV?
      Elsker bloggen din!❤️

    8. Spørsmål til ukens :))
      Hva tenker du at du og Isabelle blir regnet som bloggere som bare har lesere pga clickbait overskrifter?

    9. Hvorfor presser du alltid opp leppene dine?
      Kan du være flinkere å påføre leppestift? Ser ut som du er en klovn liksom

    10. jeg er 15 og jeg fjernet mandlene da jeg var 9. jeg skal være helt ærlig med deg og det gikk ikke bra med meg, jeg fikk en stor blødning og hjertet mitt stoppet så de måtte ta sånn gjenoppliv greie elrn haha. og jeg klarte ikke spise, snakke svelge elr noen ting! og jeg som hadde gledet meg til å bare spise is og drikke milkshake i en hel uke ville jo ikke det da jeg måtte det. men dette var jo fordi det gikk så galt under operasjonen og det var jo pga legen. ikke dra til bekkestua hvert fall, haha.
      gjør litt research før du drar til noen og jeg anbefaler å gjøre det siden de halssmertene dine plager deg så mye

    11. Jeg er 19 år og fjerna mandlene i fjor på denne tida. Jeg sleit også veldig mye med halsbetennelser og vond hals. Det var helt sinnsykt vondt noen av dagene rett etter, men du får noe Paracet og voltaren som hjelper litt. Selvom det var veldig vondt noen av dagene så var det så verdt det! Har ikke hatt noen halsbetennelser siden og er ikke så ofte syk mer heller. Så jeg anbefaler deg veldig å bare få de bort nå før du blir enda eldre, for det blir verdt det. Mye verre med masse halsbetennelser enn noen dager etter operasjonen med vondt

    12. Hei, jeg fjernet mandlene mine i sommer, jeg var veldig uheldig å begynte å blø to dager etter jeg kom hjem. Jeg ble hentet med ambulanse også lagt inn på sykehuset i 4 dager. Mens jeg var på sykehuset begynte det å blø fra mandlene mine 2 ganger til. De måtte derfor hasteoperere meg den siste gangen det blødde pga det ikke ville stoppe+jeg mistet mye blod på kort tid. Heldigvis gikk alt bra etter operasjon nr 2. Selvfølgelig vil det gjøre vondt og være ømt, men jeg har ikke hatt vondt i halsen en eneste gang etter operasjonen😍

    13. Anbefaler deg å gjøre det! De på sykehuset som fjerner mandler, har gjort det utrolig mange ganger og vet hva de gjør, så jeg er sikker på at det vil gå helt bra! Tenk så deilig å slippe halsbetennelse og ha så mye vondt i halsen <3

    14. Når du og Aleksander får hund kommer du eller han til og ha hunden hjemme hos seg?❤️ BTW Elsker deg💓

    15. Jeg elsker deg og Isabelle! Dere er best, elsker dere i lag ❤️❤️ Dere er best på Youtube. Skulle ønske jeg hadde en så god venn som det dere er sammen ❤️❤️ Elsker bloggene deres !!!

    16. Jeg fjernet mandlene når jeg var yngre, men fikk betennelse i opperasjonssårene og måtte antibiotika i ca en uke.. Jeg har ikke hatt noen problemer siden da;)

    17. Spørsmål til ukens spørsmål: Hva er det fineste bilde du har av deg selv? Elsker deg❤️❤️❤️❤️

    18. Kan du endre skrift på spørsmålene dine sånn at det blir lettere. Det blir litt vanskelig PG lese når spørsmålene og svarene har samme skrift du burde ha svart skrift på spørsmålene

    19. Ei fjerna mandlene og det gjek kjempe fint, eg husket ikkje så mykje siden eg var 4 år men det gjek fint. Eg måtte vere litt forsiktig med spisingen da…

    20. Hvis du ikke hadde operert puppene da du gjorde det, hadde du gjort det nå? P.S. LOVE YOU❤️❤️

    21. Hvordan er forholde ditt til aleks sine foreldre/søsken, og hvordan er aleks sitt forhold til dine foreldre/søsken?:)

    22. Hei, du er bare såååå elsk💕
      Hva er din aller, aller favorittmat? Noe du absolutt ikke klarer deg uten?❤️

    23. Fjernet selv mandlene i fjor og var da 17 år gammel, for meg var det faktisk helt jævlig. Jeg fikk ikke i meg noe av verken mat eller drikke og dette resulterte da i kraftig underernæring hvor jeg ikke klarte å verken reise meg opp eller bevege meg. Tungen min føltes ekkel og ekstrem vond ånde. Jeg havnet derfor på sykehus og fikk i meg det jeg trengte av sukker og væske. Etter dette klarte jeg sakte men sikkert og spise mer og mer. Bare å tvinge i seg. Spiste mye spaghetti med parmesan og drakk mye husholdningssaft. Etter operasjonen har jeg ikke hatt særlig med vondt i halsen. Selvom det er jævlig i 2 uker, blir det bra selvom man ikke tror det.

    24. Jeg fjernet mandlene mine i 10 klasse, altså når jeg var 16 år. Narkosen var ikke noe problem, men jeg var kvalm allerede fra jeg våknet. Og deg gikk ikke en time engang fra jeg våknet til jeg kastet opp, og jeg fikk da kvalmenedsettemde. Ettersom jeg opererte på privat sykehus, ble jeg sendt hjem under to timer etter operajsonen, noe jeg aldri burde ha blitt. Jeg fortsatte å kaste opp i en uke, og ble så syk at jeg til slutt ble hentet med ambulanse i blå lys. Ble kjørt fra legevakta til Rikshospitalet hvor jeg ble lagt inn i 4 dager. Så jeg har absolutt ingen god opplevelse med selve operasjonen og tiden etter. Men rett skal sies, jeg har vært veldig lite syk i halsen etter.

    25. Vis du å Aleksander skal flytte sammen en gang i fremtiden, skal du flytte til han eller han til deg?

    26. Hvis brad pitt står på døra, hbordan reagerer du når du åpner?
      Ryan Gosling, Channing Tatum eller Leonardo De Caprio?
      Hvis du kunne tatt me deg kun 3 ting til en øde øy, hva hadde du tatt med?
      Hvem bille du vært strandet med på ei øde øy?
      Hvis du kunne spist en ting resten av livet, hva ville det vært?
      Vipper, bryn eller highlighter?
      Hvis du kunne spådd en ting om fremtiden din, hva ville du vist?
      Hvordan er en perfekt dag for deg?
      Kjøre bil eller ta buss?
      Vil du alltid bo i storby eller litt utenfor?
      Hvis du kunne reist hvor som helst i verden for 1 år, hvor reiser du?
      Av alle mennesker i verden, hvem kunne du tenkt deg å bytte utseende med?
      Bil eller buss/trikk?
      Liker du å dra til fornøyelsesparker?
      Sydenferie eller storby tur?

    27. Søsteren min fjernet mandlene, alt gikk fint. Hun slet bare med å spise og snakke de første dagene. Det var et år siden, vil gjøre det selv men har ikke like stort behov. Glad i deg<3

    28. Kan du og Isabelle legge ut videoer oftere, sminke video, girl talk osv.. får masse bra tips av videoene deres! 😁💓 Og kan dere komme til Fredrikstad 🙏

    29. Hvordan er det med shampoo, balsam, showergel, snus, røyk osv inne på Paradise? Må man ta dette med selv?

    30. Ukens spm:
      Hvordan er det å ha et avstandsforhold? Viss Aleks var utro, hva hadde du gjort da? Fav sminkeprodukt som du har på deg nå? ELSKE BLOGGEN DIN❤️❤️

    31. Å fjerne mandlene er det du burde gjøre! Bedre nå enn aldri! Og jeg skal love deg at da slipper du å ha det problemet resten av livet! Anbefales!

    32. Hadde du valgt å være sammen med Alex i 2 år til og aldri være med han igjen, eller finne en du elsket enda mer (hvis det er mulig) og være med h*n testen av livet?

    33. Fjernet mandlene mine for 3uker siden å føler meg så utrolig bra. Jeg drakk vann hele tiden noe som er veldig viktig! Om du ikke drikker vann blir du tørr og det blir mye vondere. Det kjentes ut som en halsbetennelse helt til dag 4-5 da det gjorde veldig vondt pga skorpa holdt på å løsne! Smertene var overkommelige og jeg fortsatte å drikke iskaldt vann for å holde hevelsn nede. Uke nr 2 hadde jeg halsbetennelse vondt og ekstra vondt om kveldene om jeg hadde pratet masse eller ikke holdt meg rolig. Men etter to uker følte jeg meg helt fin! Eneste som var rart var å gjespe og nyse haha! Men nå er jeg helt normal! På dag 2 etter operasjon spiste jeg faktisk taco.

      1. Hei! Krydret du kjøttdeigen som vanlig? Hilsen mamma til en som tok mandlene i går. 🤗

    34. Hei!
      Jeg opererte mandlene mine når jeg var liten, det gikk veldig bra. Bortsett fra at jeg ikke tålte narkosen, så jeg kastet opp hele tiden, de neste 24 timene😕

    35. Jeg har gjort det, og det gikk helt fint:) Jeg var 20 år når jeg gjorde det:) Jeg var så bra at jeg gikk på fest etter 4 dager:) Gikk helt fint det og, men anbefaler ingen og gjøre det da… Jeg syns det er tryggere og ta mandlene i 20-årsalderen enn når man er liten. Går mest galt med de som er små.. Med sønnen min oppstod det komplikasjoner og han var 8 år… Skal ikke gå nærmere innpå det for vil ikke skremme deg, men gikk bra tilslutt:) Ingen av oss har hatt halsbetennelse etterpå og vi var MYE syk!

    36. Sykt me penger du må sløsa på dyre mat,siden du alltid spiser ute.. hadde det vært meg hadde mamma klikka.

    37. Vet du når Aleksander skal legge ut ny video på YouTube??
      Vis ikke, kan du plis spørre han om han kan legge ut en?🙏🏼

    38. Jeg har hatt mye problemer med halsbetennelser og vondt i halsen, så nå skal jeg fjerne mandlene! Gleder meg faktisk litt til å bare bli kvitt halsbetennelsene for å være helt ærlig..!😂❤

    39. Spørsmål🙏🏻❤️::: Er det normalt at pupper stopper å vokse (eller vokser veldig sakte)? Veldig lyst på svar på dette👌🏻👌🏻🙏🏻🙏🏻

    40. Hvor ser du deg selv om 10 år?? Hva er din største drøm?? Har du tenkt å få en jobb utenom blogg???

    41. Jeg fjernet mandlene da jeg var 12 år? Operasjonen gikk veldig fint, legene har jo peiling på hva de gjør! Den første tiden etter operasjonen var ganske vondt, i halsen. Men trøsta meg med masse is og digg! Så gikk det over etter et par dager! 🙂

    42. Fjernet de når jeg var 6 år og er veldig glad den avgjørelsen ble tatt for meg da 😉 Savner ikke mandler for å si det sånn. Gikk så fint. Men har også hørt om voksne med komplikasjoner, bla fetteren min. Så blir det noe galt, dra fort til legen! Er veldig glad jeg fikk det gjort som liten! Ikke hørt om barn som har hatt vanskeligheter så håper alle som får muligheten som små gjør det jeg!

    43. jeg har fjernet begge mandlene og d gikk helt fint! man får bedøvelse, og man kjenner ingen ting. man sover. og ofte så sover man ganske lenge. så man merker INGENTING! d gjør vondt i halsen i noen uker. men etter det så går d helt fint. jeg hadde også veldig mye vondt i halsen før dette, men nå har jeg nesten ALDRI vondt i halsen lenger, medmindre jeg r veldig syk eller forkjølet. så jeg anbefaler deg virkelig og gjennomgå denne opperasjonen!😊❤️

    44. Skjærte bort litt av mandlene mine fordi jeg snorket for mye, og fordi jeg fikk vanskeligheter med å puste. Men var veldig liten da, 4-5 år.

    45. Jeg hadde ekstremt mye halsbetennelse før. Hadde det mange uler på rad. Etter en stund hadde jeg hatt det i over ett år….Jeg var hos legen og fikk pencelinkur flere ganger…. jeg ble satt på venteliste for å fjerne mandlene mine…. Etter ett år hadde alt blitt borte og jeg slapp å fjerne mandlene mine..! Beste gang jeg får halsbetennelse må jeg fjerne dem..❤️❤️❤️

    46. Sjekk deg for D vitamin. Var mye plaget før – halsonde, bihulebetennelse og lungebetennelse. Hadde skikkelig mangel av D vitamin, og det virker inn på immunforsvar. Lå på 6 mens verdien skal ligge mellom 50-125. Ikke hatt ondt i halsen eller andre følger på flere år nå!

    47. Jeg har ei venninne som fjernet sine mandler når hun var 19! Hun hadde hatt det helt forferdelig før hun fikk fjernet dem. Halsbetennelse etter halsbetennelse og antibiotika etter antibiotika. Hun var så og si alltid syk, så hun måtte fjerne de.
      Og venninnen min er utrolig redd for sprøyter og alt sånt at hun begynner og gråter hver gang hun må gjøre noe sånt. Og hun var livredd for å gå inn i narkose. Heldigvis gikk det bra med henne, men hun sa det var de 2 jævligste ukene etter operasjonen.
      Den dag i dag så angrer hun ikke et sekund på valget! Så om du er veldig plaget med halsen osv så vil jeg tro at å fjerne mandlene vil være virkelig verdt det.

    48. ja, jeg har operer mandlene fordi som liten hadde jeg noe som heter Krypp. Etter at jeg opererte mandlene vekk, har jeg faktisk ikke vert syk i det hele tatt, og det er nå 5 år siden jeg opererte de bort!! (Seffølgelig har jeg blitt forkjøla og hatt hodepine osv, men aldri blitt sengeliggende)

    49. Jeg fjernet mandlene no for 1 mnd siden og jeg er snart 19. Har hatt kyssesyken i 2 år og har vore veldig dårlig pga mandlene mine. Viser seg at det va suuuper betente og jeg måtte bare fjerne dem. Gjorde vondt i akkurat 1 uke og på den 8. Dagen gjorde det ikke noe særlig vondt! Angrer ikke ett sekund og det er første gang på 2 år at jeg kan trene og at jeg føler meg bra. Hvis jeg var deg hadde jeg tatt mandlene med en gang! Smerter er bare midlertidig:) Du vil føle deg så bra etterpå!

    50. Jeg har fjernet mandlene, men da var jeg liten.
      Jeg fikk selvfølgelig bedøvelse. Jeg våkent og jeg kjente at jeg var veldig sår, å halsen brente. Derfor fikk jeg is av legene. For at det skulle bli bedre, fikk jeg ta så mange is som jeg ville. Det var vondt i noen dager etter, men det forsvant etterhvert. Da hadde jeg gått i 2-3 uker med vondt i halsen😘
      Det går bedre etter du har tatt mandlene fordi da slepper du å slite med det i flere år i fremtiden. Heier på deg Martine💛💛
      Håper du skjønte litt mer nå, er det noe du lurer på, kontakt meg på Instagram; Thearemso 😘
      Klem fra Thea!🔥

    51. Jeg fjernet mandlene mine i 2015, gikk bra i en stund etter. Men den dag i dag, sliter jeg faktisk mer med halsen enn det jeg gjorde før jeg fjernet mandlene😅

    52. Da æ fjerna mandlan, tror æ at æ ble veldig bilkvalm på veien hjæm fra sykehuset så æ spydd. Det ført te at stingan i halsen revna og æ begynt å blø. Det endt med at vi mått kjør 2 tima tilbake te sykehuset for å operere på nytt…
      Men det går sikkert bra te dæ da😂❤️

    53. Jeg har tatt ut mandlene men det var når jeg gikk i 3.klasse, men jeg hadde en lærer og hun var på samme alder som deg og det gikk fint med henne❤️❤️❤️Noen tips er at du burde spise mye kaldt!!!!! Jeg syntes du burde gjøre det, stå på😘

    54. Jeg har fjernet nettopp mandlene, fordi eg hadde så mye halsbetennelser! Var serr skam vondt aldri opplevd lignende! Men var mest vondt dagene 5-8 når “skåret gror” men helt ærlig d va verdt all smerten! Nå e eg syk men d ikke d samma som før e en heilt fantastisk følelse å ikke ha så vondt i halsen! Om du slite sykt me halsbetennelse bør du bare få obert me eingang!!!

    55. Hei Martine!💗Jeg er en 15 år gammel jente og jeg tok mandlene mine da jeg var liten og de gikk så bra. Det er ingenting å være redd for, legene passer på deg. Jeg tok til og med blindtarmen når jeg var 7 år. Hvis jeg ikke tok den så hadde jeg ikke vært her nå. Det jeg mener er at ingen operasjoner er farlige og alt går bra. Vi er her for deg, usnsett hva❤️

    56. Hei, jeg er en jente på 14 som opererte bort mandlene på alder av 13. Jeg var preget av vond hals og alt det der så jeg var ganske lei av å måtte ta medisiner og antibiotika hele tiden og mandlene mine var kjempestore! Så til slutt tok jeg selv beslutningenselv! Jeg var virkelig stolt over meg selv for at jeg turte, men når du først er der er det litt skummelt og plutselig våkner man og man tenker jo så klart på halsen med en gang. Du får en is og du drar etter ca ti min, men det var litt rart syntes jeg for det var litt skummelt også og måtte dra rett etter en operasjon og i starten føler du deg eget ganske bra men senere utover den kvelden var det så vondt, jeg hadde utrolig vondt og kunne ikke gå ut på tre til fire uker og satt hjemme, men noen små turer ble det men det var med ordentlige klær. Det gjorde kjempevondt og jeg klarte ikke smerten så jeg gikk på smertestillende hele tiden men en dag måtte jeg stoppe på smertestillende så etter ca en uke sluttet jeg for det er ikke så bra heller men du må kjøpe smertestillende som du ikke svelger eller drikker for det gjorde utrolig vondt, og du kunne ikke spise varm mat så ja da går du ned et par kg! ;)) Når jeg sluttet med smertestillende var det veldig vondt men det gikk litt og litt bort ca etter den tredje dagen og etter det ble det bedre og bedre men jeg husker at jeg angret på å ha operert men det gjør jeg virkelig ikke nå! Mange sier det ikke har blitt bedre men med meg har det heldigvis gått bra! Jeg har ikke hatt vondt i halsen på over ett år og det sjokkerer meg fortsatt så jeg er veldig stolt over å ha tatt den gode beslutningen men hvem visste hvordan det skal gå? Men jeg vil også si at legene her vet hva de gjør og at det ikke er mange som har hatt noe skade formodet her har legene gjort kjempe mange ganger! Jeg håper du klarer å få frem beslutningen men det er verst å gjøre det i over 30 årene for pappa har operert og da var han over 40, og han var hjemme kjempe lenge hjemme i over en måned! Jeg håper du er tøff og gjør det!

    57. Er 16 år nå, og fjernet mandlene da jeg var 5/6 år. Skal være ærlig. Jeg husker at det var forferdelig. Spising var utrolig vanskelig og vondt. Men i ettertid er det verdt det! MEN har hatt ganger med vondt i halsen, og faktisk for ikke altfor lenge siden så hadde jeg streptokokker, til tross for at jeg har fjerna mandlene! Haha, legene synes også at det var litt merkelig, men det går ann! Jeg ble smittet av moren min da.
      Jeg anbefaler at du fjerner mandlene om du sliter masse med halsen, fordi det er skikkelig kjipt!

    58. Jeg fjernet mandlene pga søvnproblemer og mye vondt i halsen… jeg gikk mye frem og tilbake til legen fordi jeg hadde samme tankegang som deg. Endte med at de ble operert bort og jeg har aldri vært så fornøyd i hele mitt liv! Du har to uker med medisiner og litt ubehag, men etter de to ukene føler du deg som et helt nytt menneske! Jeg anbefaler og operere dem bort på det sterkeste ( opererte dem bort i en alder av 20 )
      – Anonym 20 år

    59. Hei! Jeg måtte fjerne mandlene for ca 2 år siden. Det er den beste avgjørelsen jeg har gjort! Jeg sleit så utrolig mye med halsbetennelse/streptokokker.. på det værste kunne jeg få det av å få litt sur og kald vind liksom. Tilslutt hadde jeg gått på pencelin så mange ganger at kroppen min ble immun mot medisinen. Og måtte haste oppere vekk mandlene. Jeg husker jeg hadde veldig vondt i 2-3 uker etter operasjonen, klarte ikke spise, klarte ikke å svelge smertestillende så fikk de i stikkpille form (æsj) haha. Jeg levde på isbiter og saftis. Men jeg er såååå utrolig glad jeg valgte å gjennomføre det. Har ikke vært syk siden!!! Anbefaler deg virkelig å gjøre det! 😊

    60. Mandlene er der for å renske munnen på en eller annen måte. Jeg ville ikke tatt dem bort siden de er der nok for en grunn. Noen har ganske så store mandler. Da er det lurt å operere dem bort men jeg ville ha spurt en lege.

    61. Fjernet mandlene når jeg var 19 år. Slet med mange årlige halsbetennelse og fikk nok av det. Er som en vond halsbetennelse å fjerne de. Vondt i en uke. Men seriøst (!!!!!) Jeg hadde gjort det igjen. Aldri vondt i halsen lengre.. Det anbefales på det sterkeste!!

    62. Hei, jeg lurer på om det var noen ting på pH som de som filma og ba dere om å si? For og gjøre det litt “spennende”?😝

    63. Jeg anbefaler forresten å gjøre det hos Volvat i Oslo, gruet meg ingen ting! Jeg visste jeg var i gode hender, de var flinke til å informere å ta vare på meg mår jeg fikk komplikasjoner seinere.

    64. Har fjernet mandlene for 3 uker siden idag. Forventet det verste, da jeg hadde lest om skrekkopplevelser, men var overhode ikke noen problemer, jeg er MYE dårligere når jeg har en ordentlig halsbetennelse. Var ute å gikk en liiten tur dagen etter, og klarte å få i meg mat. Kjente det såvidt en uke etter operasjonen! Kunne til og med drikke litt alkohol. Alle reagerer jo ikke likt, men hvis du er plaget med halsbetennelse vil jeg anbefale det❤️

    65. Hej!
      Ukens spørsmål:
      Hur tänker du och aleks när ni ser på paradise hotel nu i efterhand?
      Och om du fick ha två superkrafter, vilka skulle de vara då, och varför?
      Puss ILY! ❤️

    66. Hei! Jeg fjernet mandlene når jeg var ca. 15 år (er 18 nå). Jeg hadde halsbetennelse hele tiden og mye feber, og jeg fikk ikke mer antibiotika av legen min. Jeg reiste til en spesialist da mandlene mine var så store at jeg slutta å puste i noen minutter av gangen om natten da jeg sov. Da fikk jeg beskjed om at jeg skulle operere i slutten av den uken. Når jeg våknet opp etter operasjonen husker jeg at jeg prøvde å svelge, men det gikk ikke. Jeg var den første som ble operert den dagen, og den siste som reiste hjem. Etter jeg hadde reist måtte jeg ha en “spyttebøtte” med meg grunnet at jeg ikke klarte å svelge mitt eget spytt. Jeg levde på Friskis og iste og spiste ikke noe mat på 9 dager. Da måtte jeg inn på sykehuset og fikk beskjed om at de under operasjonen hadde laget et hull i nærheten/på siden av tungen ved et uhell. Da ble det klart at om det ikke begynte å vokse snart måtte jeg inn til enda en operasjon. Heldigvis gikk det bra uten operasjon og jeg var oppe på beina igjen etter ca 2-3 uker. Men, det var noen veldig vonde dager. Mange ganger klarte jeg ikke snakke. Nå idag, 3 år senere, så har jeg det veldig bra. Er sjeldent syk og er som regel frisk nesten hele tiden:-) Masse lykke til om du velger å operere! (Jeg hadde operert mine vekk på ny i dag til tross for at det var veldig smertefullt)

    67. Hei! Bestevenninna mi fjernet mandlene da hun var tolv år. Hun sa at det gjorde vondt i ca en uke etterpå, men at det gikk helt fint og at det virkelig var verdt det😃 Hun fikk ikke sove den første natta, men når hun tok Ibux/ Paracet så var det ingen promblem!

    68. Ukens spørsmål:
      Favoritt ferieplass?
      Favoritt drikke?
      Favoritt sminkemerke hvis du måtte velge et?

    69. Jeg fjernet mandlene mine da jeg var 2, jeg var egentlig alt for liten, men siden jeg alltid var syk og hadde masse hals- og øre betennelse så måtte jeg fjerne mandlene. Det gikk kjempe fint, eneste som skjedde var at stemmen min ble veldig mye lysere. Haha

    70. Hei, jeg fjernet selv mandlene da jeg var rundt 23. Slet veldig med halsbetennelse/streptokokker og generelt dårlig allmenntilstand, som resulterte i en god del antibiotikakurer. I mitt tilfelle var det legen som anbefalte meg å fjerne mandlene, da han til slutt ikke hadde lyst til å sette meg på flere av disse kurene ( satt litt på spissen ) Men jeg angrer i hvert fall ikke på det i dag. Har aldri hatt en halsbetennelse siden, og dette er nå 3 år siden. Skal ikke legge skjul på at ukene etter operasjonen er noe av det værste jeg har vært med på, men så er jo også dette veldig individuelt vil jeg tro og du får med deg ganske sterke smertestillende. Kan virkelig anbefale Lovisenberg sykehus! Meget flinke leger og sykepleierne tar godt vare på deg. Du blir heller ikke sendt hjem etter to timer, men får være der så lenge du føler du trenger det. Det gjorde i hvert fall jeg.

    71. Jeg har operert mandlene. Var ikke så veldig vondt etter, bare ubehagelig! Jeg er sykt glad for at jeg gjorde det💕

    72. Ja fjernet de noen dager etter at jeg var stor nok fordi jeg hadde problemer med å puste og litt spisevansker. Var og veldig ofte syk. Fjernet de når jeg var 3 år. Jeg var bare syk 1-2 uker etterpå og måtte leve på is de første dagene. Gikk utrolig fint, så ingenting å beskymre seg for<3

    73. Jeg har fjernet mandlene og det gjorde veldig vondt de første 4-5 dagene men etter det gikk det helt fint😊 Anbefaler å gjøre det, det hjalp meg mye ihvertfall😊

    74. En i klassen min har fjernet mandlene… Hun fjernet de i 1.klasse, og jeg tror det går bra med hun 🙂 Håper du finner du hva du har lyst til ❤️

    75. Fjernet mandlene da jeg var 16/17 – og for å være helt ærlig så var det veldig vondt. Klarte ikke spise noe og fikk såvidt i meg væske, så det endte med at jeg fikk magesår av de sterke tablettene siden jeg ikke hadde mat i magen. Gikk derfor naturligvis super mye ned i vekt også. Men siden jeg har operert har jeg hatt utrolig lite plage med halsen og det har hjulpet mye:)

    76. Jeg var ofte plaget med halsbetennelse hvor penicillin ikke fungerte, så jeg måtte fjerne mandlene. Hele greie gikk veldig fint, smerte i halsen en liten stund. Men etter at jeg fjernet dem så har jeg ikke vært plaget med halsbetenelse lenger 🙂

    77. Jeg fjernet mandlene når jeg var 19. Er så utrolig glad jeg gjorde det! Har hatt veldig lite plager siden. Ja, du har det litt vondt i ca en uke etter operasjonen. Men du får smertestillende som tar store deler av smerten, og dersom det ikke funker kan du bare prate med legen og få noe sterkere. Jeg fikk resept på paralgin major, men hadde faktisk ikke bruk for det. Og det finnes masse alternativer når det kommer til mat du kan spise; gelé, melon, nudler, is, semulegrynsgrøt +++. Jeg spiste faktisk ganske normalt allerede på dag 3. Anbefales på det sterkeste!

    78. Jeg har ikke tatt mandlene, og vet ikke om jeg hadde turt det selv 😛
      men om det gir deg veldig mye plager, er det vel bedre å bare hoppe i det?
      Maten så sykt god ut foresten 😉 Fortsatt god bedring 🙂

    79. Jeg har fjernet den ene mandelen min. Fikk svulst bull på den så jeg måtte operere med en gang de fant det ut. Visste ikke selv hva jeg skulle (var bare 6 år) så da jeg våknet opp var jeg ferdig operert. Kan egentlig ikke huske at jeg synes det var spesielt vondt. Om jeg var dopet ned på smertestillende aner jeg ikke. Eneste som var kipt var alt jeg måtte være forsiktig med. Kunne ikke drikke brus eks. Det var sååå kipt. Hadde absolutt ingen komplikasjoner. Vil nok tro at det beste for deg er å operere bort mandlene dine. Hadde hjulpet deg mye.

    80. Fjernet mandlene for et drøyt halvt år siden. Hadde lest masse på nettet i forkant, og gruet meg helt ekstremt. De to-tre første dagene gjorde det så vondt at jeg ikke visste hvor skal skulle gjøre av meg. De neste dagene gjorde det kun vondt å spise, noe som resulterte i at jeg ikke spiste og det mest plagsomme disse dagene (dag 4-10) var bare at jeg var så ekstremt sulten, hehe. Lovet meg selv at jeg skulle sette pris på hver eneste måltid jeg noensinne skulle spise! Etter ca 10 dager var alt nesten helt bra igjen, slet bare litt med å spise veldig varm mat og alkohol sved litt, men etter 14 dager var aaaalt tilbake til normalen! Slitt masse med halsbetennelse og sykdom, men ikke vært dårlig en eneste gang siden dette og angrer virkelig ikke ett sekund! Det var bare “ille” de 2-3 første dagene, og etter det var det helt overkommelig. Var 20 da jeg opererte!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg