Jo, det å blogge er en jobb

Det er en ting som har irritert meg en stund nå. Jeg får en del kommentarer om dagen, og leser flere steder at det å blogge ikke er en ordentlig jobb. Blogging er faktisk mye mer krevende enn hva jeg trodde. Før da jeg ikke blogget tenkte jeg også at bloggerne tjener så lette penger og at et blogginnlegg ikke kan ta mer enn ti minutter å skrive. Der tok jeg veldig feil, og nå som jeg blogger selv skjønner jeg hvor mye arbeid som ligger bak en blogg.

Jeg elsker forresten å blogge, og jeg føler meg veldig heldig som kan leve av det og at jeg har så mange fine lesere. Jeg klager ikke på at dette er jobben min, men jeg synes det er trist at enkelte ser så mye ned på blogging.

Jeg bruker ekstremt mye tid på å blogge, jeg vil at folk skal bli oppdatert ofte på bloggen min og jeg jobber veldig med alle mine vanlige innlegg og reklameinnleggene mine. For et par dager siden satt jeg inne så og si en hel dag her i Spania. Jeg hadde så mye jeg skulle få gjort med bloggen, og jeg var ikke ferdig før i seks tiden. Alle andre med jobb har som regel ferie, men det har ikke vi bloggere. Ja, jeg elsker fortsatt at dette er jobben min, og det at jeg må bruke en dag inne på å blogge vet jeg blir verdt det.

Så lenge man tjener penger på noe er det en jobb. Blogging tar ofte mye lenger tid enn en annen jobb, og jeg tenker ut nye ideer hele tiden. Så jeg skulle gjerne likt å se dere som mener blogg ikke er en jobb ta en måned med blogging. Prøve å finne nye ting man kan skrive om hver dag, ta bilder, redigere bilder, lage videoer, redigere videoer, takle rundt 10-20 hatkommentarer på alle sosiale medier hver dag, aldri ha ferie og mye mer. Ja, vi bloggere tjener mye penger, men vi alle jobber ekstremt mye også. Jeg elsker at bloggen er jobben min, og håper at jeg kan drive med dette lenge. Likevel er det krevende, og det tipper jeg de fleste andre jobber også er. Selvfølgelig finnes det jobber som er tusen ganger mer krevende enn å blogge, men blogging er nå faktisk en jobb.

33 kommentarer
    1. Blogg jobb? HAHAHAHHAHAHAHAHA!! Hadde vært lættis om moren min spør søstra mi om hun har jobb og hun svarer: “ja jeg blogger”. Sorry det er ikke en jobb. Sitte hjemme og skrive på pcen om hverdagen sin er ikke en jobb. Jobb er butikk, kontor, Vikarlærer og alt det man gjør ute.
      Mamma: skal du studere eller jobbe?
      Datter: jobbe
      Mamma: har du fått deg en jobb da?
      Datter: Ja, jeg blogger
      😂😂😂😂😂

    2. Til Mx busquets:
      Så du mener at så lenge man sitter hjemme på pc så jobber man ikke?😂
      Da lurer jeg virkelig på hva pappa gjør, for han har hjemmekontor og sitter HJEMME hver dag med jobben sin, han er konsulent av noe slag, mener du han ikke jobber fordi han aldri er ute?
      Og til deg Martine, stå på, hva vet vel vi som ikke blogger om hvor tungt det er. Jeg kan se for meg at det er litt av det samme som å være forfatter av en bok, bare at man må skrive typ selvbiografi. Ikke alltid lett det heller og fantasien må være på topp 😉
      Stå på videre, elsker bloggen og JOBBEN du gjør!😊

    3. Det er jo ikke en jobb, det er en hobby som du tjener penger på!
      Ærlig talt. En jobb er når man gjør noe nyttig for samfunnet.

    4. kanskje det føles ut som en jobb, men hvis vi spør samfunnsytere – advokater, sykepleiere, lærere, elektrikere, vaskedamer eller butikkmedarbeidere, vil det nok heller kunne kategoriseres som en hobby. kanskje det krever tid og energi på å ta bilder av seg selv, redigere videoer av seg selv, eller dokumentere seg selv fra alle vinkler, men en jobb? det er det vel strengt tatt ikke.

    5. Blir det samme som YouTube, youtube kan være en jobb om du har nok av seere og kan leve på pengene du får av det 😉

    6. Til anonym:
      Ikke sammenlign blogg og konsulent😂 Jeg vet ikke hva slags jobb faren din driver med, men hvis han er en konsulent så jobber han. Konsulent er en jobb du kan få etter utdanning eller så tar du fagbrev. Blogg er mer hobby. Jeg redigerer bryllups eller bdags bilder til folk og tjener på det. Er det en jobb? Min egentlige jobb er butikkmedarbeider på Kiwi. I tillegg studerer jeg og har et mål om å bli advokat som også er en jobb. Jeg gjentar: blogg jobb? Bare paradise hotell deltakere og sminke elskere ville ha sagt det. Blogg=jobb? 😂😂

    7. Blogging er nok ingen jobb nei, som de andre over sier: det er en hobby 🙂 Du tjener penger på hobbyen din, ikke jobben din.
      Ikke misforstå, jeg liker bloggen din kjempegodt. Og det er kanskje jobb å lage den, men å kalle selve bloggen for jobben din er feil. For blogging er ingen jobb 🙂 du trenger ingen utdanning, og du var med på paradise hotel for å bli en toppblogger, så du har ikke jobba deg opp for det engang i likhet med en rekke andre bloggere.
      Men uansett, stå på, elsker bloggen!

    8. Skjønner ikke helt hvorfor mange henger seg sånn opp i utdanning?
      Mange som har jobber uten utdanning

    9. Koffor bryr dåke om blogg er jobb og at ho jobber med blogg? Har ikkje dåke noke med å gjera.. Herregud,er da mulig???

    10. Selvfølgelig skjønner jeg at unge mennesker vil blogge når enkelte av de tjener latterlig mye på det, men det som er trist er at samfunnet har blitt slik at dette faktisk kan være noens “jobb”. Jeg blir provosert når bloggere legger ut hvor mye jobb det er å blogge. Ærlig talt?! Ja, jeg ser at det kan gå med mye tid. Men til hva da? Skrive om og ta bilder av ens eget liv, hva man gjør i hverdagen, hvilke nye klær man har kjøpt, hvordan man sminker seg. Stor sett er de fleste toppbloggerne så unge at de ikke har vært i “normale” jobber, og har derfor ingen ting å sammenligne med. Men jeg vil tørre og påstå at den dagen de ikke kan leve av sin blogg lenger, ja da skjønner de hva det vil si å ha en jobbe. Jeg håper ingen mener at noen virkelig fortjener å ha årsinntekt på 1 mill. for denne type “jobb”, slik enkelte bloggere har. Jeg har ingen ting i mot deg overhode. Du virker som en søt og oppegående jente, men akkurat dette gjør meg irritert.

    11. Mx busquets boiii are you seriously? Hvor er hjernen din sånn serr? Blogg er en jobb uten tvil. hun får jo penger for det, da er det en jobb! På samme måte som kanskje du får ” ukelønn” Jaa da har du sikkert jobba for det. Ta så skjerp deg istede for å leke her, Martine har rett til å skrive det hu vil , det har du å men du kommer ikke særlig langt med å skrive dritt. Vedder på at Martine vet mer enn deg, vi elsker bloggen hennes. Om du ikke liker det så stikk:) ^^^til dere alle andre som også sier ar blogg ikke er en jobb, please bruk hjernen deres. stakkars dere Ugh, syns ille synd på dere.. stå på Martine<33 blogg er jobb uten tvil og vi elsker bloggen/innleggene dine. Du fortjener det beste og bra at du er fornøyd med jobben din. Du gjør en kjempe god jobb❤️❤️

    12. Jeg må Si det er forunderlig hva folk anser som skille mellom jobb og hobby. Ronaldo har ikke en jobb han altså? Arbeidsledig til beinet med andre ord? Min søster på 11 år spiller fotball som en hobby åpenbart, hu er ikke proff å tjener dermed ikke en skit på det. Men så har du alle de som legger sjela i feks fotball, ski, musikk, teater etc som rett og slett blir så gode og dermed tjener shitloads. Hva blir det da? Jo en jobb! Jeg ser ikke nye på fotball men tror neppe Zlatan jobber i kassa på Coop consum når han er i Sverige. Han ble jævli god i sim hobby å endte opp med å ha det som en jobb. Samma med justin Bieber, han jobber nok ikke på wallmart utenfor turnesesong. Han fikk en musikk hobby til å bli ett imperium. Hvis du skatter av de kronene du drar inn er det en form for arbeid, om det være seg å være tupperware konsulent å kan jobbe hjemmefra på ræva i sofaen eller butikkmedarbeider. Det EE en gang slik at noen mennesker er heldige å kan drive med behagelige jobber grunnet talent som blogging, forfatter, musiker etc. Alt jeg må nevnte er jobber som ikke har en tidsramme på 9-17 eller lignende, de er frittstående arbeid å man er sin egen sjef. Jobber du hardt med det ka du tjene mye, gir du faen tjener du antagelig ikke en dritt, men jobb er det!

    13. Ikkje bry deg deg,det er ganske hart arbeid men dei er nok berre musynlege på deg Kem er ikkje det 💗

    14. D R kanskje en jobb, men d må være den letteste og minst kompliserte jobben ever, lol. Skriver om d du vil, for veldig godt betalt, easy jobb, ahahha

    15. Til dere som sier at blogg ikke er jobb: BLOGG ER EN JOBB du tjener penger på det. Bare fordi du ikke sitter i et kontor ellerno betyr ikke det at det ikke er en jobb. Hva vis man måtte gått til et kontor ver dag for og blogge der. Hadde blogg da vert en ekte jobb?

    16. Skjønner ikke at dette er en diskusjon😂 Definisjonen på jobb er betalt arbeid. aka blogg er jobb hvis man får betalt

    17. jeg som går medie på vgs VET at blogging er en jobb;) vi får til og med tips fra lærere å prøve blogging for å få ekstra arbeidserfaring!! som sagt over her, skjønner ikke at dette er en diskusjon haahah. stå på martine!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg