BLI VEGETARIANER?

Heey!

I LA dro Sofie meg med på en vegetariansk restaurant. Jeg var først kjempeskeptisk, for jeg har ikke spist så alt for mye av dette. Jeg har smakt litt på vegetarmat tidligere, og jeg synes alt er så tørt. Det jeg har spist tidligere har hatt null smak, vært alt for tørt og en veldig merkelig konsistens. Ikke noe for meg med andre ord. Derfor var jeg veldig skeptisk da Sofie dro meg med dit, men jeg valgte likevel å gi det en sjans. 

VEGGIE GRILL

Processed with VSCO with s2 presetProcessed with VSCO with s2 presetProcessed with VSCO with s2 presetProcessed with VSCO with s2 preset

Okei, om vi hadde hatt en restaurant som dette i Norge- jeg hadde blitt vegetarianer på sekundet! Denne burgeren er den beste jeg noen gang har spist, og jeg tenker seriøst på den maten her hele tiden nå. Det er noe av det beste jeg har spist, og vegetarmat er virkelig godt. Jeg har faktisk vært inne på den tanken mye i det siste, det å skulle bli vegetarianer. I det siste når jeg har spist kjøtt har jeg blitt kvalm. Mens jeg spiser det går det opp for meg hva det er jeg spiser, og tanken gjør meg helt dårlig. Flere ganger dropper jeg faktisk å spise det, og da skjønner jeg ikke hvorfor jeg gjør det. Jeg skal bli flinkere nå til å prøve ut vegetarmat, både å lage det hjemme og bestille det ute. Jeg har hatt skikkelig fordommer mot vegetarmat, men nå er jeg solgt. Tusen takk til Sofie som åpnet øynene mine for dette. Nå vil jeg bare ha mer av denne burgeren, og noe av det jeg savner mest med LA er denne restauranten. De hadde også den beste lemonaden jeg noen gang har smakt der. Den var med jordbær, og den smakte himmelsk. Etter første gangen vi var her, så dro vi tilbake dagen etter fordi vi ville at Isabelle også skulle smake dette. Det sier litt om hvor mye jeg likte det. Så kanskje jeg ender opp med å bli vegetarianer? Jeg har det veldig på følelsen. Om noen har noen vegetartips hadde jeg satt stor pris på det! Er det noe jeg burde lage hjemme, eller noe jeg burde bestille ute? Fortell meg! 

30 kommentarer
    1. Et godt tips er å melde seg inn i facebookgruppen “hva slags veganmat lager du i dag?”. Den siden gir masse inspirasjon, i tillegg til grupper som veggispreik og veganpreik, der folk kommer med tips og triks, i tillegg til info om nye vegetarprodukter i butikker osv.
      Ellers anbefaler jeg på det sterkeste å smake mat fra lovinghut i Oslo (Der serveres burgere, wraps og masse godt.). Ellers har du nordvegan i Oslo som har kjempegod mat (litt sunnere enn lovinghut, men gooodt) og kaféen funky fresh foods som fokuserer på økologisk, og sunn, men goood mat!
      Det er lett å tenke at det kan bli vanskelig å prøve noe nytt.. Men etter jeg ble veganer har det bare gått oppover i matlagingen. Jeg lager såå mye fra bunnen nå, og alt smaker fantastisk. Man lærer virkelig å bli mer kreativ, for man må finne nye løsninger og nye produkter å bruke for å erstatte kjøtt osv. 😀
      lykke til, gi det en sjanse! Om d er brått, begynn i det små.. En-tre dager i uken?

    2. Det er lurt og viktig å ta vitaminer for man får ikke i seg alle man trenger iten kjøtt og smart å spise mye proteiner og Halsons kök elns har så gode vegetar-produkter:)

    3. Bor ikke i Oslo selv og har ikke testet ut noen, men hørt at det er mange bra vegetarrestsuranter i Oslo. Jeg synes det er bra med tanken på å bli vegetarianer og det å ikke spise kjøtt. Forferdelig hvordan vi behandler dyr for å spise dem😔😞 lykke til videre Martine💋

    4. Svar på kommentaren til Maren.
      Selv har jeg vært vegetarianer i 3 år, før jeg ble det hadde jeg så mye vitaminmangeler, jernmangel og var rett og slett i dårlig form. I de 3 årene jeg har vært vegetarianer har alle blodprøvene mine vært fine! Ingen mangler. Jeg tar ikke vitaminer på siden av kosten 😁🌿

    5. Sååååå glad for at du deler dette. Er alt for få som tenker over hvor forferdelig unødvendig det er for oss å spise dyreprodukter når det er så mye annet vi kan kose oss med. Ambefaler deg å se «What the health» på Netflix, der har de masse informasjon om skadene av å spise kjøtt som f.eks hjerte og karsykdommer, kreft og diabetes. Når det kommer til oppskrifter har veganmisjonen mange gode, og ett lifehack er at bønner kan brukes til ALT! Håper du fortsetter å spre budskapet både for dyrene , planeten og helsen sin del❤️

    6. Hei! Vet det er en del resturanter i Oslo som er veganske. Min favoritt er Nordvegan som ligger Kristian IV?s gate. Det er faktisk en av mine ynglings resturanter! De samme som driver den har en reaturante til på Sant Hans Haugen også, men det har jeg ikke prøvd enda. Masse god mat og mange gode kake! ❤️ Håper du vikelig tar turen innom å prøver. Får helt vann i munnen bare tanken på det 😍😛 Håper du blogger om den, så jeg kan få tilbake melding 😇

    7. De har godt utvalg i Sverige. Nuggets med grillkrydder er noe av det beste jeg vet! Meld deg inn i grupper på fb 😄 Finnes mye godt 🙂

    8. Vivera merket er en favoritt. Burgeren og kjøttbollene deres smaker himmelsk og veldig som kjøtt hvis du ønsker det

    9. Om du ikke spiser kjøttet kommer noen andre til å gjøre d. Kjøttet er allerede slaktet så om du ikke kjøper d kommer noen andre til å gjøre d så du forandrer ingenting. Det er bare idiotisk hvordan dere tenker.

    10. Oslo Raw (verdens beste kaker), Norvegan, Funky Fresh foods og Creperie de Mari (de har egen vegansk meny) er noen av mine favoritter🐷

    11. Hei
      Så kult! Det er en helt ny verden å utforske, og det er mye bra og mye dårlig i denne verden. Jeg begynte som vegetarianer for 4 år siden, og har vært veganer de to siste årene. I de årene har jeg smakt ufattelig mye godt, men også en del dårlig mat (på steder der de tror en vegetarianer liker salat med agurk…).
      Jeg føler jeg har måtte lært å lage mat på nytt, og det er så gøy! For meg har diverse blogger og YouTube kanaler vært hovedkilden til lærdom! 🙂
      Vil anbefale deg å sjekke ut nettsider og YouTube. Der kan du finne de du liker og lære! 🙂
      Til du over her som mener at kjøttet spises av andre: det er noe som heter tilbud og etterspørsel, som er hovedkjernen i markedsøkonomi. Det produseres dyr etter hvor mange som spiser. Spises det mindre kjøtt, så produseres mindre kjøtt. Enklere blir det ikke.

    12. Hei Martine! Jeg skal til London i sommer og jeg lurte på hvilket hotell du og Isabelle var på da dere var i London?

    13. Dette innlegget var hyggelig å lese! Jeg har vært vegetarianer i noen måneder nå, og må si det er mye enklere enn jeg først trodde. Det finnes mange gode erstatningsprodukter for kjøtt, så da lager du bare mat som vanlig men bruker det i stedet. Burgere, pølser, “kjøtt”deig, “kylling”, “pulled pork” osv. Meny og Coop har best utvalg syns jeg, og det blir stadig bedre i alle butikker. Bønner, kikerter og linser er også topp å bruke i mat i stedet for kjøtt og det inneholder masse proteiner (det er forresten umulig å ha proteinmangel dersom du får i deg riktig antall kcal om dagen).
      Anbefaler deg og alle andre å se dokumentaren “What the health” på netflix. Den tar for seg hvorfor det er bra for din kropp og helse å kutte ut animalske produkter. Det er også bra å bare kutte ned på forbruket, alt hjelper. Om noen er interesserte kan man også se cowspiracy og forks over knives.
      Om du virkelig vil, så er det definitivt mulig å kutte på dagen. Det gjorde jeg 🙂 Med erstatningsproduktene er det kjempelett. Så lærer du mange andre spennende retter underveis!

    14. Du bør lese igjennom når du skriver innlegg. Alt for mye gjentagelser f.eks i dette innlegget hvor du skriver : «først var jeg kjempeskeptisk» også 4 setninger etter skriver du «derfor var jeg veldig skeptisk»
      Samtidig gjentar du 2 ganger at det er tørt. Og har sett det i dine tidligere innlegg med mye gjentagelser, hvor du sier det samme bare omformulert i en annen setning.
      Er bare sånne småting som gjør innlegget mye mer behagelig å lese og veldig enkelt for deg å få rettet opp 🙂

    15. har du ikke lappen? drev ikke du med kjøretimer osv? hva skjedde, tenker mtp at du alltid sitter på med broen din, bestefar osv…

    16. Hei Martine!
      Så kult at du vurderer det 🙂
      Du har nevnt tidligere at du ikke er så glad i å lage mat – og det var ikke jeg heller da jeg fortsatt spiste kjøtt, men tro meg, det er mye vanskeligere å feile når du lager vegetarisk! Det meste er faktisk ganske lett, i motsetning til kjøtt hvor alt går rett vest om kjøtttet er litt understekt eller overstekt f.eks 😛
      Jeg bor ikke lenger i Norge, men jeg hører at utvalget av kjøtterstattninger har blitt mye større og bedre de siste årene. Så du kan spise det du ville spist til vanlig, bare at du bytter ut kjøtt med annen erstattning enten det er burgere, pølser, kylling, kjøttdeig osv. Tofu kan du også prøve.
      Personlig liker jeg bedre å bruke linser og bønner, og ALT kan lages av disse også!
      Her er noen enkle oppskrifter som jeg liker veldig godt – de kan være verdt et forsøk når du først begynner!
      Bakt søtpotet (eller vanlig potet) med masse rå grønnsaker, ost, urter og rømme (eller gresk yogurt for et sunnere alternativ)!
      https://www.fitnessblender.com/articles/hearty-and-healthy-mexican-stuffed-sweet-potatoes
      Bakt potet lager jo seg selv i ovnen, så enklere blir det ikke! Og det er jo så godt!
      En annen variant er “double baked potato”, der du deler poteten i to etter den er ferdig i ovnen, tar ut innholdet med en skje så bare skallet er igjen, og blander det med litt smør, melk, mais, tomat, spinat og gressløk i en bolle. Deretter fyller du opp potetskallene med innholdet og har de i ovnen en gang til, bare i noen minutter, til osten smelter.
      Pasta er jo også kjempelett! Gresk pasta er en av mine favoritter! Eller rød pesto pasta (fettuccini eller gnocchi) med matfløte, soltørkede tomater, spinat og artisjokk f.eks! Bruk de grønnsakene du liker, med enten rød eller grønn pesto + matfløte som saus! det blir så creamy og full av smak! Og ha hvitløksbrød ved siden.
      Sinnsykt gode fløtegratineret poteter!
      http://www.taste.com.au/recipes/creamy-scalloped-potato-bake-pesto-rocket/qLCo5pq2
      Mexicansk lasagne! Det er også sykt lett, og full av smak. Den originale oppskriften inkluderer kjøtt men jeg unnlater å ta det med og følger ellers oppskriften. Det blir alikevel veldig mettende, siden du bruker svarte bønner! Ha gjerne guacamole og rømme på også.
      https://www.fitnessblender.com/articles/mexican-lasagna-with-tortillas
      Kung Pao lentils – digg om du elsker kinesisk!
      https://www.veganricha.com/2015/01/kung-pao-lentils.html
      sweet and sour lentils and mango – jeg lager denne med ris, som i oppskriten ovenfor, istedenfor salatblad.
      https://www.veganricha.com/2014/02/sweet-sour-lentils-mango-lettuce-wraps.html
      wok med kokkosmelk, chilli og masse grønnsaker:
      https://vegetarmat.org/oppskrift/indisk-wok-med-kokosmelk/
      Indisk curry:
      https://www.taste.com.au/recipes/pumpkin-curry-chickpeas-silverbeet-almonds/666b2346-f182-4ffb-a4bb-7ef54368ca53
      og
      https://www.taste.com.au/recipes/vegan-chickpea-tikka-masala/e74a3f32-fcab-45d2-9cde-e9b9550eccae?r=recipes/vegetarianrecipes&c=3ecd4763-3b76-4345-b0d6-3e52d13fcfe2/Vegetarian%20recipes
      Alle disse er fine å starte med! Håper det gir deg noen ideer, og at du kanskje får bruk for noen av disse 🙂

    17. Skal du ha samarbeid med tanstore igjen? Den rabattkoden du hadde sist varmet selvbruning hjertet mitt haha

    18. Er dritbra om du blir vegetarianer, jeg var akkuratt som deg Når jeg spiste kjøtt tenkte jeg alltid på at det faktisk var en død dyr sin kropp jeg spiste og at jeg aldri kunne spist ey levende dyr så hvorfor spise det døtt? så jeg bare bestemte meg en dag for å ikke spise kjøtt igjen, har ikke angret noe på det og jeg synes ikke det er vanskelig i det hele tatt, jeg spiset alt det andre spiser bare uten kjøtt å det smaker forsatt sykt digg! Du trenger absolutt ikke å beskymre deg for å ta vitaminer å tilskudd på noe, for hvor kommer vitaminer å proteiner fra? Jo planter. So dont worry gurl, u got This;)
      Håper du blir det så flere unge kan se opp til deg når det gjelder det, for det har stor betydning for både dyrene, miljøet og helsa!

    19. Jeg er vegetarianer, og har en kjæreste som spiser kjøtt. Men han er faktisk veldig åpen for maten min og har funnet noen ting han syntes er veldig godt! En av de tingene er vegme boller/biter(fåes kjøpt på meny) i hjemmelaget tomatsaus med pasta 🙂
      Her får du en ca ish oppskrift på tomatsaus som vi eeeelsker her i hus.
      2 pk hakkede tomater
      1 løk
      1 hvitløksfedd
      1 chili, evt 1/2 chili
      1 spiseskje tomatpure
      1-2 dl grønnsaksbuljong
      Litt sukker
      Salt og pepper
      Skjær løken, hvitløken og chilien og surr det i en kjele til det blir mykt og gyllent. Så tar du de pakkene med hakkede tomater oppi og egt bare blander inn resten. Bruker en stavmikser for å fjerne klumper og mikse alt av løkbiter, chili og tomatbiter sammen. Putter oppi vegme boller. Så har du en ganske god middag 😀

    20. Det finnes veganer/vegetarianer restauranter her i Norge og. Hvertfall i Trondheim, her finnes det Hagen som er på Bakklandet og på et kjøpesenter, City Syd.❤️

    21. Bare gå på vegis resturant eller noe sånt. Du var veldig fin på håret idag forresten! Spør du meg burde du fått første plass på verden peneste hår 🎖viss det finnes da selfølgelig!skulle ønsket jeg var like begavet og vakker som deg #martinelunde

    22. kan ikke spise det sure snopet som du er så glad i hvis du er vegetarianer, er lite utvalg med vegetarianersnop

    23. Jeg har vært vegetarianer i et år og jeg spiser akkurat det jeg alltid har spist, bare jeg dropper å ha kylling og kjøtt i maten. Vi er bare så vant med å ha kjøtt, fisk og kylling til maten, det er en vanesak, så vi må ikke ha en erstatning for det 🙂
      Utenom det så har jeg spist mye Halloumi i det siste, det er en type ost som er super god å grille/steke (i steden for å ha et kjøttstykke) Flere kjeder som feks Max burger bruker det, og det er utrolig gode burgere hehe.
      Jeg angrer ikke på at jeg prøvde meg ut som vegetarianer, kroppen føles mye lettere, friskere og renere. Skader ikke å bare prøve det ut å se 😀 lykke til!

    24. Hvis du skal lage taco kan du bruke kidneybønner istedenfor kjøtt. Det er faktisk utrolig godt! Det du gjør er bare å helle kidneybønnene i en sil og skyller de med kaldt vann, deretter tar du litt vann i en kjele og putter bønnene oppi, lar de koke i noen få minutter og så tar du tacokrydder oppi og lar det koke litt til og så er du ferdig! (Du kan også mose bønnene litt for få litt kjøttkonsistens, men det er helt valgfritt). Har vært vegetarianer i snart ett år og føler meg fantastisk! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg