“Du har blitt ekkelt tynn”

I går tok det helt av. Kommentarer, meldinger fra venner og ting som ble skrevet forskjellige steder. “Du har blitt alt for tynn”, “Hun er usunt tynn nå”, “Æsj, beina dine stikker ut” og mye mer. For første gang på lenge gikk kommentarene deres inn på meg nok en gang, men jeg ble ikke lei meg. Jeg ble sint. Hvorfor skal folk ha retten til å mene det ene og det andre om noen ANDRES kropp? Jeg vet at flesteparten kun mener godt ved det å spørre om hvorfor jeg er så tynn, og jeg blir selvfølgelig glad av at folk bryr seg. Likevel har vi disse menneskene som kommer med kommentarer som “Spis en kebab”, “Du trenger mat”, og til og med Aleksander har fått meldinger med spydige kommentarer. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, for enkelte av disse kommentarene er slemme. Jeg blir sint, for jeg har klart å bli fornøyd med kroppen min. I dag er det ikke en selvfølge at folk elsker kroppen sin, og er det egentlig så rart? Er man for tynn er det feil, og har man noen kilo ekstra er det feil. Kropp burde ikke diskuteres, enkelt og greit. 

Jeg får kommentarer om at jeg er forferdelig fordi jeg legger ut bikinibilder, og det skaper kroppspress. Vet dere hva jeg synes bidrar mer til kroppspress? Negative kommentarer om kropp. Dere som sitter der og sier at bloggere bidrar til kroppspress og dårlig selvbilde blant unge jenter, enkelte av dere er mye verre. La oss si en jente på 15 år er innom bloggen min. Hun har en ganske lik kropp som min, og er kanskje fornøyd med det. Likevel forteller kommentarfeltet mitt at kroppen hennes er ikke fin. Hun er for tynn, hun er ekkel og usunn. Det er ikke jeg som bidrar til at denne jenta da ikke er fornøyd, det er dere i kommentarfeltet mitt. 

Jeg som influencer må lære meg å få hat er det noen som sier. Så fordi jeg velger å være offentlig på nett, så er det helt greit at folk kommer med slemme kommentarer om utseende mitt, personligheten min, klærne jeg går i og hva jeg velger å gjøre? Kritikk kan jeg ta i mot, men hat skal ingen trenge å vende seg til. Det er ikke sånn at noen mennesker skal måtte lære seg at andre skal snakke negativt om utseende sitt. Jeg kan for eksempel ikke noe for at min kropp ser ut som den gjør, fordi jeg har en høy forbrenning. Dette er tydeligvis ikke greit for enkelte, og derfor skal jeg tåle stygge kommentarer. Hva vil dere jeg skal gjøre? Operere meg slik at jeg ser annerledes ut? Nei, for det er feil for dere det også. Hva vil dere frem til, og hva vil dere vi som må tåle hatet skal gjøre?

Jeg kan jo fortelle litt om kroppen min, siden vi først er inne på dette temaet. Jeg har for det første alltid vært tynn, og jeg har en høy forbrenning. Jeg spiser akkurat det jeg har lyst på, og det går for det meste i drittmat. MEN, her nede i Mexico får jeg ikke tak i den maten. Maten vi får servert her er den sunneste maten jeg noen gang har fått. Hva skjer da med kroppen min når jeg plutselig begynner å spise sunnere enn hva jeg er vant til? Jo, jeg går kanskje ned noen kilo. Jeg vet ikke om jeg har gått ned noe her, men det er mulig. Jeg har aldri spist så sunn mat før i en så lang periode, og kroppen min er vant til burgere, pizza og sjokolade flere ganger i uken. Nå derimot går det i kylling, grønnsaker og frukt flere ganger i uken. Om jeg har gått ned i vekt har det ikke vært planlagt, og det har ikke vært noe jeg har ønsket selv. Så fort jeg er hjemme igjen kommer de kiloene tilbake, så dere har ingenting å bekymre dere for. Jeg er ikke syk, kroppen min er ikke usunn og jeg takker ja til den kebaben dere spør om jeg vil ha i kommentarfeltet. 

Tenk dere to ganger om før dere kommenterer andres kropp, for kropp er et sårt tema for mange. Jeg skal love dere at det er like ille å bli kalt beinrangel som tjukk for enkelte. Det er ikke kult å få kommentarer slengt om kroppen sin, og spesielt ikke når man kanskje ikke klarer å gjøre noe med det. Igjen, kropp burde ikke diskuteres. Husk at om dere legger igjen en negativ kommentar om min kropp, så er det ikke bare jeg som ser den kommentaren. De som også kan se den kommentaren er yngre jenter som ser ut som meg, som er usikre fra før av og som da kanskje hater kroppen sin enda mer. Jeg har så mye tanker i hodet mitt om akkurat dette, og jeg kunne sikkert snakket om det i flere timer. Jeg håper likevel dere skjønner hva jeg skal frem til, og at dette innlegget ikke ble for surrete. 

131 kommentarer
    1. Takk for at du forteller at det er like ille å bli kalt beinrangel som feit.. for det er så veldig sant!
      Her om dagen på byen så kom en jente bort til meg på doen og sa “unnskyld meg, jeg bare lurer. Men har du anoreksia?” Før jeg rakk så svare så fortsetter hun “Er det sånn at folk stirrer på deg når du går ute? Og er det vanskelig å dra på utesteder osv?”
      Jeg rakk bare å svare at jeg ikke hadde noe form for spiseforstyrrelse bare høy forbrenning før hun sier “ja jeg mener ikke å være frekk ellernoe altså. Syns du er veldig tøff og (nydelig) men vanskelig å legge litt på seg.
      Jeg ble så lei meg av denne jenta at jeg bare måtte dra hjem. Hun ødela hele kvelden min og nå flere uker etter så skjuler jeg meg med en genser foran kroppen akkurat som jeg gjorde 3 år siden. Hadde endelig begynt å akseptere kroppen min før hun rippet opp i såret.

    2. det virker for folk at det er greit å fortelle noen hvor tynne og beirangel de er, og at de må gå å spise seg en kebab eller hvor fælt tynne de er.
      Men de fleste ville aldri gått bort til noen overvektige å sagt
      “du? Stirrer folk på deg når du går ute siden du er så feit? du burde kanskje prøve et slankeprogram eller droppe middagen. Men jeg mener ikke å være slem, du er jo veldig nydelig ellers”
      Så poenget var, tusen takk for at du forteller at det er like ille å få slengt i trynet hvor tynn man er som hvor feit man er. Det gjør like vondt og det i lang tid etterpå. Spesielt for de som sliter med det fra før av, også blir det rippet opp i sårene igjen.

    3. det er helt sykt! folk som har kommentert «du burde gå å ta en kebab!» eller «ditt beinrangel!» sitter nå å kommenterer at folk må lære seg og akseptere osv! uansett hvordan folk ser ut, er de fine akkurat som de er!<33

    4. Anonym:det var veldig fint sagt av deg deg synes jeg altså…..LENGE LEVE ANONYM!!! 💞💞💞🙌🙌🙌🙌🙌

    5. hei martine, synes du er kjempe fin som du er. jeg derimot blir kalt for stor/tjukk og familien min sier ofte til meg at jeg skal på trening, trist å høre sånt

    6. bra skrevet! Jeg har selv blitt kalt altfor tynn av folk flere ganger. og jeg kan tenke meg at det er minst like vondt som og å bli kalt feit.jeg er så enig med deg. Man skal bare ikke kommentere kroppene til folk. Du er kjempefin sånn som du er, Martine<3

    7. Hei, jeg og søsteren min er veldig ulike, hun har alltid vert tynn mens jeg litt større. Derfor har jeg alltid trodd jeg har vert feit og har slitt mye med dette i og med kommentarer fra andre og meg selv.
      Nå som jeg er ganske fornøyd med kroppen min, legger jeg merke til hvor vanskelig hun har det fordi hun tenker hu er for tynn.
      Så om man legger ut bilder der man viser at man er tynn, kan det minske kroppspress hos noen, selvom det øker hos andre.

    8. Martine du er kjempe pen <3 Jeg vet at trening kan hjelpe, siden da bygger man opp muskler...... Men valget er ditt, så lenge du er fornøyd behøver du ikke å bry deg om hva de andre sier 🙂

    9. folk kan ikke bare skrive sånt!😡hva feiler de! Jeg synes jroppen din er helt perfekt!💕drit i haterene….!😡😠

    10. Hei!! Jeg synes du er utrolig fin akkurat som du er, og jeg begynte å lese bloggen din pga akkurat dette!! Du er så flink til å få frem viktige ting og poenger på en veldig fin måte❤️

    11. Hei Martine
      Dette er første gangen jeg skriver en kommentar i bloggen din. Jeg synnes du er en super jente som er glad hele tiden bortsett fra når du får hat kommentarer å det hadde jeg også blitt.(Selfølgelig)
      At du tørs å skrive om deg selv så mange 1000 kan lese det er helt synsykt tøft av deg❤️
      Vær så snill å fortsette med denne bloggen så lenge du kan, jeg synnes det er sykt artig å lese bloggen din og hva du og Aleksander gjør i Mexico❤️
      Jeg har et spørsmål som jeg håpe du kan svare på:
      Savner du ikke å være brunette?
      Jeg er stor fan av Aleksander men størst fan av deg❤️❤️❤️

    12. Drit bra innlegg!! Skjønner ikke hvordan folk kan mene at du r ekkel tynn? DU HAR kjempefin kropp!! Akkurat som alle andre har!

    13. Hei Martine,
      Tror aldri jeg har kommentert en blogg før, og det er heller ikke noe jeg pleier å gjøre. Men følger litt med på din blogg, selvom jeg sikkert er for “gammel” 😅
      Blir litt oppgitt av alle disse meldingene du får ang. kropp, og andre teite kommentarer 😄 Ikke tenk på det !
      Ta med deg videre dersom et positivt og viktig 😉
      Kos deg i Mexico; Du er en flott jente både på innsiden og utsiden. Morsom er du også 🖒 Legg gjerne ut flere bikinibilder 😊 Flotte bikiner du viser frem, i flotte landskap.
      Kjekt at du er stolt av deg seg!

    14. Folk kan virkelig ikke bare si sånt til deg! Det er virkelig ikke greit. Kroppen din er helt perfekt, du er ikke for tynn og det tror jeg haterene innerst inne også vet. Jeg synes du er utrolig tøff som svarer tilbake med en så sterk tekst. Og jeg er enig med deg, det er haterene som skaper kroppspress når de foreksempel skriver: gå å ta deg en kebab eller hun er ekkelt tynn. Så alle hatere bare stop! Noen er veldig usikre på kroppen sin og tar dette veldig sårt. Men Martine er ikke en av disse! Martine er den sterkeste jenta jeg vet om.

    15. Drit bra innlegg martine! digger d! og for å unngå disse kommentarene som også kanskje går utover andre, hadde d kanskje vert bra å stenge kommentarfeltet en liten stund;)

    16. Du har sikkert svart før, men hvor er kjolen fra? Har så syyyyyyyyyyyyyyyyykt lyst på den, der er kjempe fin😻

    17. Hei Martine.
      Folk må skjerpe seg, du er kjempefin og om du velger å veie 40kg eller 70kg så er det ditt valg. Jeg ser kjempe opp til deg og jeg elsker kroppen din og alt den andre du gjør. Mvh En som ser opp til deg😍

    18. Jeg kjønner ikke at folk kan ta seg tid til å pønske ut en så stygg kommentar. Nå må jeg spør hele kommentarfeltet som skriver hat, får dere glede av å såre noen? Når jeg mener noen så er Martine utelukket, hun er så sterk som det går Ann å bli. Mvh en som elsker deg. Jeg skrev også den med at det er ditt valg om hva du vil veie.

    19. Hei Martine, først vil jeg starte med å si at jeg lenge har hatt en negativ holdning til diverse bloggere fordi jeg mener at mange deler for mye, jeg har ingenting imot bikinibilder etc, men ting som hvordan man putter inn tampong og om man vil ha orgasme 100 ganger om dagen så blir jeg litt irritert men det er bare fordi jeg mener at det blir for mye og jeg er kanskje dum som likevel leser disse innleggene.
      Men jeg har fulgt på instagram siden 2013 tror jeg, jeg kjenner meg litt igjen i ting du skriver nå, jeg er tynn, veier 45 kg i en alder av 20, jeg gikk nylig ned 3 kg på 1 måned noe jeg ikke hadde trengt eller lagt merke til selv, men jeg trente mye før og spiste derfor mer før, nå trener jeg mye mindre og det har noe å si på hvor mye man spiser. så det kan være mange grunner til hvorfor man plutselig går ned i vekt, jeg syntes du ser like bra ut nå som du alltid har gjort! ikke la sånne kommentarfelt idioter ødelegge dagen din!

    20. Thea: Jeg har sett at mange «overvektige» blir kalt feit og sånn på gata, og på skoler! Så det er ikke bare de som er «tynne» som blir kalt sånne ting. (:

    21. Hei Martine! Jeg kommenterer egentlig aldri på bloggen din, eller noen blogger overhode, men her følte jeg at jeg måtte. Jeg vil si tusentakk for det du skriver, det er så viktig!! Kropp er et utrolig sårt tema, spesielt i dagens samfunn. Jeg er imponert over hvor sterk du er, og du er perfekt akkurat som du er. Ikke la noen prøve å overbevise deg til det motsatte engang, jeg heier på deg!! 💪🏻🌹

    22. «Hvorfor skal folk ha retten til å mene det ene og det andre om noen ANDRES kropp?»
      Ikke rart når du poster 1000 bilder av deg selv i bikini. Hva forventer du at folk skal kommentere når du legger ut bilder av KROPPEN din? Det er vanlig at folk kommenterer på bilder som blir lagt ut. Om jeg legger ut ett bildet av kake så sier det seg selv at folk kommer med kommenterar til kaken.
      Så skjønner meg ikke helt på deg.
      Hvis du synes det er så ille at folk kommentarer på kroppen din så vet du jo hva du gjør,
      da er det bare å slutte å legge ut bilder av kroppen enkelt og greit.

    23. Jeg kjenner jeg blir forbanna over at folk kan sitte å skrive sånn om andre menneskers utseende! Hva med å bare fokusere på seg selv? La folk få være som de er uten at folk kommenterer det. Lurer virkelig på hvorfor enkelte har både trang til å slenge ut slike kommentarer og hva de vinner på det!? Du er et kjempebra forbild Martine, og ikke bry deg om den ene prosenten som absolutt må slenge dritt. Slike mennesker har det ofte vanskelig med seg selv og elsker å trekke andre mennesker ned og lage kvalme i et forsøk på å føle seg selv bedre. De er taperne, ikke du eller andre som opplever slike kommentarer.
      Kos deg videre i Mexico akkurat som du er, Martine<3

    24. Så bra skrevet! Jeg er 15 år og er veldig tynn, men har aldri hatt noe form for spiseforstyrrelser eller noe sånt, bare høy forbrenning. Jeg er fornøyd med kroppen min til at jeg ikke trener, spiser sunt eller noe sånt(😂).. men daglig av folk som er nære og ikke får jeg høre at jeg er “for tynn” “må spise mer” “beinrangel” osv… er stolt av meg selv som ikke får dårlig selvtillit av den grunn, men selvfølgelig går det jo inn på meg å få høre dette daglig. Takk!❤

    25. Du tåler ikke kritikk engang, du sletter jo alle kommentarer som er kritiske så ikke si du tåler å ta imot kritikk for det gjør du heller ikke.

    26. Det du skrev om kropp er helt riktig! Jeg er så fan av deg pga du virker som en herlig person men en utrolig bra personlighet!❤️ kropp er topp uansett hva og ingen er like❤️

    27. Veldig fint innlegg. Jeg ler meg i hel sv alle nå som sier du ikke er tynn eller er litt tjukk haha. Lurer på hvordan det er å være en slik person🤔 Ikke la de negative kommentarene gå inn på deg.
      Kos deg i Mexico💕

    28. Det er mye av det du skriver jeg er enig i og det er synd at negative kommentarer går innpå deg. Men det er veldig paradoksalt at du skriver at kropp ikke burde diskuteres når bloggen din er så fokusert på kroppen din. Bildene dine skriker jo kropp, og det er litt ignorant å tenke at man ikke kommer til å få en eneste kommentar om kropp når du selv velger å gå den veien i bloggingen din.
      Jeg synes du virker som en veldig oppegående jente men det er veldig lite reflektert å mene at du ikke påvirker unge jenter i det hele tatt med bloggen din. Du har tross alt operert deg og som populær blogger så er du med på å si til unge jenter at små pupper ikke er bra nok for eksempel og at veien til å bli fornøyd med kroppen din som du selv sier er å gå så drastisk til verks som å operere seg.

    29. Tusen takk!
      Jeg har fått høre de siste månedene “Åå så tynn du har blitt”, “nå må du begynne å spise mat”, “nå må du slutte p slanke deg” osv.. Det DE ikke vet er at jeg har fått en tarmsykdom som har gjort at jeg har gått ned i vekt, og i tillegg er det nesten umulig å legge på seg! Jeg prøver og prøver, men maten og næringen sklir rett igjennom. Er drittlei! For det første er jeg syk og mye vondt i magen, men det går også til hodet når alle jeg møter på butikken må kommentere!
      Vær så snill, slutt å kommenter kropp folkens! Uansett hvordan den ser ut, så trenger man ikke kommentere kropp.

    30. Det influencer / blogg greiene er bare tull. Legg ned bloggen og spis mat LOL. Du har blitt ekstremt tynn

    31. Jeg er tynn, men har pupper, ekte. Jeg er stolt av kroppen min. Men jeg legger ikke ut bilder i sosiale medier av den. Du legger ut bikinibildet, og vil ha ros. Du higer etter oppmerksomhet! Du har en hærskare av små jenter som elsker deg. De er ikke kommet i puberteten mange en gang. Hvordan er det å ha nesten bare de småjentene å lene seg på? Mange kommer til å få en kropp som din, de vet det bare ikke enda. Du har en vanlig kropp, et vanlig ansikt. Tror du har litt høye tanker om deg selv. Se på Isabel R, hun er nydelig! Da kan vi snakke!

    32. Martine, du er utrolig nydelig både på utseende og innvendig. Vet det er vanskelig å ikke ta til seg hatkommentarene, men de som skriver hat anonymt på en blogg til noen er bare sykt lavmål. Du er herlig, keep going!❤

    33. Selvom Martine er tynn, så betyr det ikke at hu har anoreksia elns?? Folk er så sykt teite.. hu kan ikke noe for at hu har en høy forbrenning.. så slutt å hate på det, for det er ikke hennes feil!!
      Loveu Martine!!❤️

    34. Kjempe fint innlegg! Jeg har selv høy forbrenning og jeg har fått hørt mye at jeg f.eks «ser at du ikke spiser», «beinrangel», «å, du er så tynn» osv osv. Jeg er ikke kjempe tynn engang, jeg er akkurat passe for høyden min. Og at folk kommenterer det er ikke greit, ingen tar det seriøst når noen kaller andre tynn, men hvis noen kaller noen tjukk da er det ikke greit! Det skulle ikke ha vært så sånn, kan være like vanskelig å gå opp i vekt som å gå ned.

    35. åååå jeg syntes at dette innlegget formidler et veldig bra budskap på en veldig fin måte! og bli kalt tynn eller beinrangel er like ille som å bli kalt feit. Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk ikke kan innse det? jeg syntes du er kjempe modig og tøff du er virkelig et forbilde for mange mennesker! ET BRA FORBILDE 💞💞💞

    36. du er nydelig, men det ser jævlig fake ut når puppene er dritstore og magen din er syltynn, så mer naturlig ut før

    37. Du sier det de fleste tenker. Kropp er et sårt tema og virker som at uansett hva man gjør blir det aldri rett, både ovenfor en selv og andre. Spesielt for deg som er en offentlig person. Men det gir deg også en fordel: du har muligheten til å Virkelig snakke om dette. Du har muligheten til å nå unge jenter før samfunnet kommer inn i hodet.

    38. Å kalle nokon altfor tynn e like gale som å kalle nokon overvektige elns feit, totalt ukult bare synd media ikkje legge like mykkje vekt på de som når nokon kalla noken feit… å dokke så legge h8 ut på nett har virkeligt lite å gjør på, kof prøve dokke å føle dokke bedre ved dokke sjølv med å rakke ned på andre? Om dokke får sånne kommentara sjølv IRL eller på nett elns e dokke ikkje noke bedre om dokke gjør de sjølv… u Go girl!! Syns du ser bra ut Sån du e! Å om du går ned eller opp i vekt gjør de ikkje deg te en mindre perf person!

    39. Hvorfor har jeg ble blitt kalt ?ekkelt ? tynn i det siste ? For at noen mennesker ikke tåler at du får så veldig mye oppmerksomhet har kjempe mye mer suksess enn dem er grunnen til at de gjør det her Martine Lunde *kremt * *kremt* La aldri disse inkompetente drit ungene ødelegge gleden i bloggen din! digger bloggen din 24/7 🙂 Martine stå på bloggen din det er veldig inspirerende lese ❤️💥😇

    40. Du er et sikkelig godt forbilde💕 Jeg er veldig usikker på meg selv og kroppen min men du hjelper veldig. Jeg er ikke tykk, men det er så mye kropspress. Du burde vinne en pris du er sikkelig snill og en fantastisk blogger 💕

    41. Synes ikke at du er noe spesielt tynn, helt normal er du. Det at man kan se kragebeina dine sier ikke noe om du er tynn eller feit, det er gener og kroppsbygning som spiller inn. Jeg er syltynnn men har ikke kragebein som er synlige, synes kroppen din er lik som alltid <3

    42. Eg mener ikke att du er stygg eller noe sånt, du er nydelig!! Men sefølgelig kommer det kommentarer når du legger ut bikinibilde fra siden å man ser att magen din er 1cm og ribbeina stikker ut! Hva forventer du?? SEFØLGELIG KOMMER DET KOMMENTARER DA!!!!!!! Og du må tåle litt kritikk også, ingen er perfekte, alle har noe som kunne vert andledes, men det betyr ikke att noen skal kommentere andres kropper . Men det ser seriøst ut som du har spiseforstyrrelser eller att du trekker inn magen. Men det er ikke vits å prøve å forklare hvorfor så mange kommenterer det, for du bare sletter kritikken og hører ikke på hva andre syntes! Kropp er ett viktig tema og du kan ikke ALT om det temaet? du bryr deg ikke the shit vis noen kommenterer ?eg får litt kroppspress fordi du som legger ut disse bildene og sier att du er perfekt er syltynn, er det det som er riktig da?? ? du bryr deg ikke, fordi i din lille verden har bare du, du og du rett! Bli litt ?mykere? og hør litt på andre og! Please❤️

    43. Det du sier om at bloggere ikke skaper kroppspress av å legge ut lettkledde bilder blir litt feil. Det er SÅ mange jenter som sammenligner sin egen kropp med dere bloggere. Det er bra du er fornøyd med kroppen din men altså å si at en dere bloggere ikke skaper kroppspress, og vrir litt på det og sier at de i kommentarfeltet skaper kroppspress er litt feil.

    44. Du er ikke for tynn. Mennesker er skapt for den kroppen de har tenker jeg. Du kan ikke noe for at du er slank, noen kan ikke noe for at de ikke kan bli slanke. Sånn er det bare. Men jeg kan fortelle deg en ting. Kroppen din er grunnen til at jeg har motivasjon til å trene. Ikke fordi jeg som jente synes du er digg og hele den pakka der. Men fordi kroppen din ser sunn og bra ut! Stå på du!

    45. Man er for tynn, man er for tjukk… de greier ikke å bestemme seg, de her haterne. De skal alltid ha en mening om det, akkurat som om det er en fasit:( Jeg syns det er utrolig inspirerende å lese det du skriver, og syns det er flott at du reagerer slik du gjør på dette.
      Digger deg❤️

    46. Du ser fantstisk ut, eg er tjukk som faen å ser opp til deg, eg vil bli like tynn så eg prøver å la være å spise mat i en ukes tid å drikker bare mye vann men eg er fortsatt tjukk så må bare fortsette

    47. Jeg har slitt med kroppspress gjennom hele livet mitt men fy fader dette inspirerte meg. ❤️❤️

    48. Martine du er en vakker jente og du virker kvikk i hodet. Men jeg blir veldig skuffet når du vender og vrir på det og avskriver all påvirkning du måtte ha på unge jenter og legger skylden (kroppspresset) på leserne dine som kommenterer. Det er en grunn til at dere bloggere kalles “influencer”. Det er derfor dere tjener så store summer på annonser. For alt dere gjør, klær dere bruker, hår, sminke, kropp påvirker jenter. Så når du legger ut lettkledde bilder og har satt inn en god del silikon i brystene og snakker om hvor fornøyd du er med kroppen din så påvirker dette ungene jenter som er usikre på kroppen sin og de vil tenke at veien til å føle seg bra er å se ut som deg og dermed også ta silikon. Er det enklere å forstå at du skaper kroppspress når jeg skriver det på denne måten eller avskriver du fremdeles at du skaper et kroppspress? Om det tannblekingsmiddelet du reklamerer for får jenter til å kjøpe den så vil kroppen din og puppene dine gjøre akkurat det samme, siden det er kroppen din du viser frem og “reklamerer” for.

    49. Jeg må være ærlig og si at jeg blir påvirket negativt av ting du legger ut. Det er jo ikke din feil. Men når man sliter med dårlig selvbilde, så føler man seg ikke noe bedre av å se en flott jente som deg i bikini.
      Mener det ikke som kritikk, men jeg føler veldig på det selv. Føler meg alltid veldig dritt etter å ha sett hvor perfekt kroppen din er (og andre med blogg og Instagram). Og jeg får lyst på silikon.
      Så, påvirkningskraft har du! Tror det er mange der ute som føler det likt som meg. Selvtilliten min er blitt verre av å se bilder av flotte jenter på Instagram og blogg:)

    50. På grunn av de kommentarene jeg har fått som «tynne jævel» «epleskrott» «beinrangel» osv går jeg den dag i dag til psykolog. Fordi noen personer klarer ikke å tenke på andre og hvordan det ødelegger en person å få høre slikt. Jeg har høy forbrenning og burde egentlig være fornøyd med det, men istedet hater jeg det! Om noen hatere leser dette, Plis vis mer respekt for andre mennesker rundt dere, fordi det sårer mer enn du tror

    51. Hei! Super fin akkurat som du er & det er alle dere andre der ute som leser dette<33 Jeg har blitt kalt for mange stygge ting jeg også, og det er langt ifra morsomt å høre at man er for tynn. Kjempe bra at du tar opp dette Martine!

    52. Jeg kjenner meg så igjen! Jeg er også drittynn og jeg liker ikke at folk kommenterer det! Vis en person sier «oj du var tynn gitt» så blir jeg frekk tilbake uansett om det var godt eller vondt ment… hisen en 13 år gammel jente som er drit tynn….

    53. Jeg er så stolt av deg Martine. Du er ikke en sånn som driver og opererer kroppen din å tar sprøyte over hele kroppen som leppene eller rumpa. Jeg synes kroppen din er fin som den er og hvis folk mener noe annet så for de bare di det eller holde det inni seg.

    54. Kjære Martine.
      Du er en utrolig fin jente, både med og uten sminke, men du må innse at grunnen til at du får reaksjoner er at du legger ut bilder hvor kroppen din ikke ser helt sunn ut. Det er ikke greit å kommentere at kroppen er ekkel osv, det er ulike grunner til at man går ned i vekt osv, men det kan framstå feil når man fortsetter å legge ut bilder som omtrent fremhever de delene av kroppen som kanskje er mest endret. Du skal være stolt at den kroppen du har uansett, men tenk over hvilke bilder du legger ut og hvordan du redigerer de, så du ikke ender opp som en “thinspo” for de som har problemer. Håper helsa er god og at du ellers har det bra!

    55. Syns du e perfekt på alle måter Martine. Alle burde se at alle e perfekt på sin egen måte. Stå på med bloggen !❤️

    56. Du vet ikke hvor heldig du har som har høy forbrenning. Mitt største ønske er å kunne spise hva jeg vil uten å gå opp i vekt. Jeg har hatt anroksia i 2 år (er helt fin nå) og vil bare at du skal vite at du burde kanskje prøve å legge ut så mange bilder av deg i bikini. Det er sånne folk som deg som gjorde at jeg fikk anroksia.

    57. Jeg synes du er et godt og flott menneske som har bidrat til at jeg har blitt fornøyd med kroppen min
      Jeg syntes det er synd at folk sier at du er for tynn
      Du er helt perfekt sp fortsett med det du gjør og ikke bry deg om hate de som hater er bare misunnelige på deg

    58. Ååh off❤️❤️ Helt forferdelig enig med deg❤️❤️ Kjempe glad i deg Martine. Bare stå på💪💪

    59. Skjønner ikke hvorfor folk skal bry seg om hvordan andre mennesker ser ut. Kan ikke alle konsentrere seg om viktige ting i stedet. Ingen har noe med hvordan jeg eller noen andre ser ut. Utseende er alt for viktig for noen mennesker. Men hvis utseende absolutt må være viktig, så kan de som bryr seg om det, fokusere på sitt utseende ikke alle andres. Hvis man er fornøyd med seg selv, hvorfor kan ikke bare folk respektere det. Ingen skal fortelle meg eller noen andre hvordan jeg skal og ikke skal se ut. Jeg er kanskje ikke den peneste, den mest populære eller den med finest kropp og det vet jeg selv. Før var jeg redd for hva alle andre synes, men ikke nå lenger. Jeg har alltid vært usikker fordi jeg var redd for hva andre synes. Mange mennesker har kommet til meg og kommentert rumpa min, fordi den kanskje er litt stor, eller så kommenterer de at jeg er tjukk eller overvektig (jeg er ikke det, men det er ikke noe galt i hvis man er det) Hvis noen kommenterer rumpa di eller noe annet, så bare ikke bry deg! Det kommer alltid til å være folk som kommenterer om du er tjukk eller tynn, om du er fra et annet land, relgion eller utseende, men det er også mennesker som skjønner at utsiden ikke er det viktige og de respekterer deg for den du er og det er de som kommer til å være der for deg når du trenger dem. Hver gang du tviler på deg selv, så må du huske at det spiller ingen rolle hva de andre synes, men det er din mening som teller, og du er alltid bra nok! #VærDegSelv #HatersGonnaHate (m n det betyr ikke at de har rett) Dere er alle fantastiske uansett utseende

    60. Jeg har vært undervektig (av natur) hele livet og får stadig kommentarer om vekta mi. Det folk ikke tenker over er at det kan være like skadelig å påpeke vekta til noen som er tynne (på en spydig og nedlatende måte) som noen som har noen kilo ekstra. Du er fin nok AKKURAT som du er, og det er godt vi alle er forskjellige. Folk må bare lære seg å akseptere dette.
      ❤️❤️❤️

    61. Martine og Alex er sykt fine folk, Martine har liksom drømmekroppen og Alex er drit sterk. Dere som driver å klager på Martine og Alex er bare misunnelige.

    62. Laurert: det er ikke lurt å la være å spise i en hel uke. Og det tar tid å slanke seg, ikke bare en uke. Men du må gjøre det på en sunn måte, ved å trene litt mer og spise sunt. Men spise må man

    63. Du r du og jeg syntes ingen kan dømme kroppen din eller noen andres!! Jeg er 13 år og har kroppspress, men d kommer ikke av bloggere som r tynne og har perfekte former, for noen må ha d! Sånn r d bare! Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal få bloggere til å få skyldfølelse fordi noen jenter/gutter kommenterer kroppen til en aen person!
      Martine du r perfekt og d er alle dere andre også, men dere andre må heller jobbe litt med hjernen, hjertet og kroppen om dere vil unngå kroppspress, jeg r en av de uheldige som ikke har klart det ): Men jeg r mer selvsikker nå og liker min kropp bedre nå som jeg har begynt å jobbe med å bli glad i kroppen min! Love uuu Martine💖💖💖

    64. Du er fin nok som du er.Du er nok bare du synes du er bra nok og god nok er det det eneste som telles

    65. Hei jeg er helt enig med deg at det ikke er greit å henge seg opp i kroppen til andre. Jeg er selv en 12 år gammel jente som er veldig tyn. Jeg får ofte høre det fra andre for eksempel i gym garderoben når jeg kommer ut av dusjen. Jeg synes selv jeg er litt for tyn men jeg er veldig kresen på mat så jeg sliter med å legge på meg! Men jeg vet det og jeg hater at folk skal kommentere det for jeg kan ikke noe for det.
      Jeg tror selv at grunnen til at jeg er så tyn er fordi at når jeg var liten måtte jeg fjerne mandlene og det gjøres jeg, men imens så fikk jeg omgangssyke så jeg klarte nesten å spise ingenting! Jeg spiste sikkert bare yogurt. Men ja jeg gikk ned nesten fem kilo tror jeg og som sagt er jeg veldig kresen så jeg har vanskeligheter med å legge på meg

    66. Martine altså det er ikkje nokka problem ma d det er helt forferdelig at sonne folk gjør sonn jeg vet hvordan det er å altså herrigud ALLE ER PARFEKTE!!!😭😭😭😭😭❤️❤️💖😍💖💖

    67. Hele jobben din er avhenging av at folk mener noe om deg. På godt og vondt. Jo før du innser det jo bedre.

    68. Du er nydelig Martine😍 jeg ser sykt opp til deg og jeg er bare 12år selv å drømmer om kroppen din.
      Det at du skriver dette på bloggen din synstest jeg er ganske tøft av deg.❤️
      Du er vakker som du er,å når folk klager å skriver dritt om kroppen din så får jeg lyst til å spy. For jeg blir så kvalm av for sjalue noen av disse folka er. De folka som kommenterer på andre er rett å slett bare ikke fornøyde med seg selv. Det er ikke du som er problemet her. Det er de❤️

    69. Bra skrevet! Kjenner meg igjen i noe av dette og er så synd at kropp har blitt et så stort tema i dag. Blitt fortalt en del ganger at jeg er for tynn og at jeg må spise mere. Jeg trener ikke og spiser veldig mye usunt, men jeg går ikke opp i vekt. Likevel så ser jeg en annen kropp enn det andre ser. Kropp er et sårbart tema for meg fordi jeg er ikke fornøyd i min egen kropp. Folk må forstå at det å kommentere andre sin kropp har de null rett til, det skaper et stort press i hverdagen og man vet ikke hva den personen går gjennom fra før av. Stå på Martine, du er en nydelig jente med flotte egenskaper!❤️

    70. Din B-kjendisstatus, muligheten din til å leve av bloggen din kommer av å vise fram kroppen din på Instagram og TV. Da er det vel ganske naturlig at folk kommenterer nettopp dette. Akkurat som en profesjonell idrettsutøver får kommentarer etter seg når de er i dårlig form.
      Ikke at det er noe feil med det, men det blir dobbeltmoralsk av deg å påstå at du ikke bør få kommentarer på kroppen din når det er den du lever av.

    71. Kan ikke huske sist jeg kommenterte på en blogg, men dette innlegget fortjener et par ord! Alt du skriver her er så spot on riktig som du kan få det, og jeg blir så glad for å se at det er noen som faktisk har skjønt det! Jeg har aldri tatt deg for en blogger som spiller på kropp og utseende, og det er akkurat derfor jeg støtt og stadig er innom å leser. Dødsbra skrevet, jeg håper vi snart kan leve fritt i dette landet som vi så fint kaller for «verdens beste land» uten at andre skal kunne fortelle oss hva som er rett og galt når det kommer til kropp og sjel. Fortsett i denne retningen, det kler deg! 👸🏼💛

    72. Jeg er helt enig i hva du skriver og skjønner godt hva du mener, men du skriver jo også at «skal jeg liksom operere kroppen min for at den skal se annerledes ut?» har ikke du gjort det da? Tok ikke du silikon i puppene så de ser større ut? Ikke misforstå, jeg syntes at det du skriver her er kjempe bra! Men når du har operert kroppen din for å se annerledes ut, og så skrive at du ikke skal operere kroppen for at den skal se annerledes ut, er ikke det litt selvmotsigende?😂
      Men er helt enig i hva du mener! Det er ikke de som legger ut bilder av sin «perfekte» kropp som skaper press, der er det at folk hele tiden skal kommentere på alle andre! Folk må skjerpe seg!

    73. Veldig bra at du sier ifra! Kroppspress er også veldig mange av årskanene til at gutter og jenter tar livet sitt! Å da har grensa gått altfor langt for lengst! Du er veldig profesjonell og voksen i det du sier;) Supert innlegg:) du er super flott<3

    74. Hvorfor skal folk ha retten til å mene det ene og det andre om noen ANDRES kropp?
      Enkelt
      Fordi vi har noe som heter ytringsfrihet
      Det gir Ole retten til å kunne si sin mening om, og til deg/andre.
      Jeg er dessuten 90% sikker på at dere såkalte “bloggere” (personer som lider av en trang til å oppdatere hjemmesiden sin hvert kvarter) hadde sluppet langt billigere unna denne kritikken, hvis dere ikke hadde vært frontet av media
      Hva gjør hjemmesiden din på f.eks nettavisen.no?
      Det viser hva som er feil.med.media og Norge generelt.

    75. Man kan jo legge ut bilder av seg selv i bikini ! Å hvorfor skal folk være frekk fordi hun gjør det ?

    76. Word!!! Det er SÅ sant! Folk sier det samme til meg og, men jeg har alltid vært sånn. På 9. Klasse ballet for noen år siden ble jeg koret til «den tynneste» det sier litt om hvor langt krops press har godt, når det er sånne priser på skole arangsamanger. P.S. Ly❤️

    77. Jeg var ute på byen en gang og det kom en fyr opp til meg og sa “hvordan tørr du og gå ut når du ser ut som en elefant” og det ødela alt jeg hadde av selvtillit. Du ser perfekt ut som du er Martine

    78. Jeg vet hvordan det er å bli kalt feit! For 2 år siden var det en av vennene mine som sang: Nå må du se å få slanka deg litt… ikke rart man mister selvtilliten!! Jeg har ikke fått til bake selvtilliten enda. Stå på Martine<33 Elsker bloggen din, siden du er så åpen om ting<3

    79. Føler at det å være litt større (større rumpe og pupper) er liksom det som er greia nå, så dersom noen blir litt tynnere enn trenden så er det dårlig tatt imot. Det er ikke et problem å være tynn, mange trives best med det, jeg selv er ikke så fan av så mye former og slikt som er “inn” nå 🙂

    80. Helt enig! Jeg er veldig tynn naturlig, prøver å legge på meg men det går bare ikke siden jeg har en «sykdom» som gjør at magen ikke tar opp næringen fra maten. Har opplevd flere ganger at folk kommer bort til meg å spør hvilken spiseforstyrrelse jeg har, om at jeg ikke blir lei av å kaste opp maten min igjen og MASSE mer! Jeg er drittlei at folk skal legge seg oppi andre mennesker både på det ene og det andre… Kan ikke folk begynne å fokusere mer på seg selv? Vi er tross alt i 2018

    81. Hei Martine❤️
      Jeg vil bare si at du er dødskul og jeg digger deg, du er bare så snill mot alle!
      Klem❤️

    82. Amen!!
      Når jeg var 14 år sa kontaktlæreren til meg på slutten av en fin og arbeidsom skoledag; «Du vet, det er ingen som liker slike beinrangel som deg. Du må legge på deg, for å være så tynn som deg er stygt»
      Det var helt grusomt å høre. Jeg var den mest stille og sjenerte jenta på skolen.
      Jeg hatet meg selv og kroppen min fra 1. Klasse da læreren min nektet meg å drikke lett melk, men i stedet bestilte h-melk for å feite meg opp.
      Gjennom ungdomsårene drakk jeg i ukesvis daglig en halv liter dressing, for å prøve å legge på meg!!! Uten at jeg turte å si dette til noen.
      Kommentarene om at jeg var for tynn, kom minst en gang daglig og fra de mest uventede hold. Til slutt gikk jeg med 2 stilongser og en Adidas joggebukse under olabuksa, for å prøve å slippe kommentarene.
      Veldig bra skrevet!! Takk!

    83. Ronny: Så du mener at ytringsfrihet går ut på at man kan snakke negativt om andres utseende? Du virker som en gammel mann, så dette burde du vite mer om 🙂

    84. Du har ikke høy forbrenning. Kroppen din klarer bare lett å vende seg til å spise så så mange kalorier. Det vil si at om du spiser 5000 kalorier over en periode vil kroppen din begynne å forbrenne 5000 kalorier. Det er samme effekt om du spiser 1000 kalorier.

    85. Når du blogger som du gjør må du nok nesten akseptere at folk sier ting du ikke liker samtidig som du også aksepterer at folk sier fine ting til deg.
      Har du tenkt over at det kan være en grunn til at folk sier det de gjør? hm?
      Dett er ikke måte på til offer du fremstår som,men men, sånn vil livet ditt alltid være, du vil sitte der som voksen også du og pipe om de samme sakene.
      Blogging er nederst på rangstigen i Norge, tilogmed rumenere som sitter og tigger og rydder byen for tomflasker bidrar faktisk mer i et samfunn en blogger seg som deg som kun utntytter situasjonen en din og suter, piper, ynker deg og klager sa som en typisk norsk “kvinne”

    86. Husk at de som kaller deg ekkelt tynn osv, mest sannsynlig er tykke, bleke mennesker som bare lider av den norske folkesykdommen: Misunnelse.

    87. Petter, du kan ikke bare anta at det er tykke, bleke mennesker som skriver det og uansett har det ikke noe å si hvordan man ser ut, det er innsiden som teller! Tenk hvis det faktisk er en person som sliter med kroppspress fordi den personen føler seg for tjukk eller tynn, så skriver du at det sikkert er sånn han eller hun er!! Vet du prøver å hjelpe Martine, men det er jo ikke sikkert det akkurat hjelper andre mennesker

    88. Jeg føler meg ikke dårlig av å se bikinibilder av kjendiser eller bloggere.
      Jeg tenker mest på følelsen av å ha så store størrelser på klær som jeg har og hvor vanskelig det er finne klær jeg synes er fine når jeg må ha stt XXL-XXXL, 44 og 46 og oppover.
      Folk er jo forskjellige men ingen kan forvente at bloggere og kjendiser ikke skal vise kroppene sine. Man må virkelig tåle å se andre kropper som er mindre/større/muskuløs enn sin egen. Det samme ser man jo på sommeren rundt seg hele tiden.. hvorfor er det så rart at man må se det på nettet.
      Man kan ikke kreve at ingen skal legge ut bikini bilder for at du ikke skal føle deg dårlig. Det er litt typisk dagens krenke samfunn.. alle blir krenket for alt mulig..
      Det er noe annet med at bloggere reklamerer for veldig mye ting som har med utseense og gjøre.. eks. Betakaroten, tann bleking, fillers, eller hvor man kan fikse hår/negler/hud..
      Jeg mener at det er å si at slike ting er vikitige for å være “populær” og for å kunne være like pen som dere bloggere.
      Men jeg synes martine ikke har mye utseendefokus og hun har en normal kropp.
      Du er ikke for tynn!

    89. Det var bare sååå bra skrive! Helt enig med deg. Elsker deg og bloggen din. Elsker at du er så sterk og at du ikke tar til deg hatkommentarene. ❤Støtter deg❤
      Hilsen jente 14år

    90. Hvis en på 15 år har lik kropp som deg. Så sier det seg selv. Du som er over 20 år skal ikke være like slank/og liten som en på kun 15 år.

    91. Til Ranni: LOL?! Har du sett 15-åringer? Jeg er ikke spesielt tynn, mer trent og sunn, men til og med jeg ser ut som en eller annen SUNN 15 åring… Og hvordan vet jeg det? fordi jeg faktisk ser så å si lik ut som da jeg var 15 selv. Tror jeg veier 2 kg mer eller noe, kanskje mer.. kanskje mindre. Anywho. Jeg har liksom lagt på meg på hoftene, men det er fordi jeg er 22. Og da jeg var 15 ble jeg også regnet som sunn og slank og trent.

    92. Interessant hvordan mange påpeker at Martine avskriver seg ansvar i forhold til kroppspress. Alle har et ansvar ovenfor kroppspress. Hvis ingen kommenterte kropp, hadde da bikinibilder skadet andres selvbilde? Hadde vi da hatt en idealkropp, hvis ingen ytret hva de mente var “godt nok” eller ei? Det er en grunn til at “idealkroppen” har endret seg så mange ganger over de 20.- og 21. århundre. Senest på tidlig 2000-tallet var “heroin chick” i form av jenter med en BMI på 13 idealet. I mange Afrikanske land er større kropp det beste, for det signaliserer velstand. Så jeg spør igjen, hvem er det som skaper idealene?
      Det er vi forbrukere som skaper såkalte “influencers”, det er VI, det er antall klikk, det er det som gjør en blogger annerkjent. Martine har åpenbart stor innflytelse på mange, men en en sunn en i den forstand i mine øyne. Hun er fornøyd med kroppen sin, spiser det hun ønsker, og har et sunt forhold til mat og seg selv. Jeg sliter selv med spiseforstyrrelser, noe jeg har gjort de siste 6 år – og jeg har aldri opplevd Martine som negativ innflytelse, tvert i mot har det vært deilig befriende å lese om noen med et såpass avslappet forhold til kropp og mat 🙂
      Kommenterer aldri blogger, men ville bare legge igjen en liten kommentar til ettertanke.
      Heia deg, Martine – du er faktisk en eneste bloggen jeg leser, nettop fordi du er så søt og reflektert! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg