Bikini i minusgrader for å lage litt kroppspress

Hei dere!

I dag har jeg tilbragt halve dagen i bikini. Bikini i minusgrader er kanskje ikke det lureste man gjør, men gud så deilig det var å sitte ute i jacuzzien. Jeg snøbadet til og med, og det filmet vi. Jeg ber jo egentlig om å bli syk, men hva gjør man ikke for youtube? Vi ble sittende ute i en jacuzzi i sikkert to timer, og det var så digg. Vi tok også en haug av bilder, og himmelen bak var skikkelig fin. Derfor måtte broren min og kjæresten hans stille opp som fotograf, og vi tok ikke få bilder for og si det sånn. 

For dere som ikke takler bikinibilder- ikke bla nedover nå, med mindre dere vil lese om kroppspress. 

 Processed with VSCO with s2 preset Processed with VSCO with s2 preset Processed with VSCO with s2 preset Processed with VSCO with s2 preset Processed with VSCO with s2 preset Processed with VSCO with s2 preset Processed with VSCO with s2 preset Processed with VSCO with s2 preset Processed with VSCO with s2 preset Processed with VSCO with s2 preset Processed with VSCO with s2 preset Processed with VSCO with s2 preset

Nå tenkte jeg å snakke litt om kropp her. Da jeg postet et av disse bildene på Instagram fikk jeg beskjed om at jeg får folk til å få kroppspress. Jeg hadde håpet at jeg skulle slippe å snakke om dette nok en gang, men det hysteriet der gir seg aldri. Alle har en kropp, og så og si alle jeg kjenner har en eller annen gang postet et bikinibilde. Jeg synes absolutt ikke bilder i bikini er ille, og jeg synes kvinnekroppen er så fin. Det virker nesten nå som at man må ha noen kilo ekstra for å kunne legge ut et bilde i bikini. Det å veie 200kg er nå goals. Jeg sier ikke at det er stygt å veie 200kg, for absolutt ikke. Det er likevel disse menneskene som blir hyllet for et bikinibilde. Nå om dagen må man være minst en størrelse XL for å få kommentarer om at kroppen er vakker, det er respekt og man er forbilde. Jeg derimot som ikke er det får dritt. Jeg lager kroppspress, og jeg er ekkel å se på. Jeg klarer ikke å skjønne det? Kropper er da fine uansett hvilken størrelse man er?

Det er alltid noen som vil være tynnere enn deg, ha mer former enn deg, større rumpe, mer muskler eller noen som har de kiloene du ønsker deg. Det vil alltid være folk der ute som kanskje har det du ser på som en drømmekropp. Om man er så bitter og ikke klarer å like sin egen kropp er det ikke verre enn å trene. Nå vil nok mange si at jeg jukset med silikon fordi jeg var misfornøyd, og ja det gjorde jeg. Trening kunne ikke hjelpe meg med større pupper, og når jeg var så misfornøyd som jeg var tok jeg silikon. Om man derimot er så sinnsykt misfornøyd med vekta kan man trene og legge om kostholdet sitt. Allerede da har du gjort en stor endring og er godt på vei. Det hjelper ikke ligge på sofaen med potetgullposen og klage på vekta si. 

Om en av venninnene dine legger ut et bikinibilde skriver man jo ikke “Hater deg, du lager kroppspress”. Det er for det meste kun bloggere som får dritt for bikinibilder, og det heller skjønner jeg ikke. Alle legger jo ut bikinibilder? Jeg kommer til å legge ut masse bikinibilder fremover, og min hensikt med det er ikke å lage kroppspress. Jeg legger ut bilder i bikini fordi jeg liker kroppen min. Jeg trener ikke, jeg spiser hva jeg vil, dette er kroppen min og jeg elsker den. Jeg har valker når jeg sitter og cellulitter på rumpa, men hva fader har det å si? Jeg hadde til og med elsket kroppen min om jeg hadde veid 20kg til. Om jeg en dag blir så misfornøyd at jeg irriterer meg over mennesker som er mindre enn meg ville jeg enkelt og greit gjort noe med det. Det er ikke min feil at kroppen din ser annerledes ut en min. Kan vi ikke bare innse at alle kropper er forskjellig, at alle kropper er like fine og at alle har like mye rett til å legge ut et bilde i bikini? Det er ikke bare XL som er goals, alle størrelser er goals. 

115 kommentarer
    1. Du har ALL rett til å legge ut bikinibilder på lik linje som at en på 100 kg mer enn deg har like mye rett og en person på 20 kg mindre enn deg har like mye rett, det er FLOTT at du har selvtillit nok til å gjøre det og du har også en flott kropp. Når det er sagt tror jeg mange misforstår dette om at det plutselig er blitt «inn» å veie 200 kg. Jeg tror målet for disse kvinnene og de som hyller de er at de vil få frem at de også har rett til å elske kroppen sin og å vise verden den uavhengig av hva samfunnet har definert som vakkert! For alle kropper er vakre og alle er like mye verdt uavhengig av vekten sin! Og ang at det er helsefarlig å veie 200 kg kan ingen være uenige i men selv om man er usunn er man ikke noe mindre verdt som menneske og har fortsatt full rett til å elske og vise frem kroppen sin, på lik linje som deg og alle andre. Og bare så det er sagt, jeg kjenner maaange som er normalvektige men som drikker, røyker og spiser bare dritt og det ekke noe bedre for helsa det enn å veie 200 kg 🙂

    2. Caroline: Jeg skjønner ikke hvem som har bestemt at kun “tynne” jenter skulle fått lov til å legge ut slike bilder? Jeg har helt ærlig aldri brydd meg om at en person veier med enn meg, og jeg tror svært få faktisk tenker over dette. Jeg har ikke skrevet her at man er mindre verdt fordi man er usunn.

    3. WORD MARTINE! Så sykt bra innlegg.. altså nå må folk skjerpe seg litt her. ALLE mennesker har forskjellige kropper, så hva får dere til å tro at akkurat martines kropp er ”drømmekroppen”? Hvis ingen har like kropper, er Martines kropp fasiten på kroppen man MÅ ha? NEI. Alle kropper er drømmekroppen, fordi ingen andre har lik kropp som deg, og det er noe man burde elske. Nei, man burde ikke elske kroppen sin om man har en helsefarlig kropp, og da burde man gjøre noe med det, og gå ut og trene og spise sunt, IKKE ta det utover kjendiser og andre offentlige personer. Hvis man hater kroppen sin, hjelper det å kommentere dritt på Martines bilder? Nei. Det som hjelper er å få ut tankene om kroppspresset, og gå å trene til man oppnår målet sitt. Dessuten, er det ikke noe som heter kroppspress. Det er noe man selv velger å ha i tankene. Man bestemmer selv om man blir påvirket og man bestemmer selv om man velger å følge offentlige personer på instagram. Greier man ikke å se på bilder av kvinnekroppen? Vel fjern alle sosiale medier, fordi tydeligvis er man ikke mental sterk til å ha sosiale medier eller skjønne at KROPPSPRESS FINNES IKKE.
      Dessuten, er drømmekroppen den kroppen man SELV FØLER seg komfortabel i. Forestill deg at du bytter kropp med en VS modell sin, fordi hun er tynn og har stor rumpe, akkurat som ”drømmekroppen” er. Du får den kroppen, men hater den virkelig og føler deg ukomfortabel i den. Er den da en drømmekropp? NEI. Drømmekroppen er kroppen man føler seg komfortabel i, og som man elsker. Så kun fordi Martine har stor rumpe, slank og store pupper så betyr det ikke nødvendigvis at du ville ha elsket å ha den kroppen, og da er det ikke lenger en drømmekropp. Så enten så aksepterer du kroppen din som den er, hvis du ikke har tenkt til å gjøre en forandring. Eller så skaper du en forskjell IDAG. Uansett hva du velger, IKKE SNAKK OM KROPPSPRESS, og hvertfall ikke til offentlige personer. Fordi de er lei, og vi andre er lei. Takk for meg

    4. Jeg føler ikke noe på kroppspresset, men jeg tror det handler mer om settingen (greit du var jo i jaquzzi) men det er ikke en normal setting å posere i bikini midt i snøen 🙂 det er mer “akseptabelt” og legge ut bilde på stranda for det er normalt og alle går med bikini der, men f.eks å seksualisere å ligge i undertøy på et kjøkkenbord blir bare helt feil! Hvis du skjønner greia?

    5. Folk er bare sjalu på deg for du har så fin kropp😍😍 hold mote oppe og ikke gidd å synk ned på deres nivå, elsker deg så masse!!!😍😍

    6. Lol alle bader i jacuzzi på vinteren, hvor kommer dette fra? Skjønner ikke hvorfor det faller verden mer naturlig og “akseptabelt” og posere i bikini på stranda og IKKE i “snøen” hvor kommer dette pisset fra

    7. Martine, jeg forstår din frustrasjon over at du ikke kan vise alle mindreårige som leser bloggen din hvor fin kroppen din er på lik linje som personen med 500 følgere på instagram. Når det er sagt; kroppespresset norske ungdommer føler på idag er helt sinnsykt. Mange føler ikke på dette i det hele tatt, slik som deg, men andre sulter seg selv, kaster opp maten de spiser, lever et rent helvette for å få den «perfekte» kroppen. Dette kroppspresset har medienorget bidratt til. Bloggere, magasiner osv bidrar til et enormt kroppspress. Flertallet av de som leser bloggen din er unge jenter, mange av disse veldig usikere på seg selv, så jeg lurer på hvordan samvittigheten til å legge ut slike bildet kommer fra, og hvorfor ønske du i det hele å poste slike bilder når du vet at det nesten bare er unge jenter som ser de? Også litt ironsik at du med silikon pupper skal stå å si at alle burde være fornøyde med kroppen sin.

    8. Bra skrevet!
      Og fine bilder! Det er utrolig fint oppe på norefjell. Har vært der flere ganger. Så kos dere masse der 🙂

    9. Jeg syntes du er fin og ikke lager no kroppspress, alle får vel gjøre det de vill på bloggen sin, og det er ikke de som bestemmer over deg Martine! Glad du er sterk!! Stor fan<33

    10. Synes det blir så sinnsykt feil at folk skal drive å klage på jenter som legger ut bilde av kroppen sin slik som du. Jeg kjenner også på kroppspresset, men ikke pga bilder andre jenter legger ut men heller det jeg lager i hodet liksom, det som jeg synes er fint. Jeg synes du har utrolig fin kropp og blir heller motivert til å begynne å trene feks, og det er jo positivt liksom. Jeg synes du skal kunne legge ut akkuratt det du har lyst til, de som kjenner på kroppspresset får jo heller la være å se på bildene du legger ut og ta litt ansvar selv. Det er også helt feil at det er større jenter so blir hyllet når de legger ut bikinibilder. Det er jo de som setter et usunnt kroppsideal når de viser yngre jenter at det er fint/greit å være tjukk, for det er ikke sunt i det hele tatt. Men ja, jeg synes du er dritkul Martine, og jeg synes du burde kunne legge ut akkuratt hvilke bilder du vil.

    11. Så enig med deg Trine! Både andre medier og bloggindustrien som Martine er en del av og får lønnen sin fra, bør erkjenne sitt ansvar og se an sitt publikum. Du Martine har jo selv gjort en “undersøkelse” for å se hvor gamle dine lesere er. Ut i fra den så det for meg ut som om dine lesere har en gj snittsalder på ca 13-14 år. Altså du som en voksen kvinne driver en blogg for barn!! Da burde kanskje innholdet være tilpasset deretter?? Er det så vanskelig for deg å skjønne og ta dette innover deg? Trist!

    12. Anonym: Jeg må jo blogge om mine interesser og hva jeg gjør i hverdagen. Jeg kan ikke begynne å blogge om barbiedukker fordi noen som leser bloggen min er 12 år. Dette er en blogg om meg og mitt liv, og jeg kan dessverre ikke styre hvem som er inne på denne bloggen.

    13. Du fikk meg til å føle meg bedre, jeg går rundt og tenker at jeg må trene siden jeg føler meg tjukk. Takk for at du la ut dette inlegget❤️❤️❤️ Elsker deg

    14. jeg tror det mange prøver å si er: hvorfor legge ut bilder av kroppen sin når du ikke trenger det?! Er det får å vise hvor tynn og fin du er?! Eller hvor fin kropp din er?! Selv om du mener at kropp er kropp og alt det der så trenger du ikke å pushe mange barns grenser ved å legge ut fine bilder av kroppen din. Respekter at mange sliter med anorexia og spise problemer. Jeg selv sliter med dette, og det hjelper ikke når mange bloggere legger ut bilder av den tynne midjen deres og hvor fine de er i bikini. Du kan ha dun mening med kropp, men vis litt hensyn. Med en gang du poster de bildene på sosiale medier så hjelper du til med at flere får spiseforsyrrelser eller ser neggativt på seg selv. Bare tenk litt over det

    15. Nei men prøv å forstå hva det betyr å ha et ansvar da. Dette er ikke lenger hobbyen din, det er jobben din! Er det så vanskelig å tenke seg om to ganger før du legger ut et bilde? Dette er en oppfordring om å ta et ansvar ift dine lesere.

    16. Når jeg ser på overskriften så skjønner jeg jo at det er ganske usannsynlig at du i det hele tatt skjønner noe av dette noen her prøver å gjøre deg oppmerksom på og tenke over:(

    17. ❤Følge kroppspress før men etter jeg leste dette innlegget har jeg ikke d lenger tusen hjertelig takk du har forandret live mitt elsker deg Martine du er sykt fin❤

    18. Jag tycker ditt inlägg är on point ! Allt du skrivit är jag 100% enig i ! Älska din kropp och andra får älska sina . Att unga läser din blogg och ska blunda för dina bilder är inte ditt ansvar , att folk följer dej är upp till var och en och istället för att se de som ?press? kan man väl heller se det som inspiration ☺️ jag får ont i magen av alla moraltanter som skriver så dumma idiotiska kommentarer .. som om att de är dina lärare på en barnskola ?! Gör din grej , det är därför folk läser och gillar dej ✨

    19. Hei du. Nå skal jeg ikke kritisere deg elr noe. Men noe jeg syns er litt rart er at du ble jo sånn skikkelig hysterisk da du så at non jenter fra PH hadde lagt ut på bloggen de sin at de var toppløse. Altså du gjør jo litt av det samme sjøl. Så klart ikke akkurat det samme, men at du legger ut bilder der noen tar bildet av deg bakifra stumpen din og legger det ut. Altså da har du ikke så mye å si til de som la det ut som at du legger jo sånne bilder ut veldig ofte sjøl. Ikke ta dette tett inn på deg.

    20. Ja skjønte at den var ironisk.
      Når du bruker ironi, uttrykker du det motsatte av det du mener. Hensikten kan være å gjøre narr av noe…. du gjør med andre ord narr av de som mener dette kroppspress….wow

    21. Ett spørsmål; når du vet at lesrne dine har en gjennomsnittsalder på 13-14 år, hvorfor ønsker du å poste bikinibilder hvor du poserer for å se deilig ut?

    22. Anonym: Hvordan skal disse menneskene klare seg i hverdagen da? Droppe å dra til utlandet for der går folk i bikini. Slutte å gå ut døra på sommeren, for da kan man se jenter i shorts og magetopp?

    23. ….disse menneskene som du kaller dem er usikre jenter i tenårene som er lett påvirkelige…. og nei… noen av dem klarer seg dessverre faktisk ikke…
      Ber deg kun om å prøve å forstå!

    24. Anonym: Da burde de i det minste prøve, istedet for å la skylden gå på de som klarer å være fornøyde med kroppen sin. Som jeg skriver i innlegget skulle jeg ønske at alle kunne være fornøyde med kroppen sin. Samtidig er ikke det mitt ansvar om folk ikke er det. Selvom jeg er blogger kan ikke jeg ha ansvaret for alle som leser bloggen min, men jeg kan prøve å få frem at kropp er kropp, og at kropp er fint uansett hvilken størrelse. Så og si alle poster bikinibilder, og det kommer folk til å fortsette med. Jeg er fornøyd med kroppen min, og jeg skal ikke føle noe skam for å legge ut et bilde av den fordi noen andre er usikre.

    25. Sinnsykt bra skrevet Martine! Digger deg❤️ Alle har fine kropper, å jeg er helt enig med deg,med absolutt alt du har skrevet! Du er en fantastisk blogger,og du jobber så hardt❤️ #fuckkroppspress #loveyoumartine ❤️

    26. Herregud folkens!! Vist Martine vil legge ut sånne bilder la hun gjøre det! Hun bestemmer hva hun selv vil legge ut! Om hun hadde lagt ut en såm var naken, så hadde det ikke gjort noe, hun er den mest tøffeste, og smarteste og fineste, Lyyyy Martine!❤️❤️

    27. Du lager ikke kropspress av å legge ut innlegg dær du er litt lettkledd ❤️Tror bare folk vi hate eller ha oppmerksomhet😂alle er like mye verd uansett hvordan man ser ut❤️ Du er mitt forbilde Martine og håper jeg kan gjøre det samme som deg en gang❤️❤️Ilu

    28. Det er bare ett part bilder! Jeg kjønnet ikke helt problemet jag…. i innledningen sto det jo at hvis dere ikke liker å se bikinibilder så ikke bla ned. For meg virker det ut dom om dere ville se det for dere blar jo ned! Kjærp dere og slutt å hate!!!!!!!

    29. Huff… Synes synd på deg når du får så mye kritikk for noen bikinibilder. Skulle tro at folk ikke klarer å tenke selv lenger. Martine ser sånn og sånn ut, så derfor må jeg også se sånn ut?! Herregud, folk må slutte å ta seg så fryktelig nær av ting, og slutte å bry seg om kroppene til andre og heller ta vare på seg selv. Hadde jeg vært deg, hadde jeg lagt ut noen bilder til, stengt kommentarfeltet og ventet på at kritikerne hadde fått psykiske problemer av å ikke fått skrevet dritt i kommentarfeltet ditt. Men det er min mening da<3

    30. Martine du har noen gode poenger, men du ser ikke på kroppsidealene. Mange ungdommer/unge ønsker jo din type kropp fordi det er det som ses på som seksuelt attraktivt. Det er en grunn til at de aller fleste modeller har din kroppstype. Og det er rett og slett det av for de aller flest er det helt umulig å oppnå den kroppen du eksponerer for unge. Det er derfor du skaper et usunt kroppspress uansett om du vil det eller ikke.
      14-åring

    31. Du ba selv om denne unødvendige oppmerksomheten, bare ved å fokusere på en negativ kommentar blant 100 positive. Vær positiv, og du vil få positivitet tilbake. Jeg vedder på at du skulle ha fått flere positive kommentarer om du ikke hadde skrevet om kroppspress under disse bildene. Det skulle ha vært bedre å legge ut disse bildene, og holdt positiviteten som du startet med i innledningen. Du kunne ha unngått dette ved å ignorere en negativ kommentar, som tok seg mindre enn et halvt minutt å skrive. Hvis det var så viktig å skrive om kroppspress, ville det passet i et nytt innlegg, slik at disse bilene kunne minnes om noe godt.
      Veldig skuffende.
      Du mistet nettopp en leser som har vært med deg siden 5 måneder konstant.

    32. Jeg ser poenget ditt men det er ikke sånn at de som veier 100kg får mer likes en jenter på 60 kg. Det er heller ikke bra å veie for mye eller for lite. Man burde prøve å være på gjennomsnittet. Jeg føler ikke at dette blir krops press men at du syntes du bare blir slengt dritt om din egen kropp er ren kødd. Du vet selv og dine lesere at du får masse fine kommentarer på hvor fin du er osv. Så det ække bare hate. Fortsatt god Romjul og godt nyttår
      Gutt 15

    33. Dere seriøst?!
      Martine er en voksen person som har rett og lov til å poste dette! Dere «haters» trenger jo ikke å snakke dritt til ho og andre selvom dere kanskje ikke føler dere bra nok! Det her blir alt for dumt! Er dere ikke er var til å se folk i bikini? Hvis en venninne av deg hadde posta et bilde av seg selv…dere hadde vel ikke snakka stygt til ho da?artine har tatt det her opp gang på gang! Herregud hvis dere ikke vil se det er det bare et enkelt trykk så kan dere fjerne alt av sosiale medier hvis det her får så inn på dere! Fordi Martine har ikke et mål om å få jenter til å få dårlig selvtillit eller føle et kroppspress! Ho skriver jo bare om det ho opplever å har lyst til å dele med oss!❤️

    34. Du er en veldig snill og omtenksom jente Eg er ein fan du er mitt forbilde også idol det samme gjelder isabelle

    35. Sykt bra skrevet! Folk må skjønne at kropp er kropp og alle kropper er unike og fantastiske på hver sin måte.

    36. Jeg synes du har helt rett og alle har fullt lov å legge ut hva de vil. Men så skal det sies at grunnen til at spesielt bloggere får hets for å skape kroppspress er fordi de er som et magasin eller nettavis, like offentlig, selvom det er de som styrer siden alene. Og det gir et visst ansvar. Jeg mener at med dette ansvaret betyr det ikke å la vær å legge ut bilder av deg selv i de settingene du ønsker, men å vise folk at du ikke ser slik ut til enhver tid og at alt er et “bilde” du lager for leserne dine da man ikke deler absolutt alt fra livet sitt. Med dette så kan du feks vise frem cellulittene dine og valkene dine når du sitter en gang, og fortelle at du ikke alltid føler deg så grådig pen som sikkert en del unge jenter tror at alle utenom de gjør. Du kan også skrive det samme du gjør nå, men med en litt annen tilnærming kanskje? En jente på 200 kilo er langt ifra en sunn person og burde ikke anses som vakkert akkurat som en klart undervektig jente heller ikke burde. Og det at du er så heldig å ha en fin kropp uten å trene og spise sunt er jo ikke noe å reklamere for heller da det ikke hjelper noen å høre. Der er mange tynne jenter som er utrolig usunn og akkurat det burde ikke være noe å vise frem, nettopp fordi noen er veldig følsom på det og det hjelper hverken deg eller noen andre å snakke om.
      Men jeg er helt enig i poenget ditt! Og jeg syns bloggere skal få skrive og legge ut hva de vil, men det er veldig lite som skal til for å gjøre dette kroppspresset litt mindre og det er måten å skrive ting på, og det å vise frem de “negative” sidene iblandt både i tekst og på bilder. Feks bilder uten pose sammenlignet med pose

    37. Bra skrevet!! Hvorfor kan ikke folk se på det som motovasjon istede for press om det er en slik kropp de ønsker? Skjønner ikke hvordan så himla mange kan slite med å være fornøyde i sin egen kropp

    38. Du har finere kropp enn Kim K 😍
      Helt seriøst folkens! Alle jenter legger ut bikinibilder, om det er Martine, Isabelle eller en annen som er kjent, så gjør så og si alle sammen det den dag idag. Slutt og hate på Martine fordi hun legger ut bilder av bikini, hun skulle jo bade. Det er ikke hennes ansvar hvem som leser bloggen hennes eller hvor gamle disse jentene er.. Hvis dere ikke tåler og se på en annen i bikini så slutt og swipe up.. Dere burde heller ta tak i dere selv enn og kritisere Martine. Jeg digger deg, Martine! Fast leser 💗🙌 Fortsett med det du gjør, gi faen i hva andre syns og mener. De er nok bare misunnelig siden du har så fin kropp selvom du ikke trener.

    39. Okey folkens, etter å ha lest et par kommentarer skjønner kanskje de fleste at det er noe som fortsatt trengs å oppklares når det handler om kroppspress (i tillegg til at dette for mange er dette også et sårbart tema) .. Ja, det er kontroversielt å poste bikini bilder i 2017 når kroppen din ses på som flott av flertallet, men det burde for det om være helt innafor, ikke sant? Jeg er helt sikker på at Martine også vet at innlegg med bilder som dette er med på kroppspresset som finnes, men det er jo alt som skapes i Hollywood også med på å gjøre – en av alle ting som også trekker oppmerksomhet. Jeg skjønner derfor også at bloggen til Martine ikke er “intended” kroppspress, fordi .. håper de fleste forstår haha.
      Igjen så er det jo dem som sitter i sofaen, spiser potetgull og klager på at dette er kroppspress. Hmm, da er det deres skyld at ting ikke gjøres noe med. De som virkelig sliter, kanskje med spiseforstyrrelser og gir en “effort”, selvfølgelig – men, man burde fortsatt få lov til å legge ut bilder av kropp som blir betraktet som flott. Det er her poenget med 200kg og “goals” kommer inn, fordi slanke kropper bør også kunne legges bilder ut av – uten at det trenger å være en kontroversiell holdning over det hele?

    40. Eg elske deg og alt du gjør! Har ingenting og si om man er XS eller xl! Cellebrate your body no mather what!

    41. Du har helt rett. Man bør være glad i seg selv uansett hva for til syvende og sist er det du som bestemmer hvordan du vil leve å se ut.

    42. Kan ikke alle bare være helt stille.. Hu sa jo at alle folk burde begynne å like sin egen kropp. Som Martine sa “Alle kropper er like fine, uansett hvilken fasong den er i” elns, så hvorfor lage så mye drama ut av det, og hvorfor ikke bare la saken ligge.
      Dette er hennes blogg, og dere kan heller ikke bestemme hva hu skal legge ut eller ikke, hu bestemmer selv hva hu vil legge ut, selv om det involverer bikinier eller truser eller hva som helt, hvis dere skjønner. Hu har full rett til å legge ut det hun vil. Martine vet hva hun driver av med, så hvorfor ikke bare la henne gjøre det hu driver av med. Og kan dere ikke bare være glade for at hu legger ut ting i det hele tatt?

    43. Jeg har hatt anolexia i snart to år nå, selv er jeg bare 13 år, så du kan jo regne ut selv hvor gammel jeg var når jeg fikk det… Det begynne egentlig bare med at jeg lagde meg Instagram konto, og da kommer jo bare bildene av de perfekte kroppene i bikini strømmende på. Jeg begynte og lese blogger som denne, stinablogg for eksempel (er jo ikke akuratt mangel på bikinibilder der for å si det sånn) Det gikk egentlig veldig kort tid fra jeg begynte å lese blogger osv til jeg selv sto i speilet på badet, trakk opp genseren som om det var en bh, og stilte meg i den samme type posituren jeg hadde sett på alle bildene, bare 11 år gammel. Jeg så ho ikke ut som de på bildene, jeg var jo tross alt ett barn, med en barnekropp. Så jeg begynte å trene, legge om kostholdet, slutte å spise. mens de andre jentene i klassen var ute å lekte, var jeg hjemme i kjelleren å så på treningsvideoer om hvordan man forbrennte mest kalorier raskest mulig. Her sitter jeg da… 13 år gammel med anolexia, undervektig, avmagret kropp egentlig kun på grunn av bloggere og Instagram. Jeg er helt enig med innlegget men klarer ikke tenke på noe annet en en perfekt kropp min burde være mer lik…

    44. Hei😗 Eg har blitt påvirket av kroppspress men det var fordi mange rundt meg så stygt på meg og sånt😶 Men for meg hjelpte det faktisk å se på sånne bilder på Ig og på blogger og sånt. Eg veit det kanskje er mange som mener at det er dumt at noen legger ut bilder av seg selv i bikini, men viss dei vet at for eksempel Elsa and Rose legger ut reklame der i alle bildene står det noen i bikini så trenger dei ikke å følge dem. Og viss mange har problem med det så treng dei ikke hate på deg for det er ikke din skyld, dei må heller snakke med en psykolog eller foreldra sine. Og som oftest så leser du overskrifta først og der sto det bikini i minusgrader for å lage litt kroppspress. (Eg skjønte det var ironi) Og dei må ikke bare lese for å hate. Det er alltid noe dritt kommentar feltet til bloggere. PS: ELSKER BLOGGEN DIN ILU❤️😘❤️❤️❤️❤️❤️

    45. Helle guuud! Du er så sjuuuukt pen! Jeg misunner deg masse! Håper du har det fint nå og stå på!<333

    46. Den eneste som kan skape kroppspress er en selv. DU kan ikke skape kroppspress på MEG. Om jeg føler på et press av å se bilder av deg i bikini, ja da er det i mitt hode problemene ligger. Og det er da jeg som skaper kroppspresset. Jeg har aldri noen gang sett et bilde av noen i bikini og tenkt at jeg må se sånn ut. Jeg har tenkt «wow hun var flott» eller «shit se den kroppen», men jeg trykker bare like, og blar videre som ingenting. Jeg lar ikke utseende til noen andre påvirke meg. Alle har en kropp, stor eller liten, rund eller flat. Big deal 🤷🏼‍♀️ Kan vi ikke snart snakke om noe annet?
      Du er flott Martine, på alle måter. Ikke la noen fortelle deg noe annet ❤️

    47. Dette innlegget var supert! Du fikk frem at kropp er kropp, og fint i alle størrelser❤️ Jeg likte at du fortalte om de naturlige tingene man ikke tror bloggere har, som cellulitter og velker. Bildene var kjempefine, og jeg føler ikke kroppspress av de. De er inspirasjon. Da du fortalte at du spiser hva du vil og ikke trener tenkte jeg «Wow» fordi du ser jo smashing ut!❤️ Ikke bry deg om haterne❤️ Stå på Martine, du er fantastisk❤️-Jente på ungdomsskolen

    48. Når eg leser kommentarene er det så sykt mye teit (altså dei som hate) Keffor ska folk vær så sjalu, har dei ikkje lært at dei ikkje trenge og sei alt ut , for og sei dt sån , de hadde nokk aldri sagt dette dt deg face to face og at dei skrive dt anonymt «mange av dei» Æ jo verrre 😂 jaja drit i hate Martine !♥️ Du e superpen ! Og du må få ta bilder i snøen ! Du e ikkje den fyste som gjør dt eller akuratt Æ jo mange som he snøbada og filma og lagt ut på Instagram fek 😉 så Keffor ska ikkje du få låft ?

    49. Du har all rett til å vise fram kroppen din om du har lyst til det! Alle kan legge ut bikinibilder selv om man ikke er tynn og det har egentlig ikke noe å si om man er tynn eller kraftigere jeg synes ikke det er noe stygt uansett. Alle er fine på sin egen måte og det er bare bra, for om alle hadde vært helt like hadde det bare vært rart! Det var veldig fine bilder!❤️

    50. Til alle som skriver hate bra drit i det herregud. Elsker bloggen din Martine<33
      Stå på!!👍🏻👍🏻

    51. Tror egt de som «beskylder» andre for å lage kroppspress bare gjøre det for å ha noe å «skylde på» om det gir mening? Hahaha 💓 For det er jo opp til hver enkelt å bestemme om en vil la seg påvirke av hva andre legger ut på feks. sosiale medier! ✨ Stå på ditt, Martine!

    52. Til deg som skrev det med at det er mange der ute som sulter seg, kaster opp osv.. bare for en finere og tynnere kropp: det er å dra den langt. Når det kommer til det stadige, så handler det om langt mer enn bare kropp. Jeg syns det rett og slett er frekt å uttale seg om sykdom du tydeligvis ikke har peiling på. Folk har hatt spiseforstyrrelser, lenge før blogg og sosiale medier. Bloggere skaper for faen ikke kroppspress, i hvert fall ikke i den grad st folk blir syke. Det er så sykt overfladisk å tro. Det er ikke sånn at jeg har fulgt Caroline Berg Eriksen aka fotballfrue over flere år, og derfor har jeg spiseforstyrrelser. Å si det, er som å tråkke på alle som sliter med det. På en annen side, er det vanskelig å skulle bli frisk fra sykdommen, om man sitter på sosiale medier hele dagen. Det er utrolig mange intyrkk i løpet av en dag. Men når det kommer til Martine og mange andre bloggere, så blogger de aldri om kalorier elns, det er heller Aftenposten og VG som lager overskrifter på alt fra banan og avokado er usunt – vi burde se nærmere på. En blogg velger du å klikke deg inn på, mens de overskriftene til avisene trenger du ikke klikke deg inn på for å få info engang.

    53. Jeg blir faktisk sur når jeg leser kommentarene. De som mener at det er feil at Martine poser i bikini. Tenk dere, hvis hun hadde vert skikkelig overvektig eller undervektig, hadde dere reagert på den måten, Og sagt at der et er helt feil, eller ville dere ha støttet henne. Overvektige blir lovprist av og legge ut bikini bilder, fordi de viser at de er stolte av sin egen kropp. Men da må jo alle andre også ha rett til å gjøre det samme. Det blir jo helt feil at bare fordi Martine har fin kropp skal hun ikke få lov til å være stolt av den og vise den frem. Skal folk som kanskje har en usunn livsstil bli de man ser opp til og de som har sunne kropper bli sett ned på?

    54. Alt du skriver her er så sykt sant. De fleste som skriver hat skriver fordi de er misunnelig. Virkelig. Jeg skjønner ikke hvordan folk får seg til å skrive noe sånt. Du er et sykt bra forbilde uansett om du legger ut bikinibilder eller ikke. Jeg synes det er dødsbra det du skriver og elsker å følge med på bloggen din! Takk for at du er den du er❤️

    55. Jeg syns det er synd at det sitter mennesker å skriver så mye negativt til en person, man velger helt fint selv hvem man ønsker å følge på nett! Om det er noen som får deg til å føle deg dårlig, ikke følg med. Jeg er ikke 100% fornøyd med meg selv jeg heller, men det eneste jeg tenker når jeg ser bildene i dette innlegget er hvor fin Martine er, som alle andre her i verden – et menneske med egne interesser og egen kropp! Folk må gå litt inn i seg selv, spørre om det egentlig er bloggere sin feil, eller om det kanskje faktisk er den enkelte! Er man ikke fornøyd med seg selv kan man vel føle presset bare ved å gå i butikken å se en jente i jeans…

    56. Du bruker samme unnskyldning som de andre tosabloggerne:”Kropp er vakkert og skal hylles uansett størrelse.” La oss bare si det som det er: Dere legge ikke ut slike bilder for å hylle alle kroppsfasonger, dere gjør det ene og alene for oppmerksomhet. Og ikke EN eneste en av dere tar ansvar for noe som helst. Og det at alle skal være fornøyd med kroppen sin, når du selv har silikon?

    57. Seriøst kom deg på skolebenken og bli noe! Hva har verden blitt til, lokker unge jenter til å klikke seg inn for å tjene peng ved hjelp av lettkleddbilder, tragisk!! Og nei før noen åpner kjeften,jeg er langt ifra sjalu eller noe(for hun har fin kropp) med jeg sier noe som er fakta!!

    58. Jeg skjønner ikke hvorfor folk reagerer på et bikinibildet? Skal dere gå å ta ALLE TYNNE mennesker på stranda å si at de må kle på seg fordi de “ser bedre ut enn deg”, eller “bidrar til kroppspress” fordi de er tynne? Hadde Martine skrevet at man MÅ se sånn eller sånn ut, eller at man MÅ spise det eller det hadde saken her vært noe helt annen. Martine har kun en kropp, akkurat som alle andre mennesker. Hvem er det som har bestemt hvem som skal “få lov” til å poste bilder i bikini? Kroppspress og press ligger kun i alle sitt eget hodet, og man kan selv styre tankene – for ja, det er INGEN andre enn deg selv som forteller deg at du burde se ut som Martine eller bli tynnere bare fordi hun legger ut et sånt bildet. Alt foregår i ditt eget lille hodet, og er man ikke gammel nok til å takle det, eller hvis man er syk og ikke takler det, så må man jobbe med SEG SELV, og ikke legge skylden på andre. Unfollow de pene jentene på instagram, stopp å klikk deg innom bloggen, dra til psykolog. Mennesker må STOPPE å legg skylda på andre mennesker, og forstå at det vakre med oss er at vi er forskjellige. SÅ til de som føler kroppspress ved å se disse bikinibildene av Martine, dra til psykolog. Legg om tankegangen din. Jobb med deg selv. Dette er kun i ditt hodet, og er ikke Martine sin feil.

    59. Det er en kjent sak at media og bloggere er med på å øke kroppspress blant unge mennesker. Hvorfor kan ikke bare de bloggerne som tar hundrevis av selfier og kroppsbilder bare erkjenne dette og slutte å fraskrive seg sin del av ansvaret. Det er ingen som sier at de aldri kan legge ut bikinibilder og være stolt av sin egen kropp! Prøv bare å vær litt ydmyk og bevisst på deres egen rolle! Ikke bagatelliser dette!!

    60. Jeg liker ikke de som hater ass ufint! Uansett de som vil skrive og slenge dritt til noen om at man legger ut bikinibilder kan slutte å skrive på Martine sin blogg! Men skriv noe hyggelig istedenfor;)♥️

    61. Haha. Denne debatten her ass! Er det mulig. Poenget er vel mer det at KROPP ER KROPP, uansett tall på vekta. Det er jo fader ikke noe mellomting lengre, det er enten FOR mye eller FOR lite, uansett hva det gjelder. Vi mennesker må lære å passe på oss selv og våre egne saker, så kan alle andre se,være og si det de mener uten at det skal bli en jævla diskusjon av den minste ting. La folk være folk! Det er helt utrolig at denne kroppsdebatten får mer plass i nyhetene og media enn feks klimadebatten. Den er jo faktisk VIKTIG for fremtiden vår. Jeg syns ansvaret ligger mer på FORELDRENE til disse 12åringene om det realistiske verdensbildet enn det er Martine sitt. Vit litt hva barna surfer på, snakk med de om kropp og andre naturlige ting. Kropper vil alltid være i media, vi kommer ikke til å gå bakover i tid. Om ikke annet så er bildene utrolig motiverende Martine, for MEG. Kanskje ikke for Kari nede i gata, men for meg ser du sunn og flott ut! Vi er nok flere som forstår poenget ditt enn de som ikke forstod det. Godt nyttår!

    62. Hei, førstegang eg skriver en kommentar på bloggen din.
      På skulen da vi har tema kroppspress og identitet . Det første spørsmålet lærer stiller er kor starter kroppspresset. Og det første noen svarer er «nettet , blogg elle sosialemedier»
      Ikkje rart at folk som er overvektig døler kroppspresset viss dei får øye på kropper som din.
      No h8, bare følte for å si det

    63. Kjære lesere, følgerne, hatere og elskere av bloggen til Lunde…
      Se deg rundt, hva ser du??
      Ser du jenter som ikke tørr å gå ut for de er redde for å få hate eller kritik. NEI!!
      Du ser tøffe jenter som tørr å gå ut døra fordi de gir faen i hva andre tenker om kroppene deres, hvordan hadde verden hvert visst alle 5 millionene i Norge skulle ta til seg hate fra folk som har 20 kilo ekstra på magen, fordi de ikke er modeller, fordi folk sier de er stygge, feite og fæle folk fordi de syns sjøl at de ser bra ut, og driter i hva andre mener..
      Bikini??? Bikini er noe som man bruker når man bader, når man er på stranden og noe man bruker når man vil vise leserne sine at de driter i hva andre mener om kroppene deres, skal man aldri ta bilde av seg sjøl i bikini fordi folk legger hate på jenter som veier 30-50 kilo, fordi de vil ha et sunt kosthold og liker og være tynn og sunn, ikke legg hate på Martine bare fordi hun syns at hun ser bra ut som hun er og i bikini, kanskje det er reklame bikini, kanskje hun vil legge ut bilde av magen hennes fordi hun liker den og har sjøltillit…
      Så jeg gjentar meg sjøl en gang til ikke legg hate på Martine og alle andre her i verden fordi de har sjøltillit og liker kroppene deres…
      Kjære Martine fortsett som du gjør og ikke la folkenes hate komme innpå…
      Du er så pen, smart og vakker…
      Elsker bloggen din og elsker sjøltilliten din❤️❤️❤️

    64. bra innlegg<3 men 12 åringer leker ikke så mye med barbi mere? det ee kroppspress på di å . martine har en fin tynn kropp å 12 13 bestemmer selv om vi di ska lese å trykke inpå å vist d ikke er tilpasse di er d foreldre sitt ansvar hva di holder på md på tlf<3 så d er pisspreik martine har en perf blogg å kropp slutt å hate omg. (æ e 12 år sjølv)

    65. Skaff dere en jobb og tjen penger ordentlig. Hvorfor lure unge folk, slik at dere får penger for klikk. Litt av en jobb som dere kaller det.

    66. Alle må jo få lov til å legge ut bilde av kroppen sin og vise kroppen sin. Det er jo normalt! alle kropper er like fine!:) det er jo normalt å gå i bikini. forresten var det fint der dere var:)

    67. Jeg syntes du er en flott jente og en fin rollemodell for unge, men i det innlegget hvor du sa du var undervektig det syltes jeg var litt feil å skrive. Det er mange barn som ikke vet hvor mye undervektig er og noen tror sikkert der er under 40kg. Da hadde det vært bedre å skrive hva du veier.

    68. Du er rett og slett tøff! De som kommenterer teite ting er bare sjalu! Hva får dem til å si det? Og hva kan du gjøre for at folk som føler så veldig på kroppspress ikke skal føle det lenger😌? Nesten latterlig😂 Håper på svar!

    69. Jeg skjønner ingenting her akkurattt nå for du sa «hvis du ikke liker kroppspress eller bikinibildet ikke les dette» så alle har jo bare blitt avhengige av sminke kropp utseende og alt er bare tull bare gjør det man vill ikke bry deg hvis noen sier « du er penere med sminke eller tenk deg om før du poster bilder av deg selv» skal liksom ikke du bestemmme det selv? Jeg kjenner jeg blir helt lamslått av skrekk når jeg leser hatkommentarene dine!
      Plis skriv noe til meg
      11 år❤️

    70. Hei! Jeg synes du får veldig godt frem det her med at alle er forskjellige, kropp er kropp. Noe som er veldig bra! Noe jeg synes er litt sårende, ovenfor meg selv (om ikke andre jenter), er måten du bare skriver i vei om at: Om du ikke er fornøgd med deg selv, så tren det bort! Start å tren!
      Kanskje ikke du har kjent på denne følelsen, men det har jeg. Det å føle at man må trene, må spise mindre, må spise mer for å se ut som de man ser på instagram. For å se ut som de personene sosiale medier har «stiftet» til at det er det som er hvordan man skal se ut! Det er en følelse som får flere jenter til å føle på det som faktisk er kropspress!
      Kropspress er ikke det å se en kropp i bikini, men nemlig det at man føler det alltid er noe man må endre på, for å ha det bra med seg selv.
      Det er ikke bare å ta selikon, det er ikke bare å trene! Det som hjelper er å respektere seg for hvordan man ser ut, noe som soliale medier hindrer unge jenter!

    71. Hei Martine! Jeg skjønner godt at det er skikkelig irriterende å få slike kommentarer hver gang du legger ut et bikinibilde, og det er synd at folk mener at du skaper kroppspress ved å legge ut et bilde av deg selv i bikini. Men det jeg reagerer på at den ene jenta som kommenterte innlegget ditt var veldig ung, kanskje toppen 12 år. Denne jenta fikk slengt noen skikkelige stygge kommentarer etter seg i ditt kommentarfelt på instagram etter å ha skrevet en kommentar som selvfølgelig ikke er akseptabelt i det hele tatt å komme med. Men denne jenta er tydelig veldig umoden og har kanskje ikke lært så mye om nettvett enda.Jeg ser at mange av kommentarene til jenta er fjerna nå, men kanskje til neste gang så kan du slette slike kommentarer når de kommer fra så unge følgere slik at de ikke får så mange unødvendige stygge kommentarer tilbake. Jeg støtter selvfølgelig ikke kommentaren fra denne jenta, men når de er så unge som det hun var så fikk jeg oppriktig vondt av å lese de kommentarene enkelte slengte tilbake til henne. Men uansett keep up the good work, du er en fantastisk blogger! Ønsker deg et godt nytt år 🙂

    72. Du som ser så bra ut i bikini vil alltid lage krospress ved å publisere slike bilder! Alle bildene er perfekt og rumpen din (som alle tenåringer drømmer om) får for mye fokus på det ene bilde!
      Ungdomstiden er vanskelig for mange man begynner å få former, strekkmerke og legger gjerne på seg, for mange kan dette vær en stor endring og om man da i tilegg sliter med det sosiale vil slike bilder av en «perfekt» kropp ha en innvirkning og dra enkelt ennda lengre ned! Man ser ikke dine «feil» på bildene dine, om du virkelig er fornøyd med kroppen din kunne du kanskje legge ut et mindre «perfekt» bilde som viser valker, strekkmerke og naturlig kropp 😊
      Det er ikke ditt problem at andre ikke er fornøyd med sin kropp men når man har lesere i 13-15 års alderen mener JEG at du har et ansvar likevel, kanskje det hadde vært nok å legge ut 1-2 bikini bilder?
      Tolk dette som du vil men det er ment som et stort kompliment og en liten dose konstruktiv kritikk 😂🙈

    73. Er enig med at alle er like mye verdt uansett hvordan de ser ut og hvor mye de veier. Og alle har like mye rett til å legge ut slike bikini bilder. Men spørsmplet mitt til folk er: hvorfor MÅ folk legge ut bilder av seg selv halvnakne? Uansett vekt, størrelse, kjønn, alder osv.

      Om det er gutt/ jente og om vedkommende veier 50, 70, 90, 100, 200kg. Alle er fin uansett og bør være gla i seg selv. Uten og måtte dele nesten alt på sosiale medier.

      Alle kropper er fine. Men jeg og sikkert flere er ikke intresert i å plutselig se bilde av rumpe, lår, pupper/ beystkasse.

      Om jeg vil se noen halvnaken/ naken så spør jeg heller om det. Isteden for å plutselig få det opp.

      Å det som er litt trist med dagens samfunn er at man trenger ikke gå inn på en blogg eller følge neon bestemte folk. Nesten uansett hvor en er på nettet/ sosiale medier så dukker det støtt og stadig opp bilder/ videoer av halvnakne kropper og til og med noen som trener. Skjønner ikke at de får gjort så mye når de nesten bare tar bilder og filmer 😅 og er en del bilder og videoer ute av halvnakne kropper som «viser kroppen fram» i alle farger og fasonger og vektklasser. Men skjønner ikke at man må vise fram seg selv nesten naken for å vise hvor stolt å gla man er i kroppen sin.

      Mener for all del ikke at bikini bilder og lignende er helt fyfy. Men det kan være litt grenser på hvor mye nakenhet man skal legge ut. uansett vekt, høyde, størrelse osv.

      Mange kan synes det er støtende, skremmende, vannskelig å forholde seg til, fint, sexy, veldig tiltrekkende.
      Noen kan også tro det er normat å gå halvnaken hele tiden. Man kan vell ha litt respekt for folk når man er blandt mange folk.

      Ja man skal kunne gå i det man vil. Men samidig må man tenke på at vi er et samfunn og vi må respektere at vi tenker ulikt om ting og slikt å at man kan ha i bakhode at neon synes slike ting er støtende.

      Jeg blir bare så frustrert å lei meg av å tenke på at mange (ikke alle) legger ut halvnakne bilder av seg selv (uansett størrelse, fasong, vekt og kjønn), men også veldig kropps fokusert. Om det er en tynn, velltrent eller stor kropp som har bilde av en rumpe, eller noe lignende. Hvorfor må man legge ut kroppsdeler for noen helst nesten naken, for å vise at (JEG ER GLA I KROPPEN MIN! JEG ER FORNØYD MED KROPPEN MIN, rumpa mi, puppene mine o.l)?

      Hva skjedde med å være gla og fornøyd med kroppen sin uten og måtte dele hele kroppen sin å nesten helst naken for hele internett.

      Jeg kan på en måte skjønne de som legger ut et helhetlg bilde av av prosess de har vært igjennom for å oppnå noe.

      Føler jeg har så lett for å si at vil du ikke se sånne bilder så ikke følg folk på instagram eller les blogger eller hvir man finner slike bilder.

      Men jeg har ikke instagram eller facebook men kun snapchat. Men det er faktisk mere enn nok. Det er tilog meg folk jeg ikke kjenner og reklame som plutselig popper opp med halvnakne kroppen (mest tynne og veltrente på snap). Men likevell.

      Klarer ikke helt i se for meg at de som leger ut f. Eks. Rumpe bilde daglig (uansett størrelse, fasong og vekt og kjønn), plutselig går til en fremmed på gata å trekker ned buksa å viser å sier «se hvor fin rumpe jeg har! Jeg er forresten veldig fornøyd med kroppen min». Eller tar av se klærne for en fremmed å sier «se hvor fin kropp jeg har, den har jeg jobba lenge med, kjempe fornøyd».

      Kroppspress er forsåvidt noe man har i hode sitt å de kan liksom «bare» slutte å følge de personene. Men som tidligere nevnt er ikke det så lett. Det dukker bilder opp uansett. Å det er kanskje lettere for noen å ikke ha slike tanker. Men igjen så tenker jeg at uansett kropp, vekt, fasong, alder og kjønn så synes jeg st man ikke trenger å DELE alt for å være fornøyd med sin egen kropp. Man kan dele noe ja. Men ikke ALT.

      Naken bilder er jo heller ikke noe å spøke med.. men for mange er jo kroppen ikke «personlig mere» for kanskje for noen har flere millioner sett deg nesten naken…

      Men hvorfor er det slik at noen (ikke alle) leger ut slike halvnakne bilder her og der og det er null stress å bare kult å intresant. Men i det øyeblikket samme personer sender et bilde med samme mengde «klær» eller med 1 mindre klesplagg altså (nakenbilde) til en eller annen å det kommer rundt til folk.

      Skjønner jo at det er forskjell, å for mange stor forskjell.. men ikke i alletilfeller

      (Wææ, sporet sikkelig av hær…)

      Beklager at det ble et helt foredra nærmest.
      Jeg blir så revet med når det er noe jeg er engasjert i. Er så redd for å bli misforstått…
      Håper dere skjønner det jeg har skrevet 🙂
      Takk for meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg