Jeg er ingen psykolog..

Hei dere!

Nå tenkte jeg å ta opp en ting med dere som jeg egentlig ikke vil. Jeg føler likevel jeg må, fordi dette er viktig. Daglig får jeg meldinger fra jenter som spør om alt fra mobbing til selvskading. Jeg har også fått noen meldinger fra fortvilte jenter som forteller at venninna vurderer selvmord. Hver gang jeg får disse meldingene blir jeg utrolig lei meg, og jeg vet helt ærlig ikke hva jeg skal svare dere.

Jeg har ikke noe svar på spørsmålene deres, dessverre. Jeg skulle gjerne hjulpet, men jeg mangler kunnskap. Det er koselig at folk vil åpne seg til meg, men noen ting burde man ikke snakke med en blogger om. Jeg kan selvfølgelig svare at man burde slutte med selvskadingen, men det har nok disse menneskene hørt før. Jeg kan ikke komme med noe tips til hvordan du skal slutte, unnskyld.

Selvfølgelig skulle jeg ønske at jeg hadde svaret, men det har jeg ikke. Jeg synes det er ubehagelig med disse meldingene, for alt kan tolkes feil om jeg svarer. Det ender med at jeg ikke svarer. Hva om jeg skriver noe feil? Jeg er livredd. Jeg får mest lyst til å kontakte foreldrene, men det vil kanskje gjøre det verre. Jeg synes det er en vanskelig situasjon å være i når disse meldingene tikker inn, og jeg føler meg slem som ikke kan hjelpe. 

Vær så snill. Om du, eller noen du kjenner sliter- søk hjelp hos noen som kan dette. Om det så er en psykolog, helsesøster på skolen, en lærer eller en forelder. En man stoler på som faktisk kan hjelpe. Jeg er en blogger. Jeg blogger om livet mitt og ting som interesserer meg. Jeg bryr meg veldig om leserne mine, og jeg skulle ønske dere alle hadde det bra♡ Jeg kan bare ikke hjelpe dere på såpass alvorlige punkter. Jeg er bare en blogger, ikke en psykolog. 

 Processed with VSCO with b5 preset

 

10 kommentarer
    1. Jeg har gjort selv skading fra nær jeg Hvar 10-12 hva skal jeg gjøre for å hindre meg selv i å ikke gjøre det!😥😭🙈

    2. Hei Kristine 🙂
      Trist å høre at du selvskade deg selv!
      Men som Martine skrev, er hun ikke en psykolog og veit ikke hva ho skal sei eller gi råd om!
      Eg har selv skadet meg selv i mange år! Nå har ikke skadet meg selv på veldig lenge!
      Eg fant min egen måte å slutte på, og det må dessverre du og!
      Du kan gjerne kontakte helsesøster, legevakt eller noe! Eller du kan kontakte krise tlf!
      De kan hjelpe deg mye mye mer enn Martine kan!
      Mitt gode råd er!
      For hver gang du vil kutte deg! Tenk at du er verd like mye som alle andre! Og om du søke hjelp. Vil ting faktisk bli bedre!
      Mye lykke til ❤️

    3. Du burde absolutt kontakte foreldre for å opplyse de, slik at de som eventuelt trenger hjelp, enten det er fra foreldre eller annet helsepersonell, får det.
      Noen ganger trenger yngre som eldre å få lettet hjertet, men det er ikke alltid like lett å ta første steget ut til verken foreldre, venner, lærer, sykehus, psykolog osv.
      Det er alltid alvor når noen ikke ønsker å leve lenger. Kanskje en litt mindre behagelig samtale med foreldre eller andre kan være verdt det fremfor å ta sitt eget liv. Det finnes somregel løsninger som syke selv ikke ser i øyeblikkene de får triste tanker.

    4. Skjønner godt det er vanskelige ting å ta stilling til, og syns det er bra du sier som du gjør, du er ingen psykolog.
      Når det gjelder å kontakte foreldrene, så tenker jeg at dette kan være en god idè dersom vedkommende er under 18. Det er også mulig å kanskje i samarbeid med en psykolog utarbeide et standardsvar som du sender, der du oppfrodrer til å søke hjelp, med nr til en kriselinje eller noe? 🙂

    5. Kjenner meg igjen. Kjønner at du ikke kan svare. Love you Martine ❤forsett med du gjør på bloggen elsker den

    6. Enig med det i det du skriver og at du gjør riktig i å avklare. Men du har tydeligvis klart å vinne manges tillit 🙂 Og det er jo både på godt og vondt. Jeg velger å kommentere fordi jeg tenker at noen av dem som skriver, kanskje kan være i virkelig krise, og da kan feil svar – som du sier – tippe lasset feil vei, men også manglende svar kan gjøre det. Så jeg ville bare si at hvis du får flere slike spørsmål, kan du heller tipse dem om å ta kontakt med noen av disse: https://psykiskhelse.no/hjelpetelefoner-og-nettsteder#_ga=2.83131986.513450886.1512236541-77485237.1483432142
      (Da vil de verken føle seg avvist og de vil havne på riktig sted)
      Ha en fin kveld! 🙂

    7. Jeg føler at jenter som tenker på selvmord
      Ser etter oppmerksomhet
      De må finne noen som bryr seg om dem
      Da mener jeg ikke familie
      Tenk deg Martine vis du mister Alex
      Da er det eneste som hjelper er og møte andre

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg