Et usunt forhold til bloggen

Hei dere!

Nå skal jeg fortelle dere om noe jeg faktisk synes er litt flaut og innrømme. Eller ikke flaut, men det er ganske personlig. Jeg har tenkt på å poste dette lenge, men jeg har ikke helt fått meg til å gjøre det. 

Jeg skal innrømme at jeg trodde blogging var veldig lett. Jeg trodde man kunne skrive et innlegg på fem minutter, gjøre det tre ganger om dagen og ta noen bilder. Jeg tenkte at blogging var drømmejobben, fordi det var så lett. Ingen sier vel nei til lettjente penger? For ja, jeg trodde det. Da jeg merket at bloggen gikk bedre og bedre merket jeg presset. Jeg ville ha ut tre innlegg daglig, men hvordan skulle jeg klare det når jeg hadde et liv ved siden av også? Plutselig ble bloggen alt, og det eneste jeg tenkte på var blogg. 

Processed with VSCO with s2 preset

Hodet mitt gikk i ett hele dagen. Hva skal neste innlegg være? Hvordan kan jeg få mest mulig lesere? Gjør jeg det bra nok? Det var så mye tanker, og jeg følte meg mislykka om jeg ikke fikk til det jeg ville. Jeg sjekket statistikken konstant, og målet var å ha 20.000 lesere daglig. MINST. Klarte jeg ikke det, da var dagen etterpå ødelagt. 

Det begynte etterhvert å bli så slitsomt. Jeg hadde ikke tid til å være syk, så derfor fortsatte jeg å gjøre ting konstant. Jeg hadde halsbetennelse, men jeg latet som den ikke var der. Jeg sa ja til alt, jeg hadde tre innlegg dagen og kroppen min fikk aldri en pause. Arrangementer her og der som jeg ville delta på, og plutselig sa kroppen min helt stopp. Jeg dro til legen og der fikk jeg vite at halsbetennelsen hadde utviklet seg til mykoplasma lungebetennelse. Jeg fikk da beskjed om at NÅ måtte jeg ta det rolig, om ikke kunne det sette seg og jeg ville få problemer resten av livet. 

Jeg bestemte meg for en liten pause, og det var helt grusomt. Det å se at lesertallet sank for hver dag gjorde meg helt dårlig. Jeg synes det også var skummelt at bloggen hadde en så stor innvirkning på meg. Jeg ville jo lykkes, men det måtte skje en endring for at jeg skulle orker mer. Bloggen hadde gjort meg gal, og jeg vurderte flere ganger å slutte. De pengene jeg trodde skulle være lettjente var virkelig ikke så lettjente som det jeg trodde. Det er ikke fysisk hardt å blogge, men psykisk vil jeg absolutt si det er. Flere tusen mennesker sitter med forventninger til deg, de dømmer deg, noen elsker deg, noen hater deg og det tar faktisk på. Jeg så på bloggen som det eneste i hele verden, og bloggen styrte humøret mitt. 

Processed with VSCO with s2 preset

Heldigvis føler jeg selv nå at jeg har fått et sunnere forhold til bloggen. Trenger jeg en dag pause, ja da tar jeg en dag pause. Det å skulle ha 20.000 daglige lesere tenker jeg ikke like mye over. Jeg føler meg mye mer avslappet nå, og jeg merker at bloggmotivasjonen er på topp igjen. Den var virkelig helt på bånn en periode, fordi jeg følte alt jeg gjorde var dårlig. Jeg håper aldri jeg kommer tilbake der jeg var med det usunne forholdet jeg hadde til bloggen min, for det gjorde meg utslitt. 

Bloggen er fortsatt drømmejobben, men det er mye mer krevende enn hva jeg hadde trodd. Drittkommentarer, falske rykter, at man blir diskutert i forskjellige apper og forumer. Det er slitsomt, og som sagt ikke fysisk. Likevel elsker jeg å blogge, og jeg elsker at dette er jobben min. Heldigvis har jeg nå et sunt forhold til det hele igjen, og det er utrolig viktig. Hadde jeg fortsatt på samme sporet hadde jeg nok helt klart gått på en smell, og da hadde ikke denne bloggen eksistert i dag.

20 kommentarer
    1. Når var dette? Og jeg er veldig begeistret for bloggen din, leser alle innleggene og du skriver alle veldig bra!

    2. Duuu du er kjempe flink til å skrive blogginnlegg, jeg leser alle innleggene dine. Husk at d er bare å ta en bloggefri dag i blant 😉 jeg elsker deg og bloggen din❤️

    3. Jeg skjønner det du mener, og jeg har alltid visst at blogging ikke kan være lett. Etter min mening holder det med et innlegg om dagen. Altså 3 innlegg blir av og til for mye og det blir vanskelig å følge med. Jeg tror nok at noen er enig med meg, så hensikten med å si dette var bare at du ikke trenger å stresse over at du må ha 3 innlegger daglig❤️

    4. Bloggere som har “bare” 7-8000 lesere tjener veldig gode penger. Det målet ditt om 20 000 lesere vitner bare om hvor ekstremt grådig du er etter penger. Desverre er mange Nordmenn sånn.

    5. Hvorfor har det ikke kommet YouTube video idag?
      Du er en suuuper blogger og youtuber forresten ❤️❤️❤️

    6. Fortsett å stå på elsker deg og Isabelle har så lyst til å møte dere❤️Dere er forbildene mine🙈

    7. Skjønner ikke hvorfor du skryter av kollektivet når du aldri er med de andre deltagerne utenom når dere er inne, det er jo ikke noe poeng i at du er med da

    8. Anonym: Var fordi jeg var i Stockholm en dag, og da grillet de + hadde dugnad. Det ble klipt inn i andre episoder, og da så det ut som at jeg ikke var med dem.

    9. Jeg tviler ikke på at det å blogge er mye å gjøre. Men samtidig er det enkelt å føle at man har mye å gjøre når de man er rundt heller ikke har 8-4 jobber. Mange jobber hver dag med 30 minutter pause, og har derfor veldig lite sosialt liv utenom det. Derfor virker det som at du prioriterer det sosiale og er veldig mye mer sosial enn mange på din alder med en mer normal jobb. Men har stor respekt for deg som blogger og håper du husker å puste ut noen ganger <3

    10. Elsker at du er så ærlig, Martine. Det er slik du “holder” på lesere og ikke minst skaffer nye. Vi ser alle daglig på sosiale medier hvor “perfekte” liv alle har, og da er det godt at noen forteller at alt ikke alltid er så perfekt. Og at det er helt lov å ta seg en pause når man trenger det. Stå på! ❤

    11. kolla gärna upp dina instagram DM’s då jag har lite mer information på den som låtas och vara dig …

    12. Blogging er ikke noe krevende, men forståelige at dere ønsker og beskytte «jobben». Anbefaler at du legger ned bloggen, så blir du ikke hengt ut eller noe hvis det er tilfellet. Få deg en vanlig jobb, så kan du heller driver med sosiale medier gjennom Instagram

    13. Kan du ikke lage en falsk tinderprofil og søke opp den personen som utgir seg for å være deg? Så kan du liksom gå litt sånn «undercover»😂🤘🏽

    14. God formiddag!
      Jeg skjønner ikke hvorfor dere bloggere skal få så mye hat? Hva gjør dere som får andre til å blir sur og skrive hat? Dere leve live? Tar oprasjoner? Drar på ferie? OG HVA SA? Dere er livsnytere dere koser dere?? Om jeg hadde hatt penger ville jeg ha operert huden min til å bli strammere og få større pupper, men ikke fordi dere gjør det, men fordi jeg vill! Jeg forstår ikke hvorfor de som «hater å lese det der skriver» må kommentare hat, kan de ikke la være å lese bloggene deres da! Jeg syns synd på dere fordi dere får hat, jeg prøver derfor å veie opp til bedre kommentarer sånn at dere får en lysere hverdag! Alle fortjener det beste, hvorfor skal dere fortjene noe annet! Dere er tøffe som står opp mot all hatet og står opp hverdag! Dere er sikkelig forbilder fordi dere viser verden at dere kjemper i mote nett troll og stråler ut som aldri før! Dere skriver på en blogg, derfor får vi ikke bli kjent med dere i virkelighet, men jeg tror uansett hva, at jeg ville ha digget deg! Ha en fortsatt strålende dag og et fortsatt fint liv! Jeg digger akkurat deg fordi du er en tøff kjemper! Stå på videre og aldri la noen andre fortelle deg motsatt!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg