Når ble mobbing kult?

Processed with VSCO with s2 preset

Jeg tar veldig sjeldent opp viktige temaer her på bloggen min, men jeg har bestemt meg for å prøve. I dag skal jeg snakke om noe som er utrolig viktig, og noe jeg virkelig vil få slutt på. Jeg vet jeg ikke kan få slutt på det, men jeg håper noen kanskje tar til seg det jeg skriver. I dag skal jeg nemlig snakke om mobbing, og jeg merker nesten jeg blir irritert bare av å skrive ordet mobbing. Visste dere at hver fjerde ungdom har opplevd mobbing eller dårlig oppførsel av andre på nett? Altså hvor sykt er ikke det? Tenk i noen minutter på hvor mange dette faktisk er. Når ble det kult med mobbing og drittslenging? Jeg tror muligens jeg har gått glipp av noe her. 

Jeg har selv vært gjennom mobbing, og ikke minst det at noen har vært ufine med meg over nett. Vel, det skjer hver dag. Flere ganger om dagen også faktisk. Heldigvis er jeg en voksen jente, som klarer å forstå at det kun er usikre mennesker som holder på som dette. Hadde det vært for ti år siden derimot hadde jeg nok vært ødelagt. Det at folk kan få seg til å skrive så mye negativt og stygt kan jeg virkelig ikke skjønne. Jeg er så sinnsykt glad og ikke minst stolt for at jeg aldri har følt behovet for å skrive noe stygt til et annet menneske over nett. 

Hva skal man egentlig gjøre for å redusere mobbingen? Jeg aner virkelig ikke. Det har blitt så normalt nå, og jeg blir kvalm og irritert bare av å tenke på det. Jeg synes dere som mobber eller skriver ufine ting over nett skal ta seg en runde med seg selv. Hva får dere ut av det? Føler dere dere bedre? Tenker dere i det hele tatt på at offeret er et menneske akkurat som deg? Et menneske med følelser, og et menneske som tar seg nær av ting. Spesielt da unge, som kanskje ikke tør å si ifra om hva som foregår til foreldrene sine. Tenk dere offeret som legger seg på kvelden, med alle disse tankene. Er jeg tjukk? Er jeg stygg? Burde jeg ta selvmord? For ja, disse tingene får ungdom høre daglig. 

Mobbing kan i verste fall ta liv, og vil du som mobber sitte der om 10 år og føle en ekstrem skyld over at kanskje et liv er tatt? Jeg skal love deg at det er mye verre enn det å bare holde igjen munnen sin for negative ord. Har du ikke noe fint å si, nei da dropper du det. Så enkelt er det. Man kommer så langt med å være snill, og jeg skal love deg at du vil føle det mye bedre med deg selv. 

Jeg vet at jeg ikke får stoppet mobbingen med en innlegg på bloggen min, men jeg håper kanskje noen tar til seg det jeg skriver. Bare at en som leser bloggen min skjerper seg ville betydd mye for meg. Mobbing er ikke greit, og det er heller ikke kult. 

Det har nylig pågått en kampanje der man skulle fjerne stygge ord fra kroppen til Amalie. Over 100.000 ungdommer har nå engasjert seg i dette, og det gjør meg glad. Dette er ikke noe reklameinnlegg, men om dere vil lese mer om det kan dere gjøre det HER

42 kommentarer
    1. Folk som mobber Martine dritt i det Martine er fin jente. Hvis dere ikke har noe snillt å si så ikke si noe dere kan faktigs ødelegge livet til folk

    2. Mobbing har faktisk ført til selvmord og angst og ensomhet for resten av livet☹️Tenk på det mobbere du hadde ikke likt og bli mobbet selv😤😠

    3. Jeg skjønner ikke når folk mobber. At andre føler seg dårligere gjør ikke den som mobber noe bedre?!

    4. Årsaker til mobbing:
      1. Følelsen av tilhørighet blir forsterket ved at de utestenger andre
      2. Å føle seg mektigere
      3. Lav sosiale ferdigheter. De klarer ikke å sette seg inn i andres situasjon
      4. At de har dårlig familie forhold
      For å forebygges
      1. Voksne bør ta mer fokus på å utvikle sosiale kompetanse.
      2. At de må klare å se seg inn i hva andres tenker og føler.

    5. Hei! Jeg har tenkt til å kjøpe meg det serumet du har, men vet ikke hvilken farge, så lurte på hvilken du har?😊 Hadde vært supert ned svar

    6. Lillesøsteren min blir mobbet og jeg føler at det snart kommer til og ende med selvskading/selvmord…

    7. Bra innlegg det er en gutt på skolen min som er skikkelig dum for han sier så mye stygt spenner bein og dytter og slenger meg og bestevennen min ned i bakken og jeg og bestevenninna mi gikk til rektor med det og han har gjort noe med det men han slutter ikke mamma sier jeg skal unngå han men det er ikke lett hva skal jeg gjøre Martine?

    8. Phøø veldig mye viktig du skrev «der»
      Fint du tar opp temaet, men du skrev ingen ting som kommer til å gå inn på folk!

    9. En kompisa av meg har blitt mobbet av hudfargen fordi han var brun folk syns sikkert han er stygg på utsiden men han er den snilleste inni seg

    10. Hei! Jeg har lest innlegget ditt! Jeg syntes du er tøff som lager en slik blogg! Og at du riskierer følgerne dine for å ta opp ett viktig tema! Jeg mener at mobbing ikke er noe å ta opp! Fordi de som mobber kommer ikke til å få en bra jobb! De som eier jobben de vill inn på kommer til å ha reaserch på de å finne aaalt de har skrivd.. Så jeg mener at det er mobberne som burde bli lei seg….

    11. Vedder på at 10% av de som støtter deg her nå i dette innlegget er og de som sier stygge ting til deg! Folk er såå falske! Martine du er kul og bare ignorer dem, det er de sim har problemer!

    12. Jeg blir mobbet pga folk i klassen synes at jeg er tjukk jeg har blitt mobbet siden 3.klasse jeg sa alltid ifra til lærerne men de hørte ikke etter😭

    13. Hei, eg har sjølv blitt mobba. Har kjent på den følelsen, og den er ikkje god. Eg halt på å ta selvmor mange gander, men så øvelever eg. Eg havner på ein avdeling på sykehuset hver gang, og eg har det så vondt, og dei forstår ikkje at eg ikkje vil leva sånn. Du fortjener ikkje å bli mobba😭, og dei så mobbe dritt i mobb heller ein stein for størrelsen på den❤️ Det er ikkje gøy å bli mobba så SLUTT!! Elsker deg, men vett ikkje kor lenge eg orker å leve så det eg hadde vorte glad om du sa hei elle noko❤️

    14. Mobbing er overhodet ikke greit! Hva får dere som mobber ut av det? Føler dere dere kongen på hauen ellerno? Tenk på de menneskene som virkelig sliter og har det vondt! Har du ikke noe fint og si, nei så hold kjeft! Jeg har blitt mobbet helt fra barneskolen og helt til VGs! Nå er jeg snart 21, og sliter med angst og PTSD pga mobbing og trakassering! Hva FAEN for dere mobbere til og holde på sånn? Det er overhodet ikke kult, og hvert fall ikke snilt! Hvis du har det dårlig hjemme eller kanskje sliter litt selv, så må du/dere ikke kommentere andre! Voks opp og bruk fornuften! Som Martine skriver: Man kommer mye lenger av og være snill. Jeg håper at samfunnet og politikere tar mye mer tak i dette med mobbing! Burde få straff eller en veldig dyr bot for og kalle andre stygge ting eller mobbe! Man blir faktisk ødelagt av det, og til slutt tror man på det selv. Åja, da er jeg stygg, feit, hore, slut, løs osv.. Så vær så snill og SLUTT og rakke ned på andre mennesker! Du er ikke skapt på denne jorden for og være slem og slenge dritt til andre mennesker..

    15. Bare hør her:
      Om dere ikke har noe fint å si kan dere bare HOLDE KJEFT! Martine er ei kjempe fin jente❤️Hun fortjener bedre!💜😭Håper du ser dette Martine!❤️❤️
      Elsker deg
      hilsen ……

    16. Hei Martine❤️
      Jeg ble mobbet i 3 og 4 klasse på barneskolen(går i 7 klasse nå) og det var ikke noe gøy😓 jeg ble utestengt av alle og noen av guttene slo meg og sa stygge ting til meg😭 etter dette er jeg veldi følsom💔 jeg har enda ikke sakt noe til mamma og pappa siden det er så lenge siden💔 nå går jeg i klasse med alle di som mobbet meg og jeg er venn med alle untat en❤️ Jeg har det bedre nå❤️ Men har forandret meg veldi siden den gangen jeg ble mobbet😓

    17. Kjenner jeg blir rimelig tilta av kommentarene her.
      La oss starte med innlegget. Du sier at 1/4 av folk på nett har opplevd dårlig oppførsel og du mener det er mye? Jeg tror tallet er langt over 25% på noe så lite som dårlig oppførsel. Verden er ikke noe safezone, du må tåle at folk du aldri har møtt snakker dritt. Hvis du blir påvirket av fremmedes syn på deg og blir suicidal av det, så hadde du ikke klart deg i det virkelige livet uansett. Ta å jobb på psykisk styrke, dette her blir for svakt
      Nå for kommentarfeltet. Jeg ser det er en god del som mener de blir mobbet og jeg skal ikke si noe på det, men er det ikke bedre å gjøre noe med situasjonen din enn å grine om det på en fkings blogg?
      Ser også at en kar vil at man skal bli straffet for å si slemme ting til folk, noe som er helt sykt å ville starte. Den tiden staten styrer hva vi kan si og hva vi ikke kan si, er dagen vi blir nord-koreas mildere tvillingland.
      Og før dere hiver bort mitt svar på innlegget fordi dere garantert antar at jeg er en “mobber” nå, nei det er jeg ikke. Jeg ble faktisk mobbet en god tid gjennom mine tidligere skoledager. Jeg gjorde noe med det derimot istedet for å grine her.

    18. Hei Martine <3
      Et såå viktig tema du tar opp!!
      Vil bare si at æ syns du e utrolig sterk som takle drittslenginga så bra. Trur ikke alle leseran dine e helt klar over kordan det sett sæ og korr my du faktisk tar dæ nært av enkelte ting som blir skreve.
      Men stå på, og ska lov dæ at det kun e sjalusi eller små unga som ikke vet bedre!
      Forresten har du en veldig bra blogg og æ e innom flere gang om dagen! Må si det ikke e rart folk e sjalu på dæ, for du e utrolig fin og flink i det du gjør!
      Stå på og stay strong<3 Hilsen jente 19

    19. nertrakkasering og mobbing e ikke greit, men det er sånn som har vert og kommer til og være desverre, har selv opplevd mobbing, og jeg har selv kunnet gjort det, men etter på angret og bedt om unnskyldning. folk som mobber er folk som er usikkre på seg selv, kanskje sliter me angst eller andre ting og ska heva seg desverre… har selv opplevd mobbing, og endå er det litt sånn. baksnakking, folk som ska snakka om deg så du føle deg nede… mange va gjerna mobba før men ikke nå. er 26 år og hadde bare lyst og kommentere dette. mange situasjoner der jeg er usikker at jeg er skjelven i kroppen og redd fordi folk skal dra deg ned… folk har kommentert meg og noen ganger vert streng sånn jeg blir nervøs. kommentaren jeg har fått og sånne ting sånn jeg føler for og si stygge ting om meg selv…

    20. Du blogger alt for lite.. Hva tid står du opp egentlid? Du har bare 1 eller 2 om dagen/ kveldstid…..

    21. Kan du lage en vidio om mobbing på YouTube kanalen din og Isabelle. ❤️Beundrer dere sykt mye❤️

    22. Hei! Jeg har tenkt til å kjøpe meg det serumet du har, men vet ikke hvilken farge, så lurte på hvilken du har?😊 Hadde vært supert ned svar
      KAN DU SVARE

    23. Til alle mobbere.
      Tenk på hva dere skriver før dere sender det, tenk på hva du sier før du begynner å snakke!
      Ingen unnskyldning er god nok! Hvis du har mobbet noen, er det uansett ikke greit.
      Ingen fortjener å bli mobbet!
      Kan ikke folk bare slutte!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg