Annonse her, og annonse der.

Hei dere!

Jeg vil bare snakke med dere om dette angående annonser. Jeg får ofte kommentarer om at jeg har alt for mye annonse, og at det ikke er gøy å lese bloggen min da. Folk sier det ikke er vits å lese blogginnlegget fordi det står annonse på toppen, men nå skal jeg fortelle dere noe. I går fikk jeg en mail fra forbrukerombudet om regler på reklame og sponsede ting. Jeg trodde helt ærlig jeg var flink til å merke innleggene mine, men tydeligvis ikke. Det er så mye regler, og så mye å sette seg inn i. Jeg gjør dessverre ikke en god nok jobb, og derfor må det skjerpes. Det kommer derfor til å stå annonse oftere. Etter hva jeg har skjønt må jeg skrive annonse om jeg så kun tar et bilde i en sponset genser, eller min egen liquid lipstick. Selvom jeg ikke linker til produktene. 

Merking på Snapchat kommer det også til å bli fremover. Om jeg da legger ut en snap og det står annonse kan det derfor enten være et reklameinnlegg, eller det kan kun være et bilde av meg med en sponset genser. Jeg vil ikke havne i noe trøbbel på grunn av dette, så derfor kommer jeg bare til å være mye mer nøye fremover. 

Derfor håper jeg også fotballspillere som ikke helt fikk til karrieren sin, og som heller prøver seg på Instagram også forstår dette. Jeg må for eksempel skrive annonse om jeg har fått genseren jeg tar bilde med, selvom jeg ikke får betalt for det. Jeg skjønner at folk reagerer på at det står annonse i så og si alle Instainnleggene mine, men jeg gjør det for å være hundre prosent sikker. Jeg kunne jo ha droppet det, men da hadde jeg nok fått en ganske heftig bot og det vil jeg unngå. 

Så om det står mye annonse fremover er det rett og slett derfor. Jeg trodde jeg merket godt nok, men det gjør jeg ikke. Derfor må jeg bare markere det enda tydeligere fremover, også håper jeg folk har forståelse for dette♡ Vi blogges!

{

Neste gang kan dere bruke dette bilde om noen skal disse meg på Instagram for at jeg skriver mye annonse. Bare hyggelig, gjorde jobben lett for dere der. 

16 kommentarer
    1. Til Hege Kristin:
      Problemet er at for mange føles det unødvendig å lese et innlegg hvor det kun er prat om et produkt Martine prøver å «selge». F.eks en gutt som meg, unngår å lese et innlegg hvor jeg ser en lipstick og at det står annonse. Det sier seg jo selv. Det er sikkert ikke det nå lenger, pga hun må annonsere innlegg oftere, men nå snakker vi tross om innlegg før dette.

    2. Jeg har forstått det sånn at siden jeg har fått en hylle sponset på ett av barnerommene så skal bilder, der hyllen vises litt eller helt, for all evig fremtid merkes med annonse. Det er litt surt, for det er ikke alltid at man husker at den genseren har jeg fått i spons i fjor høst, men… sånn har det dessverre blitt.
      De som driver med blogg på hobbybasis eller mer seriøs blogging – de forstår deg. Så gi katta om at enkelte mennesker gnåler om “for mye annonser”, for det stemmer ikke. Du skriver jo bare ting dersom du mener det!

    3. Hei! Et lite tips når det kommer til merking.
      Du kan skrive annonse, før du i parantes skriver hva det er. Eks hvis du legger ut et bilde av deg hvor du har på en sponset genser, kan du skrive: annonse (sponset genser). Hvis det er et betalt reklameinnlegg kan du skrive annonse (reklame for ***)
      Skjønte du? Da blir det lettere for oss å se hva slags annonse det er, og sikkert også lettere for noen å skjønne at ikke alt er et betalt samarbeid 🙂

    4. Hva menes med «fotballspillere som ikke klarte det og nå driver med Instagram», skjønte ikke hvor det kom fra?? Hahaha, har fotballspiller hengt deg ut? Eller hva skjedde

    5. Du driver jo en komersiell reklamekanal og da er det jo en del av jobben din å merke innleggene dine slik at folk skjønner hva du er betalt for å skrive.
      Fint at det følges med på dette. Det som er spesielt for den type blogg som du driver er jo at en stor del av dine lesere er barn. Dvs under 16 år. Da er det ekstra viktig at det merkes med reklame. Det er ellers vanskelig for en 12-13 åring å skille mellom et eks “personlig” innlegg og et reklameinnlegg.

    6. Hvilken leppestift har du på deg her? brunfargen er såå sinnsykt fin…….Tusen takk for svar <3 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg