Skal jeg kjøpe hund?

Hei dere!

Jeg får daglig spørsmål om hvordan det går med hundeprosessen, og jeg har faktisk vært mye frem og tilbake. Jeg har funnet noen raser jeg har kjempelyst på, men likevel må vi passe på at det er hundre prosent sikkert at Aleks ikke reagerer på den. Jeg vil ikke la det gå utover Aleksander, så det er ekstremt viktig at han ikke merker noe som helst av allergien. 

Processed with VSCO with s2 preset

Jeg har likevel bestemt meg, og hund blir det. Det blir ikke med det første, for jeg har ekstremt mye jeg skal fremover. En hund hadde ikke hatt det bra hos meg akkurat nå, for jeg har rett og slett ikke tid. Jeg har bestemt meg for at rundt april neste år skal jeg begynne ordentlig å se etter en hund. Jeg har allerede begynt å se litt, men det er for tidlig. De hundene jeg ser på nå er jo solgt i april, så jeg må holde meg unna den søkingen en stund. Jeg ser så mange søte hunder, og hadde det ikke vært for at jeg har mye å gjøre skulle jeg kjøpt en nå. 

I går hadde jeg besøk av en venninne som akkurat har fått seg en liten hund, og jeg er helt forelsket. Den var så ekstremt liten, og jeg fikk ikke akkurat mindre lyst på hund akkurat NÅ da jeg så den. Jeg knipset selvfølgelig masse bilder av den som dere skal få se nå. 

 Processed with VSCO with s2 preset Processed with VSCO with s2 preset Processed with VSCO with s2 preset Processed with VSCO with s2 preset

Se så skjønn da! 

Så ja, hund blir det! Men ikke helt enda.. Haha! Jeg gleder meg skikkelig til den dagen jeg bestemmer meg for å kjøpe, så får vi håpe dette halvåret går fort. 

48 kommentarer
    1. Broren min er allergisk mot hund og ham reagerer ikkje så mye på den humden vi har… det er en lundehund… og den er veldig spesiell

    2. Om du er på utkikk etter en hund til april, er det absolutt lurt å begynne jakten på den perfekte oppdretter allerede nå 🙂 Det er veldig lurt å besøke oppdrettere og bli kjent med dem og eventuelle foreldredyr når de IKKE har kull – min personlige forskning viser i alle fall at det er hakket enklere å ta et fornuftig valg angående oppdretter når ingen små, bedende øyne sier “ta meg med hjem nåååå” 😉

    3. Hei!! Utrolig koselig!❤️😍 hvis Aleks reagerer på hunder, er den beste rasen Yorkshire terrier! Jeg har den selv! 🐶 små, utrolig skjønn og har ikke pels, men hår, så den er allergifri, altså man kan ikke reagere på denne hunden! Men svakheten med York er det er masse stell med håret deres!😂

    4. Er alergisk og Har en Yorkshire terrier reagerer ikke på den :)) siden det e hår og ikke pels, mangen mener pelsen er mye stell men om den klippes 2-3 ganger i året så er det lettsindig bare det.. merker det på hunden at den trives bedre når den har mindre pels, kjempe kose hun 👍🏼👍🏼

    5. Så søt hund <3 Selv så er moren min allergisk mot hunder, men vi har en Bichon Havanais som er en allergivennlig hunderase. Vi har hatt den i fem år og hun har aldri reagert på den.

    6. Jeg må skrive under på de to over her, yourkshire terrier er nok rasen du leter etter! Verdens herligste hunderase, lillebroren min er ekstremt allergisk for hund, men denne rasen kan han være sammen med uten å reagere. Det er heller ikke mye pelsstell om du klipper dem ned 2-3 ganger i året. Det er en utrolig herlig rase, og et ekstremt godt gemytt på dem. De bjeffer ikke mye, elsker andre dyr og mennesker! Anbefaler denne rasen😊

    7. Cockapoo! Man blir ikke allergisk mot den, og den røyter ikke! I tillegg er de sååå søte! Du må virkelig søke på den!<3

    8. Hei Martine. Veldig bra innlegg, men bare et tips til allergivennlig hund er en bichon frise. Jeg er selv allergisk men dennne reagerer jeg ikke på. Det er en god del pelsstell men er definitivt vært det, for de har så ekstremt bra gemytt.

    9. Heihei. Om du vil ha en kjærlig kosehund som er allergifri, vil jeg anbefale finsk lapphund. Har hatt en i 6 år og ikke reagert på dem. Ikke som valp heller. De er mellomstore i størrelse da, vet ikke om det er for stort for ditt ønske.

    10. Vær så snill. Ikke kjøp en hund med kort snuteparti eller store øyne. Disse hundene lider av konstant hodepine og pusteproblemer. Den hunde på bilde der med store øyne (som er utrolig søt, så jeg skjønner at du blir frista), den har vondt i hodet sååå ofte at du aner ikke. Noen dyrleger vil ikke behandle disse hundene, dette er fordi de er imot å avle på sånne hunder. JA, det er søtt, MEN det er ikke like morsomt for hunden som har kjempe smerter og sliter med å puste. Annbefaler heller en dansk svensk gårdshund, jack russell, puddel eller en søt liten fox terrier

    11. Så gøy at du får deg hund!😍🐶
      Er enig med noen over her – det er veldig lurt å starte å se på oppdrettere allerede nå.
      Får selv en valp nå i Desember, og jeg begynte allerede for et år siden å kikke rundt og snakke med ulike oppdrettere.
      Viktig å velge en seriøs, dyktig og åpen oppdretter som har stort fokus på hundens helse, samt følger raseklubbens kriterier for avl.
      Er mye å sette seg inn i men man lærer mye på veien. Å gjøre en god research først er gull verdt i ettertid.
      Lykke til! 😀🐶🐶

    12. Hei! Nå kommer det en kommentar utenfor teamet hund. Kom bare på ett spørsmål til ukens spørsmål: Gir du noen penger til veldedighet eller liknende?:) Hvilke tanker har du rundt det?:)

    13. Samoyed!!! Passer flott for alergiske og kalles smiley dogs for de smiler hele tiden og er hvit og fluffy

    14. Hvis du er på utskikk etter en liten allergivennlig hund, er bichon havanais perfekte. Broren min er allergisk og han reagerer ikke på de. De er forresten skikkelig søte😻😻. Jeg liker også pomeranians, men vet ikke helt om de er helt allergivennlige. Elsker bloggen din forresten👏🏻❤️

    15. Jeg er allergisk og har en liten labradoodle og de er heelt nydelig og jeg har aldri reagert! Men ellers ville jeg sett på blandingsrase om mulig, for de er mye sunnere, når det gjelder rasehunder kan det være en del helseproblemer og kan være en del innavl, og hunder med helseproblemer er ikke akkurat billig. Lykke til!

    16. Har to chihuahua, gutt og en jente ☺️
      Men malteser er søte alergivennelige hunder.. 👻
      Chihuahua er og en grei rase med mye energi i hehe 😊😊

    17. Bichone Havane (husker ikkje kossen det skrivest😅) er allargiar fri. Dei er ikkje 100% allargiar vennlige, men dei røyter ikkje like mykje osv som andre hunder. Det gjør at nåken folk som har litt allargi mot hunder tåler desse. Dei blir ikkje så store, og er super søte! Me har to skjølv😅😍

    18. Skjenner dem og vi har kjøpt hund derfra. Det er cocker spaniel noe som er en favoritt blant hundeinteriserte. Disse hundene er rolige, kosete og lydige ta kontakt så blir dere bedre kjent og du kan kjøpe hund til neste kull som fødes. Anbefales til alle. Håper du finner deg en fin søt cocker. MVH Henrik http://www.kennel trismato.no

    19. Kjæresten min er allergisk mot hunder, men vi kjøpte oss en liten chihuahua i fjor og han har ikke reagert på noe som helst måte når det kommer til allergien hans! Så kjøp Chihuahua, de er de mest nydeligste og enkleste hundene du kan få tak i! Og de er så enkle å ta med seg og tar ikke mye plass heller, anbefales på det sterkeste!

    20. Hvis Aleksander er allergisk anbefaler jeg IKKE langhåret chihuahua (korthåret går sikkert bra)Vi har en sekv og jeg klør i øynene og blir rennende i nesa siden de røyter ganske mye, så vi må støvsuge sofaen nesten hver dag!

    21. Du må få deg Petit basset griffon vendeen❤️❤️❤️ Verdens beste, søteste og snilleste❤️❤️❤️

    22. Vakker hund 🙂 nesten litt lik min, sett bort i fra at min begynner å bli litt gammel 😛 Jeg er også allergisk mot hund, husk at det er hunden man er allergis mot og ikke pelsen.. så det viktigste er å vaske hunden oftere enn vanlig om man er allergisk 🙂

    23. Jeg har langhåret chihuahua, og venninnen min reagerer på han. Hun har selv en malteser, som er liten, snill og allergivennlig!

    24. Ser dere ser etter allergi vennlig hund. Typen min er EKSTREMT allergisk for hund, men vi har 2 stk. Og går bare toppers. Basenji heter rasen! Flotte herlige små hunder 🤗🤗

    25. Du bør sjekke ut Maltepoo, de er nydelige:) Samboeren mi er veldig allergisk og han reagerer ikke på henne. De røyter ikke og de skal være allergivennlige 🙂 lykke til.

    26. Hei hvis dere har lyst på en allergivennlig hund ville jeg bestemt meg for en samojed eller en airedale terrier.airedale terrieren røyter ikke men du må nappe pelsen dens IKKE klippe den for da kan pelsen bli annerledes og da kan det være at den ikke er allergivennlig! Og airedale terrieren forsvarer gjerne eieren/eierene og eiendommen eller så kan du tenke på denne rasen. Samojed er en av de søteste hundene jeg har vært borti den er hypnoallergisk hvilket betyr at den kan være allergivennlig det bra med den er at den røyter ikke litt om gangen men heller alt på en gang.Men samojed er egentlig en trekkhund så den trenger mye mosjon den lærer fort nye triks men kan være litt sta av og til. Samojeden har veldig god utholdenhet og er veldig snill med både mennesker og dyr.

    27. Mange som tipser om yorkshire terrier her. Jeg hadde silky terrier, som er veldig lik, men ligner litt mer på australsk terrier. Den er også allergifri, og hvis pelsen (eller håret, siden det ikke er pels) blir for mye stell kan den klippes kortere enn “vanlige” silky terriere gjør. Det gjorde vi. Ingen røyting. Den rasen der er så selskapssyk og ikke minst elsker den å leke med ball. Tennisballer burde nesten følge med når du kjøper den, haha!

    28. Hvis jeg skulle anbefalt en hunderase som er en bra familiehund og ganske pen er: toy puddel eller dverg puddel. For det første er puddel rasen en veldig lettlært hund. Den er glad i å være ute, men tåler også å sitte inne. Jeg tror denne rasen er perfekt da tanten min faktisk er oppdretter av mange små hunder:)
      Jeg har selv folk i familien som er allergiske, men det er ingen som reagerer på hennes småhandel. Nora Jabri og Sissel Kyrkjebø har kjøpt valper av tanten min.

    29. Også veldig viktig å tenke på hvilken rase man kjøper. Ikke bare kjøpe rasen fordi den er søt lissom 🙂 bare et viktig tips

    30. Anbefaler virkelig en maltipoo på det sterkeste! Den er allergi vennlig, snøsser ikke, ser ut som en bamse og lukter nesten ikke hund engang. Fikk en selv i før sommeren, det er en helt fantastisk rase😍 Kjempe snill med barn, flink rundt store mengder mennesker (allerede), og tok ikke lange tiden før den ble stueren heller😊 På toppen av det hele er det bare en liten dott som sprer masse masse glede☀️😁

    31. Hvis du skal ha hund og du reiser mye til Bergen anbefaler jeg å fly med SAS fordi der er det lov til å ha med hunder ombord💙❤️

    32. Samboeren min er allergisk og reagerer også på alle allergivennlige raser.. Vi elsker hunder og er oppvokst med det begge to. Han ble allergisk mot det når han var 16 år.. Bare så dumt at vi ikke kan ha NOEN raser, så det blir aldri hund på oss..:(

    33. Livet med hund ❤
      Kunne ikke levd en dag uten mine to huskyer!
      Vær nøye med oppdretter, vi trodde vi hadde valgt rett, men viste seg etterhvert at han ikke holdt noe av det han lovte.. men heldige med hundene var vi 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg