Mine rare vaner og tvangstanker

Hey!

Jeg tipper jeg ikke er den enste som har noen veldig rare vaner eller tvangstanker? Jeg har noen som kan være sinnsykt irriterende i blant, fordi det nesten blir litt flaut. Jeg tenkte uansett jeg skulle fortelle dere om mine, så håper jeg dere ikke synes jeg virker helt merkelig. Helst ikke fortell meg om deres rare vaner eller tvangstanker fordi.. 

Jeg tar andres rare vaner- Om noen forteller meg om en rar vane de har, så begynner jeg med det samme uten at jeg tenker meg om. Det kan være alt mulig. Jeg husker det var en som fortalte meg at hun pleide å finne hårstrå som var delt i to nederst og dra av en del. Gjett hvem som begynte med det samme. Det der for eksempel holder jeg fortsatt på med, men det her har skjedd så alt for mange ganger at jeg begynner med det som andre forteller meg om. Så sinnsykt irriterende. 

Jeg må kysse meg tre ganger på høyre hånd- Jeg kysser meg tre ganger på høyre hånd hver gang klokken er 11.11, 22.22 eller 00.00, altså hver gang det er fire like tall. I tillegg må jeg få med alle som jeg er med på dette, for hvis ikke føler jeg det ikke teller. Jeg aner ikke hvorfor jeg gjør dette, fordi jeg ønsker meg aldri noe på disse tidspunktene. Det eneste er at jeg kysser meg tre ganger på hånda, og om jeg ikke rekker det før klokken for eksempel blir 11.12 føler jeg det er skikkelig ulykke og da blir jeg i dårlig humør. 

Får en trang til å hoppe- Denne er faktisk ganske skummel! Hver gang jeg står et sted hvor det er høyt ned får jeg en trang til å hoppe. Selvfølgelig hopper jeg ikke, men den følelsen jeg får er skikkelig merkelig og ubehagelig. Jeg skjønner ikke hvorfor dette skjer, men så fort jeg står på en høyde begynner bena å skjelve og disse tankene kommer. Jeg har hørt at det er mange andre som også opplever dette, og jeg synes det er så merkelig. Jeg har jo ikke lyst til å hoppe, men jeg får bare en trang til å gjøre det. Heldigvis skjønner jeg at jeg ikke skal hoppe, og det er jeg veldig glad for. 

Jeg må tråkke på blader- Dette er nok den som irriterer meg mest, og som kanskje er flauest. Det her blir veldig vanskelig å forklare, men jeg håper dere forstår hva jeg mener. Jeg må nemlig tråkke på blader som har falt ned på trærne om jeg ser de er litt crispy. Når jeg tråkker på de da, så kommer det en deilig lyd som jeg elsker. Dette er som regel et stort problem for meg på høsten, for da må jeg tråkke på alle. Det er ofte veldig flaut om jeg er et sted der det er mange mennesker, men likevel må jeg tråkke på disse bladene. Det er flere ganger jeg har prøvd å gå forbi, men da ender det med at jeg snur etter noen meter og går tilbake for å tråkke på det. Skikkelig spesielt!

Jeg må alltid la litt mat ligge igjen- Denne også er veldig spesiell. Jeg må alltid la litt mat ligge igjen etter jeg har spist. Jeg skjønner ikke hvor jeg har fått dette fra, men jeg får en trang til at det alltid skal ligge igjen noe. Om jeg for eksempel er på Mc’donalds og spiser pommes frites må jeg alltid legge igjen to-tre stykker. Jeg har absolutt ikke noe forklaring på hvorfor jeg gjør dette, men det har bare blitt sånn. 


Jeg må alltid bla tilbake- Dere vet på Instagram hvor man kan legge ut flere bilder samtidig? Eller på Facebook om du blar nedover på hjemsiden og så kommer det opp “Kanskje du kjenner disse” ellernoe? Om jeg blar bortover på dette må jeg alltid bla tilbake igjen. Jeg får panikk om jeg glemmer dette, og da blar jeg bortover igjen bare for å kunne bla tilbake. Det her er så sært og jeg skjønner heller ikke hvorfor jeg gjør dette. 

Jeg tror hele tiden at jeg er gravid- Denne er også veldig irriterende. Jeg går på p-piller, men likevel tror jeg hele tiden at jeg er gravid. Jeg kjøper hvertfall to graviditetstester i måneden bare så jeg skal være helt sikker. Jeg får for meg at jeg er kvalm om morgningen, at jeg blir avhengig av å spise noe, at jeg legger på meg osv. Da begynner jeg så klart å google symptomer og da finner jeg alltid ut at jeg MÅ være gravid. Derfor kjøper jeg tester flere ganger i måneden, og jeg kjøpte faktisk sist en i sta. Jeg tror vennene mine bare blir mer og mer oppgitt for hver gang de får en melding om at jeg tror jeg er gravid. Alle testene er forresten negative, så jeg burde nok begynne å stole på p-pillene. Haha!

Håper jeg ikke er den eneste som har tanker som dette!

34 kommentarer
    1. Du vet at det går ann å ta abort frem til uke 12? Så det å ta to graviditetstester i måneden er bare bortkastede penger

    2. Jeg har faktisk akkurat de samme som deg utenom det å kysse på hånden og legge mat igjen. Det var utrolig morsomt å lese at jeg ikke er den eneste med disse rare vanene

    3. Tror du har OCD og bør snakke med legen og få psykiater hjelp for dette. Har selv personlig blitt nettopp ferdig med behandling og føler det var 100% verdt det, og jeg var innenfor «alvorlig» stadiet ( det er 4 stadier over hvor dårlig det er og alvorlig er nest verst). Håper dette hjelper!

    4. Jeg eeeelsker at du og Isabelle har “jentespalter” og jeg ser på mange sånne videoer. Kan dere snakke mer om deres erfaringer med hvordan det er å gå fra å være barn til å være tenåring?

    5. Vi alle har vel tvanstanker/handlingere i en eller annen form. Men når de begynner å prege hverdagen er det på tide å ta fatt i det slik at det ikke eskalerer. Eksponeringsterapi fungerer godt på slike problemer.

    6. Så morro! Jeg har samme tvangen når det kommer til klokken 😅 bare at jeg kysser en gang på begge hendene mine 😂

    7. Ettersom jeg var den som oppfordret deg til å reise til legevakten da du hadde problemer med hodepine en morgen du våknet opp, og du ble bekymret av det jeg sa – så skal jeg være litt forsiktig med å diagnostisere over nett denne gangen.
      Jeg har min bakgrunn i medisin, og det er sikkert naturlig for noen å knytte dette til OCD. Men jeg vil ikke være så bastant, det hele avhenger av om dette preger hverdagen din. Hvis tvangshandlingene er en plage og du bare får flere etterhvert som tiden går – så bør du kanskje gjøre noe med det. Det er DU som vet om dette preget livet ditt, ingen andre.

    8. Hei. Jeg har selv blitt diagnosert med OCD, eller tvangstanker. Jeg ble veldig sjokkert når jeg så at du hadde skrevet et innlegg om dette og jeg tror ikke at du helt forstår hva du faktisk skriver om. Innlegget ditt bidrar til å normalisere samt skape en falsk illusjon eller oppfatning av hvordan denne psykiske lidelsen faktisk er. For det er faktisk en alvorlig psykisk lidelse som rammer mange.
      Videre vil jeg trekke inn det du skrev om at dette er flaut for deg å snakke om, noe som også er problematisk med tanke på at du indirekte formidler at dette er noe folk burde skamme seg over. Du som har et stort publikum og mye innflytelse på unge burde ikke formidle et slikt budskap.
      Selvom jeg forstår at dette overhodet ikke var din intensjon, vil jeg gjerne fortelle deg hvordan jeg, som diagnosert med denne psykiske lidelsen, oppfatter innlegget ditt.
      Håper ikke dette blir oppfattet som hat og at du tar det i beste mening! 🙂

    9. Anonym: Hei! Jeg mente absolutt ikke at det er flaut å skrive om, jeg mente at det er flaut at jeg går frem og tilbake for å tråkke på blader i store folkemengder for eksempel.

    10. Hvorfor kan man ikke fokusere på den naturlige kroppen, og snakke mer om det?
      Hvorfor kan ikke den naturlige, som faktisk er den sunne kroppen, ha all fokusen og være et ideal? For det naturlige finnes i alle variasjoner, ingen fasit og ingen feil versus riktig bilde av dette. Hvorfor ikke oppmuntre til å være naturlig og fornøyd, slik man tross alt er født?
      Til noe mer alvorlig;
      Dessverre er det blitt slik at alt for mange tyr til operasjon, og legger seg under kniven. Det er helt grusomt. Bare tenk over det. Hvordan vil verden bli om man ikke tar ansvar og setter en stopper for det snart? Hvordan vil menneskene se ut, og hvilken verdier vil de ha, om ca 50 år?
      Ønsker man at sin egen datter (eller sønn) som 11-16 år gammel, skal sitte på rommet sitt å tenke stygge ting om seg selv, lete etter sine egne feil og vurdere om det eller det er stygt, og om h*n BURDE gjøre noe med det? For sin mor, far eller annen omsorgsperson har jo gjort det? En som egentlig skal være en god rollemodell for h*n, og som faktisk har som oppgave å blant annet påvirke selvbildet og selvfølelsen til h*n på en positiv måte, faktisk heller er med og ødelegge det.
      En liten stund finner h*n noe mer, og noe mer. Aldri blir h*n fornøyd. Og aldri vil h*an bli fornøyd med selv selv heller – ikke med en slik innstilling og holdning.
      H*n ser opp til sine foreldre, andre eldre personer og media som indirekte oppfordrer h*n til å endre på utsende sitt, for det er “ikke bra nok”. For det er jo ikke slik et ideal utsende ser ut? Hvorfor skal det være slikt? Hva er et ideal utsende?
      Er det en fasit på hva som er å være pen eller vakker? Vi har jo alle våres egne meninger og tanker om det. For det finnes ikke kun én mal eller fasit på det. Og hvorfor skal vi alle være så like, uansett?
      Problemet ligger nemlig ikke i hvordan vi ser ut, men hvordan vi tenker. Hvordan tankegangen våres er, og hvordan vi velger å se på det. Vi velger også i utgangspunktet selv hva vi skal gjøre med det.
      Men vi som er unge og lever under disse forholdene, må prøve å finne en løsning på dette problemet før det går enda mer over stokk og stein.
      Den høyeste dødsårsaken blant unge jenter etter kreft og ulykker i Norge, er SPISEFORSTYRRELSER. Slike lidelser har nok alltid vært til stedet, men aldri har det vært så mange som sliter med det som nå.
      En av årsakene til dette er nettopp de urealistiske forventningene og urealistiske synene som er i det samfunnet vi lever i. Massemedia er en av de som må stå ansvarlig for dette enorme presset og fikseringen, og foreldrene. Hver enkelt av oss må også stå noe ansvarlig, og ikke minst toppbloggerne som er blant annet rollemodeller for SÅ mange unge jenter og gutter der ute. Noen kan mene det er “slemt” bruke begrepet rollemodell, men sånn er det faktisk. Det er noe dere må se selv, også.
      Ved å være en rollemodell så ligger det også et ansvar til stedet. Dere må velge selv hva dere ønsker å blogge om og hva som føles riktig, men jeg ber dere om å prøve å reflektere og tenke litt om hvilket budskap dere sender ut og hva dere ønsker å rette oppmerksomheten på. Hva er det som virkelig er viktig her i verden? Hva ønsker dere at andre unge skal fokusere selv på? – Ikke for deres egen del, men for alle disse usikre tenåringene og ungdommene som aktivt leser bloggene deres hver eneste dag, om ikke flere ganger hver dag.
      De bruker SIN tid til å lese om DERES dag, og DERES liv. Hva er det som egentlig er spesielt med dere?
      Tenk litt på hvilken rollemodell dere ønsker å være, og trå varsomt. Å blogge er noe dere har valgt selv, på lik linje som at jeg har valgt å studere psykologi. Det er noe man syns er interessant og spennende men det følger også med et ansvar og visse plikter (moralsk sett).
      Håper du forstod hva jeg ønsker å formidle med dette.
      Ha en fin uke!:)

    11. Kanskje dette ble litt overdrevent å skrive i kommentarfeltet på en blogg der hun snakker om tvangstankene sine? Og man kan desverre ikke ALLTID ta hensyn til alle andre. Ja desverre er det unge jenter som blir lettere påvirket enn andre, men det betyr ikke at man ikke kan gjøre det man vil med sin egen kropp fordi andre blir påvirket til å gjøre det samme. Alle bestemmer over sin egen kropp, så du bestemmer over din, og Martine og alle andre mennesker bestemmer over sin.

    12. Det med maten kjenner jeg igjen ja. Hvis det er noe jeg liker passe godt så blir jeg så mett at jeg ikke klarer den siste sjeen med mat, det stopper opp liksom. Hadde kanskje ikke vært bevisst over det om ikke mamma sa ifra 😅

    13. Haha Martine, jeg har nesten akkurat de samme selv ;p merkelig hvordan det fungerer, de lydene bladene lager og føler at det bringer “ulykke” om jeg ikke kysser på fire like tall… 😀

    14. Kysse på hånda gjør eg og!! Gjorde det senest idag på 11.11. Blir piss-sur om eg ikkje rekker det 😂 VET at det faktisk gir lykke

    15. Får alltid tvangstanker om å kaste telefonen når jeg går på høye broer. I hvertfall den glass broen på galleriet💥

    16. Det at du ønsker å hoppe er ingen tvangstanke. Det er en del av hjernen din som prøver å prosessere faktum at det er farlig å dette ned derfra og slår på overlevelsesinstinktet, men siden det ikke er noen klar trussel der og at vi som mennesker normalt sett ikke faller eller hopper utfor tilfeldig så responderer ikke resten av hjernen på samme måte.
      Mennesker håndterer slike tvetydige situasjoner ganske dårlig og konkluderer ofte med at du ønsker å hoppe.
      Du har sikkert opplevd når du står høyt oppe at du trekker deg noen steg tilbake. Det er kroppen din som tar ut en sikkerhetsmargin fordi hjerne din har konkludert med at du faktisk ønsker å hoppe / noe som naturligvis ikke er sant 🙂

    17. Punktet ang mat er så sykt undøvendig, når det finnes folk som ikke har mat og du har lagd deg den stygge vanen med å ikke spise opp alt. Spis opp maten din!

    18. Har noen jeg også!
      I motsetning til deg må jeg spise opp ALL maten. Ellers synes jeg synd på det som ligger igjen og som blir kastet…
      Når vi kjører holder jeg pusten for hver lyktestolpe vi passerer.
      Den over gjelder også når jeg snakker i telefon, bare at da må jeg holde pusten for annenhvert skritt jeg tar. Dette er sykt irriterende, og det må være veldig merkelig for de jeg snakker med at det plutselig blir “pause” i samtalen.
      Når jeg rydder ut av handleposer blir jeg stående å glane inni posen og tømme den minst 3 ganger bare for å være HELT sikker på at det ikke er igjen noe oppi.
      Jeg er ryddegal, og jeg sorterer alt. Og så elsker jeg å kaste ting, så jeg har nesten ingen ting eller klær igjen! Men det er veldig praktisk når jeg skal pakke til reise f eks, for da har jeg bare noen få ting å ha med meg.
      Jeg vasker føttene hver gang jeg har vært ute. Det verste jeg vet er klammesvette føtter. Det har blitt en vane å si at “jeg skal bare skylle av føttene.”

    19. jeg har også sånne rare vaner og tvangstanker iblant, før hadde jeg sånn at når jeg var på do måtte jeg komme meg ut av badet før den lyden som kommer av å trekke ned går vekk, hvis ikke føles det ut som at jeg kommer til å dø eller no sånt. det er skikkelig rart! og jeg har også sånn at når andre forteller med om dems rare vaner begynner jeg og med dem.. nå kommer jeg sikkert til å begynne å kysse hendene mine …hehe….hehe….he

    20. Haha! jeg lo spesielt av den “blad-trangen” din!
      Jeg har også en dårlig uvane med å ha tvangstanker (som man sikkert kan kalle det?)
      Må alltid dunke høyrefoten nedi bakken når jeg går, slik at hvert eneste nye skopar jeg kjøper så sliper jeg bort tuppen på høyreskoen innen et par ukers tid. Er helt forferdelig kjipt, men klarer ikke å la være.
      En annen periode hadde jeg det slik at jeg måtte snurre rundt mens jeg gikk, og jeg måtte gjøre det både først til høyre og deretter venstre, for å “rette opp” slik at det ikke ble “skjevt”.
      Ellers har jeg hatt 3-4 andre tvangstanker, men det var når jeg var yngre. Vurderer å gå til lege om det, for det med skoene er skikkelig kjipt..

    21. Jeg er lik på mat! 🙈 hvis jeg MÅ spise alt, bolle/wienerbrød f.eks, så smaker siste biten ikke noe godt. Spiser aldri opp, skjer kanskje en gang annenhvert år.. 🙈

    22. HAHA! Jeg har samme problem når jeg står høyt oppe, og mannen min fortalte meg noe interressant om dette, og det er nemlig at det er hjærnen som sender ut signal om fare. Den vil altså gi beskjed til kroppen om at hvis du hopper ned her, så dør du. Derfor føler man for å gjøre det fordi kroppen ønsker at du skal kjenne på følelsen av det, på en måte.

    23. Æææ det med hoppingen trodde jeg at jeg var alene om😱 Den følelsen er såå rar, jeg kan liksom se for meg selv hoppe eller falle ned selv om jeg aldri ville gjort det. Hvis jeg står lenge og ser ned blir jeg kvalm, fordi jeg bare står og tenker på hvordan det ville vært å falle ned. Ekkelt hahaha

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg