Jeg har ikke en stemme fordi jeg har silikon

Hey!

Jeg ser det er flere som mener jeg ikke kan uttale meg om å være fornøyde med kroppen sin fordi jeg har silikon. Kanskje jeg burde gjort som flere andre bloggere å lyve om at jeg ikke har operert meg? Da er det kanskje litt mer innafor og skulle være fornøyd med sin egen kropp. Jeg synes det er helt idiotisk at store bloggere lyver om at de ikke har operert seg når dette er noe man tydelig ser. Derfor velger jeg heller å være ærlig med det sånn at jeg ikke skal skape et urealistisk kroppsbilde til unge jenter som leser bloggen min. 

Jeg tok silikon da jeg var nitten år gammel, men jeg anbefaler ingen å gjøre det med mindre dette er noe man har tenkt over i en lang periode. Det å ta silikon er ikke noe man bestemmer seg for to uker i forveien. Det er en stor operasjon med narkose og de putter faktisk noe i kroppen din som egentlig ikke skal være der. Det kan være at kroppen din ikke ønsker å ha silikonen der, og da kan det være at du må ta den ut igjen. Så man skal ikke ta det med mindre man er hundre prosent sikker. Jeg var på konsultasjon til silikon rett før jeg ble atten, men jeg tok ikke silikonen før et halvt år før jeg var tjue. Så jeg ventet nesten to år før jeg tok det. Jeg ville ikke gjøre det før jeg var helt sikker, og jeg er veldig glad for at jeg ventet såpass lenge mellom konsultasjonen og til jeg opererte meg. 


Jeg mener at om man er veldig misfornøyd med kroppen sin så kan man trene, men jeg kunne ikke trene meg til pupper. Om det er noe man er ekstremt misfornøyd med, så synes jeg man skal kunne vurdere for eksempel silikon. Det er som sagt ikke noe jeg anbefaler, men om det gjør så man skal føle seg bedre i sin egen kropp så synes jeg man skal ha muligheten til å vurdere det. Er man ekstremt misfornøyd med rumpa si, så kan man trene den. Det kan man ikke med pupper, og om noen følte det sånn jeg gjorde skal jeg ærlig si at jeg skjønner valget om å ta silikon. 


Jeg føler alt jeg sier rundt dette kommer til å bli vinklet feil, men jeg håper dere ikke drar ting ut av sammenheng som flere gjorde i det andre innlegget. Jeg håper selvfølgelig at alle er fornøyde med slik de ser ut, og jeg mente ikke noe rundt pupper i det forrige innlegget. Jeg nevnte ikke pupper en eneste gang. Jeg tenkte mer på det med hva vekta viser, og at det betyr veldig lite. Uansett hvor mye man veier, så er ikke det riktig eller galt. Man skal være stolt av kroppen sin uansett hva den dumme vekta viser. 

Jeg håper dere forstår hva jeg mener med dette innlegget♡ Og til dere som spør etter bilder fra før jeg tok silikon, så har dere flere her.

37 kommentarer
    1. Det eneste som da blir problemet etter du har tatt silikon, er at de ofte finner noe nytt å være misfornøyd med. Derfør er det viktig å få hjelp med måten de ser på seg selv, og kanskje ikke bare trene eller ta silikon. Men synes det du skriver om er veldig viktig, stå på!❤️

    2. Selvom du ikke nevnte pupper i det andre inlegget så sa du hele tiden at man skal være fornøyd med kroppen sin. Og pupper er jo en del av kroppen, så d var ikke så rart at vi kommenterte om det.

    3. Jeg har selv veldig lyst til å operere, ventet siden barneskolen på at de skulle vokse, sitter her som 19 og venter enda. Synes ikke argumentene om at du ikke kan skrive om å være fornøyd med deg selv fordi du har operert gir mening. Du som meg har nok følt dette sterkere enn normalt før du opererte og har virkelig en stemme i saken om å misslike sin egen kropp, og å gjøre det man kan for å like den mer. Sett bort i fra det, så skjønner jeg at folk kanskje reagerer når det gang på gang er ideale jenter som deg som skriver til oss andre om å være fornøyd. Så jeg spør deg, hadde du vært like fornøyd om du faktisk var tjukk, jeg vet jeg aldri kunne vært fornøyd med meg selv sånn, og jeg er relativt tynn( men ikke i nærheten av like fin som deg) så :/

    4. Eline: Hei! Jeg har gått opp nesten 10kg siden disse bildene ble tatt, og jeg er mer fornøyd med kroppen min nå 🙂 Jeg vet at jeg hadde vært fornøyd med noen kilo til også, og vekt er noe jeg bryr meg veldig lite om.

    5. Din kropp du bestemmer. Ferdig snakka.
      MEN, kan ikke vi (og du Martine) bare slutte å snakke om kropp? Jeg er lei av kropp. Hvorfor er kropp så innmari viktig å snakke om? Enten den er tynn eller tykk – samma faen. Kan vi ikke diskutere noe annet og meningsfyllt istedenfor?
      Så utfordring til deg: Ingen flere innlegg om kropp.
      PS: Du er superkul

    6. Helt enig. Mye bedre å være ærlig enn å lyve om operasjoner. Det er jo en viss toppblogger (host sophie elise) som tydeligvis har operert rumpa, men lyver om det og sier hun fikk den av trening. Yeah right. Stå på. Digger deg! 🙂

    7. Jeg er helt enig med deg Martine. Man må få lov til å uttale seg om at man er fornøyd med kroppen sin selv om man har operert. Det er jo kanskje nettopp derfor akkurat DU ble fornøyd med din. Hadde jo egentlig vært enda mer tragisk om de som har operert seg ikke sier de er fornøyd med kroppen sin. Og det er jo selvsagt enda bedre å være fornøyd uten å legge seg under kniven. Jeg vet du ikke siktet til bryster, men vekt i det innlegget du skrev. Men tolket poenget som at man faktisk må få lov å være fornøyd med kroppen sin uansett størrelse – og etter min mening uansett om man er operert eller ikke (så lenge man er ærlig om det). Ingen skal bli shamet for å være slank og legge ut bilder av seg på lik linje med de som er overvektig eller noe midt i mellom.

    8. Helt enig med deg! Jeg har det sånn som du hadde det da, nå. Jeg er mega misfornøyd med puppene mine og ønsker silikon for å selv bli fornøyd. Jeg ønsker egentlig ikke engang å vise meg på stranda alltid, fordi jeg føler jeg ser ut som et barn i overkroppen, mens rumpa og ned ikke står helt i stil med resten. Det skal være opp til hver enkelt – og det skal faktisk ikke ha noe betydning for andre. Det eneste som er fint med å prate om det er at man kan dele sin erfaring.

    9. Men i dette innlegget sier du jo at silikon kan være en bra ting om man ikke føler seg bra? Men burde man ikke bare prøve å lomme seg over d istedet? Du burde passe ordene dine fordi slike setninger kan treffe enkeltpersoner veldig

    10. Du er utrolig tøff Martine! Det at du er så åpen om at du har tatt silikon og legger ut bilder fra før du tok det er veldig bra:) Jeg er helt enig med deg at det er greit å for eksempel ta silikon hvis man er så missfornøyd med sin egen kropp. Jeg selv er 13 år og føler på press (mest med rumpa) og prøver å trene, men føler ikke det gir noe bedre resultat:( Hvis vi bare ikke var så opptatt av at kroppene skal være sånn og sånn og innser at alle er forskjellige! Men litt urettferdig at perfekte deg skal si at det ikke er noe fasit på kropp. For til og med jeg som ikke akkuratt er overvektig og har nok litt form i forhold til alderen, blir sjalu på deg:( Tror det er få i verden som er fornøyde med seg selv, så syns det er bra alt du gjør og skriver! Stå på:) <33

    11. Syntes det du skriver er bra. Er enig at om man tar f.eks silikon, så burde man stå for det og være ærlig om det. Ikke lat som noe annet å få andre til å føle seg dårlig.

    12. Her Martine Lunde. Ville bare si at jeg synte du er veldig pen. Du skriver pro blogg som alle liker. Stå på❤

    13. Man kan trene seg til større pupper. Bryst er også enn muskel, som man kan trene for at de skal bli større og mer faste. Man må bare utføre brystøvelser runtinemessig (samme som man kan gjøre for å få større rompe etc.), så vil du se en forandring.
      Det at man ikke kan trene seg til større pupper, er bare tull:)
      Ville bare si det

      1. Pupper er da ikke en muskel da ditt kneippbrød! Det er kjertler, fettvev og melkeganger. Det kan ikke dannes via trening. De med store naturlige pupper er – i de flestes øyne – heldige som har fått den mengden de har fra naturens side, og det er ingenting man kan gjøre med det, naturlig. Det er imidlertid en underliggende brystmuskel hos kvinner som hos menn, som sikkert er poenget ditt. Men det er begrensa hvor mye større brystmuskelen blir hos kvinner, og faktisk også hos menn. Å øke muskelmassen i betydelig grad er vanskelig, så argumentet ditt fall på sin egen urimelighet.

    14. Jeg bare lurer, tok du silikon etter videregående eller mens du gikk der?
      Hvis du tok det mens du gikk der; hvordan var det med gym osv i og med at man ikke burde trene rett etter operasjon?
      <3

    15. Hei, kan du skive litt om silikon og hvor mye du tok og hvordan det var for deg?
      Digger deg du e så sterk og fin jenta og digge bloggen din:) <3

    16. Det Martine mente var at vær fornøyd med kroppen din! Men vis man ikke er fornøyd som som Martine var så kan man ta silikon og hun tenkte i 2 år! Hun mener vær fornøyd er du ikke det så finnes det andre valg men bruk lang tid på å tenke gjennom det!❤️❤️ Stå på Martine ELSKER DEG😍😍😘😘😘❤️❤️

    17. Kropp er kropp – og ærlighet varer lengst. At du har tatt silikon spiller ingen rolle eller virkning på mitt liv, men jeg setter derimot stor pris på ærligheten. Hater folk som later som de ikke har operert seg, det sender ut dårlige signaler det.

    18. Hey Martine, jeg skjønner hva du mener med hva du skriver i innlegget ditt 🙂 Alt med kroppen velger man selvfølgelig selv og det er lurt å tenk godt igjennom det før det skjer :3

    19. Ja det er bra at du er åpen rundt det. Det er for dumt når bloggere prøver å legge skjul på at de har gjort inngrep som er utrolig synlige. Sophie Elise for eksempel.. alle vet at hun har operert rumpa, og hun kunne kanskje skjule det bak vektoppgang før, men det synes alt for godt nå når hele jenta har gått ned i vekt bortsett fra rumpa. Men fortsatt nekter hun å være åpen rundt det.

    20. Du er så utrolig peen. Og det du sier er jo helt rett❤️ Men for meg blir det vanskelig for meg å skjønne det fordi du selv ser så perf ut er det vanskelig for meg å skjønne at du vet hvordan det er å føle seg feit😪
      Håper ikke du tar dette på feil måte, for dette er ikke hat❤️
      Du er et utrolig stort forbilde for meg 💕

    21. Kropp er kropp! Og folk er forskjellige. Jeg har selv mangen venninner som har hatt null og niks pupper, og har valgt derfor og ta silikon for og føle seg litt mer kvinnelig, og den har jeg full forståelse for. Jeg ville gjort det samme sikkert om jeg ikke hadde hatt noen ting. MEN jeg tenker at Unge jenter som ikke er ferdig utviklet , burde tenke seg om flere ganger før dei tar det, det kommer en dag du blir gravid og får barn, og da gjerne vokser puppene dine, + at jeg vet at noen av mine venninner har hatt problem med silikonen etterpå og måtte fikse på dei igjen etterpå. Men uansett syns jeg at alle jenter burde vere fornøyd med kroppen sin. Jeg har 2 gutter og venter mitt 3 barn nå, vært innpå tanken på silikon, men har tenkt flere ganger at jeg skal ikke gjøre det, fordi jeg burde være fornøyd sånn som jeg er 🙂

    22. Jeg blir så lei meg av å lese kommentarer som “du er så tøff Martine” “du er så sterk”.
      Nei, det er ikke sant! Du er ikke sterk fordi du velger å være åpen om dine plastiske kirugier, tvert imot. Du gir andre jenter mot til å forandre seg for å aksepteres i dagens samfunn eller føle seg “vel”. hvorfor skal ikke jenter med mindre bryst føle seg vel? Jeg ble født med altfor store bryst og tro meg dette er mer konsekvenser enn mindre, For det første får du belastningsskader og for det andre begynner puppene å henge i en alder av 22-25.
      Jenter, dere er vakre som dere er <3

    23. Skjønner ikke helt hvor dere får det der at hun oppmuntrer folk til og ta silikon bare fordi hun gjorde det selv… La henne vere i fred. Om dere er missunlige på utseende hennes (som kanskje er litt vanskelig og ikke vere😍) så hold det nå heller for dere selv, istede for å finne alt mulig drit å si til henne for at dere skal føle dere bedre… luv u Martine❤️

    24. Nei vettu hva, jeg skjønner ikke at folk vil operere inn noe i kroppen sin i utgangspunktet? Vi er vant til å høre om silikon, og det er nesten en selvfølge at bloggere har det, men når man tenker over det er det faktisk et helt sykt inngrep (på lik linje med andre plastiske operasjoner). Tenk hvor mye vev og ting det er inni puppene som skjæres opp og kan bli skadet? For ikke å snakke om all smerten, kun for å ha større og unaturlige bryster. Jeg synes det er helt grusomt å tenke på. Og hadde jeg selv hatt små bryster, så hadde jeg ikke vurdert silikon engang av den enkle grunn at det er unaturlig (altså at kroppen helst ville støte det vekk om den hadde muligheten!).
      Den eneste plastiske operasjonen jeg støtter er nesekirurgi (hvis nesen er virkelig ille vel og merke). Fordi da setter man ikke inn noe som ikke skal være der, man forandrer direkte på noe som allerede er der. Men alt i alt; drøyt!

    25. Hei Martine! Kan du skrive flere innlegg som dette? Om kropp, vanskeligheter, tanker osv. Du er eldre enn mange av lederene dine og det å få lese om hvordan du hadde det, hvordan du har komt deg gjennom ting er utrolig interessant! Digger deg og måten du er på! Du er et godt forbilde Martine og bare forsett med å være deg!

    26. Sååå enig med deg! Pupper kan man ikke trene større. Men rumpa kan man trene så stor man ønsker. Noe å tenke over før man opererer stumpen. Dessuten ser det jo ikke pent ut 💩 Og Åssen vil det se ut om 20 år? 😉

    27. Jeg skriver sjeldent på blogger, ikke så jeg på paradise i år heller. Men virkelig etter å ha lest hva du skriver , i like it. Spesielt med at du ser så bra ut og gidder og svare “sånne som meg” bare av å lese litt a din blogg hjalp meg litt. Leser ikke mange blogger men du 🙂 👍 håper kanskje en dag du har tid til å lese det jeg skriver …
      Kampen om.å få være med min kjære 🙁

    28. Til noe mer alvorlig:
      Hvorfor kan man bare ikke fokusere på den naturlige kroppen, som faktisk er den sunne kroppen? Hvorfor kan man ikke se mer av det naturlige, og være stolt og fornøyd over sin naturlige kropp.
      Dessverre er det blitt slik at alt for mange tyr til operasjon, og legger seg under kniven. Det er helt grusomt. Bare tenk over det. Hvordan vil verden bli om man ikke tar ansvar og setter en stopper for det snart? Hvordan vil menneskene se ut, og hvilken verdier vil de ha, om ca 50 år?
      Ønsker man at sin egen datter (eller sønn) som 11-16 år gammel, skal sitte på rommet sitt å tenke stygge ting om seg selv, lete etter sine egne feil og vurdere om det eller det er stygt, og om h*n BURDE gjøre noe med det? For sin mor, far eller annen omsorgsperson har jo gjort det? En som egentlig skal være en god rollemodell for h*n, og som faktisk har som oppgave å blant annet påvirke selvbildet og selvfølelsen til h*n på en positiv måte, faktisk heller er med og ødelegge det.
      En liten stund finner h*n noe mer, og noe mer. Aldri blir h*n fornøyd. Og aldri vil h*an bli fornøyd med selv selv heller – ikke med en slik innstilling og holdning.
      H*n ser opp til sine foreldre, andre eldre personer og media som indirekte oppfordrer h*n til å endre på utsende sitt, for det er “ikke bra nok”. For det er jo ikke slik et ideal utsende ser ut? Hvorfor skal det være slikt? Hva er et ideal utsende? Er det en fasit på hva som er å være pen eller vakker? Vi har jo alle våres egne meninger og tanker om det. For det finnes ikke kun én mal eller fasit på det. Og hvorfor skal vi alle være så like, uansett?
      Problemet ligger nemlig ikke i hvordan vi ser ut, men hvordan vi tenker. Hvordan tankegangen våres er, og hvordan vi velger å se på det. Vi velger også i utgangspunktet selv hva vi skal gjøre med det.
      Men vi som er unge og lever under disse forholdene, må prøve å finne en løsning på dette problemet før det går enda mer over stokk og stein. Den høyeste dødsårsaken blant unge jenter etter kreft og ulykker i Norge, er SPISEFORSTYRRELSER. Slike lidelser har nok alltid vært til stedet, men aldri har det vært så mange som sliter med det som nå.
      En av mange mulige årsakene til dette, er nettopp de urealistiske forventningene og urealistiske synene som er i det samfunnet vi lever i. Massemedia er en av de som må stå ansvarlig for dette enorme presset og fikseringen, og foreldrene. Hver enkelt av oss må også stå noe ansvarlig, og ikke minst toppbloggerne som er blant annet rollemodeller for SÅ mange unge jenter og gutter der ute. Noen kan mene det er “slemt” bruke begrepet rollemodell, men sånn er det faktisk. Det er noe dere må se selv, også.
      Ved å være en rollemodell så ligger det også et ansvar til stedet. Dere må velge selv hva dere ønsker å blogge om og hva som føles riktig, men jeg ber dere om å prøve å reflektere og tenke litt om hvilket budskap dere sender ut og hva dere ønsker å rette oppmerksomheten på. Hva er det som virkelig er viktig her i verden? Hva ønsker dere at andre unge skal fokusere selv på? – Ikke for deres egen del, men for alle disse usikre tenåringene og ungdommene som aktivt leser bloggene deres hver eneste dag, om ikke flere ganger hver dag.
      De bruker SIN tid til å lese om DERES dag, og DERES liv. Hva er det som egentlig er spesielt med dere? Eller akkurat deg?
      Tenk litt på hvilken rollemodell dere ønsker å være, og trå varsomt. Å blogge er noe dere har valgt selv, på lik linje som at jeg har valgt å studere psykologi. Det er noe man syns er interessant og spennende men det følger også med et ansvar og visse plikter (moralsk sett).
      Håper du forstod hva jeg ønsker å formidle med dette.
      Ha en fin uke!:)

    29. Pupper er da ikke en muskel da ditt kneippbrød! Det er kjertler, fettvev og melkeganger. Det kan ikke dannes via trening. De med store naturlige pupper er – i de flestes øyne – heldige som har fått den mengden de har fra naturens side, og det er ingenting man kan gjøre med det, naturlig. Det er imidlertid en underliggende brystmuskel hos kvinner som hos menn, som sikkert er poenget ditt. Men det er begrensa hvor mye større brystmuskelen blir hos kvinner, og faktisk også hos menn. Å øke muskelmassen i betydelig grad er vanskelig, så argumentet ditt fall på sin egen urimelighet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg