Jeg har vært redd i hele dag

Dette innlegget her har jeg vært litt redd for å skrive, men jeg velger uansett å dele mine tanker med dere.

Jeg er utrolig redd for terror. Det har faktisk blitt så ille at jeg ikke drar til byen dager det er mye mennesker, eller da drar jeg isåfall ikke midt i byen. Jeg synes det er utrolig trist at jeg har blitt så redd, for det skal jo ikke være sånn. 

Jeg var utrolig redd for å dra til byen i dag. Jeg bestemte meg derfor for at Karl Johan og Aker Brygge var ikke et sted jeg ville dra til. Vi dro heller på Solli som ligger litt bortenfor der alt skjer på 17.mai. Jeg var uansett redd. Jeg tenkte på det flere ganger og jeg sleit nesten med å kose meg. Jeg irriterer meg så mye over dette, og jeg skulle så gjerne ønske jeg kunne lagt det bak meg i dag.

Jeg har flere ganger gått av bussen hvis folk har sett mistenkelige ut, eller om noen har med seg koffert på bussen. Nå tror dere kanskje at jeg går av bussen når jeg ser en som er utenlandsk person, men nei. Hudfarge, kjønn og alder har ingenting å si. Så fort jeg får en dårlig følelse går jeg av bussen og tar heller en uber. Jeg tar ingen sjanser på det der, for terror er min største frykt. En gang leste jeg om at noen hadde aktivert en selvmordsbombe gjennom at de hadde på seg en hanske. Noen uker etterpå satt det en mann på bussen med kun en hanske på bussen, og da gikk jeg av. Samme skjedde noen uker senere, da var det en dame som satt og klikket med en greie i hånden sin og da gikk jeg også av bussen.

Jeg blir utrolig trist av at i noen land skjer det helt forferdelige ting daglig, mens her i Norge har vi det så bra. Jeg er utrolig heldig som bor i Norge, vi har det så fint og trygt her. 

Jeg må rett og slett legge fra meg denne frykten nå, for jeg kan ikke la dette påvirke hverdagen min. Jeg synes det er så fantastisk hvor trygt Oslo og resten av Norge har vært i dag, det var sperret over alt, og jeg følte meg mye tryggere da. Vi er utrolig heldige som slipper å oppleve sånne ting som skjer daglig i enkelte land. 

Processed with VSCO with b5 preset

 

 

 

61 kommentarer
    1. Jeg føler veldig med deg! Det er egentlig ingenting å gå rundt å tenke på, fordi politiet passer så sykt godt på, men jeg skjønner virkelig hva du mener. Har vært redd i hele dag også❤

    2. Din er så tøff som allikevel drar til byen, som prøver å ta bussen og som deler det med oss❤️❤️Du burde ikke tenke at det viktigste er å få det vekk, men at du skal mestre litt og litt, vær stolt av deg selv💪🏻💪🏻

    3. Jeg bor ikke i Oslo, men i en veldig liten kommune lenger opp i landet. Jeg har selv vært redd for at noe skulle skje i hovedstaden i dag, det var så ille at jeg nektet å sjekke VG og Dagbladet før på kvelden fordi jeg var redd for å bli møtt med nyheter om terror. Du er absolutt ikke alene om å føle på det!

    4. Jeg bor ikke i Oslo, men i en veldig liten kommune lenger opp i landet. Jeg har selv vært redd for at noe skulle skje i hovedstaden i dag, det var så ille at jeg nektet å sjekke VG og Dagbladet før på kvelden fordi jeg var redd for å bli møtt med nyheter om terror. Du er absolutt ikke alene om å føle på det!

    5. Hadde du undersøkt litt, ville du visst at det var mer terror før enn det det er nå. Det var også fler som ble drept i angrepene.

    6. —:
      Bare fordi det har vært flere angrep tidligere der flere ble drept betyr ikke det at frykten er noe mindre, jeg er akkurat like redd selv om jeg vet at det var mer før. Det at det har vært mer av noe gjør ikke redselen mindre eller mindre intens

    7. Hei. Studerer beredskap og krisehåndtering. Ville bare si at terroren er på sitt laveste på maaaaaaaange år i Europa. Var på en konferanse for ikke så lenge siden, og politidirektoratet syntes det nesten var litt flaut å si det. Men det er sant. Grunnen til at det oppleves som ”så ofte” er pga. sosiale medier. Sjansen for at du og jeg er med i et terrorangrep er ekstremt lav.

    8. Veldig enig, dro ned på Aker brygge. Men følte meg ikke trygg der i det hele tatt, da det var så mange folk der at den var umulig å komme seg frem..

    9. Selv i Hammerfest, en by med bare 10 000 innbyggere har dem vært flinke med sperringer osv, men trist at det e at terror har blitt så “Normalt” og “stort” at man tenke på det hele tiden

    10. Jeg skjønner kjempegodt hva du mener og er helt enig. Nesten alle gutter jeg kjenner mener at jeg og vennene mine overdriver, men hvis det ikke hadde vært noen fare, så hadde jo ikke politiet satt ut noe ekstra sperrer osv. Politet viser jo at det er en viss fare, når de setter ut masse sperrer o.l. Altså jeg og vennene mine valgte og heller være hjemme hos hverandre enn å dra til byen på grunn av det. Har alltid vært livredd for sånne ting og tenker helt likt. Elsker forresten at du er ærlig og sier rett ut at du synes det er skummelt

    11. Hva er det hotellet som er ganske likt PH hotellet som vi noen ganger ser i bakrunnen når de filmer fra bassengkanten? Er det et annet PH hotell?

    12. Til “eksperten” på terror over her:
      Si det til ofrene i Paris, Brussel, Stockholm, København, St.petersburg osv at det er “lite” terror nå. Jeg tror rett og slett de driter i dine “studier” angående terror. Tror heller ikke du skjønner så mye av hvordan dette fungerer. Først bør du slå opp i ordboken også prøver du å forstå ordet.
      Til Martine:
      Jeg skjønner veldig godt hvordan du har det. Det er i menneskets natur å føle frykt når noen går inn for å skape frykt. Be strong girl!

    13. Har det akkurat likt. Var i sentrum idag, og fikk klaustrofobi med en gang. Ble oppmerksom på alle og enhver rundt meg, og en hver minste lille bevegelse eller oppførsel oppfattet jeg som mistenkelig. Blir skikkelig paranoid av det :/

    14. Du er bare med på å spre den frykten som terroristene jobber for å spre med slike innlegg.
      Du har påvirkningskraft på unge mennesker.
      Når var det en selvmordsbomber i norge? Aldri
      Det eneste du oppnår med ett innlegg som dette er å spre frykt blant andre. Kan du ikke heller skrive om at du ikke er kjæreste med en bergenser eller noe?

    15. Velkommen til den nye hverdagen og den nye nasjonaldagen.
      Frykten må vi bare lære å leve med; vi må bare godta dette og det som kommer framover…
      …dette er bare starten så nyt friheten vi har mens du kan 🙂

    16. Du stikker av bussen når du ser noen som virker mistenkelige, og tar en uber med ukjente sjåfører (les: innesperret i en bil med potensielle voldtekstsmenn). Merkelig…

    17. Tenker du slik så vinner terroristene. Det beste du kan gjøre er å leve livet som normalt. Sjansen for å bli involvert i terror er forsvinnende liten.

    18. Terrorisme er å bruke voldshandlinger for å fremme sinn ideologi og skape frykt. Når Martine skriver et sånt innlegg har de fått viljen sin.
      Mindre terrorisme = mindre sannsynlighet for å bli rammet = det gir ingen mening å bli MER redd nå enn før.

    19. Har de nervene utenom tanken på terror og, føler alle ser på meg, føler folk syntes jeg tar stor plass og vil egentlig bare forsvinne. Lager scenariper hvor enten noen dreper meg eller noen jeg kjenner blir drept. Har aikkert skaffet meg 99999 tusen scenarioer i løpet av en dag. Lever paranoid 24/7, å kjenne seg engstelig er veldig slitsomt både fysisk og mentalt! Håpee du hadde en finfin dag uansett <3

    20. Jeg har slitt med det samme, da sånne ting går ekstremt inn på meg. Etter å ha snakket med psykolog tenker jeg mindre på det – og tør nå å være i folkemengder og på busser, selvom det kan føles skummelt. Det anbefales å snakke med en psykolog om slike tanker, for de kan hjelpe!

    21. VI vil oppleve det om vi fortsetter å slippe inn det meste i landet….. Og viss noen står opp så er man jo rasistisk. MEN jeg vil heller nå slutte å være så feig som mange og heller stå mere opp jeg vil ikke tenke på at jeg lot Norge gå til helvete uten å si eller gjøre noe…

    22. haha, tenker mer på stakkars barn i midtøsten som daglig er redd terror for en GOD grunn, DE er det jeg vil kalle STERKE

    23. Du er ikke den eneste som tenker slik. Jeg nektet sønnen min å være med i barnetoget i går. Jeg ombestemte meg, så vi dro alle sammen etterpå likevel.
      Og det er faktisk mange som tenker som deg. Det trist at det har blitt sånn, men det er ikke rart.

    24. Har selv ved en anledning gått av T-banen på Majorstuen i stedet for Nationaltheatret. Turte ikke bli med inn i tunnelen. Midt i mot meg satt en svettende og tydelig ukomfortabel mann med ryggsekk på fanget. Fikk en veldig dårlig følelse. Det var dagen etter London bombene.
      Det er det som er terror; å skape irrasjonell frykt.

    25. Det er så godt å se at jeg ikke er alene om å være redd, men allikevel så trist å se at terroristene vinner. Jeg håper at en dag kan både du, jeg og alle andre føle oss trygge i vårt eget hjem, vårt eget land – og alle andre land for øvrig.
      Jeg ser det er noen som kommenterer at det ikke var riktig av Martine å dele disse tankene med befolkningen. Jeg kan se problemstillingen, men understreker allikevel at vi i Norge har ytringsfrihet. Det skal være lov å dele slike tanker og meninger med andre, og det skal være lov å finne trøst ved å komme sammen og diskutere slike “tabue” temaer.
      Missforstå meg rett: Det er ikke alltid vi er enige i det som blir ytret. Jeg møter gjerne opp midt i toget i Oslo sentrum på 17. mai, ikke fordi jeg ikke er redd, men fordi jeg rett og slett ikke kan la terroristene vinne.
      MEN er det virkelig riktig at vi ikke skal ytre oss, bare fordi vi er redd konsekvensene av det? Skal vi virkelig være så redde, at vi ikke engang kan snakke om det?

    26. Jeg forstår godt at du bekymrer deg, det tror jeg er menneskelig til en viss grad. Nå kjenner jeg deg ikke og er heller ingen psykolog, så jeg skal være forsiktig med å uttale meg. Men hvis du virkelig er så redd at det påvirker hverdagen din i stor grad, er det kanskje en idè å få hjelp? Synes det er dumt hvis du skal droppe planer eller unngå steder pga frykt, og det kan kanskje hjelpe å få sortert tankene/bekymringene litt sammen med en fagperson. Men dette vet du best selv 🙂

    27. Uff! Kan ikke være godt å gå med slik frykt inni seg, så trist at vi skal være redd for terror her i Norge.. Håper du finner en måte å være mindre redd på i fremtiden 🙂

    28. Jeg har det på akkurat samme måte! Jeg er så redd for å dra inn i byen i Oslo, og hver gang vennene mine spør om å dra inn til byen finner jeg på en unnskyldning. En gang gikk jeg ut av kinoen fordi jeg var 100% sikker på at han ene hadde tenkt til å skyte oss. Dette skjedde selvfølgelig ikke, men er likevel redd hele tiden. Er ingen som skjønner det, så ble så glad nå!<3

    29. Det er viktig å prate om det, men det er viktig å vise at det er INGEN ting å stresse over. DU har mye media makt nå så det kommer med ganske mye ansvar..

    30. Jeg er så enig med deg – og det er så viktig å snakke om det! Jeg tror mange tenker det samme som deg, og jeg ble overlykkelig da min familie i Oslo bestemte seg for å holde seg inne denne dagen. Det er virkelig ikke til å sjanse med..

    31. Ikke føl deg dum eller teit for at du føler det sånn, vær heller stolt av at du drar ut og gjør ting selvom du er redd! Det er sunt å være skeptisk, selvom jeg forstår at det har blitt en større del av hverdagen enn du hadde ønsket. Jeg er ganske sikker på at det kommer til å gå over med tid jo mer du eksponerer deg for ting å ser at det går bra. Jeg syns det er veldig fint at du snakker om det, det er nok utrolig mange som føler akkurat det samme. Jeg følte på det selv i går, men jeg er utrolig glad for at det ikke stoppet meg i å dra ut! Stor klem

    32. Jeg er helt enig, jeg var nede i byen i stad og så en kvinne med niqab sitere fra koranen. Jeg bryr meg virkelig ikke om hva mennesker har på seg, eller religion, men det var så utrolig rart at man snakker høylytt fra koranen midt på gata i sentrum, og fordi hun hadde på seg niqab så tenkte jeg at hun var veldig religiøs. Etter at IS har begynt å terrorisere Europa har spesielt jeg begynt å frike mer ut. Jeg har flere muslimske venner som er utrolig snille og hyggelige, men jeg blir så utrolig redd etter alt med IS..

    33. Alle steder er trygge til det skjer noe. På samme måte er frykten større enn hendelsen selv. Det er viktig å sette ting i riktig perspektiv. Media hauser opp mye unødig frykt ved å fokusere på negativitet og det gjenspeiler seg hos mennesker. Jeg har selv vært i nærheten av ulike situasjoner som betegnes som sterkt utrygge i andre land, men, jeg kan ikke gå å bære på eventualiteter til enhver tid. Dersom du ikke klarer å legge fra deg frykten bør du gå til samtale med noen om temaet. Dette handler ikke om religion eller nasjonalitet. Det er en gal avsporing. Dette handler om en kamp mellom makt og kontroll. Dårlige intervensjoner i midt-Østen har ført til stor konsekvenser for vestlige land. Langvarig feilslått politikk og militære invasjoner som hovedsakelig har gått ut over sivile og uskyldige. Hvis du kvier deg for å gjøre dagligdagse aktiviteter grunnet terrorfrykt vil det forringe livskvaliteten din og føre til feil fokus. Hvis ingenting av det som er sagt her nå virker forståelig foreslår jeg at du setter deg dypere inn i detaljene. Det vil hjelpe på kunnskapen og forståelsen av verdensbildet ditt, og følgelig roe deg ned. Det er litt overilt å ikke våge seg til byen på 17. mai. Husk, det har ikke skjedd én eneste terrorhandling i Norge på en merkedag, og selv om det en dag kan skje, rår vi ikke over det og får fint lite igjen for å bekymre oss hver eneste dag.

    34. jeg husker 17 mai 2005. Jeg var ti år gammel. Det hadde vært på nyhetene noen uker før om at folk ville bombe oslo på 17 mai det året. Jeg skulle gå i 17 mai toget i Oslo. Ingen ting skjedde den gang, og ingen ting skjer nå

    35. Det er bra at du kaller dem for terror og ikke isi, fordi isi bettyr islamisk stat og muslimere er ikke terrorister ❤️

    36. Sikkerhetseksperten: Nå er det slik at de som har skapt konflikt i forskjellige land er globalistene.
      Det er ikke en feilslått. Hvis du har fulgt med var kaoset i f.eks. Irak en suksess. Grunnen er enkelt dette tjener globallistene på både økonomisk og politisk.
      George Soros er en av de som driver på med dette. Fra DCLeaks står det svart på hvitt at George Soros vil tjene på “flyktningkaoset” økonomisk og politisk.
      George Soros er de mange globalister som skaper konflikt, finansierer NGOer som smugler inn “flyktninger” inn i Europa og betaler NGOer og politikere til å propagandere for å gi sympati for “flyktninger”.

    37. Regner med at du var en av de mange som skrev vakkert om det fargerike fellesskap på skolen. I alle fall holdningene delte du, eller? Tar du noen selvkritikk på det?
      Jeg har dessverre ikke sett noen be de mange “rasister” om unnskyldning for mobbing og trakassering gjennom mange år. De hadde rett.
      PS: Bilder av bunad bør være i farger.

    38. Hei! Jeg tenkte på terror selv i går! Jeg skjønner at frykten kan komme. Men du må ikke la deg påvirke på den måten! Det må du jobbe med! Om det skulle skje noe terror er det svært lite vi kan gjøre med det uansett. Du gjør akkurat det terroristene vil oppnå. Nemmelig frykt! Det kan jo komme en komet å kræsje i jorda også!

    39. Jeg skjønner godt hva du mener fordi jeg føler det på akkurat samme måte. Har selv gått av bussen nettopp pga det du skrev og holder meg unna store folkemengder. Godt å høre at det ikke bare er meg. Takk.
      Karolinerk

    40. Jeg dro ikke til byen på grunn av potensiell terrorfare. Synes rett og slett hele familien var skikkelig teite som dro, for jeg var nesten sikker på at folkemassene skulle forvandles til blodbad – men så kom de faen meg hjem like hele alle sammen…’:)

    41. Judas: Du forsto ikke budskapet. 500 000 barn har dødd i Irak grunnet utarmet uran i ammunisjonen som amerikanerne brukte. Da blir suksess det siste ordet man bør bruke. De fleste unge i dag har vokst opp med propagandaen og makter ikke å tenke utenfor boblen. Derfor utheves et innlegg som snakker om at det var bedre å holde seg inne på 17. mai enn å ta en unødvendig sjanse. Et klart sykdomstegn på samfunnet. Soros er for overfladisk å fokusere på, du må grave enda dypere for å finne bakenforliggende prosesser. Det er dog et helt annet tema som ikke hører hjemme under denne artikkelen. Mitt poeng var de sivile tapene og unødige maktbruken. Ting henger sammen med siste 40 års politikk. Dette er ikke ukomplisert, men det er ikke helt slik det presenteres.

    42. Kjenner følelsen, men det er som du sier noe man må legge bort. Å spre frykt er hovedpoenget bak terror, så det er noe man bør kjempe i mot. Mulig vi må forandre hverdagen noe, og ta enkelte forhåndsregler, men alt i alt er det en liten pris å betale. Har funnet ut at jeg ikke skal følge med i like stor grad på facebook, for der blir man jo druknet i dårlige nyheter fra hele verden. Det tror jeg er lurt, for vi lever i en tid med alt for mye nyheter og det går alt for fort. Det er nok ikke verre enn det verden var før, men vi hører mer om det. Det er vanskelig å unnslippe, men man må prøve. Lykke til med det! 🙂

    43. Jeg har full forståelse for at du er redd. Dessverre har forræderiske politikere og medier (som lyver om hva som skjer) brakt dette på oss. Man må være så ærlig å si at dette er et importert problem. Dette hadde ikke eksistert uten den sinnsyke masseinnvandringen som har skjedd i Europa og Norge de siste årene. Du og alle oss andre hadde vært helt trygge hvis vi ikke hadde åpnet grensene for den tredje verden.

    44. Du er absolutt ikke alene, for å si det sånn. Jeg er ikke like redd for å være steder der det er mange folk på en gang, er ikke så veldig redd for meg selv stort sett. Men har likevel gått en del energi og tid på å bekymre meg for at det skal skje noe med noen andre.. :/

    45. Jeg var livredd for byen på 17.mai her i Oslo, men jeg dro likevel og er veldig glad for det! Terror kan være så mye, så selv det at man dropper å dra i Karl Johan for å feire nasjonaldagen i frykt for terror, er terror, og terroristene elsker det.

    46. Kjenner meg igjen i det! Var livredd hele 17. Mai for at det skulle skje noe i kjære Oslo, spessielt med tanke på hva som skjedde i Frankrike/Nice på deres nasjonaldag. Så glad det endte bra!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg