• Kontakt
  • Instagram
  • Facebook
  • 17.05.2017 - 20:50

    Jeg har vrt redd i hele dag

    Dette innlegget her har jeg vrt litt redd for skrive, men jeg velger uansett dele mine tanker med dere.

    Jeg er utrolig redd for terror. Det har faktisk blitt s ille at jeg ikke drar til byen dager det er mye mennesker, eller da drar jeg isfall ikke midt i byen. Jeg synes det er utrolig trist at jeg har blitt s redd, for det skal jo ikke vre snn. 

    Jeg var utrolig redd for dra til byen i dag. Jeg bestemte meg derfor for at Karl Johan og Aker Brygge var ikke et sted jeg ville dra til. Vi dro heller p Solli som ligger litt bortenfor der alt skjer p 17.mai. Jeg var uansett redd. Jeg tenkte p det flere ganger og jeg sleit nesten med kose meg. Jeg irriterer meg s mye over dette, og jeg skulle s gjerne nske jeg kunne lagt det bak meg i dag.

    Jeg har flere ganger gtt av bussen hvis folk har sett mistenkelige ut, eller om noen har med seg koffert p bussen. N tror dere kanskje at jeg gr av bussen nr jeg ser en som er utenlandsk person, men nei. Hudfarge, kjnn og alder har ingenting si. S fort jeg fr en drlig flelse gr jeg av bussen og tar heller en uber. Jeg tar ingen sjanser p det der, for terror er min strste frykt. En gang leste jeg om at noen hadde aktivert en selvmordsbombe gjennom at de hadde p seg en hanske. Noen uker etterp satt det en mann p bussen med kun en hanske p bussen, og da gikk jeg av. Samme skjedde noen uker senere, da var det en dame som satt og klikket med en greie i hnden sin og da gikk jeg ogs av bussen.

    Jeg blir utrolig trist av at i noen land skjer det helt forferdelige ting daglig, mens her i Norge har vi det s bra. Jeg er utrolig heldig som bor i Norge, vi har det s fint og trygt her. 

    Jeg m rett og slett legge fra meg denne frykten n, for jeg kan ikke la dette pvirke hverdagen min. Jeg synes det er s fantastisk hvor trygt Oslo og resten av Norge har vrt i dag, det var sperret over alt, og jeg flte meg mye tryggere da. Vi er utrolig heldige som slipper oppleve snne ting som skjer daglig i enkelte land. 

    Processed with VSCO with b5 preset

     

     

     

    61 kommentarer

    andrea

    17.05.2017 kl. 21:00
    fler s sykt med deg

    Petter

    17.05.2017 kl. 21:00
    Det var svrt mye sikkerhet i oslo idag, store lastebilder osv for stoppe terror

    Julie

    17.05.2017 kl. 21:02
    Jeg fler veldig med deg! Det er egentlig ingenting g rundt tenke p, fordi politiet passer s sykt godt p, men jeg skjnner virkelig hva du mener. Har vrt redd i hele dag ogs❤

    17.05.2017 kl. 21:11
    Jeg tenker p akkurat det samme😭❤

    17.05.2017 kl. 21:11
    Jeg har flt det samme i heile dag og jeg bruker hijab og er muslim.. s jeg forstr deg godt:)

    Vegsrd

    17.05.2017 kl. 21:11
    Hvor har du ikke godkjent meg p snap?

    Erika

    17.05.2017 kl. 21:13
    Din er s tff som allikevel drar til byen, som prver ta bussen og som deler det med oss❤️❤️Du burde ikke tenke at det viktigste er f det vekk, men at du skal mestre litt og litt, vr stolt av deg selv💪🏻💪🏻

    Stine

    17.05.2017 kl. 21:23
    Jeg bor ikke i Oslo, men i en veldig liten kommune lenger opp i landet. Jeg har selv vrt redd for at noe skulle skje i hovedstaden i dag, det var s ille at jeg nektet sjekke VG og Dagbladet fr p kvelden fordi jeg var redd for bli mtt med nyheter om terror. Du er absolutt ikke alene om fle p det!

    Stine

    17.05.2017 kl. 21:24
    Jeg bor ikke i Oslo, men i en veldig liten kommune lenger opp i landet. Jeg har selv vrt redd for at noe skulle skje i hovedstaden i dag, det var s ille at jeg nektet sjekke VG og Dagbladet fr p kvelden fordi jeg var redd for bli mtt med nyheter om terror. Du er absolutt ikke alene om fle p det!

    ---

    17.05.2017 kl. 21:24
    Hadde du underskt litt, ville du visst at det var mer terror fr enn det det er n. Det var ogs fler som ble drept i angrepene.

    Ronja

    17.05.2017 kl. 21:29
    ---:

    Bare fordi det har vrt flere angrep tidligere der flere ble drept betyr ikke det at frykten er noe mindre, jeg er akkurat like redd selv om jeg vet at det var mer fr. Det at det har vrt mer av noe gjr ikke redselen mindre eller mindre intens

    17.05.2017 kl. 21:40
    Hei. Studerer beredskap og krisehndtering. Ville bare si at terroren er p sitt laveste p maaaaaaaange r i Europa. Var p en konferanse for ikke s lenge siden, og politidirektoratet syntes det nesten var litt flaut si det. Men det er sant. Grunnen til at det oppleves som ''s ofte'' er pga. sosiale medier. Sjansen for at du og jeg er med i et terrorangrep er ekstremt lav.

    17.05.2017 kl. 21:42
    Veldig enig, dro ned p Aker brygge. Men flte meg ikke trygg der i det hele tatt, da det var s mange folk der at den var umulig komme seg frem..

    17.05.2017 kl. 22:06
    Du sier at du sleit med kose deg idag.

    Men at du flte deg trygg uansett.?

    Martin

    17.05.2017 kl. 22:24
    Selv i Hammerfest, en by med bare 10 000 innbyggere har dem vrt flinke med sperringer osv, men trist at det e at terror har blitt s "Normalt" og "stort" at man tenke p det hele tiden

    Anna

    17.05.2017 kl. 22:39
    Hvor er den rosa silke aktige jumpsuiten din fra 😍? Den du hadde p i dagens episode 😊?

    Marie

    17.05.2017 kl. 22:49
    Jeg skjnner kjempegodt hva du mener og er helt enig. Nesten alle gutter jeg kjenner mener at jeg og vennene mine overdriver, men hvis det ikke hadde vrt noen fare, s hadde jo ikke politiet satt ut noe ekstra sperrer osv. Politet viser jo at det er en viss fare, nr de setter ut masse sperrer o.l. Alts jeg og vennene mine valgte og heller vre hjemme hos hverandre enn dra til byen p grunn av det. Har alltid vrt livredd for snne ting og tenker helt likt. Elsker forresten at du er rlig og sier rett ut at du synes det er skummelt

    Helene

    17.05.2017 kl. 22:51
    Hva er det hotellet som er ganske likt PH hotellet som vi noen ganger ser i bakrunnen nr de filmer fra bassengkanten? Er det et annet PH hotell?

    Therese

    17.05.2017 kl. 22:55
    Tar heller en uber?? Er uber lovlig i Norge n?

    Cake

    17.05.2017 kl. 23:16
    At du tenker snn er sykt du burde dra til psykolog!!

    Ola Knorr

    17.05.2017 kl. 23:48
    Til "eksperten" p terror over her:

    Si det til ofrene i Paris, Brussel, Stockholm, Kbenhavn, St.petersburg osv at det er "lite" terror n. Jeg tror rett og slett de driter i dine "studier" angende terror. Tror heller ikke du skjnner s mye av hvordan dette fungerer. Frst br du sl opp i ordboken ogs prver du forst ordet.

    Til Martine:

    Jeg skjnner veldig godt hvordan du har det. Det er i menneskets natur fle frykt nr noen gr inn for skape frykt. Be strong girl!

    18.05.2017 kl. 04:30
    Har det akkurat likt. Var i sentrum idag, og fikk klaustrofobi med en gang. Ble oppmerksom p alle og enhver rundt meg, og en hver minste lille bevegelse eller oppfrsel oppfattet jeg som mistenkelig. Blir skikkelig paranoid av det :/

    Hlvete

    18.05.2017 kl. 06:03
    Du er bare med p spre den frykten som terroristene jobber for spre med slike innlegg.

    Du har pvirkningskraft p unge mennesker.

    Nr var det en selvmordsbomber i norge? Aldri

    Det eneste du oppnr med ett innlegg som dette er spre frykt blant andre. Kan du ikke heller skrive om at du ikke er kjreste med en bergenser eller noe?

    Stemmefiskene

    18.05.2017 kl. 08:35
    Velkommen til den nye hverdagen og den nye nasjonaldagen.

    Frykten m vi bare lre leve med; vi m bare godta dette og det som kommer framover...

    ...dette er bare starten s nyt friheten vi har mens du kan :-)

    Bingo

    18.05.2017 kl. 09:35
    Du stikker av bussen nr du ser noen som virker mistenkelige, og tar en uber med ukjente sjfrer (les: innesperret i en bil med potensielle voldtekstsmenn). Merkelig...

    Gard

    18.05.2017 kl. 10:02
    Tenker du slik s vinner terroristene. Det beste du kan gjre er leve livet som normalt. Sjansen for bli involvert i terror er forsvinnende liten.

    18.05.2017 kl. 10:18
    Terrorisme er bruke voldshandlinger for fremme sinn ideologi og skape frykt. Nr Martine skriver et snt innlegg har de ftt viljen sin.

    Mindre terrorisme = mindre sannsynlighet for bli rammet = det gir ingen mening bli MER redd n enn fr.

    18.05.2017 kl. 10:25
    Har de nervene utenom tanken p terror og, fler alle ser p meg, fler folk syntes jeg tar stor plass og vil egentlig bare forsvinne. Lager scenariper hvor enten noen dreper meg eller noen jeg kjenner blir drept. Har aikkert skaffet meg 99999 tusen scenarioer i lpet av en dag. Lever paranoid 24/7, kjenne seg engstelig er veldig slitsomt bde fysisk og mentalt! Hpee du hadde en finfin dag uansett <3

    :)

    18.05.2017 kl. 10:34
    Jeg har slitt med det samme, da snne ting gr ekstremt inn p meg. Etter ha snakket med psykolog tenker jeg mindre p det - og tr n vre i folkemengder og p busser, selvom det kan fles skummelt. Det anbefales snakke med en psykolog om slike tanker, for de kan hjelpe!

    Line

    18.05.2017 kl. 10:45
    VI vil oppleve det om vi fortsetter slippe inn det meste i landet..... Og viss noen str opp s er man jo rasistisk. MEN jeg vil heller n slutte vre s feig som mange og heller st mere opp jeg vil ikke tenke p at jeg lot Norge g til helvete uten si eller gjre noe...

    18.05.2017 kl. 10:49
    haha, tenker mer p stakkars barn i midtsten som daglig er redd terror for en GOD grunn, DE er det jeg vil kalle STERKE

    Aleksandra

    18.05.2017 kl. 11:23
    Du er ikke den eneste som tenker slik. Jeg nektet snnen min vre med i barnetoget i gr. Jeg ombestemte meg, s vi dro alle sammen etterp likevel.

    Og det er faktisk mange som tenker som deg. Det trist at det har blitt snn, men det er ikke rart.

    Christina

    18.05.2017 kl. 11:31
    Har selv ved en anledning gtt av T-banen p Majorstuen i stedet for Nationaltheatret. Turte ikke bli med inn i tunnelen. Midt i mot meg satt en svettende og tydelig ukomfortabel mann med ryggsekk p fanget. Fikk en veldig drlig flelse. Det var dagen etter London bombene.

    Det er det som er terror; skape irrasjonell frykt.

    Iselin

    18.05.2017 kl. 12:29
    Det er s godt se at jeg ikke er alene om vre redd, men allikevel s trist se at terroristene vinner. Jeg hper at en dag kan bde du, jeg og alle andre fle oss trygge i vrt eget hjem, vrt eget land - og alle andre land for vrig.

    Jeg ser det er noen som kommenterer at det ikke var riktig av Martine dele disse tankene med befolkningen. Jeg kan se problemstillingen, men understreker allikevel at vi i Norge har ytringsfrihet. Det skal vre lov dele slike tanker og meninger med andre, og det skal vre lov finne trst ved komme sammen og diskutere slike "tabue" temaer.

    Missforst meg rett: Det er ikke alltid vi er enige i det som blir ytret. Jeg mter gjerne opp midt i toget i Oslo sentrum p 17. mai, ikke fordi jeg ikke er redd, men fordi jeg rett og slett ikke kan la terroristene vinne.

    MEN er det virkelig riktig at vi ikke skal ytre oss, bare fordi vi er redd konsekvensene av det? Skal vi virkelig vre s redde, at vi ikke engang kan snakke om det?

    Phillip Sjlie

    18.05.2017 kl. 13:13
    Hei liker du bsj?

    Magnus tronbl

    18.05.2017 kl. 13:15
    Ja jeg liker bsj

    Kjersti

    18.05.2017 kl. 13:27
    Jeg forstr godt at du bekymrer deg, det tror jeg er menneskelig til en viss grad. N kjenner jeg deg ikke og er heller ingen psykolog, s jeg skal vre forsiktig med uttale meg. Men hvis du virkelig er s redd at det pvirker hverdagen din i stor grad, er det kanskje en id f hjelp? Synes det er dumt hvis du skal droppe planer eller unng steder pga frykt, og det kan kanskje hjelpe f sortert tankene/bekymringene litt sammen med en fagperson. Men dette vet du best selv :)

    18.05.2017 kl. 13:33
    Uff! Kan ikke vre godt g med slik frykt inni seg, s trist at vi skal vre redd for terror her i Norge.. Hper du finner en mte vre mindre redd p i fremtiden :)

    Emilie

    18.05.2017 kl. 13:49
    Jeg har det p akkurat samme mte! Jeg er s redd for dra inn i byen i Oslo, og hver gang vennene mine spr om dra inn til byen finner jeg p en unnskyldning. En gang gikk jeg ut av kinoen fordi jeg var 100% sikker p at han ene hadde tenkt til skyte oss. Dette skjedde selvflgelig ikke, men er likevel redd hele tiden. Er ingen som skjnner det, s ble s glad n!<3

    18.05.2017 kl. 14:13
    Det er viktig prate om det, men det er viktig vise at det er INGEN ting stresse over. DU har mye media makt n s det kommer med ganske mye ansvar..

    Lizbeth Osnes

    18.05.2017 kl. 14:18
    Jeg er s enig med deg - og det er s viktig snakke om det! Jeg tror mange tenker det samme som deg, og jeg ble overlykkelig da min familie i Oslo bestemte seg for holde seg inne denne dagen. Det er virkelig ikke til sjanse med..

    18.05.2017 kl. 14:21
    Ikke fl deg dum eller teit for at du fler det snn, vr heller stolt av at du drar ut og gjr ting selvom du er redd! Det er sunt vre skeptisk, selvom jeg forstr at det har blitt en strre del av hverdagen enn du hadde nsket. Jeg er ganske sikker p at det kommer til g over med tid jo mer du eksponerer deg for ting ser at det gr bra. Jeg syns det er veldig fint at du snakker om det, det er nok utrolig mange som fler akkurat det samme. Jeg flte p det selv i gr, men jeg er utrolig glad for at det ikke stoppet meg i dra ut! Stor klem

    Anonym

    18.05.2017 kl. 15:11
    Jeg er helt enig, jeg var nede i byen i stad og s en kvinne med niqab sitere fra koranen. Jeg bryr meg virkelig ikke om hva mennesker har p seg, eller religion, men det var s utrolig rart at man snakker hylytt fra koranen midt p gata i sentrum, og fordi hun hadde p seg niqab s tenkte jeg at hun var veldig religis. Etter at IS har begynt terrorisere Europa har spesielt jeg begynt frike mer ut. Jeg har flere muslimske venner som er utrolig snille og hyggelige, men jeg blir s utrolig redd etter alt med IS..

    Sikkerhetseksperten

    18.05.2017 kl. 15:49
    Alle steder er trygge til det skjer noe. P samme mte er frykten strre enn hendelsen selv. Det er viktig sette ting i riktig perspektiv. Media hauser opp mye undig frykt ved fokusere p negativitet og det gjenspeiler seg hos mennesker. Jeg har selv vrt i nrheten av ulike situasjoner som betegnes som sterkt utrygge i andre land, men, jeg kan ikke g bre p eventualiteter til enhver tid. Dersom du ikke klarer legge fra deg frykten br du g til samtale med noen om temaet. Dette handler ikke om religion eller nasjonalitet. Det er en gal avsporing. Dette handler om en kamp mellom makt og kontroll. Drlige intervensjoner i midt-sten har frt til stor konsekvenser for vestlige land. Langvarig feilsltt politikk og militre invasjoner som hovedsakelig har gtt ut over sivile og uskyldige. Hvis du kvier deg for gjre dagligdagse aktiviteter grunnet terrorfrykt vil det forringe livskvaliteten din og fre til feil fokus. Hvis ingenting av det som er sagt her n virker forstelig foreslr jeg at du setter deg dypere inn i detaljene. Det vil hjelpe p kunnskapen og forstelsen av verdensbildet ditt, og flgelig roe deg ned. Det er litt overilt ikke vge seg til byen p 17. mai. Husk, det har ikke skjedd n eneste terrorhandling i Norge p en merkedag, og selv om det en dag kan skje, rr vi ikke over det og fr fint lite igjen for bekymre oss hver eneste dag.

    18.05.2017 kl. 15:59
    jeg husker 17 mai 2005. Jeg var ti r gammel. Det hadde vrt p nyhetene noen uker fr om at folk ville bombe oslo p 17 mai det ret. Jeg skulle g i 17 mai toget i Oslo. Ingen ting skjedde den gang, og ingen ting skjer n

    blla

    18.05.2017 kl. 16:19
    Ro dere ned. Det er mye strre sjanse for d i en bilulykke enn i terror.

    18.05.2017 kl. 17:08
    Det er bra at du kaller dem for terror og ikke isi, fordi isi bettyr islamisk stat og muslimere er ikke terrorister ❤️

    Judas Iscaroit

    18.05.2017 kl. 17:26
    Sikkerhetseksperten: N er det slik at de som har skapt konflikt i forskjellige land er globalistene.

    Det er ikke en feilsltt. Hvis du har fulgt med var kaoset i f.eks. Irak en suksess. Grunnen er enkelt dette tjener globallistene p bde konomisk og politisk.

    George Soros er en av de som driver p med dette. Fra DCLeaks str det svart p hvitt at George Soros vil tjene p "flyktningkaoset" konomisk og politisk.

    George Soros er de mange globalister som skaper konflikt, finansierer NGOer som smugler inn "flyktninger" inn i Europa og betaler NGOer og politikere til propagandere for gi sympati for "flyktninger".

    Kuro

    18.05.2017 kl. 17:38
    E du fette seris??

    Pelle

    18.05.2017 kl. 17:41
    Regner med at du var en av de mange som skrev vakkert om det fargerike fellesskap p skolen. I alle fall holdningene delte du, eller? Tar du noen selvkritikk p det?

    Jeg har dessverre ikke sett noen be de mange "rasister" om unnskyldning for mobbing og trakassering gjennom mange r. De hadde rett.

    PS: Bilder av bunad br vre i farger.

    18.05.2017 kl. 18:14
    Hvor er den jumpsuiten du hadde p grsdagens utflukt fra? (rosa)

    Louise

    18.05.2017 kl. 18:16
    Hei, syykt fin bunad, hvilke bunad er det? Og kan du legge ut bilder av den med farger?❤

    Hilde

    18.05.2017 kl. 19:00
    Hei! Jeg tenkte p terror selv i gr! Jeg skjnner at frykten kan komme. Men du m ikke la deg pvirke p den mten! Det m du jobbe med! Om det skulle skje noe terror er det svrt lite vi kan gjre med det uansett. Du gjr akkurat det terroristene vil oppn. Nemmelig frykt! Det kan jo komme en komet krsje i jorda ogs!

    Karoline

    18.05.2017 kl. 19:35
    Jeg skjnner godt hva du mener fordi jeg fler det p akkurat samme mte. Har selv gtt av bussen nettopp pga det du skrev og holder meg unna store folkemengder. Godt hre at det ikke bare er meg. Takk.

    Karolinerk

    C

    18.05.2017 kl. 20:20
    Jeg dro ikke til byen p grunn av potensiell terrorfare. Synes rett og slett hele familien var skikkelig teite som dro, for jeg var nesten sikker p at folkemassene skulle forvandles til blodbad - men s kom de faen meg hjem like hele alle sammen...':)

    Sikkerhetseksperten

    18.05.2017 kl. 21:47
    Judas: Du forsto ikke budskapet. 500 000 barn har ddd i Irak grunnet utarmet uran i ammunisjonen som amerikanerne brukte. Da blir suksess det siste ordet man br bruke. De fleste unge i dag har vokst opp med propagandaen og makter ikke tenke utenfor boblen. Derfor utheves et innlegg som snakker om at det var bedre holde seg inne p 17. mai enn ta en undvendig sjanse. Et klart sykdomstegn p samfunnet. Soros er for overfladisk fokusere p, du m grave enda dypere for finne bakenforliggende prosesser. Det er dog et helt annet tema som ikke hrer hjemme under denne artikkelen. Mitt poeng var de sivile tapene og undige maktbruken. Ting henger sammen med siste 40 rs politikk. Dette er ikke ukomplisert, men det er ikke helt slik det presenteres.

    Jenny

    19.05.2017 kl. 11:25
    Kjenner flelsen, men det er som du sier noe man m legge bort. spre frykt er hovedpoenget bak terror, s det er noe man br kjempe i mot. Mulig vi m forandre hverdagen noe, og ta enkelte forhndsregler, men alt i alt er det en liten pris betale. Har funnet ut at jeg ikke skal flge med i like stor grad p facebook, for der blir man jo druknet i drlige nyheter fra hele verden. Det tror jeg er lurt, for vi lever i en tid med alt for mye nyheter og det gr alt for fort. Det er nok ikke verre enn det verden var fr, men vi hrer mer om det. Det er vanskelig unnslippe, men man m prve. Lykke til med det! :)

    Adrian Frost

    19.05.2017 kl. 12:35
    Jeg har full forstelse for at du er redd. Dessverre har forrderiske politikere og medier (som lyver om hva som skjer) brakt dette p oss. Man m vre s rlig si at dette er et importert problem. Dette hadde ikke eksistert uten den sinnsyke masseinnvandringen som har skjedd i Europa og Norge de siste rene. Du og alle oss andre hadde vrt helt trygge hvis vi ikke hadde pnet grensene for den tredje verden.

    Aylar Von Kuklinski

    20.05.2017 kl. 09:17
    Du er absolutt ikke alene, for si det snn. Jeg er ikke like redd for vre steder der det er mange folk p en gang, er ikke s veldig redd for meg selv stort sett. Men har likevel gtt en del energi og tid p bekymre meg for at det skal skje noe med noen andre.. :/

    21.05.2017 kl. 03:49
    Jeg var livredd for byen p 17.mai her i Oslo, men jeg dro likevel og er veldig glad for det! Terror kan vre s mye, s selv det at man dropper dra i Karl Johan for feire nasjonaldagen i frykt for terror, er terror, og terroristene elsker det.

    Amalie

    21.05.2017 kl. 14:54
    Kjenner meg igjen i det! Var livredd hele 17. Mai for at det skulle skje noe i kjre Oslo, spessielt med tanke p hva som skjedde i Frankrike/Nice p deres nasjonaldag. S glad det endte bra!

    Skriv en ny kommentar

    hits