Er det greit å skrive hat så lenge man er anonym?

Jeg tror det er en ting jeg aldri kommer til å skjønne meg på, og det er mennesker som skriver hat på nett som anonym. Jeg klarer virkelig ikke å forstå hva personene skal få ut av det. Får man bedre selvtillit, føler man seg bedre? Jeg aner ikke fordi jeg aldri har hatt behov for å skrive noe stygt om andre. Og det er jeg faktisk veldig stolt av. 

Jeg er veldig heldig som får lite dritt skrevet om meg i forhold til mange andre, men når jeg får noe så bryr jeg meg ikke spesielt mye. Jeg tror jeg rett og slett har blitt litt vandt til det, og skal det være sånn? Nå som Paradise Hotel går på skjermen koser nok haterne seg. De følger med på programmet og legger merke til hver minste ting om oss deltagere, som de senere kan poste på for eksempel jodel. Jeg skal ærlig si at jeg ble sjokkert når jeg så hvor mye dritt folk skriver om enkelte deltagere der. Jeg synes det er helt greit å kommentere spillet til folk, men utseende er absolutt ikke greit. Jeg får vondt av enkelte av de andre deltagere som får dritt sendt hver eneste dag. Jeg synes folk burde begynne å tenke litt lenger over hva som er greit å skrive og ikke. Hadde man turt å si det til personen om man gikk forbi han/hun på gaten? Jeg tviler, så hvorfor er det da greit når man er anonym? 


Jeg vet godt hva slags program jeg har meldt meg på og jeg vet at en av baksidene ved det og skulle være en offentlig person er all drittslengingen. Som sagt tar ikke jeg dette til meg, men jeg vet at andre gjør det. Det er ikke morsomt for meg som er venn med alle deltagerne og måtte lese dritt skrevet om de hver dag. Jeg synes spesielt folkene som skriver slemme ting på Jodel kunne tenkt seg om et par ganger før de poster noe. Men ja, sant det! Der er man jo anonym. Altså, jeg klarer ikke å forstå hva man får ut av det? Kan noen være så snill å forklare meg greia? 

Jeg skulle så gjerne ønske at vi kunne vært litt snillere med hverandre. Vi er alle mennesker, vi alle takler ting forskjellig og på hver vår måte. Kan vi ikke heller være snille med hverandre, gi hverandre komplimenter og løfte hverandre opp? Man vet aldri hva en person som får så mye slemt skrevet om seg føler når han/hun legger seg på kvelden. Jeg får faktisk vondt inni meg av å i det hele tatt tenke på det. 

♡Martine

 

 

14 kommentarer
    1. Det er absolutt ikke greit å skrive hat kommentarer verken om man er anonym eller ikke. Det er bare feigt å skrive hat kommentarer ved å være anonym, men jeg tror personene gjør dette siden de kanskje er sjalu for at dere er offentlige. Uansett grunn er det selvfølgelig ikke greit! Man må være snille med hverandre og ta vare på hverandre. Syns dere deltagere i år er flinke, og gleder meg til å følge dere videre. <3 Stå på Martine. Du er vakker, pen, snill og flink til å blogge. 🙂 <3

    2. Heisann, under navnet babygirl har jeg stilt deg, Martine Lunde ett spørsmål. Det spørsmålet er ett spørsmål som handler om eting på paradise. Så jeg spør igjen for jeg vil virkelig vite dette. Hva spiste dere på Paradise Hotel??

    3. Så bra du ikke tar negative kommentarer til deg. Som du sier selv, så er det baksiden av medaljen av å være en offentlig person. Stå på videre, Så kommer du langt! 🙂

    4. Hei Martine! Jeg er veldig enig med deg, for at folk fremstiller seg som anonym på nett å slenger dritt kommentarer hverdag er ikke greit. Jeg føler at de som skriver hat egner seg som mobbere, å det er overhode ikke greit! Ingen fortjener hat uansett hvordan kroppsform eller hvordan man ser ut. Å være hater er det dummeste man er, man blir ikke bedre som person! Stå på Martine!

    5. Hvem definerer hva som er “hat”? og ikke bare andres meninger? Det du definerer som “hat” kan andre definere som svar på “farlige ytringer” fra andre. Frykt er ikke hat kjære deg.

    6. Utrolig teit skrevet….for en lavpanna idiot…..hvis det ikke er ren sarkastisk ironi hele greia……la oss alle just get along…alle er innerst inne venner…idiotisk….jeg hater deg

    7. Bernard Hustvedt vor gammel er du som kommer med en sånn idiotisk patetisk kommentar kys alle hater deg

    8. Jeg får også vondt av å høre andre bli baksnakket og omtalt negativt. Det knytter seg i meg, kanskje fordi jeg setter meg i situasjonen til den som blir omtalt. Av samme grunn unngår jeg å snakke slik om andre. Jeg kan selvsagt også tenke negativt om andre, men å si det sitter langt inne. Om jeg er anonym eller ikke spiller ingen rolle i så måte, fordi det er tanken på hvordan den andre kan ta det som holder meg fra å si det.
      Dette handler om empati, eller evnen til å sette seg i andres situasjon. Den evnen er ulikt fordelt mellom mennesker, og aller minst finnes den hos mennesker med dårlige sosiale antenner (det er en sammenheng der). Det er også disse som sitter mest hjemme hos seg selv og lever sitt “sosiale” liv gjennom Internett. Med andre ord er det synd på dem.

    9. Sånn er internett ,samme om man vil eller ei
      og samme det vel hva folk på nett sier?
      og siden du syns det ikke er ok at utseende blir snakket dritt om
      Så e det nok et sårt tema

    10. Det er ikke fint å skrive hat. De som skriver hat er ikke snille. Ikke bry deg om de som skriver hat til deg. Du fortjener bedre. De er sikkert misunnelige på deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg